Domnitorul Alexandru Lăpușneanu a construit Mănăstirea
Slatina între anii 1553-1564. Lăcașul se află în comuna Slatina –jud. Suceava
de astăzi, iar biserica mănăstirii are hramul Schimbarea la Față. Mănăstirea Slatina a
îndeplinit rolul de necropolă domnească a Moldovei între 1522-1677, aici aflându-se mormântul
domnitorului Alexandru Lăpușneanu (1552-1561, 1564-1568), al Doamnei
Ruxandra (fiica lui Petru Rareș) și ale celor două fete ale lor. Ansamblul
istoric cuprinde 7 obiective: -Biserica "Schimbarea la Față" - datând
din 1553-1564, Trapeza - datând din 1561, Paraclisul "Sf. Nicolae" -
datând din 1834, Paraclisul "Sf. Trei Ierarhi" - datând din sec.al
19-lea, Turnurile - datând din sec.al 19-lea,, Cișmeaua - datând din 1591 și Zidul de incintă - datând din 1834.
Istoria zidirii mănăstirii se pierde în negura timpului.
Legendele spun că aici trăia un sihastru cu numele de Pahomie care l-ar fi
sfătuit pe domnitorul Lăpușneanu să zidească o mănăstire pe locul unde creștea
un paltin. Până atunci, sihastrul se nevoia într-o bisericuță de lemn. Lăcașul se află la o distanță de circa 28 km nord-vest de orașul Fălticeni, într-o zonă împădurită de la poalele Munților Stânișoarei, pe
valea pârâului Suha Mică. Numele de Mănăstirea Slatina provine de la un izvor cu apă sărată (slatină) aflat în
apropiere, care a secat în timp.
Mănăstirea, având hramul "Schimbarea la Față", este prima ctitorie a domnitorului Alexandru Lapușneanu și intră, prin valoarea ei, în rândul marilor ansambluri monastice ale Moldovei medievale. Aceasta mănăstire, prin unicitatea ei, seamănă totuși cu celelalte mari mănăstiri din zonă, precum: Mănăstirea Probota, Mănăstirea Dragomirna, Mănăstirea Sucevița, Mănăstirea Moldovița, Mănăstirea Neamt si Mănăstirea Secu. Zidurile groase de piatra si biserica masiva, tot din piatra, stau falnice de peste veacuri.
Alt cronicar moldovean, Ion Neculce (1672 - circa 1745), relatează în lucrarea sa O samă de cuvinte următoarea legendă despre întemeierea Mănăstirii Slatina: "Alexandru-vodă Lăpușneanul, fiind domnu, au făcut mănăstirea Slatina. Și așè dzicu oamenii că, trăind un săhastru acolo și fiind un paltin, copaciu mare, unde este acum prestolul în oltariu, vidè acel săhastru spre duminici și spre alte dzile mari multe lumini întru acel paltin la vremea slujbii bisericii. Și i s-au arătat Maica Precistă în vis și i-au dzis să margă la Alexandru-vodă, să-i facă mănăstirea. Și mergând săhastrul la Alexandru-vodă, s-au îndemnat Alexandru-vodă de săhastru de au făcut mănăstirea Slatina întru acel loc, unde au fost paltinul. Și au adus și capul Sfântului Grigorie Bogoslov, de stă pănă astădzi la sfânta mănăstire la Slatina, ferecat cu argint și cu pietri scumpe."
La punerea pietrei de temelie a bisericii Mănăstirii Slatina a participat alături de domnitorul moldovean și Patriarhul Ioasaf al Constantinopolului. Cronicarul Grigore Ureche a scris că sfințirea bisericii a avut loc la 14 octombrie 1558 (7066) și a fost celebrată de mitropolitul Grigorie Roșca, înconjurat de un sobor de 116 preoți și diaconi. ("Mai apoi, domnind Alixandru vodă țara, întru lauda lui Dumnezeu au zidit mănăstirea Slatina, cu multă chieltuială și osârdie și o au sfințit-o Grigorie mitropolitul și la sfințenie zic să fie fost preoți cu diiaconi 116. Aceasta s-au lucrat în anul 7066 (1557) și o au sfințit-o octovrie 14.").
Mănăstirea, având hramul "Schimbarea la Față", este prima ctitorie a domnitorului Alexandru Lapușneanu și intră, prin valoarea ei, în rândul marilor ansambluri monastice ale Moldovei medievale. Aceasta mănăstire, prin unicitatea ei, seamănă totuși cu celelalte mari mănăstiri din zonă, precum: Mănăstirea Probota, Mănăstirea Dragomirna, Mănăstirea Sucevița, Mănăstirea Moldovița, Mănăstirea Neamt si Mănăstirea Secu. Zidurile groase de piatra si biserica masiva, tot din piatra, stau falnice de peste veacuri.
Alexandru Lapușneanu a ctitorit, pe timpul domniilor sale, mai multe biserici și turnuri pe Sfântul Munte Athos,
motiv pentru care el a rămas până astăzi zugrăvit în tablourile votive ale
unora dintre marile mănăstiri de acolo.
Cronicarul Eftimie, care a devenit ulterior episcop al
Rădăuților (1558-1561), a scris o Cronică în limba slavonă, a cărei figură
principală este domnitorul Alexandru Lăpușneanu (1552-1561,
1564-1568). El a scris că zidirea mănăstirii a fost începută în anul
1553 și a fost finalizată în a doua domnie a lui Lăpușneanu, în anul 1564.
Domnitorul ar fi fost condus în acest loc de către sihastrul Pahomie. El l-a
numit ca întâiul egumen pe Iacob zis și Molodeț, adică cel vrednic.Alt cronicar moldovean, Ion Neculce (1672 - circa 1745), relatează în lucrarea sa O samă de cuvinte următoarea legendă despre întemeierea Mănăstirii Slatina: "Alexandru-vodă Lăpușneanul, fiind domnu, au făcut mănăstirea Slatina. Și așè dzicu oamenii că, trăind un săhastru acolo și fiind un paltin, copaciu mare, unde este acum prestolul în oltariu, vidè acel săhastru spre duminici și spre alte dzile mari multe lumini întru acel paltin la vremea slujbii bisericii. Și i s-au arătat Maica Precistă în vis și i-au dzis să margă la Alexandru-vodă, să-i facă mănăstirea. Și mergând săhastrul la Alexandru-vodă, s-au îndemnat Alexandru-vodă de săhastru de au făcut mănăstirea Slatina întru acel loc, unde au fost paltinul. Și au adus și capul Sfântului Grigorie Bogoslov, de stă pănă astădzi la sfânta mănăstire la Slatina, ferecat cu argint și cu pietri scumpe."
La punerea pietrei de temelie a bisericii Mănăstirii Slatina a participat alături de domnitorul moldovean și Patriarhul Ioasaf al Constantinopolului. Cronicarul Grigore Ureche a scris că sfințirea bisericii a avut loc la 14 octombrie 1558 (7066) și a fost celebrată de mitropolitul Grigorie Roșca, înconjurat de un sobor de 116 preoți și diaconi. ("Mai apoi, domnind Alixandru vodă țara, întru lauda lui Dumnezeu au zidit mănăstirea Slatina, cu multă chieltuială și osârdie și o au sfințit-o Grigorie mitropolitul și la sfințenie zic să fie fost preoți cu diiaconi 116. Aceasta s-au lucrat în anul 7066 (1557) și o au sfințit-o octovrie 14.").
Constructorii
bisericii au fost meșteri locali și din Transilvania. S-au folosit multe
materiale de import: marmură de Hațeg (la pardoseală, cele cinci pietre de
mormânt și alte ornamente sculptate), călți de cânepă și in din Transilvania
(la tencuială, aplicându-se peste ea pictură în frescă) și plumb din Polonia
(la acoperiș). După sfințirea bisericii, s-au clădit în următorii ani casa
domnească, chiliile călugărești, zidurile împrejmuitoare prevăzute cu bastioane
la colțuri. Mănăstirea Slatina a fost astfel fortificată.
In noiembrie 1561, Alexandru Lăpușneanu a fost alungat de pe tron de către aventurierul grec Ioan Iacob Heraclid (Despot Vodă), sosit cu oaste străină. După cum relatează Grigore Ureche, pentru a plăti oastea străină care l-a adus pe tron, acesta "puse pre țară greotăți mari, biséricile dezbrăca, arginturile le lua, de făcea bani și altile câte nu au zis țara că va vedea".[6] Și Mănăstirea Slatina a avut de suferit atunci.
In noiembrie 1561, Alexandru Lăpușneanu a fost alungat de pe tron de către aventurierul grec Ioan Iacob Heraclid (Despot Vodă), sosit cu oaste străină. După cum relatează Grigore Ureche, pentru a plăti oastea străină care l-a adus pe tron, acesta "puse pre țară greotăți mari, biséricile dezbrăca, arginturile le lua, de făcea bani și altile câte nu au zis țara că va vedea".[6] Și Mănăstirea Slatina a avut de suferit atunci.
In anul
1568, după cum relatează tot Grigore Ureche, Alexandru Lăpușneanu s-a
îmbolnăvit grav și a cerut să fie călugărit. Intrând în agonie, el a fost tuns
în monahism cu numele de Pahomie (după numele sihastrului care l-ar fi îndemnat
să construiască mănăstirea). Revenindu-și și văzând că a fost călugărit,
Lăpușneanu a amenințat că după ce-și va reveni din boală o să popească și el pe
unii. Știind că domnitorul a făptuit multe omoruri, boierii și Doamna Ruxanda
l-au otrăvit și acesta a murit. El a fost înmormântat "cu cinste" în
biserica Mănăstirii Slatina.
Mănăstirea fortificată a lui Lăpușneanu a avut de suferit imediat dupa moartea ctitorului ei. Domnitorul Ioan Vodă cel Cumplit (1572-1574) a spoliat mănăstirea de odoarele sale, folosind o parte din argintărie ca să bată monedă necesară războiului cu turcii. Din cauză că s-a opus, starețul Iacob Molodeț a fost îngropat de viu.
Noul egumen, ieromonahul Nil, s-a îngrijit de realizarea pisaniei, care a fost amplasată la 8 aprilie 1582 deasupra intrării în biserică. Piatra care conține pisania are formă pătrată, având în centru stema Moldovei (bourul). Inscripția în limba slavonă este săpată pe marginea pietrei și are următorul text: "Cu voia Tatălui și cu ajutorul fiului și cu săvârșirea Sfntului Duh, adică eu robul lui Dumnezeu, răposatul întru credință Alexandru Voievod cu Doamna sa Ruxandra și cu de Dumnezeu dăruitele lui odrasle: Bogdan, Ioan, Petru și Constantin, a început a zidi hram întru numele Schimbării la Față a Domnului, în anul 7069" (1561). Pe scutul stemei, stă scris cu litere mai mici următoarele: "Această piatră s-a pus în zilele egumenului Nil, în (anul) 7090 luna aprilie 8" (1582).
In timpul domniei lui Vasile Lupu (1634-1653), biserica a fost restaurată, construindu-se și un rând nou de chilii, așa cum reiese dintr-un document din anul 1641. In anul 1691, au intrat înMoldova oștile poloneze ale regelui Ioan Sobieski al III-lea. Atunci,
mănăstirea a fost jefuită și a rămas în ruină timp de o jumătate de secol.
Războaiele ruso-turce din sec.al 18-lea au fost însoțite de jafuri,
arderi și distrugeri, astfel că mănăstirea a fost pustiită.
Abia pe la începutul sec.al 19-lea s-au luat măsuri de repopulare a Mănăstirii Slatina și se-au început lucrări de restaurare care au durat până către mijlocul secolului. In 1821 s-au refugiat acolo grupul de luptători eteriști condus de Iordache Olimpiotul, care era urmărit de turci. Călugării au fugit atunci în păduri, luând cu ei cărțile și odoarele pe care le-au putut duce. Cu acel prilej, mănăstirea a suferit un asediu dur și a fost arsă și jefuită. Scriitorul Alecu Beldiman (1760-1826) a descris, în poemul "Tragodia sau mai bine a zice jalnica Moldovii întîmplare după răzvrătirea grecilor, 1821", starea Mănăstirii Slatina după trecerea eteriștilor.
Incepând din anul 1823, Mănăstirea Slatina a fost restaurată prin osârdia mitropolitului Veniamin Costachi și a arhiereului Filaret Beldiman "Apamias", care a condus o lungă perioadă mănăstirea ca stareț. Între anii 1823-1828 s-au efectuat lucrări de restaurare a bisericii (s-a demolat zidul despărțitor dintre încăperea mormintelor și naos, s-a repictat biserica) și s-au pus acoperișuri noi de tablă și coloane masive de stejar arhondaricului de lângă poartă. Tot atunci, au fost dărâmate încăperile și beciurile de pe latura estică a Casei Domnești, lungimea clădirii reducându-se la jumătate. De asemenea, au fost modificate tavanele încăperilor și acoperișul. In această clădire a fost amenajată trapeza mănăstirii. Au fost demontate ghizdurile fântânii și s-au depozitat într-una din încăperile ruinate ale trapezei. Intre 1829-1834, arhiereul Filaret Beldiman (1781-1844) a refăcut din temelie turnul de poartă de pe latura de est, așezând o inscripție de 15 versuri, pe o tablă de aramă, care "s-au săpat de Nazarie ieromonahul în Iași, 1834". Tot atunci au fost demolate chiliile din dreapta turnului, iar în partea stângă a fost construit un corp de chilii cu parter și etaj, având un pridvor deschis, susținut pe coloane neoclasice de lemn. In această clădire a funcționat între anii 1881-1932 un spital (bolniță pentru bolnavi). De asemenea, a fost demolată o clădire cu trei încăperi spațioase, care era lipită de turnul de sud-vest și de zidul sudic. In 1830 s-au turnat două clopote, tot pe cheltuiala arhiereului.
După ce s-a retras din scaunul mitropolitan al Moldovei la 18 ianuarie 1842, Veniamin Costachi (1772-1846) s-a stabilit la Mănăstirea Slatina, unde a tradus 3 volume din "Lucrările lui Teodoret de Cyr" și lucrarea "Îndeletnicire despre buna murire" de Evghenie Vulgaris. Fostul mitropolit a lăsat mănăstirii veșminte, cărți și ultimele sale manuscrise. El a murit acolo la 18 decembrie 1846, fiind înmormântat în afara bisericii, la dorința sa, ca un simplu călugăr. La 30 decembrie 1886, din dispoziția mitropolitului Iosif Naniescu, osemintele lui Veniamin Costachi au fost deshumate și așezate în Catedrala Mitropolitană din Iași, ctitoria sa. Ulterior și mitropolitul Sofronie Miclescu (1790-1861) s-a retras la Mănăstirea Slatina, după ce a părăsit scaunul mitropolitan al Moldovei, la 18 ianuarie 1861. El a murit acolo la 18 mai 1861, dar a fost înmormântat la Mănăstirea Neamț.
In anul 1915, cu un an înainte de intrarea României în Războiul de Retregirea Neamului, mănăstirea a fost vizitată de Regina Maria, însoțită de principele moștenitor Carol și principesele Elisabeta și Maria.
Aflată în apropierea graniței Regatului României cu Austro-Ungaria (care stăpânea o parte dinBucovina ),
Mănăstirea Slatina a avut un rol important în timpul primului război mondial. Călugării tineri
au mers pe front ca infirmieri, iar călugării bătrâni au îngrijit răniții aduși
de pe câmpul de luptă. Luptele desfășurate în apropiere au dus la ruinarea
bisericii și a întregii așezări mănăstirești. Complexul monahal a fost renovat
în anul 1932, la îndemnul mitropolitului Pimen
Georgescu al Moldovei,
din fondurile exproprierii moșiilor pe care le-a avut mănăstirea în Basarabia.
La 30 august 1949, arhimandritul Cleopa Ilie (1912-1998), pe atunci egumen al Mănăstirii Sihăstria, a fost solicitat de Patriarhul Justinian Marina pentru a-și lua 30 de călugări din obștea Mănăstirii Sihăstria și a se duce ca stareț la Mănăstirea Slatina, pentru a înnoi obștea și viața duhovnicească de acolo.
Starețul Cleopa a condus Mănăstirea Slatina până în anul 1956, întemeind o obște care a ajuns la peste 80 de viețuitori. A pus în bună rânduială sfintele slujbe de zi și de noapte și Sfânta Liturghie, organizând o școală monahală pentru frați. In plus, Mitropolia Moldovei și Sucevei l-a însărcinat pe arhimandritul Cleopa să supravegheze și să îndrume viața duhovnicească a mai multor mănăstiri din împrejurimi: Putna, Moldovița, Râșca, Sihăstria și schiturile Sihla și Rarău, după modelul Mănăstirii Slatina. Acei ani au fost ani de prigoană, părintele Cleopa fiind anchetat de Securitate și nevoit să se refugieze în Munții Stănișoarei între anii 1952-1954.
La începutul anului 1956, arhimandritul Cleopa s-a retras din demnitatea de stareț al Mănăstirii Slatina, în locul său fiind numit protosinghelul Emilian Olaru. Intre anii 1955-19 60, au fost efectuate importante lucrări de restaurare și reparații la biserică, la corpul de chilii și la paraclis. Pe vechile fundații ale clădirii aflate odinioară lângă zidul sudic al incintei, a fost ridicată între anii 1955-1958 un edificiu nou, pe restul porțiunii până la turnul de sud-est fiind reconstruit drumul de strajă.
In urma Decretului 410/1959, Mănăstirea Slatina a fost desființată, iar călugării au fost alungați. In august 1962, viața monahală a fost reluată aici, dar cu obște de călugărițe. Conform unor surse, se pare că scriitorul Mihail Sadoveanu a intervenit pentru redeschiderea mănăstirii. Alte lucrări de renovare s-au efectuat între anii 1968-1973, când s-au restaurat chiliile de pe latura de est, turnul porții și turnul-clopotniță.
Centru de cultură
Mănăstirea fortificată a lui Lăpușneanu a avut de suferit imediat dupa moartea ctitorului ei. Domnitorul Ioan Vodă cel Cumplit (1572-1574) a spoliat mănăstirea de odoarele sale, folosind o parte din argintărie ca să bată monedă necesară războiului cu turcii. Din cauză că s-a opus, starețul Iacob Molodeț a fost îngropat de viu.
Noul egumen, ieromonahul Nil, s-a îngrijit de realizarea pisaniei, care a fost amplasată la 8 aprilie 1582 deasupra intrării în biserică. Piatra care conține pisania are formă pătrată, având în centru stema Moldovei (bourul). Inscripția în limba slavonă este săpată pe marginea pietrei și are următorul text: "Cu voia Tatălui și cu ajutorul fiului și cu săvârșirea Sfntului Duh, adică eu robul lui Dumnezeu, răposatul întru credință Alexandru Voievod cu Doamna sa Ruxandra și cu de Dumnezeu dăruitele lui odrasle: Bogdan, Ioan, Petru și Constantin, a început a zidi hram întru numele Schimbării la Față a Domnului, în anul 7069" (1561). Pe scutul stemei, stă scris cu litere mai mici următoarele: "Această piatră s-a pus în zilele egumenului Nil, în (anul) 7090 luna aprilie 8" (1582).
In timpul domniei lui Vasile Lupu (1634-1653), biserica a fost restaurată, construindu-se și un rând nou de chilii, așa cum reiese dintr-un document din anul 1641. In anul 1691, au intrat în
Abia pe la începutul sec.al 19-lea s-au luat măsuri de repopulare a Mănăstirii Slatina și se-au început lucrări de restaurare care au durat până către mijlocul secolului. In 1821 s-au refugiat acolo grupul de luptători eteriști condus de Iordache Olimpiotul, care era urmărit de turci. Călugării au fugit atunci în păduri, luând cu ei cărțile și odoarele pe care le-au putut duce. Cu acel prilej, mănăstirea a suferit un asediu dur și a fost arsă și jefuită. Scriitorul Alecu Beldiman (1760-1826) a descris, în poemul "Tragodia sau mai bine a zice jalnica Moldovii întîmplare după răzvrătirea grecilor, 1821", starea Mănăstirii Slatina după trecerea eteriștilor.
Incepând din anul 1823, Mănăstirea Slatina a fost restaurată prin osârdia mitropolitului Veniamin Costachi și a arhiereului Filaret Beldiman "Apamias", care a condus o lungă perioadă mănăstirea ca stareț. Între anii 1823-1828 s-au efectuat lucrări de restaurare a bisericii (s-a demolat zidul despărțitor dintre încăperea mormintelor și naos, s-a repictat biserica) și s-au pus acoperișuri noi de tablă și coloane masive de stejar arhondaricului de lângă poartă. Tot atunci, au fost dărâmate încăperile și beciurile de pe latura estică a Casei Domnești, lungimea clădirii reducându-se la jumătate. De asemenea, au fost modificate tavanele încăperilor și acoperișul. In această clădire a fost amenajată trapeza mănăstirii. Au fost demontate ghizdurile fântânii și s-au depozitat într-una din încăperile ruinate ale trapezei. Intre 1829-1834, arhiereul Filaret Beldiman (1781-1844) a refăcut din temelie turnul de poartă de pe latura de est, așezând o inscripție de 15 versuri, pe o tablă de aramă, care "s-au săpat de Nazarie ieromonahul în Iași, 1834". Tot atunci au fost demolate chiliile din dreapta turnului, iar în partea stângă a fost construit un corp de chilii cu parter și etaj, având un pridvor deschis, susținut pe coloane neoclasice de lemn. In această clădire a funcționat între anii 1881-1932 un spital (bolniță pentru bolnavi). De asemenea, a fost demolată o clădire cu trei încăperi spațioase, care era lipită de turnul de sud-vest și de zidul sudic. In 1830 s-au turnat două clopote, tot pe cheltuiala arhiereului.
După ce s-a retras din scaunul mitropolitan al Moldovei la 18 ianuarie 1842, Veniamin Costachi (1772-1846) s-a stabilit la Mănăstirea Slatina, unde a tradus 3 volume din "Lucrările lui Teodoret de Cyr" și lucrarea "Îndeletnicire despre buna murire" de Evghenie Vulgaris. Fostul mitropolit a lăsat mănăstirii veșminte, cărți și ultimele sale manuscrise. El a murit acolo la 18 decembrie 1846, fiind înmormântat în afara bisericii, la dorința sa, ca un simplu călugăr. La 30 decembrie 1886, din dispoziția mitropolitului Iosif Naniescu, osemintele lui Veniamin Costachi au fost deshumate și așezate în Catedrala Mitropolitană din Iași, ctitoria sa. Ulterior și mitropolitul Sofronie Miclescu (1790-1861) s-a retras la Mănăstirea Slatina, după ce a părăsit scaunul mitropolitan al Moldovei, la 18 ianuarie 1861. El a murit acolo la 18 mai 1861, dar a fost înmormântat la Mănăstirea Neamț.
In anul 1915, cu un an înainte de intrarea României în Războiul de Retregirea Neamului, mănăstirea a fost vizitată de Regina Maria, însoțită de principele moștenitor Carol și principesele Elisabeta și Maria.
Aflată în apropierea graniței Regatului României cu Austro-Ungaria (care stăpânea o parte din
La 30 august 1949, arhimandritul Cleopa Ilie (1912-1998), pe atunci egumen al Mănăstirii Sihăstria, a fost solicitat de Patriarhul Justinian Marina pentru a-și lua 30 de călugări din obștea Mănăstirii Sihăstria și a se duce ca stareț la Mănăstirea Slatina, pentru a înnoi obștea și viața duhovnicească de acolo.
Starețul Cleopa a condus Mănăstirea Slatina până în anul 1956, întemeind o obște care a ajuns la peste 80 de viețuitori. A pus în bună rânduială sfintele slujbe de zi și de noapte și Sfânta Liturghie, organizând o școală monahală pentru frați. In plus, Mitropolia Moldovei și Sucevei l-a însărcinat pe arhimandritul Cleopa să supravegheze și să îndrume viața duhovnicească a mai multor mănăstiri din împrejurimi: Putna, Moldovița, Râșca, Sihăstria și schiturile Sihla și Rarău, după modelul Mănăstirii Slatina. Acei ani au fost ani de prigoană, părintele Cleopa fiind anchetat de Securitate și nevoit să se refugieze în Munții Stănișoarei între anii 1952-1954.
La începutul anului 1956, arhimandritul Cleopa s-a retras din demnitatea de stareț al Mănăstirii Slatina, în locul său fiind numit protosinghelul Emilian Olaru. Intre anii 1955-19 60, au fost efectuate importante lucrări de restaurare și reparații la biserică, la corpul de chilii și la paraclis. Pe vechile fundații ale clădirii aflate odinioară lângă zidul sudic al incintei, a fost ridicată între anii 1955-1958 un edificiu nou, pe restul porțiunii până la turnul de sud-est fiind reconstruit drumul de strajă.
In urma Decretului 410/1959, Mănăstirea Slatina a fost desființată, iar călugării au fost alungați. In august 1962, viața monahală a fost reluată aici, dar cu obște de călugărițe. Conform unor surse, se pare că scriitorul Mihail Sadoveanu a intervenit pentru redeschiderea mănăstirii. Alte lucrări de renovare s-au efectuat între anii 1968-1973, când s-au restaurat chiliile de pe latura de est, turnul porții și turnul-clopotniță.
Centru de cultură
In decursul
timpului, Mănăstirea Slatina a fost un mare centru de cultură și artă medievală
românească. Ctitorul a înființat aici o bibliotecă cu cărți tipărite și
manuscrise, precum și o școală de muzică, la care au învățat și tineri din Galiția.
Aici s-au lucrat cu multă măiestrie țesături, broderii, miniaturi, s-au copiat
cronici. Mănăstirea Slatina
a reprezentat un centru de cultură slavonă. Aici a viețuit cronicarul Isaia,
devenit apoi egumen al mănăstirii și apoi episcop al Rădăuților (1572-1580). El
a copiat Letopisețul de la Putna (scris în limba slavonă înainte de 1561 și considerat cea mai
veche cronică din Moldova ),
un cronograf până la 1425, o cronică bulgărească și una sârbească. Când a
devenit episcop la Rădăuți, el a lăsat la Slatina o adevărată școală de
caligrafi și miniaturiști. In 1844-1845,
Veniamin Costachi a tradus la Slatina 3 volume din "Lucrările lui Teodoret de
Cyr". La sfârșitul anului 1844 a tradus "Îndeletnicire despre buna
murire" de Evghenie
Vulgaris. La jumătatea
secolului al XIX-lea, la Mănăstirea Slatina a funcționat o Școală Gregoriană
destinată pregătirii viitorilor clerici.
Arhitectura bisericii
Biserica
"Schimbarea la Față" este construită din piatră brută cu amestec de
cărămidă de către meșteri pietrari bistrițeni, care au îmbinat elemente de
arhitectură medievală tradițională cu elemente moderne. După unele opinii, ea
se aseamănă ca plan cu Biserica
Sfântul Ioan din Piatra Neamț (ctitorită
de Ștefan cel Mare) [19], iar după altele cu biserica Mănăstirii Probota. Ea are dimensiuni monumentale (40 m lungime
și 36 m înălțime), fiind considerată printre cele mai înalte biserici din Moldova .
Locașul are plan
triconc, cu abside laterale înscrise în grosimea zidului și cu o turlă
octogonală deasupra naosului. Zidurile sunt susținute de 9 contraforturi (două
în colțurile dinspre vest, câte trei pe laturile de nord și de sud și unul mic
în axul absidei altarului). Edificiul este înconjurat de un singur rând de
ocnițe, dispuse sub streașină. Absida altarului este decorată cu 13 firide
alungite. Turla este de formă octogonală și se înalță pe o bază stelată,
înecată pe jumătate în acoperiș. Ea este împodobită cu firide și ocnițe.
Intrarea se face prin două uși dispuse pe laturile de nord și de sud ale
pridvorului, cu ancadramente de piatră terminate în acoladă. Cea din partea de
nord a fost închisă însă. Ferestrele sunt largi și au ancadramente de piatră în
stil gotic.
Interiorul este împărțit în mai multe încăperi: pridvorul închis, pronaosul, încăperea
mormintelor, naosul și altarul. Pridvorul are la partea superioară o boltă
semicilindrică dispusă transversal, susținută de două arce dublouri. Incăperea
este iluminată prin trei ferestre dispuse pe peretele dinspre vest, cu
ancadramente în stil gotic. Printr-o ușă
încadrată de muluri, în arc frânt, se intră în pronaos. Această încăpere are
două calote sferice, separate printr-un arc transversal, întărit de nervuri și
de pilaștri de
piatră angajați. Din pronaos se intră în naos printr-un portal în stil gotic,
încadrat de muluri sculptate. Incăperea mormintelor a fost desființată în
sec.al 19-lea, prin demolarea peretelui despărțitor. Astfel, s-a realizat o lărgire a
naosului. Deasupra naosului se află cupola centrală cu o turlă înălțată pe
sistemul obișnuit al arcelor moldovenești.
Iconografia
Iconografia
Pictura originală a
bisericii a fost realizată în sec.al 16-lea de zugravi necunoscuți din Moldova . Ea a
fost distrusă în timpul luptelor din 1821 dintre eteriștii refugiați în
mănăstire și turci, când biserica a fost incendiată.
Pictura a fost
refăcută după cea originală de pictori anonimi, fiind realizată în frescă, în
stil neo-bizantin. O inscripție pe peretele de la intrarea în pronaos
precizează că repictarea lăcașului de cult a fost finalizată în anul 1828. "Intra-voi în casa Ta,
închina-mă-voi spre sfânta biserica Ta, întru frica Ta. Doamne povățuiește-mă
întru dreptatea Ta; pentru vrăjmașii mei îndreptează înaintea Ta calea mea.
1828 iulie 20". Pe peretele vestic
al pronaosului, în stânga intrării, se află tabloul votiv în care este
reprezentată întreaga familie a ctitorului: domnitorul Alexandru Lăpușneanu,
Doamna Ruxandra și cei 8 fii (4 băieți și 4 fete). In exterior,
biserica n-a avut pictură exterioară, fiind acoperită cu un strat de tencuială.
Odoare de preț
Odoare de preț
Printre odoarele de
preț de care dispune Mănăstirea Slatina se pot menționa următoarele:
· - o parte din capul Sfântului Grigorie Teologul (328-389) - adusă în Moldova de la Constantinopol
de către domnitorul Alexandru Lăpușneanu. El a fost așezat într-o raclă
ferecată cu argint și cu pietre scumpe, după cum spune cronicarul Ion Neculce. In timpul primului război mondial, mai multe racle cu moaște de sfinți (printre
care și racla cu moaștele Sf. Grigore) au fost duse la adăpost în Rusia
țaristă, odată cu tezaurul României. Abia în 1956, URSS-ul a restituit României
o mică parte din tezaur, printre care și raclele cu moaștele sfinților. Raclele
cu moaștele și celelalte obiecte de cult de preț au fost duse însă la Muzeul
Național de Artă din București.
In urma
intervenției Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, racla cu moaștele
Sfântului Grigorie Teologul a fost readusă la 12 februarie 2001 la Mănăstirea
Slatina. Ea s-a aflat timp de 10 zile în biserica Mănăstirii “Sf. Ioan cel Nou” din
Suceava, de unde a fost dusă în procesiune la Slatina, fiind
însoțită de un sobor de preoți în frunte cu arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților.
· - o Evanghelie tipărită la Mănăstirea Neamț în 1821, ferecată în argint și poleită
cu aur, donată de arhiereul Filaret Beldiman "Apamias"
· - un Chivot mic de argint cu inscripția "Veniamin Costachi, 1828"
· - un Chivot mare de argint, cu cinci turle, cu
inscripția "Veniamin
Costachi, 1829"
· - un Chivot mic, cu scrierea "Sunt un mic (ucenic) al ...
mitropolitului Veniamin Costachi - anul 1834 iulie", despre care se
bănuiește că ar fi fost donat de arhiereul Filaret Beldiman
In trecut,
Mănăstirea Slatina fusese înzestrată cu mult mai multe odoare de preț. Un Aer
donat de Lăpușneanu în 1556, cu o inscripție în limba slavonă, precum și alte
15 obiecte de cult provenind de la Slatina se află în prezent la Muzeul
Național de Artă din București. Tronul domnesc se păstrează la Muzeul
Etnografic din Iași. Un rând de veșminte arhierești și o Evanghelie de la
mitropolitul Veniamin Costachi se află la Catedrala Mitropolitană din Iași.
Mănăstirea
Slatina este necropolă domnească, aici fiind înmormântată familia domnitorului Alexandru Lăpușneanu,
ctitorul lăcașului de cult. In afară de ctitorii Alexandru și a doamnei Ruxandra se mai află mormintele fiicelor Teofana și Teodora, toate cu plăci scrise în slavonă. In
afara bisericii se mai află și alte morminte, printre care cel al ieromonahului Nil și cel simbolic al mitropolitului Moldovei Veniamin Costachi (ale cărui rămășițe au fost mutate în 1886 la Catedrala mitropolitană din Iași, la cre era considerat ctitor).
Zidurile de incintă și turnurile
Zidurile de incintă și turnurile
Mănăstirea Slatina
are aspectul unei fortărețe medievale în formă de patrulater neregulat.
Aspectul ei ne determină să credem, că pe lângă rolul strict religios,
Mănăstirea era destinată să servească drept loc de rezistență și de apărare în
vremurile de restriște.
Biserica este
înconjurată de ziduri groase ca de cetate, care închid o incintă aproape
pătrată, cu trei laturi egale și a patra formată din două curtine ce se
întâlnesc în triunghi deschis, sub turnul de poartă de pa latura estică.
Zidurile sunt construite din bolovani de râu, cu stânci de legătură la colțuri
(tăiate din muntele vecin) și au o înălțime de 6–7 m și o grosime de 1,50 -
1,80 m. Zidurile sunt prevăzute cu drum de
strajă și cu metereze, precum și cu bastioane masive la toate colțurile.
Pe latura de est,
terenul era instabil, astfel încât a trebuit să fie înălțat, cu acest prilej
fiind ridicat și zidul din acea parte. La mijlocul laturii de est, unde se
întâlnesc cele două curtine, se află un turn cu un gang supralărgit la parter
pe unde se intra în incinta fortificată. Astăzi intrarea se face pe o poartă de
pe latura de vest. De ambele părți ale acestui turn, în interiorul incintei, au
existat inițial două corpuri de clădiri fără etaj, având deasupra loc un drumul
de strajă, prevăzut cu creneluri de apărare. Intre anii 1830-1834, arhiereul
Filaret Beldiman "Apamias" a refăcut din temelie turnul de poartă de
pe latura de est. Turnul are coloane neoclasice angajate, pe ambele fațade și
era inițial mult mai înalt, având două etaje. La etajul său se află paraclisul
de iarnă cu hramurile Sf. Nicolae și Sf. Spiridon. Tot atunci au fost demolate
chiliile din dreapta turnului, iar în partea stângă a fost construit un corp de
chilii cu parter și etaj, având un pridvor deschis, susținut pe coloane neoclasice
de lemn. Această clădire a fost utilizată ca spital.
Turnul de sud-est
este cunoscut sub denumirea de "Turnul bibliotecii", aici fiind
adăpostite de la începutul sec.al 19-lea, cărțile mănăstirii. El are o
formă paralelipipedică, fiind format dintr-un parter și două etaje. Intrarea în
turn se face prin două uși cu portale semicirculare la partea superioară. Se
poate intra atât printr-o ușă aflată la nivelul pavajului curții, cât și printr-o ușă ce ducea
de la drumul de strajă de pe zidul de sud. Încăperea de la parter era folosită
ca depozit de provizii pentru corpul de gardă care apăra mănăstirea. Încăperea
de la primul etaj este boltită și avea un meterez îngust orientat către poartă.
De aici se poate urca la etajul II printr-o scară de piatră adâncită în
grosimea zidului. Incăperea de la etajul 2 este boltită și avea două metereze
către curte.
In turnul din
colțul sud-vestic se află Paraclisul "Sf. Trei Ierarhi". Acesta este
situat la primul etaj al turnului, având o intrare încadrată de un chenar de
piatră, cu o cornișă în stil renascentist. Paraclisul este format dintr-un naos
pătrat, cu o mică absidă la est, acoperit cu o boltă semisferică. Lipit de
turnul de sud-vest și de zidul sudic a existat până în prima jumătate a
secolului al XIX-lea o clădire cu lungimea de 30 m și lățimea de 6,20 m.
Această casă avea trei încăperi spațioase, după cum s-a descoperit cu prilejul
cercetărilor arheologice. Între anii 1955-1958, pe vechile fundații a fost
ridicată o clădire nouă, pe restul porțiunii până la turnul de sud-est fiind
reconstruit drumul de strajă. In turnul de
nord-vest se află clopotnița. Acest turn are ferestre mari, în stil gotic,
terminate în arc frânt.
Casa domnească și fântâna
Casa domnească și fântâna
Intre biserică și
curtina de sud se află fosta reședință voievodală a domnitorului construită în
anul 1561. Clădirea era inițial mult mai spațioasă, având fațada principală cu
o lungime de 40 m. După Revoluția din 1821 au fost dărâmate încăperile și beciurile
de pe latura estică, lungimea clădirii reducându-se la jumătate. Ruinele de
fundații ale încăperilor dărâmate au fost scoase la iveală de săpăturile
arheologice din a doua jumătate a sec.al 20-lea.Tot
atunci au fost modificate tavanele încăperilor și acoperișul. In această
clădire a fost amenajată trapeza mănăstirii.
Casa Domnească
păstrează uși și ferestre în stilul Renașterii. Intrarea în casele domnești se
făcea printr-un portal, marcat de o frumoasă ramă de piatră, de pe latura
dinspre biserică. Ferestrele au rame de piatră, compuse din câteva profile în
stil renascentist transilvănean. Tinda de la intrare separă clădirea în
două, de o parte și de alta a sa aflându-se două săli spațioase. În încăperea
de pe latura vestică se putea intra și din afară, pe o ușă aflată la nivelul
pavajului curții. Alte două intrări aflate pa latura sudică duceau la un grup
de încăperi mai mici. In prezent, în Casa
Domnească se află Muzeul mănăstirii. Aici sunt păstrate țesături scumpe, între
care unele și cu portretele familiei ctitorului.
Deasupra intrării
în Casa Domnească se află o pisanie în limba slavonă, cu următorul text: "Acest izvor și cu fântâna
le-a făcut Alexandru-Voievod, fiul lui Bogdan Voievod, cu mila lui Dumnezeu
Domn al Țării Moldovei; la anul 7069, s-a scris" (1561). Pisania provine de la fântâna
domnească construită de Lăpușneanu.
Intre biserică și
Casa Domnească exista o frumoasă fântână arteziană, construită în timpul
domnitorului Alexandru Lăpușneanu. Fântâna era alimentată cu apă de la un izvor
din apropiere, care circula printr-un sistem de olane. La începutul sec.al 19-lea, s-au demontat ghizdurile fântânii și s-au depozitat într-una din
încăperile ruinate ale trapezei. Cu ocazia săpăturilor arheologice din 1954,
într-una din camerele dărâmate ale Casei Domnești au fost găsite fragmente din
partea exterioară a fântânii: ghizdurile de marmură și un basorelief cu un cap
de gorgonă (element ornamental amintind de Renașterea italiană).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu