Cel mai mare și mai vechi așezământ monahal din Moldova este Mănăstirea Neamț, mănăstire de călugări aflată în localitatea Vânători-Neamț, jud. Neamț, Numită și "Ierusalimul ortodoxiei
române", mănăstirea se află la numai 12 Km de Cetatea Neamțului pe valea râușorului Nemțișor.
Nu există izvoare istorice, care
să determine cu exactitate timpul și împrejurările în care lăcașul a luat ființă. Tradiții locale puternice, în mai
multe versiuni, dovedesc existența mănăstirii la sfârșitul celui de-al 14-lea
secol.O inscripție de pe un clopot din
veacul al 19-lea spune: "Acest clopot s-au vărsat din materialul clopotului
făcut la 1393 de domnul Ștefan cel dintâi și care s-au topit la arderea mănăstirii
Neamtu 1862 noiembrie 20".
In tradiția locală, înregistrată
de cronicari, se pomenește însă de niște călugări care ar fi venit de prin părțile
Dunării - unii spun că acești călugări ar fi fost discipolii lui Nicodim,
organizatorul vieții mănăstirești în Țara Românească - și ar fi întemeiat un
schit chiar cu un veac mai înainte. Acei ucenici au ridicat aici o
biserică din lemn, numită de istorici "Biserica albă", pe locul de
azi al bisericii "Bogoslovul" din cimitirul mănăstirii, construită
mult mai tarziu, în anul 1835. Primul document scris ce s-a păstrat despre
mănăstirea
Neamț, este actul din 7 ianuarie 1407, din vremea lui Alexandru cel Bun, dat de acel "Vladica Iosif ", rudă apropiată a lui Petru I Mușat, ajuns primul mitropolit al Moldovei. Acel act arăta că la data pomenită, mănăstirea Neamț era înzestrată cu două sate dăruite de către Petru I Mușat, două mori, două vii și mai avea și cărți, odăjdii și vase. Faptul acesta vine să confirme existența ei cu un personal destul de numeros încă la acea dată.
Neamț, este actul din 7 ianuarie 1407, din vremea lui Alexandru cel Bun, dat de acel "Vladica Iosif ", rudă apropiată a lui Petru I Mușat, ajuns primul mitropolit al Moldovei. Acel act arăta că la data pomenită, mănăstirea Neamț era înzestrată cu două sate dăruite de către Petru I Mușat, două mori, două vii și mai avea și cărți, odăjdii și vase. Faptul acesta vine să confirme existența ei cu un personal destul de numeros încă la acea dată.
Domnitorul Petru I Mușat a zidit
prima biserică din piatră, pe locul unde se găsea până nu demult biserica
Sfântul Gheorghe. După cutremurul din 1471, ctitoria cea veche fiind
zdruncinată din temelii, Ștefan cel Mare a înalțat o nouă biserică, alături de
cea veche, care a fost sfințită cu alai mare după izbânda din Codrii Cosminului din 1497. Sfințirea s-a făcut la 14 noiembrie 1497, cu hramul Inălțarea Domnului.
Mănăstirea a devenit unul din cei
mai mari și puternici proprietari feudali din Moldova , ceea ce i-a permis să
participe la viața politică a Moldovei. In anul 1428, când Alexandru cel Bun
i-a subordonat 50 de biserici din diferite sate, mănăstirea dispunea de atâta
influență "încât nici un mitropolit, nici slugile lui, nici dregătorii
lui, să nu se amestece ".
Ștefan cel Mare a avut o
deosebită grijă pentru mănăstire, întărindu-i privilegiile acordate de
domnitorii de dinaintea lui, înzestrând-o cu un clopot, în 1485, cu un
panaghiar, în 1502, etc. Din construcțiile din acele vremuri n-au ajuns
până în present decât biserica lui Ștefan cel Mare și partea inferioară a
turnului clopotniță, zidit de Alexandru cel Bun. Cel dintâi domnitor moldovean
care, după cum atestă documentele, a dăruit Mănăstirii Neamț sate și moșii a
fost Petru I Musat. Acesta a zidit Cetatea Neamț, a integrat-o definitiv in
sistemul de apărare al țării și, potrivit unei tradiții puternice, tot el ar fi
clădit la Mănăstirea Neamț, pe locul vechiului schit de lemn, prima biserică de
piatră, care a fost înconjurată, de urmașii săi în scaunul Moldovei, cu chilii
călugărești, diferite clădiri, turnuri și ziduri de apărare.
Pe latura dinspre apus a
patrulaterului de incintă, la mijloc, străjuiește turnul clopotniță, străbătut
la bază de gangul boltit al intrării. Partea inferioară a turnului clopotniță
este zidită, probabil, pe vremea Domnitorului Alexandru cel Bun (1400-1432),
iar cele două caturi superioare, mai târziu. O parte din bolta semicilindrică a
gangului - aceea dinspre răsărit - este acoperită cu picturi reprezentând scene
inspirate din vechiul roman popular "Varlaam și Ioasaf".
Clădirile incintei, așa cum se
prezintă ele astăzi, datează din veacurile 18-19. Diferite însemnări, din care
unele pe piatră, arată că înainte de veacul al 18-lea au existat alte clădiri:
o trapeză și o bucătărie, zidite de Alexandru Cornea în 1540, o clisiarniță
zidită de Iliaș Vodă (1546-1551), chilii și turnuri, înălțate de diferiți
domnitori și ierarhi moldoveni, care din cauza unor incendii, unor prădăciuni
și unor întâmplări dureroase s-au ruinat.
In anii 1958-1961, a fost
reconstruita, intre chiliile de pe latura de est, biserica Sfantul Gheorghe.
Acest lăcas fusese zidit, la începutul veacului al 19-lea, pe locul unde
altădată Petru I Musat înălțase cea dintâi biserică din piatră. Deoarece biserica din veacul al 19-lea știrbea măreția si frumusețea ctitoriei lui Stefan cel Mare, s-a
hotărât reconstruirea ei în mijlocul laturei de est a incintei mănăstirești.
Vechile temelii ale bisericii Sfântul Gheorghe, ca și cele ale altor vechi
clădiri din incinta,sunt marcate prin linii de piatră.
Pisania,
în limba slavonă, fixată pe fațada de miazăzi a pronaosului, este pe deplin
concludentă cu privire la ctitorul bisericii și la timpul când a fost ea zidită
"Doamne Iisuse Hristoase, primește acest hram, care s-a zidit cu ajutorul
Tau intru slav:a sfintei și slăvitei de la pământ la cer înălțare a Ta si Tu
stăpâne acopere-ne cu mila Ta de acum si pana in veac. Io Stefan Voievod a
binevoit si a inceput si a zidit acest hram pentru rugaciunea sa si a Doamnei
sale Maria si a fiului sau Bogdan si a celorlalti fii ai sai si s-a sfarsit an
anul 7005 iar al domniei sale anul patruzeci si cel dintâi curgător luna lui
noiembrie in 14".
Intre multele ctitorii ale
marelui Ștefan, biserica Inaltarea
Domnului de la Mănăstirea Neamț este cel mai interesant și mai
reprezentativ monument al arhitecturii vremii, atât ca plan și structură
interioară, cât și ca mod de decorare a fațadelor.
Arhitectura
Biserica ctitorită de Ștefan cel Mare este principalul monument istoric și de arhitectură moldovenească din incinta mânăstirii, de o eleganță și frumusețe deosebite. Dimensiunile si monumentalitatea ansamblului au sporit prin introducerea în construcție a unor elemente noi: pridvorul, situat în fața intrării și sala mormintelor, sau gropnița, amplasată între pronaos și naos.
Pronaosul, de formă dreptunghiulară, este boltit cu două calote sferice. Naosul, tot dreptunghiular, de dimensiuni mari, are două abside laterale, semicirculare în interior și pentagonale în exterior, baza fiind formată din patru arce oblice sprijinite pe alte patru arce mari. Turla se ridică în mijloc, iar nouă contraforturi masive susțin zidurile până la nivelul bolților. Fațadele sunt frumos ornamentate în stil autohton moldovenesc, rezultat din îmbinarea elementelor bizantine (ceramică smalțuită, cărămizi și discuri diferit colorate, în verde, în galben, în brun) cu cele gotice (contraforturile și ancadramente de uși și ferestre). Discurile smălțuite și nișele împodobesc și turla, de formă octogonală, prevăzută cu patru ferestre. Pictura din absida principală, naos și sala mormintelor aparțin ultimilor ani de domnie ai lui Ștefan cel Mare, iar cea din pridvor și pronaos este din timpul lui Petru Rareș. Mânăstirea a suferit multe devastări și incendii distrugătoare, urmate de refaceri care au distrus treptat zugrăveala inițială.
In
incinta mănăstirii se află două biserici, două paraclise, turnul-clopotniță cu
11 clopote, Seminarul Teologic "Veniamin Costache", precum
și un muzeu cu o colecție de artă bisericească și sala tiparului. Specific este Aghiazmatarul circular din fața mânăstirii, unde se face sfințirea
apei la hram.
Arhitectura
Biserica ctitorită de Ștefan cel Mare este principalul monument istoric și de arhitectură moldovenească din incinta mânăstirii, de o eleganță și frumusețe deosebite. Dimensiunile si monumentalitatea ansamblului au sporit prin introducerea în construcție a unor elemente noi: pridvorul, situat în fața intrării și sala mormintelor, sau gropnița, amplasată între pronaos și naos.
Pronaosul, de formă dreptunghiulară, este boltit cu două calote sferice. Naosul, tot dreptunghiular, de dimensiuni mari, are două abside laterale, semicirculare în interior și pentagonale în exterior, baza fiind formată din patru arce oblice sprijinite pe alte patru arce mari. Turla se ridică în mijloc, iar nouă contraforturi masive susțin zidurile până la nivelul bolților. Fațadele sunt frumos ornamentate în stil autohton moldovenesc, rezultat din îmbinarea elementelor bizantine (ceramică smalțuită, cărămizi și discuri diferit colorate, în verde, în galben, în brun) cu cele gotice (contraforturile și ancadramente de uși și ferestre). Discurile smălțuite și nișele împodobesc și turla, de formă octogonală, prevăzută cu patru ferestre. Pictura din absida principală, naos și sala mormintelor aparțin ultimilor ani de domnie ai lui Ștefan cel Mare, iar cea din pridvor și pronaos este din timpul lui Petru Rareș. Mânăstirea a suferit multe devastări și incendii distrugătoare, urmate de refaceri care au distrus treptat zugrăveala inițială.
A doua
biserică inclusă în complexul mănăstiresc este biserica Sfântul Gheorghe,
încorporată în zidul de incintă.
Incă de la finele veacului al
14-lea, între zidurile mănăstirii, exista o școala de caligrafi și miniaturiști
în cadrul căreia se copiau și împodobeau cărți bisericești pentru mănăstiri și
biserici din târguri și sate. Documente neîndoielnice atestă că
la Mănăstirea Neamț s-au prelucrat metale prețioase făurindu-se obiecte de
cult; tot aici s-au format pictori, sculptori în lemn și sculptori în piatră.
Arhitectura și
bogata plastică decorativă exterioară adaugă monumentului o mareție
impunătoare. Un soclu, cu două lărgiri succesive formează postamentul puternic
din blocuri mari din piatra de talie, deasupra căruia se înalță pereții zidiți
până la două treimi din înălțime cu bolovani de râu și piatră mai maruntă. De la acest nivel până la cornișa
de piatră de sub streașină, paramentul este lucrat în zidărie de cărămidă. Pe
porțiunea aceasta a paramentului sunt două rânduri de ocnițe - cele de jos, mai
mari, iar cele de sus, mai mici - deasupra cărora se desfășoară o bogată friză
de ceramică smălțuită, compusă din discuri, romburi și triunghiuri împodobite
cu motive vegetale și geometrice. La elementele de policromie ale
fațadelor se adaugă brâiele și pilaștri de cărămidă smălțuită, dispuse în
câmpul zidăriei, atat în frize care înconjoară monumentul cât și în formă de
colonete, precum și picturile în frescă ce se mai păstrează în unele ocnițe.
Fațadele absidelor, în partea lor inferioară, sunt decorate cu firide alungite
până la soclu.
Cunoscutele
contraforturi ale arhitecturii moldovenești sunt orânduite simetric în jurul
monumentului: două dispuse în unghiurile vestice și câte unul de o parte și de
alta în dreptul arcului median al pronaosului, în dreptul încăperii mormintelor
și în dreptul proscomidiarului și diaconicului și, în sfârșit, unul mic în axul
absidei răsăritene. Ferestrele prin care pătrunde
lumina în camera mormintelor, naos și altarul bisericii, au fost lărgite și
mărite, în decursul timpului, dar cu prilejul lucrărilor de restaurare din anii
1958-1961 li s-a dat forma originară. Turla, de formă octogonală, cu
patru ferestre și patru contraforturi, se înalță pe două baze suprapuse, prima
cu opt laturi iar a doua de formă stelată cu opt vârfuri. Atât bazele cât și
fațadele turlei sunt decorate cu ocnițe, firide, discuri și cărămizi smălțuite.
In a doua
jumătate a veacului al 16-lea, sau mai târziu, a fost adăugat lângă altar, spre
miazăzi, un vesmantar, care în ansamblul planului clădirii constituie o notă
discordantă, dar fiind interesant din punct de vedere arhitectural, cu prilejul
ultimelor lucrări de restaurare, a fost menținut.
Acoperișul, care în decursul timpului
a suferit destule modificări, a fost restaurat pe corpuri separate în timpul
lucrărilor din anii 1953-1961. In pridvorul bisericii se pătrunde prin două uși
dispuse față în față pe laturile de sud
dei nord ale acestei încăperi. Cadrele simple ale acestor uși se încheie
la partea superioară prin arcuri in acoladă. Cele cinci
ferestre - trei spre vest și câte una pe laturile de sud și nord - au
ancadramente de factură gotică. Aceasta încăpere este acoperită de o calotă
semisferică sprijinită pe arcuri oblice caracteristice arhitecturii moldovenești.
Trecerea în pronaos se face
printr-un mare portal la care se disting torurile încheiate în arc frânt. Spre
deosebire de pridvor, pronaosul este supraînalțat și înscrie in planul clădirii
un dreptunghi. Deasupra este boltit cu două calote despărțite printr-un arc
median. Pentru micșorarea diametrului fiecărei calote, meșterii s-au oprit la o
formula ingenioasă: două rânduri de arcuri oblice suprapuse. In cele patru
unghiuri ale încăperii cum și la mijlocul pereților laterali se înalță câte un
pilastru încadrat în zidărie, format dintr-un mănunchi de colonete subțiri
așezate pe un soclu înalt și terminate la nivelul nașterii arcurilor bolții cu
câte un capitel de profile gotice. Pronaosul și încăperea
mormintelor sunt despărțite printr-un perete cu o deschidere de trecere încadrată
de baghete încrucișate și muluri gotice săpate adânc în piatră.
Până la
începutul veacului al 19-lea, încăperea mormintelor era separată de naos
printr-un perete. După suprimarea acestuia a fost construit un arc dublu.
Naosul, prelungit în forma unui dreptunghi lărgit prin absidele laterale
semicirculare, este încoronat de turla clădită pe două rânduri de arcuri oblice. Biserica este terminată spre răsărit
cu absida altarului, de formă semicirculară, despărțită de naos prin
catapeteasma sculptată și aurită la începutul veacului al 19-lea în stil baroc.
Spre nord și sud sunt înscrise în grosimea zidului proscomidiarul si diaconicul
care printr-o ușă este legat de clădirea adaugată a vesmantarului.
In interior s-au executat picturi încă de timpuriu. Cele din absida principală, naos și încaperea
mormintelor au fost executate în ultimii ani ai domniei lui Ștefan cel Mare,
sau pe vremea lui Bogdan al III-lea, iar cele din pronaos și pridvor pe vremea
lui Petru Rareș. Picturile sunt, în general, orânduite potrivit vechilor
erminii ale Bisericii Ortodoxe. Pictura
interioară din altar, naos și camera mormintelor aparține epocii
lui Ștefan cel Mare, fiind caracterizată prin dimensionarea amplă a panourilor
în care sunt incluse scenele și prin echilibrul clar al compozițiilor, ceea ce
face ca pictura să se adapteze în mod armonios la proporțiile arhitecturii
respective. Sunt reprezentate scene biblice din viața Mântuitorului Iisus
Hristos, a Maicii Domnului și diferite figuri de sfinți mucenici și cuvioși.
Biserica Seminarului Teologic - Voronețul nemțean
Frescele din pronaos și din pridvor, din timpul domniei lui Petru Rareș, dovedesc o altă concepție în dispunerea și dimensionarea panourilor, care se îngustează și sunt diferite ca mărime. Stilul picturii este unul narativ, pierzându-și din funcția decorativă, trăsături ce caracterizează pictura murală din timpul domniei lui Patru Rareș (sec.al 16-lea). In pronaos și pridvor este pictat calendarul (sinaxarul) ca la mănăstirile Voroneț și Moldovița.
Biserica Seminarului Teologic - Voronețul nemțean
Frescele din pronaos și din pridvor, din timpul domniei lui Petru Rareș, dovedesc o altă concepție în dispunerea și dimensionarea panourilor, care se îngustează și sunt diferite ca mărime. Stilul picturii este unul narativ, pierzându-și din funcția decorativă, trăsături ce caracterizează pictura murală din timpul domniei lui Patru Rareș (sec.al 16-lea). In pronaos și pridvor este pictat calendarul (sinaxarul) ca la mănăstirile Voroneț și Moldovița.
In anul 1830, s-a trecut la o
reparație generală a picturii. S-au refăcut unele scene vechi, deteriorate, și
s-au întărit celelalte culoare peste culoare. După incendiul din anul 1862 care
a cauzat înnegrirea picturilor, s-au făcut unele încercări pentru curățirea
lor, dar aceasta acțiune n-a dus la rezultatele dorite.
Lângă
alte vestigii ale mănăstirii trebuie amintit cimitirul mănăstirii, pentru
monahii vieţuitori ai mănăstirii, şi celebra gropniţă de sub Biserica „Sfântul
Ioan Bogoslovul“. Grobniţa
este aşezată sub Biserica „Sfântul Ioan Evanghelistul“ (sau Bogoslovul) din
cimitirul mănăstirii, câţiva metri mai în vale de zidurile înconjurătoare ale
lăcaşului monastic. Până
în urmă cu aproape 70 de ani, monahii erau dezgropaţi la 7 ani, iar rămăşiţele
pământeşti se puneau în cripta de sub biserică, pentru veşnica lor pomenire.
Aici, într-un subsol dreptunghiular, cu boltă pe
toată lungimea bisericii, în nişte orificii semiovale săpate în perete erau aşezate
rămăşiţele dezgropate într-o atmosferă tainică creată de lumina discretă ce
pătrunde prin cele opt ferestre mici şi de candelele ce ard pe masa din
mijlocul încăperii. Practica
dezhumării a fost păstrată însă doar până în anul 1945, când regimul comunist a
interzis ca mormintele să mai fie deschise, iar osemintele să fie aşezate în
criptă, motivul acestei dispoziţii fiind răspândirea eventualelor boli de care
au suferit cei adormiţi. „Cel mai vechi craniu care există în gropniţa
mănăstirii de la noi este din sec.al 17-lea, Intre craniile expuse în osuar se află şi cel al
tinerei Calipso - „cu şalul negru“, amintită în versurile lui Puşkin şi
descrisă de C. Negruzzi. Tot în aceeaşi gropniţă se află şi piatra de mormânt, din 1964, a
mitropolitului Visarion Puiu.
Mănăstirea
Neamţ este o adevărată necropolă în totalitatea ei, rămăşiţe pământeşti ale
monahilor, stareţilor, ierarhilor sau sfetnicilor voievodali găsindu-se şi în
biserica mare din incinta mănăstirii. Atât slujitori ai Bisericii, cât şi
importante persoane din laicatul ortodox ce au avut o contribuţie importantă în
viaţa Bisericii au fost aşezate cu mare cinste în interiorul mănăstirii.
In pridvor se găseşte lespedea funerară a
Mitropolitului Teoctist al II-lea, care a sfinţit biserica în anul 1497, şi
lespedea lui Micotă, pârcălab de Neamţ, care a murit în anul 1495. Tot în
această încăpere se află mormântul mitropolitului Calinic Miclescu, precum şi
osemintele mitropolitului Sofronie Miclescu şi ale unor episcopi şi stareţi.
În pronaos se află mormântul episcopului Pavel
al Romanului (1632) şi ale unor schimonahi, iar în încăperea mormintelor,
mormântul lui Ştefan Voievod, fiul lui Alexandru cel Bun (1447), şi al
vestitului stareţ Paisie Velicicovschi (1794), recunoscut pentru suflul nou pe
care l-a adus monahismului românesc.
Mănăstirea
Neamţ deţine cel mai mare osuar din ţară , aici
fiind adăpostite rămăşiţele pământeşti ale mai bine de 550 de monahi. Gropniţe
sau osuare mai au şi alte mănăstiri din ţară ,
însă nu de aceeaşi mărime. Gropniţele
erau întâlnite de obicei la ctitoriile domneşti, unde erau înmormântaţi ctitorii și unele rude ale lor. Gropniţe sau osuare
mai sunt întâlnite şi la Putna, ctitorie a Sfântului Voievod Ştefan cel Mare,
Probota, ctitorie a lui Petru Rareş, sau Slatina, ctitorie a lui Alexandru
Lăpuşneanu
Intre obiectele cu valoare istorică și artistică din colecția mănăstirii, mai importantă
este Icoana Maicii Domnului - Lidianca (de la Lida, Lod, Lydda, Lodd, din Israel), icoană făcătoare de minuni primită în dar, potrivit tradiției, de Domnitorul
Alexandru cel Bun de la Impăratul bizantin Ioan al VIII-lea Paleologul.
Mai trebuie amintite: Catapeteasma
care, pe vremuri, a aparținut paraclisului din Cetatea Neamț, câteva icoane din
veacurile 17-18, câteva icoane executate de Nicolae Grigorescu, un vas pentru
aghiazma din 1775, un Panaghiar în filigran din 1750, o Nebederniță din anul 1665 (1607) sfinte moaște, cutia în care se află capul Sfântului Simeon, de la muntele minunat, ferecat în anul 1463 de Ștefan cel Mare, un
Epitrahil din veacul al 18-lea, un Omofor care a aparținut Episcopului
Pahomie al Romanului (1706-1714), un potir de la fiica țarului Petru, din 1748, Evanghelia slavonă, din 1759, care cântărește 35 de Kg. un potir din 1767, litier mare din 1845, cristelnițe din 1775, 1781, 1799 și 1843, felon și epitrahil din 1848, cruce de lemn chiparos din 1874, epitrahil 1470, o presă tipografică din veacul al 18-lea,
doua prese tipografice din metal din veacul al 19-lea, numeroase xilogravuri și diferite piese tipografice. La
Muzeul de Arta se păstrează renumitul Epitaf, care a aparținut până în 1916
Mănăstirii Neamț, făcut în anul 1437 de egumenul Silvan. Cele
mai vechi manuscrise, bogat împodobite, sunt din timpul domniei lui Alexandru
cel Bun. Cea mai veche legătură de carte pastrată în Moldova
provine de la Neamț și este aceea a teravanghelului scris de monahul Gavriil
Uric în anul 1429, care se păstrează in biblioteca Bodleiana din Oxford . Obiectele
care se păstrează în prezent la Mănăstirea Neamț sunt destul de multe și ele se
găsesc cuprinse și descrise în inventare speciale. Colectia
de obiecte bisericești pe care o deține Mănăstirea Neamț, reprezintă numai o
parte din tezaurul pe care l-a avut și care ilustrează rolul cultural-național
al mănăstirii.
Este de remarcat faptul ca
obiectele de valoare istorico-artistică au fost păstrate, asigurate si păzite tot
timpul cu o deosebitaă grijă. Au
existat tainițe pentru ascunderea la vreme de primejdie a odoarelor, iar când
acestea nu prezentau destulă singuranță se făceau gropi în padure unde se îngropau
s-au se transportau cu mare grijă în alte localități.
In
unele manuscrise din biblioteca Mănăstirii Neamț se găsesc informații în
legatură cu biserica și mănăstirea din Cetatea Neamț, după cum arată și
inscripția și marca de la mănăstirea din Cetatea Neamț din limba slavonă : „Aceasta
mănăstire o zidi Petru Voievod în anul 7038 (1530) și s-au îngrădit cu zid după
mòrtea lui de Dòmna lui Elena și cu fiii lor Iòn, Ilies Voievod, Ștefan și
Constantin, în anul 7058 luna septemvire 4 (1550) ”.
Vechimea
catapetesmei de la biserica din Cetatea NeamȚului este „cel mai vechi monument
de artă sculpturală-religioasă” din Moldova, cu picturi din sec.al 15-lea și a
fost un timp la biserica parohială
Sf. Ioan Botezătorul din Vânători-Neamț, iar în anul 1962 a fost transferată în
muzeul Mănănastirii Neamț.
In decursul
timpului, la Biserica Inălțarea Domnului din Mănăstirea Neamț și la întregul
complex mănăstiresc, s-au săvârșit diferite modificări și s-au făcut unele
adăugiri. Peretele care
separa încăperea mormintelor de naos a fost îndepărtat la începutul veacului al 19-lea; ancadramentele originare ale ferestrelor naosului, gropniței si
altarului, in cea mai mare parte, au fost înlăturate; acoperișul din veacul al
XV-lea a fost modificat; deasupra bisericii s-au mai construit încă doua turle
de lemn; spre vest a fost adăugat un fronton; fațada a fost acoperită, în întregime, cu tencuieli; clădirile înconjurătoare au fost refăcute.
In
incinta mănăstirii se află două biserici, două paraclise, turnul-clopotniță cu
11 clopote, Seminarul Teologic "Veniamin Costache", precum
și un muzeu cu o colecție de artă bisericească și sala tiparului. Specific este Aghiazmatarul circular din fața mânăstirii, unde se face sfințirea
apei la hram. In biserică se află o icoană a Maicii Domnului pictată în anul 665 în Israel, făcătoare de minuni. Așezământul
are cea mai mare și mai veche bibliotecă mânăstirească (18000 volume) și a avut
o contribuție deosebită la dezvoltarea culturii și artei românești medievale. In camera mormintelor este îngropat Ștefan Voievod (unchiul lui Ștefan cel Mare), iar în pronaos se află moaștele
sfântului necunoscut descoperite în 1986, prin scoaterea
asfaltului de pe alee.
Pentru
multe mănăstiri, Mănăstirea Neamț a fost un simbol de inspirație după cum
afirma atât de frumos Grigore Ilisei, numind-o „Mănăstirea Mănăstirilor”.
In
imediata vecinătate a Mănăstirii Neamț se află Seminarul Teologic „Veniamin Costachi”. In incinta acestuia a fost de
curând ridicată o nouă și frumoasă biserică având hramul „Sf. Ioan Iacob Hozevitul”..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu