In actualul județ Neamț,
satul Bistrița, comuna Alexandru cel Bun a fost zidită înainte de anul 1407 Mănăstirea
Bistrița, (prima atestare
documentară). Ctitor a fost domnitorul Alexandru cel Bun al
Moldovei (1400-1432), care a înzestrat-o cu sate, moșii și odoare scumpe. In
anul 1498, Ștefan cel Mare a
zidit un turn clopotniță, cu paraclis, închinat Sfântului Mucenic Ioan cel Nou
de la Suceava, cu o pictură în frescă de o mare valoare artistică și
iconografică, care se păstrează până astăzi. In 1546, Petru Rareș a
renovat mănăstirea și a construit un zid împrejurul ei. Tot el i-a dăruit satul
Mojeștii cu tot cu venitul produs de acesta. La 1554, Alexandru Lăpușneanu a
renovat mănăstirea complet.
Mănăstirea Bistrița
– Neamț are o foarte mare valoare istorică și arheologică. Este zidită în stil
bizantin, bogat ornată, având ușa de la intrare păstrată din momentul
construirii, fiind lucrată cu multă artă. Venerabilul lăcaș deține icoana
Sfintei Ana, mama Maicii Domnului. După tradiție, această icoană a fost dată ca
„dar de patron” Doamnei Ana, soția lui Alexandru cel Bun, de către împărăteasa
Irina (Ana), soția împăratului bizantin Manuel al II-lea Paleologul (1391-1425)
și de Patriarhul Matei, al Constantinopolului, în 1401. Ulterior, familia
voievodală a dăruit icoana Sfintei Ana Mănăstirii Bistrița.
In biserica mănăstirii sunt înmormântați: voevodul Alexandru
cel Bun, soția lui Ana, Alexandru - fiul lui Ștefan cel Mare, Chiajna - soția
lui Ștefan Lăcustă,
Anastasie - Mitropolitul Sucevei.
Mănăstirea Bistrița – Neamț este locul în care a fost
creat unul dintre cele mai vechi monumente ale culturii medievale românești: Pomelnicul
de la Bistrița. Acest pomelnic
oferă cele mai interesante date despre începutul istoriei voievodale și
bisericești din Moldova . Pomelnicul de la Bistrița arată că, pentru români,
cultura nu poate fi despărțită de cult și, de fapt, cultul este rădăcina cea
mai adâncă a culturii noastre. În jurul Bisericii s-a plămădit și s-a
binecuvântat, s-a consolidat și s-a transfigurat cultura noastră și istoria. De
aceea, Mănăstirea Bistrița este taină și simbol pentru istoria neamului nostru.
Este taină și simbol al statorniciei noastre în credință, a îmbinării dintre
cult și cultură, a legăturii dintre istorie și veșnicie.
Mănăstirile reprezintă cea mai
importantă categorie a monumentelor ce au supraviețuit intemperiilor
vremurilor, multe dintre ele fiind oglinzi ale epocilor trecute. În jurul
mănăstirilor s-a dezvoltat atât viața religioasă a comunității cât și cultura
națiunii. Ele, mănăstirile, mai pot ilustra și o dimensiune militară, multe
dintre ele fiind adevărate cetăți și jucând un rol activ în sistemul defensiv
al țării, având în vedere restricțiile impuse de dominația otomană mai ales
după mijlocul sec.al 16-lea. Mănăstirile și schiturile construite de
voievozi și boieri, înzestrate cu un bogat patrimoniu și importante privilegii,
sunt depozitare ale unui bogat tezaur de cultură și civilizație românească.
Mesajul istoric transpare din picturile murale, din pomelnicele străvechi păstrate, obiecte de cult, cărți tipărite, monumente funerare și inscripții în piatră, conservate, dar și în glorificarea voievozilor care le-au clădit, o parte a acestor monumente reprezentând un gest de mulțumire adus lui Dumnezeu pentru ajutorul în lupte. Potrivit traditiei, începuturile obștei monahale din vatra Bistriței nemțene s*au pornit în vremea domniei lui Petru I Mușat, spre sfârșitul sec.al 14-lea, când s-a ridicat aici o micuță biserică de lemn.
Mesajul istoric transpare din picturile murale, din pomelnicele străvechi păstrate, obiecte de cult, cărți tipărite, monumente funerare și inscripții în piatră, conservate, dar și în glorificarea voievozilor care le-au clădit, o parte a acestor monumente reprezentând un gest de mulțumire adus lui Dumnezeu pentru ajutorul în lupte. Potrivit traditiei, începuturile obștei monahale din vatra Bistriței nemțene s*au pornit în vremea domniei lui Petru I Mușat, spre sfârșitul sec.al 14-lea, când s-a ridicat aici o micuță biserică de lemn.
Incinta mănăstirii are o formă aproape patrată, fiind
înconjurată de un zid din piatră, înalt de 4-6 metri, prevăzut, pe alocuri, cu
metereze și cale de strajă. Incinta închisă de aceste ziduri păstrează o atmosferă
caldă, liniștită, care îndemnă la meditație, fără sentiment de claustrare, ci de
protecșie, nu atât de ziduri, cât de sentimentul că sunt aproape vrednicii
strămoși.
Intarea în mănăstire se face prin bolta unui turn, cu
un paraclis la etaj, închinat Sfântului Ierarh Nicolae, care, împreună cu
clădirea din stânga și zidul înconjurător al mănăstirii au fost zidite de Petru
Rareș între 1541-1546. Zidul a servit, în scurgerea vremurilor, nu numai ca
înprejmuire, ci și ca zid de apărare, din spatele căruia se va fi auzit zgomot
de arme și se vor fi văzut viteji încordând arcurile. A fost refăcut în 1776 de
egumenul Iacov Arhimandritul. În centrul incintei se înalță, stăpânind
împrejurimile și răspândind, ca o mireasmă, duhul marilor voievoizi și clerici,
biserica, adevărată catedrală mușatină, zidită de Alexandru cel Bun între
1400-1402 (atestată documentar în 1407) și refăcută apoi de Alexandru
Lăpușneanu la anul 1554.
In partea nord-est a bisericii se află turnul clopotniță
zidit de Ștefan cel Mare în 1498, cu un paraclis la etaj, închinat Sfântului
Ioan cel Nou de la Suceava. De clopotniță este lipit un adaos ce completează
paraclisul lui Ștefan cel Mare, zidit de Petru Rareș între anii 1541-1546.
In unghiul de nord-vest al incintei se află casa
domnească a lui Alexandru cel Bun, restaurată și înnoită de Petru Rareș, de
care se leagă un corp de chilii din sec.al 18-lea, în care astăzi se află trapeza
și bucătăria mănăstirii. In partea de est a incintei se află un corp de chilii,
precum și în partea de nord, în aceasta din urmă gasindu-se veșmântăria,
biblioteca și cancelaria mănăstirii.
La intrare in incinta mănăstirii, în
partea de sud, atrage atenția o monumentală statuie (din marmură, înaltă de 3
m) a lui Alexandru cel Bun, ridicată în anul 1982, cu prilejul împlinirii a 550
de ani de la moartea marelui ctitor. In afara zidului de incintă, în partea de
nord, este actuala stăreție, un corp de chilii, arhondaricul și gospodăria
mănăstirii. Inainte de intrarea propriu-zisă in incinta mănăstirii, în partea
dreaptă, se găsesc cimitirul, biserica cimitirului, un corp de chilii și spații
de cazare pentru pelerini, iar în partea stângă livada mănăstirii.
Odată cu trecerea timpului, ctitoriile de la Bistrița
ale marilor voievozi și-au pierdut din frumusețea și strălucirea, pe care
ctitorii lor le-a dat-o la început. Prin intervențiile ce s-au făcut în timpul
unelor lucrări de restaurare – ex.: reparațiile de la Casa domnească din 1792,
când s-au sacrificat mari porțiuni de frescă originală și s-au mărit ferestrele
și ușile – aceste monumente au suferit și multe modificări. Insă, între anii
1967 și 1984, la Bistrița au avut loc vaste lucrări de restaurare generală, în
urma cărora Mănăstirea Bistrița și-a recăpătat mult din înfățișarea pe care a
avut-o odinioară.
O piesă ce
reține atenția încă de la intrare este marele clopot dăruit de Ștefan cel Mare
în 1494, cu o greutate de aproximativ 800 kg, împodobit cu o inscripție în
limba slavonă și o frumoasă stemă a Moldovei, realizată in genul vechilor semne
heraldice occidentale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu