Intre 1494-1499
în satul Bălinești din comuna Grămești (județul Suceava de azi) a fost
ctitorită, de logofătul Ioan Tăutu, biserica parohială cu hramul Sfântul
Nicolae. Această construcție este un monument reprezentativ al epocii lui
Ștefan cel Mare (1457-1504).
Biserica din Bălinești este înălțată pe un teren mai înalt,
care domină valea Siretului, aflându-se la o distanță de 12 km de orașul Siret.
Ea a avut rolul de biserică de curte boierească și necropolă a familiei
logofătului Tăutu, diplomat al domnitorilor Ștefan cel Mare și Sfânt
(1457-1504) și Bogdan al III-lea (1504-1517). Logofătul avea în zonă moșii
întinse și o curte boierească.
Data începerii construcției nu este cunoscută. Pe pereții
bisericii au fost găsite grafite din anul 1494, iar patru morminte din pronaos
datează din anii 1494-1495 și martie 1499, ceea ce duce la concluzia că în acei
ani biserica era aproape terminată, nefiind terminată probabil pictura și
nefiind înzestrată cu odoare.
Pisania bisericii s-a păstrat pe zidul sudic al edificiului,
într-un chenar, având o inscripție în limba slavonă (una dintre cele mai mari
de acest gen din România) care relatează numai data terminării construcției, nu
și data începerii. Textul inscripției este următorul: "Cu voia Tatălui, cu
ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh, pan Ion Tăutul logofăt a
început a zidi această casă (hram) întru numele celui între sfinți, părintelui
nostru, arhierarhul și făcătorul de minuni Nicolae, în zilele
binecredinciosului și de Hristos iubitorului Domn Io Ștefan Voievod; și s-a
săvârșit în anul 7007, luna decembrie 6". In partea dreaptă a chenarului
se află o însemnare cu textul: "Dragotă Tăutulovici", care dezvăluie
că acest Dragotă, fiul lui Tăutu, s-a îngrijit de realizarea inscripției sau a
fost făcută poate de el. Anul 7007 (de la facerea lumii) este desigur redat în cronologia erei bizantine și
ar corespunde anului 1498 de la nașterea lui Christos. Totuși, până la anul
1572 se utiliza în Moldova stilul de la 1 ianuarie, iar după această dată
stilul bizantin de la 1 septembrie. Ca urmare, anul 7007 reprezintă
anul 1499 și nu 1498. Faptul că biserica a fost sfințită abia la 6 decembrie
1499 (de ziua hramului) se datorează faptului că logofătul Ioan Tăutu a fost trimis
cu solie în Polonia în anul 1497, fiind închis la Liov.
Despre
construcția acestei biserici vorbește și cronicarul Grigore Ureche în
"Letopisețul țărâi Moldovei, de când s-au descălecat țara și de cursul
anilor și de viiața domnilor carea scrie de la Dragoș vodă până la Aron
vodă". El spune următoarele: "Bogdan vodă daca stătu la domnie, gândi
să-ș întărească lucrurile întăi cu vecinii și să-ș arate nume bun. Pe
învățătura tătâne-său, a lui Ștefan vodă, trimis-au la împărățiia turcilor pre
Tăutul logofătul cel mare, cu slujitori, pedestrime, dărăbani, de au dus birul,
zéce povoară de bani și s-au închinatu cu toată țara la sultan Suleimanu
împăratul turcescu. Iară împărățiia de bucurie mare cu dragoste i-au priimit și
au dăruit toți banii Tăutului logofătului celui mare și i-au adus în țară și au
ziditu pre acei bani o sfântă bisérică în satu în Bălinești, ce este la ținutul
Sucévii și trăiește pănă astăzi." Alexandru Odobescu consideră eronată
afirmația cronicarului Ureche. Conform pisaniei, biserica a fost clădită în
vremea lui Ștefan cel Mare și nu în cea a lui Bogdan al III-lea (1504-1517),
deci nu putea fi construită cu banii de la sultan. In plus, logofătul nu putea
să trateze cu sultanul Suleiman I, deoarece acesta din urmă a urcat pe tron în
anul 1520, la 11 ani după moartea lui Tăutu.
Biserica a suferit în decursul timpului mai multe profanări
cauzate de turci și austrieci. Turcii au dat foc bisericii în incursiunile lor
din perioada 1581-1711 și au împuns ochii sfinților cu sulițele, producând
degradări ale picturii și zidului. Biserica a fost multă vreme arsă și
neacoperită. Austriecii au folosit lăcașul de cult ca magazie. El a fost
reparat în 1721 prin grija episcopului Calistru de Rădăuți și a starostelui
Dimitrie Macri, fiind refăcute acoperișul, ușa și mobilierul și construindu-se
și scara de acces la clopotniță. O serie de lucrări de reparații au fost
efectuate la 1763.
- s-a pus un brâu de cărămizi smălțuite în jurul bisericii;
La începutul sec.al 19-lea, biserica din Bălinești a
trecut în stăpânirea Mănăstirii Văratic, care a înființat aici un metoc de
maici. In anul 1864, odată cu secularizarea averilor mănăstirești, moșia
Bălinești a fost împărțită clăcașilor.
Intr-un Raport adresat Ministerului Instrucțiunii Publice, în iulie 1872, Alexandru Odobescu afirma că biserica era "tare stricată, dar
tot se mai face serviciul divin întrânsa". El atrăgea atenția că lăcașul
de cult necesită reparații, în lipsa acestora biserica putând deveni în curând
o adevărată ruină. Incepând din anul 1899, biserica a fost luată în
grijă, păstrare și conservare de Departamentul pentru Monumente Istorice. Unul din planurile de renovare din anul 1904 propunea ca să se îndepărteze toată tencuiala ce purta urme de pictură. Proiectul nu a fost pus în aplicare.
O serie de lucrări de restaurare au fost efectuate după
primul război mondial, începând din 1925 și realizându-se următoarele:
- s-au dat jos tencuielile pictate de pe fațada de sud și de
pe laturile de vest și nord-vest ale pronaosului, rămânând cele trei rânduri de
medalioane din teracotă smălțuită de sub cornișă. Pictura murală exterioară era
considerată ulterioară înălțării edificiului, iar restauratorii doreau punerea
în valoare a expresivității materialelor originare de construcție.
- s-a consolidat clopotnița cu bare de fier;
In anul 2002, în urma propunerii Universității Keiō din
Tokio, prin profesorul Riichi Myiake, Biserica „Sfântul Nicolae” din Bălinești
a fost inclusă de Ministerul Culturii și Cultelor într-un program de restaurare
a picturii interioare și exterioare. Proiectul a fost finanțat la început de
japonezi, apoi de Ministerul Culturii și Cultelor. In restaurarea edificiului
s-au implicat specialiști din România: arheologi, pictori restauratori,
istorici de artă, arhitecți, ingineri, precum și un număr de studenți de la
Universitatea Keiō, veniți pentru practică. Cu acest prilej, au fost
efectuate și unele săpături arheologice, în urma cărora au fost descoperite
câteva artefacte: inelul sigilar al lui Dragotă Tăutulovici, nasturi globulari,
aplice etc.
Alexandru Odobescu menționează existența unei ascunzători în
care s-au depus mai multe obiecte prețioase, dar intrarea ei rămăsese
necunoscută după moartea unui om bătrân, singurul care o cunoștea (povestea nu poate fi adevărastă, ci numai o legendă)
In perioada derulării lucrărilor de consolidare a lăcașului
de cult, slujbele bisericești se-au oficiat într-o biserică de lemn amplasată la
sud de biserica monument istoric. In anul 2004, cu prilejul comemorării a 500
de ani de la moartea marelui voievod al Moldovei, Ștefan cel Mare,
arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților a dispus construirea a 6
biserici de lemn de dimensiuni mici în care să se oficieze slujbele bisericești
pe parcursul restaurării bisericilor monument istoric (la Arbore, Baia,
Bălinești, Părhăuți, Pătrăuți și Sfântu Ilie - Suceava).
Arhitectură
Biserica are un aspect deosebit pentru o biserică de piatră
moldovenească, deși la o privire mai atentă planimetria este totuși întâlnită în
nordul Moldovei, fiind însă caracteristică bisericilor de lemn. Lăcașul are un plan dreptunghiular, cu un pronaos poligonal și un turn clopotniță pe
latura de sud, în dreptul intrării in pronaos. Parterul turnului este un
pridvor deschis.
Elementul care evidențiază biserica este turnul clopotniță
de plan pătrat, mai înalt decât corpul bisericii, atașat la partea sudică a
pronaosului. El a fost adăugat mai târziu la corpul bisericii, acest lucru
fiind dovedit de prezența frizei de rotocoale și cărămizi aparente care
continuă sub zidăria turnului alipit. In tabloul votiv, biserica este
reprezentată cu turnul alipit. Clopotnița formează un pridvor cu arcade în arc
frânt, sprijinite prin console de doi stâlpi de piatră de formă octogonală și
încoronat cu o boltă cu nervuri fine de piatră cioplită, poleite cu aur. In
interiorul pridvorului sunt prevăzute două bănci de piatră. Deasupra pridvorului se află
camera clopotelor, unde se ajunge prin exterior pe o scară mobilă sau prin
interior printr-o străpungere în bolta pronaosului. Această încăpere fără
ferestre are trei deschideri terminate în arc frânt.
Fațadele sunt din piatră brută și cărămidă aparentă,
acoperite ulterior cu un strat de tencuială parțial pictat, strat care a căzut în
decursul timpului. Soclul este din blocuri de piatră cioplită de dimensiuni
mari. In registrul superior, biserica este înconjurată de două rânduri de
ocnițe suprapuse, două de sus corespunzând la una de jos. De asemenea,
construcția prezintă sub streașină și o friză de discuri ceramice smălțuite de
culoare galbenă sau verde, decorate cu motive heraldice (leul, manticorul,
sirena cu două cozi, capul de bour cu unul și doi "tenanți", rozeta).
Acoperișul a fost înlocuit de mai multe ori, el nesemănând
astăzi cu cel din tabloul votiv. Ferestrele din pronaos sunt mai mari decât
celelalte și sunt ornamentate cu două rozete în stil gotic, pe când cele din
naos și altar sunt dreptunghiulare, cu baghete subțiri încrucișate. Influența
gotică se resimte în modul de tratare a soclului, a ancadramentelor, ca și la
nervurile bolților pridvorului.
In interior, biserica este împărțită în pronaos, naos și
altar. Intre pronaos și naos se află un perete străpuns de ușă dispusă în ax.
Aceste încăperi au bolți semicilindrice în stil romanic, întărite prin patru
arcuri dublouri paralele, sprijinite de pilaștri formați din mănunchiuri de
câte trei coloane angajate în pereții laterali. Catapeteasma
bisericii datează de la sfârșitul sec.al 18-lea (1792), fiind
realizată cu cheltuiala lui Ieremia Jicnicerul, proprietarul de atunci a moșiei
de la Bălinești. Ea este lucrată din lemn de tei și alcătuită din trei rânduri
de icoane. Este împodobită cu elemente florale sculptate.
Iconografie
Biserica a fost pictată în întregime în exterior în perioada
1535-1538, în timpul domniei lui Petru Rareș. In 1996, s-au reanalizat
o serie de aspecte legate de biserica din Bălinești, datând u-se momentul
realizării picturii murale exterioare imediat după anul 1499, pe baza mai
multor fapte: cele de ordin istoric-politic, imaginea bisericii din tabloul
votiv în care se crede că s-ar recunoaște prezența picturii exterioare și
prezența scenei Asediul Constantinopolului, pictat sub pisanie. Pisania a fost
montată în zidărie înaintea pictării pereților exteriori, acest lucru fiind
dedus din faptul că ultima literă din numele lui Dragotă Tăutulovici, pisarul
inscripției, este obturat parțial de zidărie.
Pictura exterioară s-a degradat pe zone foarte mari, fiind
aproape complet distrusă ca urmare a desprinderii straturilor de tencuială
exterioară. In prezent, se mai disting doar pe alocuri urme din vechea pictură.
Pictura exterioară se păstrează cel mai bine în firidele de pe latura de sud a
absidei în care sunt zugrăvite chipuri de sfinți (Sf. Nicolae și Sf. Arhanghel
Mihail), relativ bine în unele ocnițe de la nivelul absidei și în stare precară
pe latura de sud-vest a pronaosului poligonal, chiar lângă clopotniță (urme din
Judecata de Apoi).
Pictura interioară a bisericii este considerată a fi,
alături de pictura de la Mănăstirea Voroneț, cel mai bogat și mai bine păstrat
ansamblu de fresce de pe vremea lui Ștefan cel Mare. In vara anului 1955,s- a descoperit în tabloul votiv, la picioarele
Mântuitorului, o inscripție cu grafie măruntă: Pisal Gavril irom. (ieromonah),
adică " a pictat ieromonahul Gavril".
In pronaos sunt pictate scene din Vechiul Testament, scene
din viața Sf. Ierarh Nicolae, iar în registrul inferior figuri de sfinți. In
naos sunt reprezentate numeroase scene din viața Mântuitorului Iisus Hristos,
minunile și patimile sale. Sunt de menționat scenele din Ducerea la judecată a
lui Iisus, Ducerea crucii, Urcarea pe cruce, Răstignirea, sau Așezarea în
mormânt.
Biserica păstrează pe peretele sud-vestic al naosului și
tabloul votiv în care logofătul Tăutu închină biserica la picioarele
Mântuitorului. Logofătul este reprezentat alături de familia sa, soția sa
Margareta, fiica lor Anastasia, viitoarea soție a logofătului Teodor Bubuiog
(ctitorul Mănăstirii Humor) și fiii săi, Pătrașcu și Ioan, aflați în fața
logofătului. Ctitorul poartă o manta verde cu guler din blană de samur, iar pe
cap are o tocă (bonetă) ca și hatmanul Șendrea și Luca Arbore la ctitoriile lor. Personajele au jumătate din statura unui om.
In altar sunt întâlnite scene pictate cu măiestrie cum sunt:
Nașterea Domnului, Intâmpinarea Domnului, Prinderea lui Iisus, Vânzarea lui
Iuda, Rugăciunea de pe Muntele Măslinilor, Spălarea picioarelor, două scene cu Impărtășirea apostolilor, Cina cea de taină, Mormântul lui Iisus, Invierea prin
pogorârea la iad, Jertfirea lui Isac etc. Pe calota boltei este reprezentată
Maica Domnului cu pruncul, înconjurată pe laturi de câte doi îngeri. Pe pereți
se întâlnesc și grafite, unele datate precum "Eremia biv logofăt Grecul 1598".
In pronaosul
bisericii se află gropnița familiei Tăutu, aici aflându-se nouă lespezi din
piatră care acoperă mormintele ctitorului și ale familiei acestuia. Lespezile
funerare sunt bogat decorate, cea de pe mormântul Mariei Dragotă asemănându-se
prin aspectul său oriental cu lespezile ce acoperă mormintele Mariei de Mangop
și al Mariei-Voichița de la Mănăstirea Putna. In pronaos se
află și o lespede de piatră ruptă în două a boierului Ieremia Jicniceru
Bahrinescu (+21 noiembrie 1815), care a fost înmormântat în afară, lângă zidul
bisericii.
Biserica "Sf. Nicolae" din Bălinești a fost dotată
de ctitor încă de la început cu toate cele de trebuință. Este posibil să fi
fost donate bisericii o "Psaltire" a logofătului Ion, care se află la
Muncaci (în Ucraina de azi), împodobită cu chipul donatorului și un "Liturghier" aflat
astăzi la Mănăstirea Neamț și atribuit logofătului Tăutu.
Prin venerabilitatea celor mai mult de 500 de ani și prin calitățile arhitectonice și iconografice interioare, Biserica din Bălinești face parte din comorile de arhitectură și artă religioasă ale României.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu