In sec.al 14-lea în actualul oraș Siret (județul Suceava)
s-a construit o biserică cu hramul Sfânta Treime, care este considerată a fi
una dintre cele mai vechi biserici de piatră din Moldova și prima construită după
planul triconc, de tip bizantin. Ansamblul Bisericii "Sf. Treime" din Siret este
format din 2 obiective istorico-arhitectonice: - Biserica "Sf.
Treime" - datând din anul 1352 și Zvonița - datând din sec.al 17-lea. Cea mai veche mențiune documentară a orașului
Siret datează din anul 1340, cu 12 ani înainte de "descălecatul" lui
Dragoș. In anul 1371, la Siret a fost intemeiată o episcopie catolică, sub domnia
lui Lațcu Voievod, care îmbrățișase confesiunea romană.
Biserica ortodoxă Sfânta Treime din Siret este una din cele mai vechi
biserici din țară și se pare a fi fost construită, cel mai devreme, între anii 1354-1358, din piatră brută. Biserica este una dintre cele mai valoroase
biserici din Moldova și a funcționat, probabil, ca paraclis al Curții Domnești. Biserica din Siret reprezintă prototipul din care s-a
dezvoltat, în epoca lui Ștefan cel Mare (sec.al 15-lea), stilul classic moldovenesc.
Din cele scrise de cronicarul Ion Neculce în prima
legendă din "O samă de cuvinte", prima capitală a Moldovei a fost
orașul Siret. Acesta a atribuit lui Dragoș Vodă construcția bisericii, alături
de o curte domnească fortificată pe care primul descălecător ar fi ridicat-o
aici. După cuvintele cronicarului, "Dragoș-vodă, așa povestescu
oamenii cum că, dacă au descălecat Țara Moldovii, au descălecat târgul
Siretiului. Și i-au fost scaonul domnii(i) sale acolo. Și au făcut zamcă,
cetate de pământ, și în zamcă case domnești și lângă zamcă biserică de piiatră.
Și hramul bisericii este Sf(â)nta Troițe, care și până astăzi iaște și să
slujaște sfânta liturghie."
Lipsa documentelor legate de această construcție face ca și
în prezent data construcției și numele ctitorului să rămână discutabile. Unii
autori atribuie biserica lui Sas Vodă (1354-1358) sprijinindu-și afirmația pe
faptul că biserica este situată pe Dealul Sasca, toponim ce derivă de la numele
voievodului. Ea se află la circa 300 m nord de locul unde tradiția
consemnează existența cetății construite de Sas Vodă și a fost considerată ca
fiind capela Curții Domnești din Siret.
Istoricul Nicolae Iorga a atribuit ctitoria bisericii
domnitorului Petru I Mușat (1374-1391), pe baza studierii materialului de
zidărie și a tehnicii folosite. Acesta a avut pentru un timp reședința
domnească în orașul Siret. Cercetările arheologice efectuate la începutul
sec.al 21-lea aveau să confirme datarea monumentului la finele sec.al 14-lea, cât și rolul său de capelă a Curții Domnești de la Siret. S-a
infirmat ipoteza avansată în anii '60-'70 ai sec.al 20-lea că biserica
actuală ar fi o refacere din temelii datând de la începutul sec.al 15-lea, din primii ani ai domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432),
negăsindu-se niciun indiciu care să ateste existența unei construcții
anterioare.
Lângă biserică au fost descoperite locuințe datând din
deceniile nouă și zece ale secolului al XIV-lea, în interiorul cărora au fost
găsite discuri ceramice smălțuite, identice cu cele care decorează paramentele
monumentului, fapt care subliniază contemporaneitatea construirii bisericii cu
perioada de funcționare a acestor locuințe. Alături de biserică au fost
cercetate și numeroase morminte, datând din secolele 15-18.
Totuși, domnitorul Petru Mușat a fost cel care a mutat
capitala Moldovei la Suceava și în afară de dania pe care a făcut-o Bisericii
catolice Sf. Ioan din Siret, nu au mai fost găsite legături ale acestuia cu
Siretul, pe când Sas Voievod este mereu menționat în toponimia și monumentele
Siretului. După mutarea scaunului Moldovei la Suceava (de către Petru
Mușat), acest lăcaș de cult a servit ca biserică parohială credincioșilor de pe
dealul Sasca. Prezența în biserică a unor pietre de mormânt ale unor negustori
sireteni presupune danii importante din partea acestora în favoarea acestui
lăcaș de cult. In anul 1858 a fost transformată în biserică filială a
Bisericii Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, tot din Siret.
In a doua jumătate a sec.al 19-lea, peretele nordic
se crăpase din cauza greutății naosului, ceea ce a necesitat, în 1873, înlocuirea
bolții vechi și a acoperișului. Reparațiile din 1890 au dus la înlocuirea
acoperișului de șindrilă cu unul din olane, fațadele au fost tencuite și s-a
adăugat o turlă falsă deasupra naosului. Ulterior, pereților li s-au alipit
tălpi de piatră pentru creșterea rezistenței monumentului. O restaurare
parțială a avut loc în anul 1922.
Clopotnița de tip zvoniță de pe latura de nord vest a
bisericii datează din sec.al 17-lea, fiind formată din ogive de piatră
pentru clopote. Clopotnițele de tip zvoniță apar destul de rar în arhitectura
românească, fiind întâlnite numai la bisericile din nordul Moldovei: Biserica
Sfânta Treime din Siret, Biserica Adormirea Maicii Domnului din Ițcani
(Suceava), Biserica Sfântul Procopie din Bădeuți (Milișăuți), Biserica Sfântul
Dumitru din Zăhărești și Biserica Invierea Domnului din Suceava. Cele trei
clopote datează din sec.al 19-lea, cel mai mare fiind turnat în 1853, la
Cernăuți.
Ca urmare a faptului că nu era întreținută, în anul 1936
tâmpla bisericii era foarte deteriorată, stranele vechi erau stricate etc.
Restaurarea exemplară efectuată între anii 1937-1940 sub coordonarea
arhitectului Horia Teodoru a urmărit să redea Bisericii „Sfânta Treime” un
aspect cât mai apropiat de forma sa inițială, cu excepția acoperișului din
țiglă care a rămas cel din 1890. Au fost înlăturate intervențiile improprii
(turla, tencuielile de pe fațadă care acopereau bogata decorație ceramică), au
fost înlocuite discurile de ceramică lipsă sau deteriorate cu ornamente de
teracotă noi, iar temelia a fost subzidită în scopul consolidării pereților.
Arhitectura
Biserica este construită din piatră brută de carieră, la
fațade folosindu-se însă, cu funcție decorativă, cărămida simplă sau smălțuită.
Ea este cea mai veche construcție din piatră cu plan trilobat din Moldova , datând
din sec.al 14-lea. Dimensiunile construcției sunt modeste în comparație cu cele
ale unei ctitorii domnești tipice: lungimea - 16,5 m; lățimea - 11 m; grosimea
zidului - 1,1 m; înălțimea soclului - 40 cm.
In exterior, biserica este decorată cu discuri ceramice
policrome, flori cruciforme și cărămizi. Decorul cu discuri va căpăta o mare
dezvoltare în timpul domniei lui Ștefan cel Mare, fiind prezent la Biserica Sf.
Nicolae din Bălinești, biserica Mănăstirii Neamț, precum și pe platoul Cetății
de Scaun (sub formă de material arheologic). Deocamdată la acest monument
discurile nu au fost figurative, ci au avut o formă geometrică simplă. In forma
generală a edificiului se regăsesc caracteristici specifice bisericilor
moldovenești: lipsa turlei, calota naosului, ocnițele oarbe și decorul ceramic
sus-amintit.
Pe fațadă, la circa două treimi din înălțimea zidurilor, se
află pe abside și pe fațada sudică până în dreptul ferestrei pronaosului, o
friză formată din două rânduri de discuri ceramice, alternând cu flori
cruciforme între două rânduri de cărămizi. In jurul ferestrelor (cu excepția
celei de pe absida nordică), la partea superioară, se află câte un chenar
rectangular, format din două rânduri de discuri smălțuite și trei de flori
cruciforme. Ferestrele sunt alungite, încadrate în chenare de piatră cioplită.
Pe alocuri se pot observa fragmente de frescă. Același decor se observă și în
partea superioară a icoanei hramului de deasupra ușii de intrare, care are o
cornișă deasupra.
Interiorul bisericii este compartimentat în pronaos, naos și
altar. Nu există portal de intrare, intrându-se printr-o ușă direct în pronaos.
Pronaosul prezintă o fereastră de mici dimensiuni pe latura sudică, în naos
sunt două, iar în altar încă una situată pe axul absidei. Pronaosul este
dreptunghiular și îngust, fiind boltit cu un semicilindru care pleacă direct de
pe zidurile exterioare. Pronaosul este separat de naos printr-un perete
gros de piatră, în mijlocul căruia se află o ușă arcuită mică. Naosul este alungit în sensul axei longitudinale, fiind
acoperit cu o cupolă spriujinită pe patru arce semicilindrice: două înguste
încadrează cele două abside laterale și două mai late, inegale, sprijinite pe
console. El este cu o treaptă mai jos decât pronaosul. Altarul este cu o
treaptă mai înalt decât naosul și are formă semicirculară, cu trei ferestre.
Biserica nu a fost pictată niciodată. Un iconostas valoros
realizat în stilul „baroc moldovenesc”, datând cel puțin de la începutul
sec.al 19-lea, a fost renovat în anul 1841 și înlocuit cu unul nou în anul 1995 Actuala catapeteasmă este confecționată din lemn de stejar de către un meșter popular.
In pronaos, biserica adăpostește mai multe pietre
funerare din secolele 16-17, împodobite cu elemente sculpturale de epocă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu