Biserica cu hramul "Duminica
Tuturor Sfinților" din Părhăuți este o biserică ctitorită în anul 1522 de
către marele logofăt Gavriil Trotușan în
satul Părhăuți. Ea a
fost construită în locul alteia mai vechi, ca biserică de familie și necropolă privată. Satul Părhăuți se
află la 15 km nord-vest de municipiul Suceava, pe drumul spre localitatea Cacica. Monumentul s-a ridicat în epoca urmașilor lui Ștefan cel Mare și poartă pe umeri greutatea a 500 de ani.
La
începutul sec.al 16-lea, satul Părhăuți se afla în stăpânirea familiei
boierești Trotușan. Logofătul Gavriil Trotușan, personaj menționat în vechile
cronici ale Moldovei, își avea aici curtea boierească, pe locul numit "La
beci". Mama logofătului,
Maria, a decedat în anul 1506, iar piatra ei de mormânt se află în biserica
satului.
Biserica "Duminica Tuturor Sfinților" din Părhăuți
a fost construită de către logofătul Gavriil Trotușan în anul 1522. Prezența în
pronaosul bisericii a trei pietre de mormânt anterioare anului de construcție
al lăcașului de cult (1494, 1506 și 1521) reprezintă o dovadă a faptului că
logofătul Trotușan a zidit biserica sa în locul alteia mai vechi. Biserică masivă și robustă are forma dreptunghiulară și, în
mod necesar, o singură absidă în partea estică.
Deasupra intrării în pridvorul bisericii se află fixată o
pisanie în limba slavonă,
cu următorul text: "† Cu
voia Tatălui, cu ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh, robul lui
Dumnezeu, Pan Gavriil Trotușan, logofăt, a zidit această biserică în numele
Tuturor Sfinților, care au strălucit în toată lumea, pentru mântuirea sa și a
soției sale Anna, în zilele evlaviosului și de Hristos iubitorului, Io Ștefan
Voievod, Domnul Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, la anul 7030 luna
iunie 15". (=1522)
Logofătul Gavriil Trotușan este un personaj istoric, prezent
în cronicile Moldovei din prima jumătate a sec.al 16-lea. El a îndeplinit
diferite dregătorii în Moldova timp de 40 ani, sub cinci domnitori. A fost
vistiernic și apoi logofăt. Cronicarul Grigore
Ureche a scris despre
el în "Letopisețul țărâi
Moldovei, de când s-au descălecat țara și de cursul anilor și de viiața
domnilor carea scrie de la Dragoș vodă până la Aron vodă". Ureche îl
numește leu sălbatic și lup
încruntat, iar când vorbește de moartea logofătului declară:"Iani
socotéște cum plătéște Dumnezeu celora ce fac rău".
In decembrie 1540, hatmanul Mihu și logofătul Trotușan au
complotat pentru uciderea domnitorului Ștefan Lăcustă (1538-1540). Ei i-au convins pe
slujitorii domnitorului să pătrundă în odaia unde dormea domnitorul și să-l
omoare. După aceea, cei doi mari boieri, împreună cu alții, l-au pus ca
domnitor pe boierul Alexandru
Cornea (1540-1541),
portarul Sucevei, care era fiul lui Bogdan al III-lea. Sosirea în Moldova a
fostului domnitor Petru Rareș, împreună cu o oaste turcească, i-a
speriat pe majoritatea boierilor moldoveni, care au trecut de partea fostului
voievod căruia i-au cerut iertare. De partea lui Alexandru Cornea au rămas
hatmanul Mihu, logofătul Trotușan și boierii Pătrașcu, Crasneș și Cozma. In
lupta de la Galați, domnitorul a fost decapitat, iar Petru Rareș s-a îndreptat
spre Suceava. După înscăunarea sa pe tron (1541), Petru Rareș i-a acuzat de
trădare pe hatmanul Mihu, pe logofătul Trotușan și pe Crasneș și Cozma, i-a
închis în Cetatea
Romanului, i-a condamnat la moarte și apoi le-a tăiat capetele.
Gavriil
Trotușan nu a fost înmormântat în ctitoria sa de la Părhăuți, cronicile nemenționând
locul unde au fost îngropați boierii trădători uciși din ordinul lui Petru
Rareș.
La
sfârșitul sec.al 17-lea, în timpul celor două campanii în Moldova (1686
și 1691) ale regelui polonez Ioan Sobieski al III-lea, biserica din
Părhăuți a fost pustiită. O lungă perioadă de timp (după unii autori câțiva
zeci de ani, după alții aproape un secol), lăcașul de cult a fost abandonat,
rămânând fără acoperiș. Pe bolta exterioară a bisericii au crescut arbori și
iarbă; în urma ploilor, tencuiala a căzut și pictura s-a distrus.
Nu există documente sau inscripții care să aducă informații
cu privire la momentul când s-a reparat biserica. După informațiile orale, abia
pe la sfârșitul sec.al 18-lea un mazil, pe nume Calmuțchi, împreună cu întreg
satul, ar fi acoperit lăcașul de cult. In anul 1810, biserica a fost dotată cu
un clopot, pe cheltuiala lui Ilie Calmuțchi. Inscripția de pe clopot atestă
următoarele: "S-au făcut
prin silința dumisale, Ilie Calmuțchi și a tot satu Părhăuți, 1810".
O serie de reparații s-au efectuat după primul război mondial. Atunci s-au tencuit
parțial pereții bisericii. Cu cheltuiala enoriașilor, s-au făcut unele lucrări
de întreținere: s-a înlocuit în mai multe rânduri acoperișul de draniță, s-au
refăcut clopotele crăpate din cauza îndelungatei lor folosințe etc. Lăcașul
de cult necesita urgente lucrări de restaurare din cauza degradării
construcției și a picturilor interioare.
In prezent, acest lăcaș de cult nu mai păstrează nici un fel de mobilier vechi
sau vreun obiect de cult cu valoare istorică sau artistică.
Biserica
"Duminica Tuturor Sfinților" din Părhăuți este o construcție masivă
de piatră, cu ziduri groase, care face trecerea de la stilul ultimelor biserici
moldovenești ale epocii lui Ștefan cel Mare (1457-1504) către stilul bisericilor
din epoca lui Petru Rareș (1527-1538, 1541-1546). Monumentul a fost construit în
perioada domniei lui Ștefăniță Vodă (1517-1527), perioadă în care a
existat un conflict violent între domnitor și boieri, ce s-a sfârșit cu
asasinarea voievodului.
Biserica
are plan dreptunghiular, fără abside laterale și turle, asemănându-se mult ca
stil și soluție constructivă cu alte monumente, precum bisericile din Borzești, Dobrovăț, Piatra Neamț, Reuseni, Vaslui sau Volovăț. Față de Reuseni deosebirile constau în faptul ca aici dispar concavitățile
care țin loc de abside laterale, iar pe latura de vest pridvorul are două niveluri
cu deschideri arcuite în semicerc, atat la parter, cat si la etaj.
Absida altarului
are formă semicirculară. Lăcașul de cult este luminat prin cinci ferestre
înguste și mici (câte două dispuse simetric pe fațadele de sud și de nord și
una în axa absidei altarului), care sunt încadrate de muluri încheiate cu un
arc în plin cintru.
Aspectul
unic al acestui edificiu religios este dat de pridvorul deschis cu etaj. In
încăperea de la parter se intră prin cele două arcade ale pridvorului dispuse
în zidul de vest, care duc la ușa pronaosului. Această încăpere are două bolți
mari; pe pereții săi sunt pictate scene din viața Sfântului Ierarh Nicolae. In colțul de sud al pridvorului se
află o scară în spirală, prin care se ajunge la încăperea clopotelor aflată la
etaj. Această încăpere are patru arcade: două către vest (simetrice celor de la
parter) și câte una spre sud și spre nord.
In interior, biserica este împărțită în pridvor, pronaos,
naos și altar. Pridvorul este deschis. Intre pronaos și naos se află un perete
despărțitor. Deasupra pronaosului și naosului se află câte o boltă
semicilindrică.
Pictura interioară a fost realizată după anul 1530, asemănându-se din punct de vedere iconografic și stilistic cu cea a Bisericii "Sf. Gheorghe" din Suceava. Frescele cele mai bine păstrate se află în pridvor.
Pictura interioară a fost realizată după anul 1530, asemănându-se din punct de vedere iconografic și stilistic cu cea a Bisericii "Sf. Gheorghe" din Suceava. Frescele cele mai bine păstrate se află în pridvor.
Pictura bisericii din Părhăuți prezintă trei aspecte distinctive:
tabloul votiv, scena "Pieta" din firida proscomidiarului și
îmbrăcămintea sfinților.
Picturile din pronaos sunt rău păstrate și retușate; este de
menționat icoana Maicii Domnului (Vlacherniotissa) de pe bolta pronaosului.
Icoanele pictate în naos se disting destul de greu; pe calota bolții este Iisus
Pantocrator, iar pe pandantivi cei patru Evangheliști, pe pereții laterali sunt
două rânduri de picturi ale mucenicilor. In stânga intrării se află Sfinții
Constantin și Elena, iar în dreapta este tabloul votiv. Spre deosebire de alte
tablouri votive, în cel de la biserica din Părhăuți ctitorul nu ține în mână
chivotul bisericii, ci este condus de Maica Domnului înaintea tronului
Mântuitorului Iisus Hristos. Fața logofătului a fost reînnoită cu tencuială,
iar îmbrăcămintea sa reflectă hainele de la curtea suceveană.
Scena
"Pieta" (a punerii lui Iisus în mormânt) din nișa proscomidiarului,
relevă o influență a picturii venețiene din sec.al 16-lea, în Moldova acelor
vremuri.
In biserică se află șase morminte, unul în naos și alte
cinci în pronaos. Pe pardoseala din naosul bisericii se află o piatră funerară,
având în mijloc un ornament cu o floare îmbobocită într-un vas. Pe marginea
pietrei se află următoarea inscripție: "Acest
mormânt l-a împodobit robul lui Dumnezeu Ieremie Murguleț, fiicei sale ...
Anisia, în anul 7133 oct. 23" (=1624).
In pronaos sunt alte cinci
morminte acoperite cu pietre funerare. Trei pietre datează de dinaintea
construirii actualei biserici, provenind probabil de la un lăcaș de cult mai
vechi. Cea mai veche piatră datează din anul 1494 și aparține unui boier cu numele
de Anjincu. Este împodobită la mijloc cu frunze
decorative și are următoarea inscripție:"Acest mormânt este al robului
lui Dumnezeu Pan Anjincu, vameșul, care s-a mutat la veșnicile lăcașuri.
Veșnica lui pomenire. În anul 7002 luna noiembrie 4" (=1494). Alte două morminte sunt ale
mamei și ale primei soții a logofătului Trotușan. Pe piatra de mormânt a mamei
logofătului stă scrisă inscripția: "Acest
mormânt l-a înfrumusețat robul lui Dumnezeu Pan Trotușan, vistiernic, mamei
sale, roaba lui Dumnezeu Maria, care s-a mutat la veșnicile lăcașuri în anul
7014 luna februarie 14" (=1506).
Prima soție a logofătului, Anna, era fiica marelui boier Luca Arbore. Piatra sa funerară se află în partea dreaptă a
pronaosului și are inscripția următoare: "Acest
mormânt l-a înfrumusețat robul lui Dumnezeu Pan Gavriil Trotușan soției sale,
roaba lui Dumnezeu Anna, care s-a mutat la veșnicile lăcașuri și-a fost
înmormântată aici în anul 7029 luna decembrie 2" (=1521).
A patra piatră de mormânt din
naos are următoarea inscripție: "Această
piatră de mormânt a făcut-o Irimie Murguleț mamei sale Anastasia, care s-a
mutat la veșnicile lăcașuri și a fost înmormântată aici în anul 7173 luna
aprilie 3" (=1665).
Inscripția de pe a cincea piatră
funerară este ștearsă; ea este scrisă în limba română și se disting doar câteva
litere și o dată: "Rob...
cu... și a... b...să șei...a... mnul pe ti... vleat 7219 mai 20..., Dimitrie
Cantemir Voievod" (=1711).
Biserica din Păhrăuți este o creație arhitectonică
venerabilă, de aproape 500 de ani, cu trăsături mult deosebite de ale altor
lăcașuri bucovinene. Ea se leagă de trecutul tumultos al domniei moldovene,
deși are un net caracter particular. Stă de strajă cu demnitate și în singurătate datinilor creștine străvechi și cimitirului din preajmă. Vrea parcă să împitrească răceala timpurilort trecute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu