Ctitorită în anul 1496 de către domnitorul Ștefan cel Mare
(1457-1504), Mănăstirea Popăuți este o mănăstire de călugări amplasată în orașul Botoșani. Ansamblul istoric este constituit din două obiective: -
Biserica Sfântul Nicolae – Popăuți, ce datează din anul 1496 și Turnul clopotniță ce datează din 1496.
Biserica „Sf. Nicolae”-Popăuți a fost zidită în anul 1496 ca
biserică de mir, fiind ctitorită de către Ștefan cel Mare pe "moșie
domnească din hotarul târgului" Botoșanilor, în zona denumită Popăuți din
nord-vestul orașului. Ea prezintă mai multe asemănări cu alte biserici
orășenești zidite la sfârșitul domniei voievodului moldovean, și anume cu
Biserica "Sf. Nicolae" din Dorohoi și cu Biserica "Sf.
Gheorghe" din Hârlău. Construcția a fost finalizată la 30 septembrie 1496.
Pe fațada nordică a pronaosului, lângă portalul intrării
originale, se află o pisanie în limba slavonă pe care sunt înscrise
următoarele: „Io Ștefan Voievod, din mila lui Dumnezeu Domn al Țării Moldovei,
fiul lui Bogdan Voievod, a zidit această casă întru numele celui între sfinți
părintele nostru arhiereul și făcătorul de minuni Nicolae, în anul 7004, iar al
domniei sale al patruzecilea curgător, luna septembrie, 30”. Biserica făcea parte dintr-un ansamblu fortificat, care mai
cuprindea un palat domnesc și un turn clopotniță. In palatul domnesc de lângă
biserică poposea Ștefan cel Mare în drumul său spre Curtea domnească din
Hârlău. Conform cronicilor, la 22 iulie 1518 a ajuns aici și domnitorul Petru
Rareș. In cursul secolului al 16-lea, biserica a suferit mai multe modificări.
Abia în anul 1626 s-a format satul Popăuți, până atunci biserica aflându-se în
mijlocul codrilor Botoșanilor.
In anul 1750, domnitorul Constantin Racoviță (1749-1753 și 1756-1757) a transformat Biserica Popăuți în mănăstire de călugări. În acel document se menționează că "biserica de piatră ce este la Tătărași, la ocolul Botoșanilor, făcută din temelie de fericitul Ștefan vodă, fiind foarte frumoasă, din primejdioasele vremi de mai dinainte și din nepurtare de grije stricîndu-se une și altele, au rămas goală de tot. Iar acum, prea înălțatul nostru domn, socotind cu milă către patria sa, au pus la cale și la mai bună stare și biserica aceasta, de au făcut-o mănăstire".
Ca urmare a faptului că biserica "după trecerea vremilor
rămîind descoperită și surpată de zidirile ei", doamna Ana, soția lui
Mihai Racoviță și mama lui Constantin Racoviță "au înnoit-o de iznoavă
(...) și au împodobit-o cu veșminte". Cu acest prilej a fost construit un
zid de piatră care înconjura incinta, au fost înălțate chilii și s-a împodobit
bsierica. Mai mulți domnitori au înzestrat mănăstirea cu moșii.
In anul 1753, domnitorul Constantin Racoviță a închinat
Mănăstirea Popăuți către Patriarhia Antiohiei, aici instalându-se călugări
greci. Hotarele mănăstirii au fost întărite prin actele lui Grigore III Ghica
(1776), Alexandru I Mavrocordat (1783) și Alexandru Moruzi (1803). Moșiile
mănăstirii, împreună cu iazurile și viile, sunt arendate de către stareții
Popăuților, aducând mari venituri călugărilor greci. In perioada administrării mănăstirii de către călugării
greci s-a refăcut pictura murală originală în tehnica „a secco” (tempera), a
fost adăugat un amvon baroc fixat în peretele nordic al naosului și un cafas în
pronaos.
Legea secularizării averilor mănăstirești din 1863 a dus la
deposedarea mănăstirii de moșiile deținute, iar Mănăstirea Popăuți a devenit
biserică de mir. Pe rând, proprietățile fostei mănăstiri sunt cedate de
Primăria orașului Botoșani către diverse instituții: casele egumenești sunt date
armatei în 1868, livada este preluată de către Compania Căilor Ferate în 1870
etc.
Reducerea lăcvașului la rangul de biserică de mir a avut
efecte negative asupra ansamblului monahal. Biserica s-a deteriorat, fiind
acoperită cu tablă în 1891. Cu toate acestea, deteriorarea bisericii s-a
accentuat și ca urmare a faptului că la 12 mai 1897 s-a prăbușit jumătatea
superioară a catapetesmei, Protoieria Botoșani decide la data de 15 iulie 1897
închiderea bisericii, întrucât ajunsese într-o stare critică de conservare.
Biserica "Sf. Nicolae" și turnul clopotniță au fost salvate prin declararea lor, în anul 1897, ca monumente istorice, statul
român preluând sarcina de restaurare a lor. La începutul sec.al 20-lea
(1898-1908), biserica a fost restaurată din inițiativa Comisiunii Monumentelor
Istorice. In urma acestor lucrări a fost
modificată înfățișarea originală a monumentului prin placarea zidăriei
originale cu o serie de elemente decorative precum cărămida smălțuită, discurile
ceramice, cărămida arsă, într-un parament total nou, cu forme geometrice. Cu
această ocazie a fost zidită ușa de pe latura nordică a pronaosului și a fost
ridicat artificial cu circa 30 – 50 cm nivelul pavimentului interior și al
trotuarului exterior. Turnul clopotniță a fost reparat în 1908. Mai mulți specialiști (P. Gârboviceanu, Grigore Ionescu,
Cesare Brandi, Eugenia Greceanu, Gheorghe Curinschi Vorona, Carmen-Cecilia
Solomonea) au criticat lucrările de restaurare executate de Constantin
Băicoianu, considerând că acestea au fost realizate prin ignorarea totală a
concepției medievale a monumentului, rezultând astfel un monument cu o imagine
exterioară nouă, străină originalului.
In perioada 1926-1927 au fost realizate lucrări de
restaurare a picturii murale în interiorul bisericii. Aceste intervenții nu au păstrat decât
parțial asocierea cu materialele și stilul original.Unele fresce au fost
spălate și s-a pierdut astfel coloritul viu, de epocă. La 2 octombrie 1927
biserica a fost redeschisă, cu acest prilej fiind celebrată o slujbă
religioasă, săvârșită de patriarhul Miron Cristea.
Mai mulți specialiști (P. Gârboviceanu, Grigore Ionescu,
Cesare Brandi, Eugenia Greceanu, Gheorghe Curinschi Vorona, Carmen-Cecilia
Solomonea) au criticat lucrările de restaurare executate de Constantin
Băicoianu, considerând că acestea au fost realizate prin ignorarea totală a
concepției medievale a monumentului, rezultând astfel un monument cu o imagine
exterioară nouă, străină originalului.
In anul 1928, în curtea fostei mănăstiri, a fost înființat
un muzeu. In anul 1991, mitropolitul Daniel Ciobotea al Moldovei și
Bucovinei a reînființat Mănăstirea Popăuți, care a fost populată cu călugări
abia în 1996. In perioada 2001-2002 s-au executat lucrări de conservare și
restaurare a picturii murale de pe pereții naosului. Intervențiile de
conservare și restaurare a picturii murale au constat în următoarele:
îndepărtarea reparațiilor cu diverse tipuri de mortare, injectare de adezivi
minerali în zonele care prezentau desprinderi ale stratului de preparație,
stoparea biodegradării, înlăturarea depunerilor groase de praf și fum de pe
suprafețele pictate, îndepărtarea repictărilor din secolele 18-19 și parțial
din sec.al 20-lea, curățirea în etape a stratului pictural original,
consolidarea și stabilizarea stratului de culoare și aplicarea unui tratament
de dezinfecție cu scop preventiv.
Arhitectura
Biserica din Popăuți este construită în stilul moldovenesc,
acest lucru fiind vizibil atât în planul și dispunerea încăperilor bisericii,
cât și în sistemul de construcție a turlei naosului și a decorațiunilor
exterioare. Biserica este zidită din piatră, în formă de cruce. Zidurile
sale au grosime de peste un metru. Intrarea în biserică se face acum prin ușa
cu ancadramente gotice aflată pe partea de sud a pronaosului. Inițial mai era
și o ușă pe latura nordică a pronaosului, dar aceasta a fost zidită la
începutul sec.al 20-lea. Biserica are patru ferestre.
Pe exterior, biserica are fațada din cărămidă roșie
netencuită. Partea inferioară a fațadei este acoperită cu piatră fasonată
dispusă geometric, iar colțurile clădirii și contraforturile sunt executate din
blocuri masive de piatră. Biserica are două rânduri de ocnițe în dreptul
pronaosului, cele din partea inferioară fiind mai mari decât cele din partea
superioară, iar pe abside sunt situate firide alungite, având deasupra un rând
de ocnițe mici asemănătoare cu cele de pe fațada pronaosului. Deasupra
ocnițelor mari de pe pronaos și a firidelor alungite de pe abside sunt mici
ochiuri unde au fost amplasate discuri de ceramică smălțuită. De asemenea, și
sub cornișă se află un brâu de discuri ceramice colorate.
Turla bisericii are o formă poligonală pe exterior și
cilindrică pe interior. Ea se sprijină pe acoperișul naosului prin două baze
stelate. Are patru ferestre dispuse în punctele cardinale și mici contraforturi
pe diagonale. Pe laturile turlei se află un rând de firide alungite, două
rânduri de ocnițe și un brâu de discuri de ceramică smălțuită.
Biserica este compartimentată în interior în trei încăperi:
pronaos, naos și altar. Pronaosul este de formă dreptunghiulară și supralărgit,
fiind iluminat de o ferestră în stil gotic dispusă pe latura de vest. El are la
partea superioară o boltă semisferică. Intre pronaos și naos exista un zid care a
fost demolat în sec.al 18-lea, cu această ocazie fiind distrus și
tabloul votiv. Intrarea se face astăzi pe sub o arcadă sprijinită pe doi
stâlpi marginali mari, fixați în ziduri. Naosul are două ferestre mici cu
ancadramente gotice pe absidele laterale semicirculare. Deasupra naosului se
află o turlă înaltă, cilindrică pe interior și poligonală pe exterior, și care
se sprijină pe două rânduri de pandantivi în stilul tradițional moldovenesc.
Catapeteasma este din lemn și datează din epoca lui Constantin Racoviță (fost domn în Moldova: 31 august 1749 - 3 iulie 1753 și c. 29
februarie 1756 - 14 martie 1757 și în Țara Românească: iulie 1753 - c. 28
februarie 1756 și 9 martie 1763 - 28 ianuarie/8 februarie 1764). Prin
dispunerea sa avansată au fost create cele două nișe: proscomidiarul și
diaconiconul. Altarul are o absidă estică cu o semicalotă impunătoare și o
fereastră în arc frânt dispusă în axul absidei estice.
Iconografie
Pictura interioară a bisericii datează din sec.al 15-lea, ea păstrându-se numai parțial până în zilele noastre. In pronaos se
află un ciclu de scene dedicate patronului bisericii, Sf. Nicolae, și Sinoadelor Ecumenice. Pereții naosului sunt decorați cu scene din Ciclul patimilor, care
se remarcă prin dimensiuni și prin impactul cromatic, deosebit de rafinat.
Deasupra acestor scene se află medalioane în care sunt pictați martiri și
ierarhi, separate printr-o bandă cu elemente decorative florale aurite. In semicalotele
absidelor laterale sunt pictate două scene importante: „Coborârea Sfântului
Duh” și „Înălțarea Domnului”. Pe pereții turlei sunt reprezentate Cetele Ingerești suprapuse pe două registre. Bolta altarului este dominată de „Maica
Domnului cu pruncul pe tron însoțită de patru arhangheli”, sub care se
derulează scenele „Patimilor”, iar la baza absidei Sfinții Ierarhi.
Singurele picturi originale păstrate sunt capetele lui Iisus
și al îngerului din altar, scene din Ciclul patimilor pictate pe absidele
naosului și bustul unui profet de pe peretele nordic al pronaosului. Celelalte
picturi au fost refăcute în sec.al 19-lea. Tabloul votiv, aflat pe
peretele despărțitor dintre pronaos și naos, a dispărut în sec.al 18-lea.
In anul 2002 a fost realizată o expertiză tehnică a picturii
din biserica Mănăstirii Popăuți, constatându-se o degradare a acesteia datorată
acțiunilor defectuoase, a inacțiunii, nepăsării și ignoranței personalului
clerical însărcinat cu gestionarea mănăstirii de-a lungul timpului. Printre
cauzele degradării erau următoarele:
- lipsa unei ventilații eficiente;
- izolarea precară a acoperișului, ferestrelor și ușilor;
- neefectuarea lucrărilor de hidroizolație;
- arderea lumânărilor și candelelor în interiorul bisericii
etc.
Umiditatea excesivă a zidurilor și a tencuielilor
interioare, combinată cu lipsa ventilației, au dus la apariția atacului
biologic, a eflorescențelor și incrustațiilor saline. Astfel, stratul pictural,
serios afectat de diversele intervenții de restaurare, s-a erodat și mai mult.
O nouă expertiză efectuată în 2004 a constatat unele
progrese ca urmare a demersurilor întreprinse de coordonatorul lucrărilor de
restaurare pe lângă autoritățile bisericești și anume: slujbele au început să
se țină doar în noua biserică, construită la circa 100 m de biserica veche, s-a
construit un spațiu exterior pentru arderea lumânărilor, au început să se
realizeze lucrări de izolație termică și de hidroizolație.
Săpăturile arheologice efectuate în interiorul bisericii au
dus la descoperirea unei necropole boierești, aici fiind înmormântați, pe trei
niveluri, peste 25 de oameni. Săpăturile arheologice efectuate în interiorul bisericii au
dus la descoperirea unei necropole boierești, aici fiind înmormântați, pe trei
niveluri, peste 25 de oameni, iar în zonele sudică și vestică ale pronaosului au fost
identificate în 2001 un număr total de 16 morminte, cu un inventar funerar mărunt.
Turnul clopotniță
Turnul clopotniță
La nord-vest de clădirea bisericii se află amplasat un turn
clopotniță de 17 metri înălțime, care datează din aceeași perioadă cu
biserica. El este zidit din piatră brută, cioplită numai la colțuri și la
chenarele ușilor și ferestrelor și are trei etaje și acoperiș de șindrilă. In
exterior, turnul are formă patrată în dreptul etajelor I și III și octogonală
la cel de-al II-lea. Turnul avea o multiplă funcționalitate, el servind și ca
adăpost în caz de pericol. In acest sens, se putea urca la etajul întâi numai
pe o scară exterioară care putea fi ridicată. La cel de-al treilea etaj se afla
clopotnița, aici existând patru mari deschideri către cele patru puncte
cardinale.
Turnul clopotniță de la Popăuți este, alături de turnul
Tezarurului de la Mănăstirea Putna și de turnurile-clopotniță de la Mănăstirea
Bistrița și de la Sf. Ioan Domnesc din Piatra Neamț, una dintre puținele
construcții de acest gen păstrate din vremea lui Ștefan cel Mare.
Biseica nouă
Muzeul din incinta mănăstirii, aflat în curtea complexului
medieval Popăuți, a fost demolat în ultimul deceniu al secolului al XX-lea [6]
și pe locul său a fost construită o biserică nouă cu hramul „Acoperământul
Maicii Domnului”, în formă de navă și fără a avea turle. Zidul bisericii are 80
cm grosime, cu spații interioare de 33,5 m în lungime, 8,5 m lățime și 12 m la
abside, 19 m înălțime. Pe lângă biserica veche și cea nouă și turnul clopotniță,
mai există o clădire ce adăpostește stăreția și chiliile monahilor.
Mănăstirea Popăuți se alătură cu mândrie șirului impresionant de comori de arhitectură și artă medievală din epoca simbolicului voevod Ștefan cel Mare, ea purtând pe umeri greutatea a 520 de ani de vicistitudini.
Mănăstirea Popăuți se alătură cu mândrie șirului impresionant de comori de arhitectură și artă medievală din epoca simbolicului voevod Ștefan cel Mare, ea purtând pe umeri greutatea a 520 de ani de vicistitudini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu