Nicolae Iorga
caracteriza astfel biserica Mănăstirii Dragomirna: „Vederea acestei biserici
este o uimire de bucurie. E înaltă și îngustă ca o cutie de sfinte moaște și e
unul din cele mai strălucite monumente ale vechii noastre arhitecturi, iar
pentru Crimca un titlu veșnic de glorie”. Printre
valoroasele monumente bisericești și de arta religioasă, care atrag admirația
și prețuirea vizitatorilor din țară și de peste hotare, un loc de frunte îl
ocupă minunatul lăcaș din nordul Moldovei, județul Suceava.
Mănăstirea Dragomirna
deține o biserică unică în România pentru proporțiile sale neobișnuite. De
departe este cea mai înaltă și cea mai îngustă biserică ridicată vreodată pe
pământ românesc. Pereții săi nu sunt pictați, dar sunt decorați cu gravuri din
piatră.
Aflată în nordul
Moldovei, la numai 15 kilometri de Suceava, vestita ctitorie a marelui
mitropolit și cărturar Anastasie Crimca, se înalță aici de peste patru veacuri
ca o mărturie pentru zbuciumul trecutului moldovenesc, pentru iscusința și dragostea
de frumos a oamenilor de pe aceste meleaguri.
In sec.al 16-lea,
pe locul unde se întinde astăzi satul Mitocu Dragomirnei și Mănăstirea
Dragomirna erau niște vechi seliști pustii, satul Dragomirești și „locul pustiu
Ungurașii”. Printr-un uric din 24 februarie 1587, domnitorul Petru Șchiopul i-a
dăruit diacului Ilie Crimcovici („Ilie diiacu, fiul Crimcoae din Suceava")
siliștea Ungurașii, aflată pe apa Sucevei. El a fost răsplătit pentru ajutorul
credincios oferit domnitorului în lupta cu năvălitorii cazaci. Pe aceste locuri
s-au așezat câțiva călugări care au clădit un schit de lemn.
Diacul (scriitor
de cancelarie la curtea domnească) Ilie Crimcovici era fiul negustorului Ioan
Crimca din Suceava și al "cneaghinei" Cârstina, din neamul familiei
Stroici. [4] El s-a călugărit la Mănăstirea Putna cu numele de Anastasie și a
fost hirotonit preot la scurtă vreme. Ca urmare a meritelor sale cărturărești,
dar și duhovnicești, a primit titlul de arhimandrit (1588) și a fost numit, la
cererea voievodului de atunci, ca egumen la Mănăstirea Galata, unde a format o
obște bine organizată, cu ucenici buni.
După intrarea în
Moldova
a lui Mihai Viteazul (iunie 1600), arhimandritul Anastasie Crimca este numit în
scaunul de episcop de Rădăuți, iar la 19 iunie 1600 el îi făgăduiește credință
noului domnitor. In declarația sa de credință, noul episcop spune printre
altele: "(...) și mai mărturisesc că în Biserică voi păstra pacea și voi
gândi că niciodată nu voi face ceva împotrivă-i; în urma aceasta mă supun
credinciosului domn Mihai Voievod și celui de Dumnezeu încoronatului fiu al său
Nicolae Voievod, cărora le voi fi întotdeauna supus și ascultător din toată
inima și din tot sufletul îi voi iubi pe ei în toată viața mea."
După destrămarea
unirii și revenirea în țară în septembrie 1600 a domnitorului Ieremia Movilă și
a celor trei episcopi ce l-au însoțit, Anastasie Crimca s-a retras din scaun la
moșia sa Dragomirești, unde se afla o așezare monahală mai veche. Împreună cu rudele
sale, marele logofăt Lupu Stroici și fratele acestuia, marele vistiernic Simion
Stroici, fostul episcop Anastasie Crimca a zidit o biserică mică, din piatră,
în cadrul schitului mai vechi, din lemn. Biserica avea hramul Sfinții Enoh,
Ilie și Ioan Evanghelistul și a fost sfințită în anul 1602. Capela mică s-a aflat apoi în cimitirul Dragomirna, în
afara zidurilor de incintă ale mănăstirii și este considerată
modelul în miniatură al bisericii spectaculoase de mai târziu.
Deasupra ușii de intrare în naosul bisericii celei mici se află următoarea pisanie în limba slavonă: "In numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh care se cinstește în Sfânta Treime, unui Dumnezeu și Preacuratei Sale maici și Sfântului și dreptului Enoh și sfântului prooroc Ilie și sfântului Ioan Teologul au zidit această biserică smeriții slujitori și închinători Sfintei Treimi, chir Anastasie Crimcovici, fost episcop de Rădăuți și dumnealui Lupu Stroici marele logofăt și fratele domniei sale Simion, mare visternic, în zilele evlaviosului domn Io Ieremia Voievod și ale prea iubiților lui fii Ioan, Constantin, Alexandru și Bogdan Voievod, în anul 7110, iulie 27 și închinată sfinților, dreptul Enoh, Ilie și Evanghelistul Ioan" (1602).
Deasupra ușii de intrare în naosul bisericii celei mici se află următoarea pisanie în limba slavonă: "In numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh care se cinstește în Sfânta Treime, unui Dumnezeu și Preacuratei Sale maici și Sfântului și dreptului Enoh și sfântului prooroc Ilie și sfântului Ioan Teologul au zidit această biserică smeriții slujitori și închinători Sfintei Treimi, chir Anastasie Crimcovici, fost episcop de Rădăuți și dumnealui Lupu Stroici marele logofăt și fratele domniei sale Simion, mare visternic, în zilele evlaviosului domn Io Ieremia Voievod și ale prea iubiților lui fii Ioan, Constantin, Alexandru și Bogdan Voievod, în anul 7110, iulie 27 și închinată sfinților, dreptul Enoh, Ilie și Evanghelistul Ioan" (1602).
In anul 1607
Anastasie Crimca a devenit episcop de Roman, iar în următorul an a fost numit
mitropolit al Moldovei. In anul 1609
Anastasie construiește și sfintește biserica mare a Mănăstirii Dragomirna cu
hramul Pogorarea Sfantului Duh și dăruiește lăcașului un Tetraevanghel cu
miniaturi pe pergament. La data
de 16 martie 1610, el a dăruit mănăstirii sale un Apostol -
manuscris cu miniaturi pe pergament - care se află astăzi la Viena și pe care
se află scris Testamentul lui cu tripulul blestem de a nu fi inchinată mănăstirea
altor mănăstiri din afara țării. Dintre multele daruri oferite mănăstirii de
catre mitropolitul Anastasie Crimca, trebuie amintite și cele două Liturghiere
din care unul a fost scris de diaconul Dumitrașcu (oferit tot în anul 1610), și
epitaful cu Adormirea Maicii Domnului (oferit mănăstirii la data de 8 iulie
1612). La
data de 1 iulie 1614, Anastasie Crimca a mai dăruit Mănăstirii Dragomirna un
alt Tetraevanghel, care păstrează între paginile lui mențiunea că "e făcut
și dăruit mănăstirii de catre Mitropolitul Anastasie Crimca spre pomenirea sa și
a părinților săi Ioan și Cristina". In luna iunie a
anului 1616, Anastasie Crimca a mai dăruit manastirii doua manuscrise cu
miniaturi: un Liturghier și o Psaltire, ambele având mențiunea că au fost
făcute și dăruite de ctitor.
In anul 1617
Anastasie Crimca a fost înlocuit din scaunul de mitropolit, iar doi ani mai
tarziu, în 1619, el a construit în Suceava primul spital public. Darurile lui
Anastasie oferite mănăstirii au continuat : în 1624 a dăruit manastirii o cruce
sculptată în lemn de cedru, cu o frumoasă ferecatură în filigran de argint
aurit, în 1626 a dăruit un alt epitaf cu Punerea în Mormânt a Mântuitorului.
Mănăstirea
Dragomirna a fost menționată pentru prima dată într-un document din 4
septembrie 1605 prin care a primit danii de la marele logofăt Lupu Stroici. Intr-un
document din 20 august 1616 se menționează faptul că biserica cea mică a fost
ctitorită de mitropolitul Anastasie Crimcovici, de marele logofăt Lupu Stroici
și de soția lui, Pascalina. Urmașii logofătului Stroici menționau la 22 august
1641 că mănăstirea a fost construită de Lupu Stroici și de mitropolitul
Anastasie Crimca.
Mitropolitul
Petru Movilă a afirmat într-un manuscris că marele logofăt Luca Stroici i-ar fi
dat în secret lui Anastasie Crimca o sumă importantă de bani "cu jurământ
ca din averea lui să fundeze o mănăstire, nespunând nimănui că cu averea lui
zidește". Mitropolitul a ridicat astfel o mănăstire "mai mare și mai
frumoasă decât celelalte mănăstiri ce se află în Moldovlahia". Biserica, dedicată
Pogorarii Duhului Sfant, este incomparabil mai înaltă, unică nu numai în
Moldova, dar în toata Romania și chiar in toata lumea ortodoxă. Relația dintre
lungimea, lațimea și înalțimea bisericii este neobișnuită. Inalțimea de
peste 40 de metri până la turlă o face să pară foarte îngustă. Ea dă impresia
unei nave, vechiul simbol al Bisericii Creștine. Fațadele sunt construite din
gresie galbenă, dură. Stâlpii și colțurile sunt construite din piatră cioplită,
formând șiruri verticale, late și netede, mergând până la acoperiș. La
jumatatea fațadelor, biserica este înconjurată de un brâu răsucit, de influență
muntenească.
Cel mai
spectaculos element este turla bisericii. Este sculptată în întregime cu motive
florale și geometrice de origine caucaziană. De asemenea, este asezată pe trei
baze, una patrată și două stelate, acoperite cu decorațiuni.
In anul 1627, vodă Miron Barnovschi, rudă cu familia Movilă, care a construit Mănăstirea Sucevița, a început să construiască cea mai puternică fortăreața monahică dinMoldova . Până
atunci Dragomirna era vulnerabilă. O pasarelă înconjoară
zidurile bisericii, iar priveliștea de pe pasarelă, din dreptul peretelui estic,
demonstrează caracterul special al Dragomirnei. Inalțimea și eleganța construcției
sunt accentuate, iar întreaga biserică pare să plutească în aer.
In anul 1627, vodă Miron Barnovschi, rudă cu familia Movilă, care a construit Mănăstirea Sucevița, a început să construiască cea mai puternică fortăreața monahică din
In afara
turnului porții se află blazonul moldovenesc, capul de bour, încadrat de de un întins
brâu impletit. Rozete gravate în piatră decorează bolta de la poartă pe ambele
părți, iar în exterior se află o pictură murală, mare și modernă, cu Maica
Domnului cu Sfinții Arhangheli.
Dincolo de
frumusețea peisajului, de neobișnuitul locului, ceea ce produce o impresie de
neuitat, este eleganța ciudată a monumentului, cu rigori geometrice de mare
rafinament, cu o silueta unică prin proportiile și unitatea volumului,
deosebită de toate celelalte monumente moldovenești medievale. Zidită parcă
pentru a înfrunta înalțimile, în căutare de mai multă lumină în apropierea
codrilor, umbrită de o perdea de brazi și oglindită maiestuos în apa lacului
din apropiere, acest lăcaș de închinare, prin vechimea sa, prin originalitatea
stilului, prin eleganța și originalitatea formei și prin pitoresc, trezește
admirația fiecărui vizitator, astfel ca în fața ei evlaviosul închinător este
tot atât de impresionat ca și istoricul și omul de artă.
Ansamblul
monahal de la Dragomirna, construit la granița dintre două veacuri, se situează
între două etape ale stilului moldovenesc. Complexul de artă medievală Mănăstirea
Dragomirna, este compus din biserica mică sau a schitului, biserica mare,
zidurile de apărare, vechea clădire a egumeniei, cele cinci turnuri, chiliile și
paraclisul.
Anastasie Crimca
a încetat din viață, în 1629, fiind înmormântat în pronaosul bisericii mari a
ctitoriei sale, sub o lespede fără nici o inscripție..
In luna mai a
anului 1653, mănăstirea a fost jefuită și arsă de cazacii lui Timuș Hmelnizki.
Potrivit unei însemnări de pe zidurile portalului, în ziua de 2 octombrie 1758,
mănăstirea a fost jefuită de tătari, dar la data de 31
august 1763, la mănăstire a ajuns marele stareț Paisie
Velicicovski, originar din Malorusia (Ucraina). Una dintre
perioadele de înflorire a mănăstirii este considerată perioada 1763-1775 în
care a viețuit aici ieromonahul Paisie Velicicovschi.
In anul 1767, împărăteasa Ecaterina a Rusiei a dăruit Mănăstirii Dragomirna un policandru de cristal – care se află expus în una din sălile muzeului de la Dragomirna - și clopotul cel mare numit Zaporojanul, in greutate de peste 1.100 de kilograme, care se află in clopotnița mănăstirii.
Intre anii
1965-1976, la Mănăstirea Dragomirna au avut loc lucrări ample de restaurare și
s-a construit noul Paraclis.
Arhitectura bisericii
Iconografie
Necropola
In exteriorul
bisericii, lângă pereți, se află patru morminte: două lângă absida nordică a
altarului și încă două lângă peretele sudic. Unul din mormintele aflate în
stânga altarului este cel al episcopului Daniil Vlahovici, decedat la 10 august
1822.
I n prezent, în Sala Gotică a Mănăstirii Dragomirna s-a
amenajat o colecție de obiecte cu însemnătate istorică și artistică și anume
odoare de preț, manuscrise, broderii, argintărie de cult și icoane. Unele
dintre aceste obiecte datează din perioada anterioară construirii Dragomirnei.
In anul 1767, împărăteasa Ecaterina a Rusiei a dăruit Mănăstirii Dragomirna un policandru de cristal – care se află expus în una din sălile muzeului de la Dragomirna - și clopotul cel mare numit Zaporojanul, in greutate de peste 1.100 de kilograme, care se află in clopotnița mănăstirii.
In anul 1775, Bucovina a fost anexată Austriei. Odată cu intrarea
Bucovinei sub ocupația Imperiului Austro-Ungar, mănăstirilor din Bucovina li s-a impus vinderea moșiilor mănăstirești de
peste frontiere și punerea moșiilor aflate în imperiu sub administrarea
statului. Autoritățile
habsburgice au desființat majoritatea mănăstirilor ortodoxe din Bucovina în baza Ordonanței Imperiale din 19 iunie 1783 a
împăratului Iosif al II-lea (1780-1790), trecând toate pământurile și fondurile
administrate de Episcopia Rădăuților "sub povățuirea stăpânirii împărătești
și a crăieștii măriri". Din cele 10 mănăstiri și 13 schituri existente în
Bucovina în acea perioadă, au rămas numai trei mănăstiri (Putna, Sucevița și
Dragormina), plus Biserica "Sf. Gheorghe" din Suceava ca metoc al
Mănăstirii Dragomirna.
In mănăstirile rămase deschise, au avut permisiunea să viețuiască doar 25 de călugări. In luna octombrie a anului 1775 a plecat la Mănăstirea Secu cea mai mare parte a obștei, împreună cu Sfantul Paisie Velicicovski, iar în vara anului 1779 se strămută pentru ultima dată la Mănăstirea Neamț. Acolo a organizat obștea după rânduiala atonită (Athos) și a tradus din operele Sfinților Părinți. In perioada stăreției sale, obștea de la Mănăstirea Neamț a ajuns la 700 de frați. Starețul Paisie Velicicovschi a murit la 15 noiembrie 1794 și a fost înmormântat în gropnița bisericii voievodale a Mănăstirii Neamț. Mai târziu, el a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Rusă (1988) și apoi și de Biserica Ortodoxă Română (1992) cu numele de Cuviosul Paisie de la Neamț.
In mănăstirile rămase deschise, au avut permisiunea să viețuiască doar 25 de călugări. In luna octombrie a anului 1775 a plecat la Mănăstirea Secu cea mai mare parte a obștei, împreună cu Sfantul Paisie Velicicovski, iar în vara anului 1779 se strămută pentru ultima dată la Mănăstirea Neamț. Acolo a organizat obștea după rânduiala atonită (Athos) și a tradus din operele Sfinților Părinți. In perioada stăreției sale, obștea de la Mănăstirea Neamț a ajuns la 700 de frați. Starețul Paisie Velicicovschi a murit la 15 noiembrie 1794 și a fost înmormântat în gropnița bisericii voievodale a Mănăstirii Neamț. Mai târziu, el a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Rusă (1988) și apoi și de Biserica Ortodoxă Română (1992) cu numele de Cuviosul Paisie de la Neamț.
In anul 1793,
catapeteasma de la Mănăstirea Solca, lucrată în lemn și aurită, a fost adusă la Mănăstirea Dragomirna, unde
se află și astăzi în biserica mare. Doi ani mai târziu, în 1795, catapeteasma
originală a Mănăstirii Dragomirna a fost dusă la biserica din Arbore. Intre anii 1843-1845,
la Mănăstirea Dragomirna s-au făcut lucrări de restaurare la turnul clopotniței
și s-a construit noul corp de chilii. De la fostul corp se păstrează până
astăzi doar temelia care se vede înaintea intrării în noul corp.
In anul 1959, regimul comunist instalat in Romania, prin
decret, a admis ca în mănăstiri să rămână numai monahiile care au peste 50 de
ani și monahii de peste 55 de ani. In urmatorul an, în 1960, Mănăstirea
Dragomirna a devenit mănăstire de maici.
Arhitectura bisericii
Biserica
mare de la Dragomirna, cu hramul "Pogorârea Sf. Duh”, este construită în
formă de navă, fiind asemănătoare ca plan și împărțirea spațiului interior cu
unele biserici construite în secolul al XVI-lea. Totuși, ea se deosebește de
acestea printr-o absidă poligonală în partea de vest. Edificiul lăcașului de cult are o structură
îngustă și alungită, înălțimea clădirii fiind excesivă în raport cu lățimea sa.
El se remarcă prin dimensiuni: lungime de 35 m, lățime de aproximativ 9,5 m și
înălțime de aproximativ 42 m.
Moaștele Sfântului Iacov persul
Moaștele Sfântului Iacov persul
Biserica este construită din piatră, având un soclu din
bucăți mari de piatră cioplită, așezate în trepte. Fațadele bisericii sunt
lucrate din piatră brută, pe când pilaștrii cu rol decorativ sunt alcătuiți din
blocuri de piatră cioplită și șlefuită. Pe la mijlocul înălțimii pereților,
edificiul este împărțit în două registre de un brâu-torsadat din piatră cu trei
tori răsuciți alternativ ca o funie, acest motiv fiind originar din Orientul
Apropiat (Caucaz sau Armenia ). In plan vertical, fațada este împărțită în zece panouri realizate prin opt
pilaștri clădiți din blocuri masive de piatră și sprijiniți la bază de
contraforturi. Sub cornișă, între acești pilaștri se află două șiruri de arcaturi
în acoladă, dintre care unul este puțin reliefat față de suprafața zidului, iar
celălalt bogat ornamentat cu modele florale.Turla bisericii are o formă
rotundă în interior și octogonală în exterior, ea remarcându-se prin sculptura
decorativă de o mare bogăție, varietate și măiestrie, cu un vast repertoriu de
motive ornamentale, geometrice și vegetale, rozete stilizate, stele formate din
două romburi, patrate asociate cu un ornament polilobat etc.
Ancadramentele ușilor și ferestrelor sunt de factură gotică. In biserică se intră prin două uși amplasate pe fațadele laterale ale
pridvorului. Portalul de intrare în biserică are un ancadrament din piatră
cioplită și este terminat în acoladă. Ferestrele pridvorului sunt de dimensiuni
mai mari și au ancadramente cu muluri terminate în arc frânt, iar cele din
pronaos și din naos sunt terminate în acoladă, fiind încadrate în rame
dreptunghiulare, cu baghete încrucișate.
Interiorul bisericii este compartimentat în patru încăperi:
pridvor, pronaos, naos și altar. Incăperile sunt înălțate treptat de la pridvor
și până la altar. In pridvor se pătrunde prin urcare a șapte trepte. Pridvorul
este o încăpere joasă, fiind acoperit cu o boltă în sfert de sferă. Intre
pridvor și pronaos se află un perete având la mijloc un portal cu ancadrament
gotic, terminat în formă de acoladă și înscris, la rândul lui, într-un alt chenar
dreptunghiular. Pronaosul are formă dreptunghiulară, el având un nivel mai
ridicat decât cel al pridvorului. Spațiul interior al pronaosului este împărțit
în două de un arc median transversal, care separă două calote inegale ca
dimensiuni. Pronaosul este separat de naos printr-un perete străpuns de trei
arcade sprijinite pe doi pilaștri poligonali masivi. Naosul are formă
dreptunghiulară, având absidele laterale semicirculare înscrise în grosimea
zidurilor. Deasupra naosului se află o turlă înaltă sprijinită pe pandantivi. Intre naos și altar se află o catapeteasmă nouă, din lemn de stejar. In părțile
laterale ale altarului sunt înscrise în grosimea zidului cele două nișe
tradiționale: proscomidiarul și diaconiconul. Altarul are o absidă de formă
semicirculară și este acoperit de o boltă în sfert de sferă. Această încăpere
este luminată prin trei ferestre mari.
Mobilierul din biserică este nou, fiind confecționat în 1975. El este realizat din lemn de stejar cu ornamentația inspirată din sculptura turlei. Biserica are o catapeteasmă din lemn aurit, cu sculpturi artistice, care a fost confecționată în 1613. Aici se află o icoană a Maicii Domnului, ferecată în argint și considerată a fi făcătoare de minuni.
Mobilierul din biserică este nou, fiind confecționat în 1975. El este realizat din lemn de stejar cu ornamentația inspirată din sculptura turlei. Biserica are o catapeteasmă din lemn aurit, cu sculpturi artistice, care a fost confecționată în 1613. Aici se află o icoană a Maicii Domnului, ferecată în argint și considerată a fi făcătoare de minuni.
Iconografie
Biserica Mănăstirii Dragomirna a fost împodobită cu pictură
în frescă de către zugravii popa Crăciun Mătieș, popa Ignat și Gligorie,
formați în școala de pictură moldovenească tradițională. Numele lor este
încrustat pe peretele altarului. Aceștia au adăugat și unele elemente
decorative împrumutate din miniaturile manuscriselor muntenești.
Pictura bisericii "Pogorârea Sf. Duh" se mai
păstrează în prezent doar pe zidurile și bolțile naosului și altarului.
Potrivit unor tradiții, au fost picturi și în pronaos și pridvor, ale căror
urme se mai vedeau prin anii '60 ai sec.al 20-lea. Din cauza
condițiilor vitrege prin care a trecut biserica de-a lungul veacurilor, chiar
și picturile din naos și altar au suferit degradări, scene întregi sau numai detalii
fiind șterse. In această situație, este destul de dificilă reconstituirea
tuturor înțelesurilor iconografice și judecarea completă a stilului picturii.
Printre scenele care atrag atenția sunt de menționat
următoarele: Iisus în grădina Ghetsimani, Prinderea lui Iisus, Judecata,
Răstignirea, Coborârea de pe cruce etc. În calota turlei este reprezentat Iisus
Pantocrator, iar în conca absidei altarului este Inălțarea. Ca și la alte
biserici din Moldova ,
în pictura murală sunt vizibile și unele elemente de folclor, costume de epocă
etc.
Catapeteasma bisericii "Pogorârea Sf. Duh" provine
de la Mănăstirea Solca și este confecționată din lemn de tisă, în stilul rococo
central-european al timpului, fiind bogat sculptată și aurită. Ea este formată
din cinci rânduri de icoane. Pe primul rând (cel mai de jos) sunt patru icoane
mai mici: Mântuitorul cu Luca și Cleopa, Maica Domnului cu Elisabeta, Petru
salvat din valurile mării și o Minune săvârșită de Sfântul Nicolae. Al doilea
rând conține patru icoane mari cu următoarele teme: Mântuitorul pe scaunul
arhieresc, Maica Domnului Împărăteasă cu Pruncul, Pogorârea Sfântului Duh
(icoana hramului) și Sfântul Nicolae. Pe ușile împărătești se află icoanele
Bunei Vestiri și a celor patru evangheliști, iar pe cele diaconești sunt
pictați Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil. Al treilea registru este format din
icoanele celor 12 praznice de peste an, pe al patrulea registru sunt icoanele
celor 12 apostoli și icoana Deisis în partea centrală și pe ultimul rând sunt
icoanele Sf. Prooroci care încadrează la mijloc icoana Maicii Domnului cu
Pruncul. In partea superioară a catapetesmei se află crucea pe care este
reprezentat Mântuitorul răstignit, având alături de el pe Fecioara Maria și pe
Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan. Icoanele sunt pictate în tempera cu
emulsie de ou.
Specialiștii care au cercetat iconostasul
bisericii în primul deceniu al sec.al 21-lea, au constatat existența
unor degradări în principal în partea inferioară. Acestea erau reprezentate de
desprinderi multiple și de pierderea definitivă a stratului pictural policrom sau
poleit în proporție de aproximativ 40%, cauzele acestora fiind umiditatea
microclimatului, atacul insectelor xilofage și vicii de tehnică de autor
(utilizarea unui suport lemnos insuficient uscat și pregătirea incorectã a
suprafețelor în vederea pictării). La una dintre icoanele celor 12
apostoli lipsește aproximativ 1/5 din suprafața stratului pictural.
Necropola
Mitropolitul Anastasie Crimca, ctitorul mănăstirii, a ales
această biserică ca loc de înmormântare a sa. El a murit în anul 1629, fiind
înmormântat în pronaosul bisericii sub o piatră funerară fără niciun fel de
inscripție (după cum s-a arătat mai sus). Cu prilejul săpăturilor arheologice din perioada 1963-1964 s-au mai
găsit în pronaos și alte morminte. In partea stângă a pronaosului a fost
amplasat un baldachin sub care se află racla cu moaștele Sfântului Mare Mucenic
Iacob Persul (martirizat la 27 noiembrie 421).
In pridvorul bisericii au fost descoperite cinci morminte,
având pietre funerare cu sculpturi de o mare simplitate. Pe o lespede de
marmură este o inscripție grecească, săpată într-un oraș neidentificat de pe
țărmul Pontului Euxin, în cinstea unui arhitect Epicrates, fiul lui Nicobulos
din Bizanț. O lungă perioadă s-a crezut că sub această piatră ar fi fost
înmormântat Dima, considerat "legendarul constructor al Dragomirnei". Pe alte trei pietre de mormânt se află inscripții în limba slavonă.
Acestea sunt parțial șterse, dar se disting anii 1673 și respectiv 1680. O
ultimă piatră funerară acoperă mormântul Mariei Balș, fiica lui Constantin
Mavrocordat, fost domnitor al Moldovei (1733-1735, 1741-1743, 1748-1749 și 29
iunie - 23 noiembrie 1769) și al Munteniei (1730, 1731-1733, 1735-1741,
1744-1748, 1756-1758 și 1761-1763). Ea se căsătorise în 1763 cu boierul
Iordache Balș (1742-1812) și decedase la 15 februarie 1770. Pe lespedea sa
funerară este săpată o stemă reunită a Țării Românești și a Moldovei, înscrisă
într-o cunună de lauri și mărginită de simbolul zilei și a nopții, soarele și
luna, ca și de păsări și flori.
Obiecte de patrimoniu
Ctitorul a înzestrat mănăstirea cu multe obiecte de cult și
cărți bisericești valoroase. Multe dintre acestea au fost jefuite de cazacii
lui Timuș Hmelnițki (în primăvara anului 1653), de tătari (la 2 octombrie 1658)
sau au fost pierdute în timpul ocupării Bucovinei de către austrieci
(1775-1918).
Prtre obiectele cu valoare documentară și artistică, sunt de
menționat următoarele:
- o cruce din lemn de abanos ferecată în 1542
- un Evangheliar ferecat în 1557, provenit de la Mănăstirea
Voroneț
- un acoperământ pentru sfintele vase dăruite Mănăstirii
Voroneț de mitropolitul Grigorie Roșca în 1559
- un epitaf din mătase brodat cu fir de aur și argint, având
ca temă Punerea în mormânt a Mântuitorului. Acesta a fost lucrat în 1588 în
Rusia și dăruit lui Anastasie Crimca de către mitropolitul Varlaam al
Rostovului.
- un Tetraevangheliar scris pe pergament, decorat cu icoane,
miniaturi și inițiale de Anastasie Crimca în anul 1609. Pe una din pagini se
află următoarea inscripție: "Acest Tetraevanghel l-a făcut și l-a zugrăvit
și l-a ferecat și l-a aurit smeritul Arhiepiscop Anastasie Crimca, Mitropolitul
Sucevei, întru pomenirea sa și a părinților săi Ioan și Cârstina și l-a dat în
nou zidita Mănăstire Dragomirna în anul 1609 luna septembrie 1."
- un Liturghier (1610) și o Psaltire (1616) scrise, împodobite
și dăruite mănăstirii de către ctitor
- două epitafuri lucrate cu fir de aur și argint pe catifea de
culoare vișinie și respectiv verde (cel din 1612 are ca temă Punerea în mormânt
a Mântuitorului, iar cel din 1626 are ca temă Adormirea Maicii Domnului).
Acestea au fost dăruit mănăstirii de către ctitor.
- o cruce din lemn de cedru ferecată în argint și dăruită de Crimca în 1624 ctitoriei sale
- un Tetraevangheliar dăruit mănăstirii în 1609 de către
diaconul Dimitrie
- un Liturghier dăruit mănăstirii în 1610 de către diaconul
Dumitrașcu
- un Liturghier dăruit mănăstirii în 1641 de către monahul
Gavril
- un exemplar din Cazania lui Varlaam tipărită la 1643 la
Iași, aceasta fiind prima carte scrisă în Moldova în limba română cu alfabat
chirilic
- alte obiecte de cult datate din sec.al 18-lea: potire,
stea, disc și litier
- un policandru
din cristal dăruit de împărăteasa Ecaterina a II-a a Rusiei
Zidurile de apărare și Turnul-clopotniță
Zidurile de apărare și Turnul-clopotniță
Ca urmare a vremurilor tulburi din primele decenii ale
sec.al 17-lea, în anul 1627 domnitorul Miron Barnovschi-Movilă
(1626-1629, 1633) a înconjurat Biserica "Pogorârea Sf. Duh" cu ziduri
de apărare masive și înalte. Mănăstirea a căpătat astfel aspectul unei
fortărețe, având la colțuri patru turnuri de apărare (numite astfel:
Barnovschi, al Arhimandritului, Gherontie și Silvestru), iar la mijlocul
laturii sudice un turn-clopotniță înalt, pe care s-a amplasat o pisanie. Împrejmuirea mănăstirii s-a făcut cu binecuvântarea mitropolitului Anastasie
Crimca.
Pe peretele sudic al turnului clopotniță a fost amplasată o
pisanie în limba slavonă cu stema Moldovei și cu următorul text: "Din mila
lui Dumnezeu Io Miron Barnovschi Movilă Voievod, Domnul Țării Moldovei, a făcut
portalul acesta cu cinci pârguri și îngrăditura de zid în jurul sfintei
mănăstiri Dragomirna unde este hramul Pogorârii Sfântului Duh, întru pomenirea
mea și a părinților mei, cu binecuvântarea arhiepiscopului chir Anastasie
Crimca, mitropolit al Sucevei, anul 7135 august 30" (1627).
Zidurile de incintă sunt construite din piatră brută de
carieră, având o grosime de 1,7 metri și o înălțime de aproximativ 11 metri. În
exterior, zidurile sunt sprijinite de contraforturi puternice. În interior, pe
ziduri se întinde un drum de strajă susținut de pilaștri uniți prin arcade; la
partea superioară se află un șir de metereze înguste. În cele patru colțuri ale
incintei se află turnuri de apărare înalte și masive. În exterior, acestea sunt
susținute pe cele două laturi de contraforturi. Accesul în aceste turnuri se
face din curtea mănăstirii.
Turnul
clopotniță are două etaje și îndeplinește și rolul de turn de poartă, pe aici
intrându-se în incinta mănăstirii. La parter, el este străbătut de un gang
boltit, cu aspect gotic subliniat de arcuri împodobite cu ornamente vegetale ce
se găsesc pe bolțarii arcadelor gangului. La primul etaj se află un mic
paraclis, iar la etajul al doilea camera clopotelor, cu largi arcade deschise
pe fiecare latură.
Trapeza și chiliile
Trapeza și chiliile
In incinta mănăstirii, la dreapta turnului clopotniță, se
află trapeza, unde se hrăneau la un loc călugării. Încăperea principală a
acestei clădiri este o sală mare cu două bolți în stil gotic târziu, care se
sprijină pe un stâlp octogonal aflat în mijlocul încăperii. Bolțile au
numeroase nervuri sculptate din loc în loc cu motive florale și scuturi. Din
acest motiv, trapeza mai este numită și Sala Gotică. Această sală a servit
ca sursă de inspirație pentru sălile gotice de la mănăstirile Sfinții Trei Ierarhi
și Cetățuia din Iași.
Pe laturile de vest și nord ale incintei se află casele
egumenești și chiliile călugărești cu parter și etaj. În decursul timpului,
aceste clădiri au fost reconstruite de mai multe ori. Actualele clădiri datează
din perioada 1843-1845, în timpul stăpânirii austriece. Clădirea egumeniei și
paraclisul "Sf. Nicolae" au fost reparate în 1846.
Corpul de chilii
se termină pe latura de nord cu un mic paraclis cu hramul "Nașterea Maicii
Domnului". Acesta a fost construit în 1976, la etaj, pentru a permite
oficierea slujbelor religioase în vremea sezonului rece.
Lespedea de marmură cu inscripție gracă
Lespedea de marmură cu inscripție gracă
In martie 1885, în ziarul grecesc Ἕσπερος din Leipzig a fost publicată o inscripție în greaca veche din Bucovina . Doi ani mai târziu, Grigore Tocilescu,
întemeietorul școlii române de epigrafie, a introdus acea inscripție în
circuitul științific. Inscripția provenea de pe o lespede (stelă) de
marmură încastrată între dalele pardoselii din pridvorul bisericii mari a
Mănăstirii Dragomirna și reprezenta un decret de proxenie pentru arhitectul
Epicrates, fiul lui Nicoboulos din Byzantion.
Inscripția a fost analizată de mai mulți istorici și
epigrafiști, o atenție deosebită acordându-i Dionisie M. Pippidi care data
inscripția în prima jumătate a sec.al III-lea și afirma că lespedea ar
proveni din cetatea grecească Histria. Alți cercetători au afirmat că
inscripția ar data de la sfârșitul sec.al II-lea. Victor Cojocaru,
autorul unui studiu extins cu privire la acest subiect, presupune că lespedea
de marmură ar fi ajuns la Dragomirna de la Suceava, unde ar fi putut ajunge
încă sub domnia lui Alexandru cel Bun, odată cu moaștele Sf. Ioan de la Cetatea
Albă. O altă ipoteză este ca piatra să fi fost adusă în timpul domniei lui
Ștefan cel Mare, avându-se în vedere relațiile Moldovei cu Mangopul și Crimeea
genoveză, sau de relațiile negustorilor suceveni cu orașele de la nordul Mării
Negre, între care se număra și Oceakovul. Istoricii au eliminat de la
început posibilitatea ca stela să fi fost transportată în Bucovina încă în
perioada antică sau antică târzie.
Magda,Constantin,Maria,George Nicolaie etern si vesnic.
RăspundețiȘtergerecu meseria UCECOM afiliat COMARNIC corect de nota 10,cu argint,toti,disc,de vanzzator/cofetar-patiser/mecanic/bucatar-reporter de partid vesnic
RăspundețiȘtergereau barbatii politica mea corecta in inimi cu probe vii altar estic etern si vesnic steno.
RăspundețiȘtergereau barbatii gratis toata viata si invatatura munca inventii comert corecte de nota 10 Partinice,tot la birou trecut prezent viitor etern si vesnic.
RăspundețiȘtergeretot marfa ce am adus in Adunarea parohiala bisericeasca eu si tot pomelnicul cu stampile avizate legal tribunal liste a vandut popii Dumitrc trecut prezent viitor etern si vesnic.
RăspundețiȘtergereau parintii PARTINIA mea corecta de nota 10 in palme inimi suflete Dreptate comuna cu mine trecut prezent viitor etern si vesnic.
RăspundețiȘtergereau parintii cu mine integrale gratuit muzeal identice scolile soft ale unchiului surorii ei la fel scolile mele gratuit[la depozite notariale notar toti] trecut prezent viitor etern si vesnic semne de cruci pe usi magazine vesnic.
RăspundețiȘtergere