Voievodul
Bogdan I (1359-1365), întemeietorul statului feudal moldovean, a ctitorit la
Rădăuți o biserică având hramul Sfântul Nicolae cu rolul de necropolă domnească și care a devenit biserica
Mănăstirii Bogdana, mănăstire de călugări. Ansamblul istoric al Mănăstirii
Bogdana este alcătuit 3 obiective: - Biserica "Sf. Nicolae" - datând
din sec.al 14-lea, Turnul clopotniță - datând din anul 1781 și Casa parohială -
datând din anul 1876. Printre mărturiile emblematice ale valorii și credinței
nationale se numară glorios și Mănăstirea Bogdana din orașul Rădăuți. De-a lungul vremii, acest monument arhitectural de o
frumusețe aparte a îndeplinit un rol istoric, religios și cultural deosebit. Dacă în Transilvania prima mănăstire a fost Hodos - Bodrog,
amintită în anul 1117 într-o scrisoare a regelui Bela al III-lea, iar în Țara
Românească Mănăstirea lui Negru Vodă, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, în
Moldova s-a ridica sora lor, Mănăstirea Bogdana, închinată Sfântului Ierarh
Nicolae, ctitorita de Bogdan I.
Biserica "Sf. Nicolae" (Bogdana) este considerată
a fi cea mai veche construcție bisericească de zid din Moldova [2],
fiind ctitorită de voievodul Bogdan I, întemeietorul statului feudal moldovean. Mănăstirea datează din perioada de constituire a
statului feudal moldovean. Inițial, locul unde a fost construită biserica era
în mijlocul unor codri seculari. Biserica "Sf. Nicolae" a fost zidită
de voievodul Bogdan I (1359-1365) în a doua jumătate a sec.al 14-lea, ca
mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru izbânzile obținute în luptele purtate
pentru a pune bazele unui stat liber și independent la răsărit de Carpați, în
Țara Moldovei. El a ales această biserică ca necropolă domnească atât lui, cât
și urmașilor familiei sale, aici fiind îngropați domnitorii Moldovei până în
timpul lui Alexandru cel Bun, dar și rudele familiilor domnitoare.
In timpul domniei lui Alexandru cel Bun
(1400-1432), biserica a devenit reședință episcopală, episcopii de Rădăuți
avându-și reședința în incinta mănăstirii. In ciuda intemperiilor vremii, biserica a rezistat peste
veacuri cotropirilor tătare și turcești, jafurilor, razboaielor și dominatiei
hasburgice, constituind de-a lungul timpului o garanție a spiritului național
românesc. Dacă în Transilvania prima mănăstire a fost Hodos - Bodrog,
amintită în anul 1117 într-o scrisoare a regelui Bela al III-lea, iar în Țara
Românească Mănăstirea lui Negru Vodă, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, în
Moldova s-a ridicat sora lor, Mănăstirea Bogdana, închinată Sfântului Ierarh
Nicolae, ctitorita de Bogdan I.
Unii istorici afirmă că Mănăstirea Bogdana a fost reședința
mitropolitană, până la data de 26 iulie 1401, când Mitropolia Moldovei a fost
recunoscută oficial de catre Patriarhia de la Constantinopol și scaunul
mitropolitan a fost mutat la Suceava.
Intre anii 1479-1482, Ștefan cel Mare a pus pe mormintele a
șase domnitori ai Moldovei lespezi frumos sculptate, decorate cu motivul obișnuit
al împletiturilor, deosebite de la o lespede la alta, având inscripții în limba
slavonă. La intrarea în biserică, se află o pisanie datând din perioada lui
Bogdan al III-lea (1517). Acesta a dăruit mănăstirii 800 de zloți, episcopii de
Rădăuți obligându-se să slujească un parastas în seara din duminica
mironosițelor, iar dimineața o liturghie, cât va trăi domnitorul. După moartea
sa, în fiecare dimineață trebuia să se slujească o liturghie și seara un
parastas pentru mântuirea sufletului domnitorului, după cum atestă o lespede de
piatră amplasată la 8 decembrie 1517 pe peretele nord-estic al altarului, lângă
nișa care servește ca proscomidiar.
Biserica a fost restaurată în timpul domniei lui Alexandru
Lăpușneanu, care i-a adăugat un pridvor închis în față, în anul 1559, și a
înlocuit chenarele unor ferestre cu altele noi, de factură gotică. Există o
pisanie în limba slavonă lângă ușa sudică, în care sunt relatate următoarele:
"Cu bunăvoința Tatălui, ajutorul Fiului și săvârșirea Sf. Duh s-a început
și zidit acest pridvor bisericesc de evlaviosul și închinătorul Treimii, Domnul
Io Alexandru Voievod, Domnul Țării Moldovei, în anul 7067 (=1559) luna iunie
30, sub episcopul chir Eutimie".
In sec.al 17-lea și la începutul sec.al 18-lea, la Bogdana au fost copiate mai multe lucrări bisericești (un tetraevanghel
în limba slavonă - 1613 etc.). In anul 1744, episcopul Varlaam (1734-1745) a
înființat aici o tipografie în care a tipărit mai multe cărți bisericești,
printre care și Ceaslovul din 1745 aflat și astăzi în colecția Mănăstirii.
Totuși, în 1750, odată cu alegerea episcopului Iacob Putneanul ca mitropolit al
Moldovei, tipografia a fost mutată la Iași.
In anul 1775, o parte din nordul Moldovei a fost anexat de către
Imperiul Habsburgic în urma unei înțelegeri cu Imperiul Otoman, reprezentanții
Moldovei nefiind nici măcar consultați. In anul 1781 s-a construit un turn
clopotniță, dar peste numai un an, în 1782, reședința episcopală a fost
transferată la Cernăuți. Ca urmare a acestor evoluții istorice, în vara anului
1783, Mănăstirea Bogdana a fost desființată, Biserica "Sf. Nicolae" a
fost transformată în biserică parohială (de mir), o parte din chiliile
existente în jurul bisericii au fost demolate, iar o altă parte transformate în
grajduri pentru caii garnizoanei austriece staționate aici. In anul 1876 a
fost construită aici o casă parohială.
Necropolă domnească
In naos
In anul 1918, când Bucovina a reintrat în componența Regatului
Român, Mănăstirea Bogdana nu a mai fost reînființată, iar Biserica "Sf.
Nicolae" a rămas biserică parohială până în ultimele decenii ale sec.al 20-lea când a fost închisă de regimul comunist, fiind considerată monument
istoric.
La data de 6 decembrie 1992, Mănăstirea Bogdana a fost
reînființată de către arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților cu
obște de călugări, fiind instalat ca stareț arhimandritul Teodor Pavlo. Acesta
a trecut la cele veșnice în 1996, în locul său fiind ales ca stareț
arhimandritul Iustin Dragomir. Ca urmare a lucrărilor efectuate în ultimul deceniu al
sec.al 20-lea, s-a înlocuit în 1996 catapeteasma degradată din lemn de
tei cu una nouă din lemn de stejar, s-a
finalizat în 1998 construcția unui corp de chilii cu arhondaric și a unei
biserici noi cu hramul "Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuți", care a
fost acoperită cu tablă de cupru.
Necropolă domnească
In naos
Biserica "Sf. Nicolae" din Rădăuți a fost aleasă
de primii domnitori ai Moldovei ca necropolă domnească, aceasta fiind dovada
incontestabilă a primei biserici de piatră din Moldova . Astfel, în naos se află 7
morminte. Pe latura estică a naosului se află patru morminte, aflate
în ordinea următoare din colțul sud-estic spre cel nord-estic: Bogdan I
(1359-1365), Lațcu (1365-1373), Bogdan, fratele lui Alexandru cel Bun și
Bogdan, fiul lui Alexandru cel Bun.
Intemeietorul Moldovei, Bogdan I, se află înmormântat în
colțul sud-estic al naosului, având pe mormânt o lespede cu următoarea
inscripție în limba slavonă: "Din mila lui Dumnezeu, Io Ștefan Voievod,
Domn al țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest mormânt
străbunicului său, bătrânul Bogdan Voievod, în anul 6988 <=1480> luna
ianuarie 27. Aceste morminte le-a făcut mistr Jan". La sfârșitul
inscripției s-a sculptat un scut cu un cap de zimbru în interior, având o stea
între coarne.
După mormântul lui Bogdan I, pe aceeași latură a naosului,
se află mormântul domnitorului Lațcu, fiul și urmașul lui Bogdan I. Lespedea
funerară de pe mormântul său are următoarea inscripție în limba slavonă:
"Binecinstitorul și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, Domnul Țării
Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a împodobit mormântul acesta strămoșului său
Lațcu Voievod, în anul 6988 <=1480> luna ianuarie 20, în timpul
episcopului de Rădăuți Ioanichie". La sfârșitul inscripției sunt sculptate
aceleași însemne ca și pe lespedea lui Bogdan I.
Următorul mormânt aparține lui Bogdan, fratele lui Alexandru
cel Bun. Inscripția în limba slavonă ce se află pe lespedea funerară a
mormântului său conține următoarele cuvinte: "Binecinstitorul și de
Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, domn al țării Moldovei, fiul lui Bogdan
Voievod, a împodobit mormântul acesta bunicului său, Io Bogdan Voievod, fratele
lui Alexandru voievod, în anul 6988 <=1480> luna ianuarie, 25 zile, întru
veșnica lui pomenire".
Ultimul mormânt de pe latura estică a naosului aparține lui
Bogdan, fiul lui Alexandru cel Bun. Pe lespedea funerară a mormântului său se
află următoarea inscripție în limba slavonă: "Binecinstitorul și de
Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, domn al țării Moldovei, fiul lui Bogdan
Voievod, a împodobit mormântul acesta unchiului său, Io Bogdan voievod, fiul
lui Alexandru Voievod, în anul 6988 <=1480>, luna ianuarie 30".
Următorul rând de la est către vest, pornind din sud către
nord, cuprinde 3 morminte: al lui Ștefan I (1394-1399), al lui Costea
(1328-1387) și al lui Petru I (1348-1391). Mormântul domnitorului Ștefan I, nepotul lui Bogdan I este
poziționat între cele ale unchiului său și al lui Lațcu. Inscripția în limba
slavonă ce se află pe lespedea funerară a mormântului său conține următoarele
cuvinte: "Binecinstitorul și de Hristos iubitorul, Io Ștefan voievod, domn
al țării Moldovei, fiul lui Bogdan voievod, a împodobit mormântul acesta
strămoșului său, bătrânul Ștefan voievod, care a bătut pe unguri la Hindău, în
anul 6988 <=1480> luna mai 20".
In prelungirea mormântului care aparține lui Bogdan, fiul
lui Alexandru cel Bun se află mormântul lui Costea, tatăl lui Petru I și Roman
I având ștearsă inscripția lespezii funerare, fiind amplasat la nivelul
pardoselii și nu deasupra ca celelalte. Inițial, lespedea a fost atribuită unei
femei (Mariei, soția lui Bogdan I sau Anei, soția lui Lațcu. In opinia
istoricului Ștefan S. Gorovei, în acest mormânt ar fi înmormântat domnitorul
Petru I, susținând că până la Alexandru cel Bun, toți voievozii de până în 1400
au fost înmormântați în Biserica din Rădăuți, deci și Petru I ar trebui să fie
înmormântat tot aici. Inainte de 1890, episcopul Gherasim Timuș a reușit să
descifreze o bună parte din inscripția de pe lespedea, astăzi ilizibilă, care
conține următorul text: "Binecinstitorul și de Hristos iubitorul, Io
Ștefan voievod, domn al țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat
acest mormânt... care este pus aici..." Testele ADN recente au demonstrat că
aici este înmormântat Costea, tatăl fraților Petru I și Roman I.
Ultimul mormânt din acest rând aparține lui Petru I fiind
lipit de latura de nord a naosului. Inițial s-a crezut că este sub lespedea
ștearsă de pe latura sudică a naosului, dar testele ADN recente au
confirmat că locul lui de odihnă este acest mormânt.
Pe latura vestică a naosului sunt două morminte: în partea
de sud-vest cel al episcopului Leontie (Lavrentie) și cel din nord-vest care
aparține lui Roman I (1391-1394). Mormântul episcopului Leontie (Lavrentie) s-a putut
determina luând în considerare tradiția orală și un izvor scris. Într-un
document slavon din sec.al 16-lea se menționează că în Rădăuți, în
Episcopie, sfântul Leontie făcătorul de minuni zace cu trupul întreg. Urmează apoi mormântul domnitorului Roman I, fratele lui
Ștefan I și nepotul lui Bogdan I. Pe lespedea funerară se află următoarea
inscripție în limba slavonă: "Din mila lui Dumnezeu, binecinstitorul
domnul nostru Io Ștefan voievod, domn al toată țara Moldovei, fiul lui Bogdan
voievod, a împodobit mormântul acesta strămoșului său Io Roman voievod, domn al
țării Moldovei, în anul 6987 <1480> luna decembrie 5".
In pronaos
In pronaosul bisericii, se află 3 morminte care aparțin
următoarelor persoane: Doamna Stana, soția lui Bogdan al III-lea și mama lui
Ștefăniță Vodă, Anastasia, fiica lui Lațcu și episcopul Ioanichie al
Rădăuților. Pe latura nordică a pronaosului se află mormântul Doamnei
Stana și al Anastasiei, fiica lui Lațcu. Pe mormântul Anastasiei se află o
lespede funerară cu următoarea inscripție: "Io Ștefan Voievod, Domnul
Țării Moldovei, în anul 7005 (1497) luna aprilie 11, am înfrumusețat acest
mormânt străbunicii mele, cneajnei Anastasia, care a dat Coțmanul acestui
locaș, fiica lui Lațcu Voievod. Ea a răposat în anul 6928 luna martie 26 (=1420)". In partea dreaptă a pronaosului se află mormântul Doamnei
Stana, soția lui Bogdan al III-lea și mama lui Ștefăniță Vodă. Lespedea
funerară a fost pusă de fiul ei și are următoarea inscripție:
"Dreptmăritorul și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, fiul lui
Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest mormânt mamei mele Stana, în anul 7026
(=1518) luna ianuarie 28, fiind episcop Pahomie". Inaintea ușii dintre pronaos și naos, pe partea dreaptă, a
fost înmormântat episcopul Ioanichie, primul episcop cunoscut al Rădăuților,
mort în anul 1504. Deși în prezent inscripția de pe lespede este ștearsă, pe la
mijlocul sec.al 19-lea se puteau citi următoarele cuvinte: "Aceasta este piatra mormântului lui Ioanichie, Episcop de Rădăuți, ...
care s-a mutat la veșnicul lăcaș în zilele drept măritorului Ștefan Voievod în
anul 70..., luna ... ziua ...".
In pridvor
Lângă ușa nordică a pridvorului se află un mormânt aoperit
cu o lespede funerară având următoarea inscripție în limba română: "Sub
această piatră zac oasele răposatei Marii, giupâneasa logofătului Alexa
Nicolescu de la Țara Românească, care s-a pristăvit aice la Rădăuți, la anul
1770, iulie 4 zile".
In afara bisericii
Lângă peretele nordic al altarului, în afara bisericii, se
află o lespede funerară având o inscripție în limba română: "Sub aceastră
piatră odihnește robul lui Hristos Dumnezeu ieroschimonahul (Adrian ) tată după trup preasfințitului
mitropolit Iacov, înmormântat în anul 7256 (=1748) luna iunie 11".
Osemintele tatălui mitropolitului Iacob Putneanul, înmormântate aici, au fost
strămutate de către fiul său în anul 1758 la Mănăstirea Putna, lespedea
funerară rămânând totuși la Rădăuți.
Moaștele Sf. Ierarh Leontie
I n anul 1639, orașul Rădăuți a fost prădat de tălhari, iar
moaștele sale au fost ascuse de călugări pentru a fi ferite de profanare chiar
sub locul unde erau așezate, în naos, în fața tabloului votiv al ctitorilor
mănăstirii. Abia în urma cercetărilor arheologice din perioada 1974-1977 au
fost găsite moaștele Sf. Leontie, ele fiind așezate într-o raclă abia în 1991,
pentru a fi venerate de credincioși. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
a hotărât, în 1992, canonizarea oficială a
Sfântului Ierarh Leontie de la Rădăuți și includerea sa în calendarul creștin
ortodox, cu data de prăznuire 1 iulie.
Arhitectură
Biserica Sfântul Nicolae Bogdana este prima construcție religioasă de piatră dinMoldova ,
păstrată în forma ei originală, nealterată până astăzi. Ea este înaltă, cu
acoperișul țuguiat, având ziduri groase de 1,40 metri, sprijinite inițial de 10
contraforturi. Peretele sudic al pronaosului avea un contrafort și trei
ferestre, pe când peretele nordic are o fereastră și trei contraforturi. In total biserica are 11 ferestre: trei la pridvor, două la pronaos,
patru la naos (dintre care trei în peretele sudic și una pe peretele nordic) și
două la altar cu deschideri strâmte în exterior, dar mult lărgite spre
interior.
Iconografie
Odoare de preț
Moaștele Sf. Ierarh Leontie
Episcopul Lavrentie al Rădăuților care a păstorit aici
câțiva ani în vremea domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432) s-a retras din
scaun și a îmbrăcat haina schimniciei cu numele de Leontie, devenind un vestit
sihastru și părinte duhovnicesc din nordul Moldovei. L-a avut ca ucenic printre
alții și pe Cuviosul Daniil Sihastrul. A fost înmormântat de ucenicii săi în
biserica din lemn a Schitului Laura. Ca urmare a faptului că la mormântul său aveau loc numeroase
vindecări de boli, credincioșii din Moldova au cerut mitropolitului Moldovei să
accepte strămutarea moaștelor ierarhului Leontie în Catedrala episcopală de la
Mănăstirea „Sfântul Nicolae“ Bogdana din Rădăuți. El a fost găsit în mormânt
cu trupul întreg și nestricat, iar moaștele sale au fost așezate în partea
dreaptă a naosului, un număr mare de oameni în nevoi venind acolo să se roage.
După cum scria un vestit teolog ucrainean, ieromonahul Zaharia Kopystenski din Kiev , în anii 1621-1622: „In
Rădăuți, în episcopie, Sfântul Leontie făcătorul de minuni zace cu trupul
întreg...".
Arhitectură
Biserica Sfântul Nicolae Bogdana este prima construcție religioasă de piatră din
Biserica nu are turlă, acoperișul fiind înalt, cu pante
repezi și o streașină largă. Ca urmare a adăugării pridvorului de către
Alexandru Lăpușneanu, acoperișul a trebuit și el modificat pentru a cuprinde și
pridvorul.
Clopotnița se află în prezent într-un turn construit în anul
1781, în vremea păstoririi episcopului Dosoftei Herescu, ultimul episcop care
și-a avut reședința aici. Pe unul dintre clopote se află o inscripție în limba
slavonă: Io Ștefan, voievodul Țării Moldovei, putând data din vremea lui Ștefan
I (1394-1399).
In interior, biserica se prezintă ca o sinteză a elementelor
romanice, bizantine și gotice. Ea are o navă centrală și două laterale, despărțite
între ele prin șase stâlpi masivi în dreptul cărora bolta navei centrale este
întărită cu arcuri dublouri. Navele laterale au aceeași înălțime cu nava
centrală în dreptul pronaosului și sunt mai joase în dreptul naosului.
Deasupra navelor laterale din naos au fost construite două încăperi mici,
boltite în semicilindru, la care se ajunge pe o scară în spirală. Intre pridvor și pronaos și între pronaos și naos sunt
pereți despărțitori străpunși de uși la mijloc.
Nu se știe când a fost pictată pentru prima dată biserica,
într-un document din 1415 fiind menționate unele picturi realizate în vremea
lui Alexandru cel Bun (1400-1432). Pictura a fost completată sau refăcută de
către Ștefan cel Mare, apoi în 1558, în perioada domniei lui Alexandru
Lăpușneanu, s-a realizat o restaurare a picturii în tehnica frescă. Un nou
strat de picturi datează din perioada 1745-1750, din timpul episcopului Iacob
Putneanul. Lucrările de restaurare ale edificiului din secolele al 18-lea și al 19-lea au dus la o deteriorare a picturii, inclusiv a
tabloului votiv. Din perioada lui Ștefan cel Mare datează patru compoziții din altar: Cina cea de taină, Impărtășirea Sf. Apostoli
cu pâine, Impărtășirea Sf. Apostoli cu vin și Spălarea picioarelor. Ele se
aseamănă cu cele de la Mănăstirea Voroneț. Pictura interioară a bisericii a fost refăcută
din nou în anul 1880.
Tabloul votiv este pictat în naos, pe peretele de sud-vest
al navei. Voievodul care ține în mână biserica fără pridvor nu poate fi
Alexandru Lăpușneanu, deoarece el a adăugat pridvorul. Unele opinii acreditează
ideea că ar fi Bogdan I. Urmează un copil, apoi un domnitor cu barba scurtă
și cu un filacter în mâna stângă care ar putea fi Alexandru cel Bun, apoi un
domnitor fără barbă care ar putea fi Ștefan cel Mare, dovadă că pictura a fost
făcută în timpul său.
O altă pictură interesantă din biserică se află în partea
stângă a pronaosului lângă mormântul Anastasiei, fiica lui Lațcu. Este un
portret în care set reprezentată o femeie cu coroană cu un filacter în mână
condusă de Maica Domnului în fața Mântuitorului, lângă care se află Sf.
Nicolae. Se presupune că ar fi vorba chiar de Anastasia, binefăcătoare a
Mănăstirii Bogdana, căreia i-a dăruit satul Coțmani.
Odoare de preț
Odoarele de preț de care a dispus Mănăstirea Bogdana au
ajuns după desființarea mănăstirii la alte lăcașuri de cult. Printre acestea
sunt de menționat următoarele:
- un epitaf care reprezintă plângerea lui Iisus de către
heruvimi - datând din perioada lui Alexandru cel Bun și donat în 1914
Mănăstirii Sucevița.
- un văl liturgic (pocrovăț) - dăruit de Ștefan cel Mare în
1493 și aflat la Mănăstirea Sucevița
- un văl liturgic (pocrovăț) - dăruit tot de Ștefan cel Mare
și aflat la Muzeul de Artă din București
- o icoană a Sf. Nicolae pictată pe lemn - ferecată cu argint
aurit în 1505 și aflată la Mănăstirea Sucevița
- Mineiul pe luna noiembrie - din 1504, aflat în biblioteca
Mănăstirii Putna
In prezent, mănăstirea dispune de o icoană a Maicii
Domnului, un ceaslov din 1745 și un manuscris din 1783.
Prin calitățile artistice, arhitecturale și decorative,
Mănăstirea Bogdana este astăzi unul din monumentele reprentative ale
patrimoniului artistic și cultural al României, fiind inclusă în patrimoniul
UNESCO.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu