Cel mai vechi așezământ monahal din Țara
Românească, Mănăstirea Tismana a deținut un rol primordial în
transmiterea și menținerea credinței ortodoxe de-a lungul a
peste 600 de ani. S-a înălțat pe poale de munte la 36 de km vest de orașul Târgu-Jiu și pe teritoriul orașului Tismana de
astăzi.
Venit de la sud de
Dunăre, cu chemare de propovăduitor, cuviosului Nicodim a construit întâi Mănăstirea Vodița, în sud-vestul
Olteniei. Mănăstirea Vodița a fost sora mai mare a Mănăstirii Tismana, dar a
fost distrusă la puțin timp după construire. Mai apoi s-a construit lăcașul
Vodița 2, unde Nicodim a revenit de la Tismana. Astfel, pentru un timp, singura
citadelă a ortodoxiei noastre a rămas Mănăstirea Tismana, care dăinuie de peste
șase secole. Pe calea acelor începuturi, Mănăstirea Tismana a
devenit cel mai vechi așezământ monahal încă în funcțiune din Țara
Românească.
Acest așezământ monahal, socotit printre cele mai vechi din Țara Românească, a avut un rol primordial în menținerea credinței ortodoxe de-a lungul veacurilor. Toponimul cuvântului Tismana vine de la "loc fortificat de ziduri". Insă, numele poate fi luat și de la arborele "tisa" care împădurea pe vremuri aceste locuri.
Mănăstirea Tismana este "cea mai veche și mai
mareață dintre mănăstirile de peste Olt" (cum a numit-o Grigore Alexandrescu), "măreț cuib al
Basarabilor" (cum a socotit-o George Coșbuc), "o
lume de închipuiri, de basme" (cum a deslușit-o Alexandru Vlahuță), “fără seamăn nici în această țară, nici
în alta, prin frumusețea locului și a așezării, prin mulțimea apelor sale și
întărirea naturală pe care o are, ajutată și de ocrotirea zidurilor sale
înconjurătoare" (cum a descris-o celebrul călător Paul de Alep -
arhidiaconul și însoțitorul Patriarhului Macarie al Antiohiei în călătoria din
1657).
Deoarece cu Vladislav
I (Vlaicu Vodă, 1364-1377) începea pomelnicul mănăstirii, fratele lui
Vlaicu, Radu I Vodă asociat la domnie din 1372, fiind al doilea
în pomelnic, istoric se susține că la începutul domniei lui Vlaicu Vodă între
anii 1364-1366 s-au construit mai întâi biserici din lemn și s-au
făcut danii prin hrisov. "Tot ceea ce se făcea danie
mănăstirii Vodița s-a dat și Tismanei, amândouă mănăstirile fiind sub
conducerea unuia și aceluiași stareț, Nicodim". Abia după un
scurt timp a început construcția Vodiței din zid, iar sub Radu I Vodă, cea a
bisericii din zid a Tismanei.
Mănăstirea Tismana este
așezată pe un vârf de stâncă, pe muntele Stârmina, înconjurată de culmi
împădurite și stâncoase, lângă gura Peșterii Sfântului Nicodim și de sub ale
cărei ziduri izvorăște apa, rostogolindu-se în cascadă, cu o cădere de cca
40 m în râul Tismana. Celebrul călător – diaconul Paul de Alep,
împreună cu Patriarhul Macarie al Antiohiei, au vizitat mănăstirea Tismana în
iulie 1657 și menționează în cartea sa, scrisă în limba arabă, „Note de
călătorie”, printre altele: "În adevăr, ea nu mai are
seamăn nici în această țară, nici în alta, prin frumusețea locului și a
așezării, prin mulțimea apelor sale și întărirea pe care o are, ajutată și de
ocrotirea zidurilor sale înconjurătoare.
Ctitorul
mănăstirii este Cuviosul Nicodim cel Sfințit de la Tismana (1310–1406). In
stânca din sudul bisericii se află și peștera Sfântului Cuvios Nicodim (26 dec.
1406), care a dus viata de schimnic.
La 12 mai 1818 Ioan Gheorghe Caragea a orânduit
spre paza mănăstirii 26 panduri. Mănăstirea Tismana a fost locul unde Tudor
Vladimirescu a organizat revolta sa antifanariotă. Aici, el a lansat Proclamația
de la Padeș din 22 ianuarie. Tot Tudor Vladimirescu a întărit garnizoana
mănăstiri
La Tismana se
păstrează picturi murale cu o valoare artistică deosebită, executate de
Dobromir cel Tânăr din Târgoviște, în 1564. Ele împodobesc pronaosul. Li se
alătură picturi din 1732, în naos, repictate în frescă, în 1766. Aici s-a
nevoit și înduhovnicit Cuviosul Nicodim de la Tismana (stins în 1406), de neam
valah. Actuala biserică este o
construcție mult schimbată din anul 1855, când a fost reclădită în stil
romanic, cu elemente de decorație neogotică.
Istoria celei
mai vechi mănăstiri statornice din Țara Românească - Tismana - ca și viața
ctitorului ei Sfântul Cuvios Nicodim, au intrat de mult in legendă. La faima de
care s-a bucurat neîntrerupt mănăstirea a contribuit, în mare parte, și
farmecul așezării sale. Tradiția susține chiar că frumusețea
împrejurimilor a fost hotărâtoare în alegerea locului și că Sfântul Nicodim a căutat timp îndelungat pe valea
"râului cu apa vie" stânca Stârminei cu cascada sa. Intr-adevăr,
toate frumusețile si bogățiile naturii par să se fi strâns aici: șiruri de
culmi cu reliefuri capricioase, râuri bogate în păstravi, nuceturi și livezi de
castani care aveau să intre pe rând in domeniul mănăstiresc. Alegerea Cuviosului Nicodim a fost determinată, însă, și de
rațiuni mai importante. In desișul legendelor care învăluie atât
întemeierea mănăstirii, cât și personalitatea întemeietorului ei, în datele
adesea contradictorii cuprinse în primele studii asupra monumentului,
cercetătorul poate face cu greu lumină.
Deși documente legate de monument s-au păstrat cu
prisosință, mai cu seamă pentru vremurile mai apropiate, Tismana nu are nici
pisanie săpata în piatră - actul de naștere al bisericilor noastre - nici
primul hrisov domnesc de înzestrare. Cât despre Cuviosul Nicodim, datele legate
de activitatea sa înainte și după venirea pe pământ românesc sunt extrem de
sărace, iar redactările legendei vieții lui, cu totul târzii. Documentele
Tismanei nu trebuie considerate în mod izolat, ci strâns integrate complexului
de evenimente care străbat istoria Țării Românesti în
ultima treime a veacului al 14-lea. Pentru această vreme, însăși întemeierea
unei mănăstiri nu este decât reflectarea unuia din aspectele luptei pentru
păstrarea independenței naționale și pentru stăvilirea penetrației
catolicismului la sud de Carpați.
Ultimele trei decenii ale sec.al 14-lea reprezintă tocmai momentul în
care domnul grupează sub conducerea sa acțiunile de rezistență ale popoarelor
ortodoxe din sud-estul Europei împotriva încercărilor de ocupare si
catolicizare forțată ale regatului maghiar, încurajat de papalitate. In
aceste condiții, orice efort de întărire a vieții bisericești, fie și sub
aspectul ei monastic, însemna implicit o măsură de contraofensiva ortodoxă. Așa
se explică sprijinul deosebit pe care Vladislav-Vlaicu l-a acordat călugărului
greco-sârb Nicodim refugiat din sudul Dunării, de-a lungul întregii lui
activități pe pământul țării noastre.
Din cercetări
rezulta că viitorul stareț al Tismanei a trecut în Țara Românească din ținutul
Crainei, pe atunci în țaratul bulgăresc al Vidinului, unde desfășurase o bogată
activitate pe tărâm monastic, până în momentul în care acest ținut a căzut -
temporar - sub ocupația regatului catolic maghiar - 1370. O dată cu acel moment
a trecut Dunărea cu o mică obște de 11 călugări. Domnitorul
Vladislav-Vlaicu a primit pe Cuviosul Nicodim ca pe reprezentantul opoziției
ortodoxe din Balcani, și, când i s-a solicitat a acorda sprijin pentru
întemeierea unei mănăstiri la nord de Dunăre s-a arătat darnic. Prima fundație,
Vodița, a fost bogat înzestrată de domn cu sate și venituri.
Colaborarea dintre conducătorul statului și reprezentantul monahismului sud-dunărean
are o explicație simplă. Așezarea unei fundații ortodoxe la marginea vestică a
țării, în acel Banat al Severinului atât de disputat de Țara Românească și
Ungaria, trebuia să joace rolul unui punct de sprijin al religiei de stat
printre supușii ortodocși ai ținutului, reprezentați prin cnezii romăni din
Banat, pe care documentele vremii îi semnalează într-o stare de continuă
neascultare față de coroana maghiară. Dar
numai peste cativa ani de la asezarea lor aici, la Vodița "cinstitul între
călugări Nicodim" și obștea sa, au fost siliti să-și părăsească ctitoria
deoarece Banatul de Severin și odată cu el Vodișa cu toate posesiunile ei, au
fost pierdute vremelnic de Țara Românească în favoarea regatului maghiar,
probabil către 1375.
Pierzând speranța continuării activității pe pământ unguresc și
catolic, rămas totodată fără resurse materiale, Cuviosul Nicodim a trecut în Serbia . Peste mai puțin de un
an a revenit în Țara Românească și s-a adresat din nou domnului - de data
aceasta Radu I - cerându-i ajutor pentru a întemeia un alt lăcaș monastic pe
pământul românesc. Sprijinul i-a fost acordat de îndată și pentru motive ușor
de intuit, noua mănăstire trebuia să preia rolul care fusese încredințat
Vodiței. Lui Nicodim "i s-a poruncit ca să meargă deci mai înăuntrul
țării acesteia a Ungro-Vlahiei, a Baniei Severinului", nu numai pentru a
alege un loc frumos, potrivit "întru viețuirea de obște". Locul
asezării trebuia sa fie în același timp mai puțin primejduit ca cel al Vodiței
și nu prea depărtat de granița Banatului, la care domnul român nu renunțase de
fel la acea dată.
Domnitorul Radu I
a acordat Cuviosului Nicodim o serie de danii ca despăgubire pentru posesiunile
pierdute pe teritoriul unguresc și mica obște, numărând acum numai 10 călugări,
a începeut să ridice biserica pe apa Tismanei, pe locul ales după îndelungi
căutări, lângă o cascadă.
Legenda, pe deplin constituită încă din sec.al 17-lea, susține că
primul lăcaș ridicat pe stânca de sub Stârmina a fost construit din lemnul unui
arbore tisa, o specie de conifer cu lemn tare, roșietic, de la care ar fi
provenit si numele mănăstirii. Este însă, mai probabil, dată fiind importanța
ce i se acorda, ca biserica a fost de la început o construcție de zid care
trebuie sa fi avut mari asemănări cu cea a Vodiței. Ridicarea ei se poate
plasa între anii 1375 - momentul refugierii obștei călugărești de la Vodița -
și 1377-1378, data sfințirii ei, cunoscută dintr-o notiță scrisă pe spatele
unui document de la domnitorul Dan al II-lea. Acesta consemnează două
date care pot fi luate ca sigure: "S-a
sfințit biserica în anul 6886 (1377-1378); a murit sfânt părintele nostru
Nicodim în anul 6915 (1406)".
Domnul Radu I a înzestrat încă din primele momente fundația cu danii în
pământ și venituri care să asigure întreținerea fraților conduși de Cuviosul
Nicodim. Un hrisov de la Radu I însă nu s-a păstrat, fie ca donația nu a primit
o confirmare în scris, fie ca aceasta s-a pierdut. Se cunoaște însă în ce au
constat acele donații dintr-un hrisov, din anul 1385, provenit de la Dan I, fiu
al lui Radu I, Din același hrisov reiese că "am aflat în țara domniei mele, la locul numit Tismana, o mănăstire nu
întru toate părțile ei terminată, pe care sfânt raposatul, binecredinciosul
voievod Radu, părintele domniei mele, a ridicat-o din temelie, dar n-a
sfârșit-o din pricina scurtimii vieții. De aceea a binevoit domnia mea ca,
precum în domnie, să-i fiu urmaș și în aceasta, așadar să înnoiesc pomana
părintelui meu și să-i întaresc cu toate darurile și veniturile, nu numai
acestea, dar și câte au fost dăruite mănăstirii în vremea părintelui meu, pe
toate să le întăresc și să le împuternicesc." Tot prin acest document
Tismanei i se întărea stăpânirea asupra tuturor posesiunilor pe care le-a avut
Vodița în ținutul Severinului recucerit de Dan I, în preajma acelui an. Astfel
obștea devenea posesoarea unor întinse domenii și administratoarea ambelor
fundații (Vodița si Tismana), iar Cuviosul Nicodim, stareț al amândurora.
Următorul document referitor la Tismana este datat
1387, primul an al domniei lui Mircea cel Mare. Reconfirmându-i posesiunile și
drepturile, Mircea a adăugat faptul ca lui i-a revenit datoria de a împlini
"cele nedesăvârșite", formulare neclară care se referea probabil la
terminarea chiliilor, sau a altor construcții monastice. Sub conducerea
"părintelui și rugătorului, popa Nicodim", colaborator prețios a trei
voievozi, care întrunea calități de cunoscător în meșteșugul zidirii, în cel de
caligraf și miniaturist, de organizator de viață bisericească, dar și de bun
gospodar al averii mănăstirești, comunitatea de la Tismana s-a întărit an de an.
Ca instituție religioasă, Tismana s-a bucurat încă de la început
de o situație aparte. Ea reprezenta o samovlastie,
adică o comunitate monahală de sine stătătoare, nesupusă nici mitropolitului
Ungrovlahiei, nici celui de Severin, fiind condusă numai de propriul ei sobor,
randuială pe care cuviosul Nicodim a adus-o de la Muntele Athos: "după
moartea lui chir Nicodim să nu fie volnic a pune în locul acela stareț nici
domnul, nici arhiereul, nici alt careva; ci cum va zice chir Nicodim și cum va
așeza, așa să țină călugării care sunt acolo și ei singuri să-și pună
stareț". Această rânduială s-a păstrat până târziu, fiind reamintită
în toate hrisoavele domnești. In afara de aceasta, starețului Tismanei i s-au
conferit distincții speciale: Cuviosul Nicodim a primit de la patriarhul
Constantinopolului, Filotei, rangul de arhimandrit, precum și dreptul de a face
slujba cu bedernița (mică piesă de broderie liturgică cu semnificație specială
în ierarhia preoțească).
Până în sec.al 16-lea, când aceeași distincție a fost acordată
Episcopiei de la Curtea
de Argeș, Mănăstirea Tismana a
rămas unica arhimandrie din Țara Românească. In ceea ce privește averea
mănăstirii, Tismana era posesoarea, la un veac de la întemeiere, a celui mai
mare domeniu mănăstiresc din voievodat. Călugării ei stăpâneau 10 sate pe
pământul Țării Românești și alte 10 sate în Serbia (donații ale cneazului
Lazăr), 40 sălașe de "ațigani", grâul din județul Jaleșului (Gorjul
de azi), veniturile vămilor de la Calafat, Balta Bistrețului și Vâlcan,
zeciuiala minelor de aramă de la Bratilovo, iazuri de pește, monopolul
pășunatului în munții Sorbele (Soarbele), Oslea, Boul și Parângul embaticuri în
orașe, iazuri de pește în Țara Românească, Serbia și Ardeal, precum și o serie
de venituri anuale din casa domnească.
Celor mai darnici donatori li s-au pictat portrete: Ştefan Glogoveanul,
Episcopul Partenie, vel-consilierul Staico Bengescu, domniţa Casandra, Şerban
Voievod, arhimandritul Gherasie, Nedelco Vornicul, domnitorii Radu şi Dan şi
alţii. Voievozi şi domniţe, jupâni şi jupânese, boieri şi boieroaice au oferit
bisericii odoare scumpe, cumpărate sau lucrate de mână. Vitregiile timpului
le-au făcut pierdute pe multe. Doar actele de donaţie le mai amintesc.
Craioveştii au dăruit un engolpion (iconiţă purtată de arhierei atârnată la
gât) din argint, suflat cu aur; Neagoe Basarab - o tavă de argint cu marca
ţării; Mircea Ciobanu - o evanghelie din argint; Matei Basarab - un sfeşnic, o
candelă de argint şi un clopot mare; jupânul Nicula - o cristelniţă de argint
aurit.
Ca un adevarat stăpân feudal, Nicodim a cerut sprijinul domniei
pentru a-i apăra bunurile. Chiar din timpul lui Mircea cel Mare anumite sate
mănăstirești au fost scutite de dări în schimbul obligației de a "face de
strajă" la mănăstire.
Existența bisericii Cuviosului Nicodim nu a fost de
prea lungă durată. Deși din marele număr de hrisoave de întărire păstrate din
sec.al 15-lea (de la Vlad Țepeș, Radu cel Frumos, Vlad Călugărul) reiese ca
mănăstirea și-a continuat neîntrerupt activitatea ca instituție, o cauză
nedeslușită până acum a dus la ruinarea lăcașului și a făcut necesară o
refacere totală a lui. De altfel, în însăși lucrarea "Viata preacuviosului Nicodim Sfințitul", scrisă în
mănăstire în 1839 de Ștefan ieromonahul, se consemna tradiția orală conform
căreia "nu este aceasta cea din întâiu care s-a făcut prin strădania Sfântului Nicodim, de către
Radu Vodă Negru" (adică Radu I). In privința acestui al doilea ctitor
există multe discuții. Pisania pictată în naos, la zugrăvirea noii biserici în
1564, amintește de un domn tot cu numele Radu. Dar de care Radu poate fi vorba
nu se știe. Noul ctitor este identificat când cu Radu I,
întemeietorul primei biserici, când cu Radu cel Frumos (în "Viața
preacuviosului Nicodim Sfințitul" scrisă de Ștefan ieromonahul), când cu
Radu Paisie (consemnat în inscripția din 1541 a chenarului ușii principale).
Ștefan ieromonahul a reținut însă un prețios element de identificare:
acest Radu era tatăl lui Mircea Ciobanul, pe care-l cunoaștem a nu fi altul
decât Radu cel Mare. Coroborând datele istorice cu argumentele de ordin stilistic,
se poate afirma că cea de-a doua construcție bisericească de la Tismana datează
din vremea domniei lui Radu cel Mare (1495-1508). Ea reprezenta unul din
monumentele de seamă ale arhitecturii muntenești de la începutul sec.al 16-lea,
o biserica de mari dimensiuni pentru acele vremi, compusă din altar, naos,
pronaos și exonartex deschis, încununată cu trei turle. Dar Radu cel Mare nu a reușit probabil sa
termine construcția. Numai așa se explică cea de-a doua lacună în istoria
monumentului - lipsa pisaniei cioplită în piatră încastrată după obicei pe
fațadă, cum se vede spre exemplu la Mănăstirea Dealu, ctitorie a aceluiași voievod. Lucrările de
construcție la Mănăstirea Tismana au continuat deci și sub următorii domnitori.
Prin importanța și dimensiunile sale, cea de-a doua
biserică de la Tismana făcea parte din seria monumentelor domnești de amploare,
construite în sec.al 15-lea și căreia îi aparțin bisericile mănăstirilor Dealu,
Snagov și biserica episcopală din Curtea de Argeș.
In vremea lui Radu Paisie (numit in documente și Petru Vodă), egumenul
Vasile a așeazat frumoasele chenare de piatră ale ușilor (1541). In anul 1564,
în timpul domniei lui Petru cel Tânăr, vornicul Nedelco Bălăceanu a zugrăvit
interiorul bisericii. Atunci s-a așeazat și pisania pictată, importantă atât
pentru faptul că este cea mai veche atestare privind numele ctitorilor, cât și
pentru faptul că a consemnat numele meșterului zugrav "Dobromir ot
Târgoviștea".
In anii 1610-1611, o cumplită prădăciune a oștilor principelui
Gabriel Bathory a adus stricăciuni zidurilor înconjurătoare ale mănăstirii. Inainte
de a lua domnia, închis intre zidurile Tismanei, Matei Basarab a rezistat victorios
asediului oștilor trimise împotriva lui de Leon-Vodă. Cronica spune că "Matei aga și cu ceilalți s-au
închis în Mănăstirea Tismana și trei zile stând împrejurul mănăstirii gonacii,
nimic nu le-au putut strica, ci noaptea au ieșit și au trecut din nou
Transilvania".
De îndată ce a devenit domn, Matei Basarab a refăcut incinta și
clădirile mănăstirești (1646-1651). Tot el a construit paraclisul, așezat în
afara incintei, la marginea platoului de răsărit. Câțiva ani după aceste
transformări, în 1657, Paul de Alep, ucenicul, arhidiaconul și secretarul
Patriarhului Macarie al Antiohiei, vizitând așezările monastice românești, a
făcut o primă descriere a Tismanei. Insemnările sale de călătorie sunt
prețioase informații despre multe din monumentele acelei vremi. Descriind intrarea in mănăstire, Paul de Alep spunea că a
mers "pe o potecă îngustă
de jur împrejurul clădirii, înainte de a ajunge la prima fereastră cu fier. In
acest loc este o fântână cu apă țâșnitoare, și de deasupra unui turn mare care
slujește de poartă, sunt numeroase creneluri. După ce am trecut prin această
poartă, am ajuns la o a doua, tot de fier, deasupra căreia este
clopotnița". In 1698 Cornea Brailoiu, banul Craiovei, a construit
casele egumenești.
O epocă
de primejdii și pustiiri repetate a început pentru Tismana odată cu conflictele
dintre turci și austrieci. In 1716 mănăstirea a fost jefuită de turcii întorși
de la asediul Timișoarei. Mai
târziu, între 1718 și 1739, Tismana a căzut, odată cu întreaga Oltenie, sub
ocupație austriacă. Echipe de ingineri militari ai armatei imperiale au
inspectat provincia pentru a alege punctele strategice care urmau sa fie
întărite cu fortărețe. Planul și vederea de ansamblu făcute cu acea ocazie de
inginerul Johann Weiss, reprezintă primul document grafic cunoscut asupra
incintei Mănăstirii Tismana (1728-1731).
Mănăstirea a fost silită de împrejurări, mai ales în secolele al
17-lea și al 18-lea, când vechile fortărețe ale Țării Românești fuseseră
distruse din ordinul Porții, să servească și drept cetate. Incepand cu anul
1605, documentele menționează existența armelor la Tismana. In 1600, 1614,
1784, 1793 au fost reînnoite scutirile de dări ale unor sate care aveau în
schimb dubla obligație de a "păzi plaiul", adică hotarele dinspre
Transilvania și de a apăra mănăstirea de tâlharii care încercau adesea să o
prade.
La începutul sec.al 18-lea, vechea zugrăveală a lui Dobromir din
Târgoviște "se foarte învechise". Egumenul Ioan, ajutat de jupaneasa
Stanca Glogoveanu, care a dat "aorul si văpseli", a refăcut în
întregime pictura bisericii. Pisania, din 1732, pomenește pe zugravii care au
realizat-o. Trei ani mai târziu, alți meșteri s-au iscălit pe turla
principală a bisericii. Tot în decursul sec.al 18-lea s-au efectuat o serie de
lucrări mai mărunte, precum așezarea rozetelor de la absidele laterale, mărirea
unor ferestre, precum și dotarea bisericii cu uși din lemn sculptat, tâmpla și
diferite obiecte de mobilier.
In 1766 s-au executat, într-o a doua campanie, o nouă serie de
picturi, probabil cele din pronaos și din exonartexul ulterior dispărut.
Ctitorița a fost și de data aceasta Stanca Glogoveanu.
Intre anii 1787 si 1792, când au avut loc noi conflicte între turci și
austrieci, ostași turci au fost "oranduiti în mănăstire spre iernatic și
pentru paza despre munți". Tismana a suferit cu acest prilej pagube
însemnate: ușile ferecate ale clopotniței au fost luate și duse la cetatea Vidinului,
plumbul de pe acoperiș (4600 de oca) a fost ridicat. Tezaurul de obiecte de
preț a fost ascuns in peșteri. Multe dintre acestea s-au pierdut. Călugării au
trăit aproape 10 ani risipiți de groază pe muntele Cioclovina. Abia în anul
1798, egumenul Ștefan Mănăstireanu a reușit să facă unele reparații la zidurile
incintei și să reorganizeze viața monahilor.
Peste două decenii, la începutul mișcării pandurilor, Tudor Vladimirescu a
folosit zidurile mănăstirii pentru a "ține în pază" pe ispravnicii
din plașile Olteniei. Mai târziu aici s-au unit două detașamente de panduri,
conduse de D. Macedonski și D. Gârbea, însumând vreo 3500 de oameni. Dacă în
anul 1821 multe mănăstiri, ca Strehaia, Cozia, Bistrița, Polovragi, au servit
ca baze de rezistență ale răsculaților, Tismana a fost fără îndoială cea mai
importantă dintre ele. La 1 iunie 1971, cu prilejul aniversarii unui secol
si jumătate de la revoluția lui Tudor Vladimirescu, aici s-a fixat o placă
comemorativă cu următoarea inscripție: "Tudor Vladimirescu a organizat la
Mănăstirea Tismana o bază de pregătire a mișcării revoluționare din 1821".
In 1844 a început o epocă de mari transformări pentru
vechiul monument, care n-au avut însă cel mai fericit rezultat estetic. Pornite
din inițiativa domnitorului Gheorghe Bibescu de a restaura cele mai vechi și
însemnate monumente istorice ale țării, aceste lucrări au fost executate de
arhitecți străini și într-o perioadă când în Europa era preponderent stilul
neogotic, deasemenea străin și fără rădăcini în tradițiile noastre
arhitectonice. Bibescu năzuia să transforme partea de sud a incintei mănăstirii
în palat domnesc. Arhitectul Schlatter si meșterii săi au ridicat pe locul
vechilor clădiri în stilul arhitecturii monastice tradiționale, fațade
încărcate cu trăsături neogotice apusene, în vădit contrast cu lăcașul din
centrul incintei.
La biserica mănăstirii, prin dărâmarea, in 1855, a exonartexului
deschis, ciuntind trupul bisericii și eliminând camerele și gangul ce sprijinea
de ambele părți pronaosul și o parte din naos, Schlatter a provocat o pierdere
ireparabilă. In afară de acesta el a dărâmat contraforturile altarului, a
cioplit vechea modenatură a fațadelor înlocuind-o cu o tencuială inexpresivă
imitând piatra, a mărit ferestrele, a deschis altele noi, a modificat așezarea
firidelor de pe abside și a construit o intrare nouă, nepotrivită cu vechiul
monument. Numai comparând aspectul
rezultat cu desenul în peniță executat de Dionisie diadoh ieromonahul pe
pomelnicul mănăstirii din 1840 și cu vederea de ansamblu a inginerului Weiss,
se poate constata cât de schimbată a ieșit Tismana în urma acestei
transformări. Nici pictura monumentului nu a rămas neatinsă. In 1844 un zugrav
fara talent a repictat în ulei registrele inferioare până deasupra ferestrelor.
Comisia Monumentelor Istorice a efectuat primele cercetări
în spiritul restaurării științifice moderne în anul 1934. Ele au avut ca
rezultat precizarea vechilor forme ale bisericii. Lucrările de restaurare au fost reluate
abia în 1954. In răstimpul unei decade, Direcția Monumentelor Istorice cu
sprijinul Mitropoliei Olteniei, sub arhipăstoria mitropolitului
Firmilian, a terminat decapările fațadelor și a dat la iveală picturile lui
Dobromir din Târgoviște din pronaosul bisericii, procedând în același timp la
extragerea și expunerea muzeală a picturilor stratului suprapus din sec.al
18-lea, caz unic în Europa. Numai din sinaxar au fost recuperate 304 tablouri.
In 1970 s-au făcut importante săpături arheologice de sondaj,
prilej cu care s-a descoperit temelia unui alt lăcaș de cult de plan trilobat,
construit din bolovani de râu și cărămidă romană, anterior construcției
Cuviosului Nicodim. In continuare s-au făcut lucrări de restaurare a celor două
biserici, a chiliilor, a acoperișului și pardoselilor, sub directa supraveghere
și îndrumare a Mitropolitului Olteniei, Dr. Nestor Vornicescu,
cercetător istoric și pasionat descoperitor al trecutului. Prin reconstituirea pridvorului bisericii, în 1983 și
a picturii, până în 1994, biserica și-a recăpătat aspectul tradițional românesc.
Arhitectura și pictura bisericii
Biserica Mănăstirii Tismana a fost sfințită la 15 august 1378 cu hramul "Adormirea Maicii Domnului", fapt întărit documentar de hrisovul Voievodului Dan I din 1385, 3 octombrie, care se păstrează și astăzi. Ea este construită în stil bizantin, cu plan triconc, cu ziduri de piatră foarte groase, cu trei turle pe naos, pronaos și pridvor și este susținută de contraforți și de pridvorul ce înconjoară pronaosul și o parte din naos. Biserica de la Tismana se deosebește însă de cele din sec.al 15-lea (Dealu, Snagov, Curtea de Argeș) prin materialele din care este construită. Zidurile sunt din blocuri de tuf calcaros, iar în locul paramentelor de piatră în întregime acoperite cu sculpturi de la Dealu și Argeș, la Tismana fațadele erau probabil simplu tencuite. Prin această tratare a materialelor, ca și prin unele trăsături ale planului, ea se apropie de o grupă de monumente contemporane din
Pronaosul este slab luminat pentru că cele două ferestre sunt așezate în
partea superioară a zidurilor. Pridvorul are câte patru ferestre mari pe
fiecare perete din vest, nord și sud. Fațadele exterioare nu au pictură, sunt
văruite în alb ca și pereții clădirilor din jur.
La început
biserica a fost zugrăvită într-o singură culoare, în ocru, cu figuri geometrice
și florale, apoi a fost pictată în 1564, de zugravul Dobromir din Târgoviște,
lucrare subvenționată de marele vornic Nedelea. Pictura are stil bizantin, în
frescă aplicată peste prima tencuială cu frescă monocromă. Această pictură în culori vegetale se află
și astăzi pe pereții din pronaos fiind cea mai veche pictură bizantină ce se
păstrează în Țara Românească. In anul 1732 a fost refăcută pictura din altar și
naos cu ajutorul material al doamnei Stanca Glogoveanu. In pronaos, fresca
din 1564 n-a fost distrusă, ci peste ea a fost aplicată noua frescă datată
1766.
In anul 1814, primul registru din altar și naos, icoanele
și ușile împărătești au fost pictate în ulei peste pictura din 1732. Incepând
cu anul 1955, s-a decapat pictura din pronaos, executată in 1766, și s-a
încastrat pe pereții din muzeul mănăstirii și pe coridoarele chiliilor, caz
unic în Europa. Totodată
s-a restaurat şi conservat prima pictură, din 1564, care a fost lucrată după
toate canoanele artei bisericeşti. La realizarea celor nouă registre ale Sinaxarului s-a folosit
un roşu oriental – culoare specifică doar Mănăstirii Tismana.
O ultimă pictură
a bisericii s-a făcut în pridvor care
a fost reconstruit în 1983, după planul Sfântului Nicodim și pictat în 1994.
Este pictură bizantină,
cu desen corect și armonie discretă a tonurilor cromatice, cu prezentare
iconografică unică. Aici, pentru prima dată au fost pictați toți sfinții
daco-români descoperiți și canonizați în ultimii ani ai sec.al 20-lea,
alături de toți sfinții români ce se prăznuiau.
Paraclisul, care deține câteva vitralii donate de poetul
George Coșbuc, a fost pictat în 1948. In anul 1994 a fost pictat pridvorul
bisericii în stil bizantin. Aici, pentru prima dată au fost pictați sfinții
străromani descoperiți și canonizați în ultimii ani.
In anul 1979 s-a realizat o raclă din argint, executată la
București. In interiorul ei se găsesc trei părticele din sfintele moaște ale
Sfântului Nicodim (degetul), Sfântului Ignatie Teoforul și Sfântului Ioan Gura de Aur, împreună cu crucea de
plumb purtată de Sfântul Nicodim. Pe capac sunt prezentați, în medalioane
emailate acești sfinți. In exterior, pe raclă, sunt redate scene din viața și
minunile Sfântului Nicodim. Racla este așezată în naos pe partea stângă.
In pronaos se află mormintele a doi fondatori: Matei Glogoveanu
(1731), în dreapta, și al Rosiței Brăileanu (1747), pe stânga. Mormântul
Sfântului Nicodim, trecut la cele veșnice in 26 decembrie 1406, se află în
pridvorul bisericii, la acestă dată sărbătorindu-se al doilea hram al bisericii.
O mare parte din obiectele de valoare ale mănăstirii se găsesc la
Muzeul de Artă al României, printre care cel mai important este Tetravanghelul
Sfântului Nicodim. Muzeul mănăstirii are o bogată colecție de picturi murale
(pictura din 1766, provenită din pronaos), icoane vechi pe lemn, obiecte de
cult, cărți vechi, un orar, bedernița și un epitrahil ce a aparținut Sfântului
Nicodim. In 1916,
tezaurul Tismanei, atât cât s-a păstrat, a fost evacuat în Rusia, alături de
alte obiecte de valoare. In zadar l-au căutat, în timpul Primului Război
Mondial, soldaţii germani şi austrieci prin beciuri, ziduri şi biserică. In
anul 1956, o parte a odoarelor a fost restituită României de URSS, care deține
samavolnic Tezaurul României încredințat pe timpul Primului război mondial.
Se poate spune ca n-a fost domnitor în ţara
Românească care să nu fi făcut o donaţie mănăstirii s-au cel puţin să-i
confirme stăpânirea peste averile dăruite de înaintaşi. O parte a obiectelor de
tezaur a mănăstirii o găsim la Muzeul de Artă din Bucureşti, Muzeul Naţional de
Istorie din Bucureşti, Muzeul de la Mogoşoaia, Muzeul Patriarhiei. Obiectele
foarte valoroase au fost duse în primul război mondial la Moscova, spre
păstrare.
Biserica
Mănăstirii Tismana își etalează statutul de „monument de artă” prin tot ceea ce
reprezintă și există în ea: catapeteasma din
stejar executată în 1766 în stil post-brâncovenesc cu ornamente
florale, suflată în aur, cu icoanele împărătești (1844); iconostasul mic
sculptat în lemn de tei,
aurit, executat de Ghenadie monahul (1741-1742); stranele
(tetrapoadele) sculptate de călugări în anul 1731 și 1735; policandrul mare din alamă lustruită
din sec.al 19-lea; toaca metalică de forma vulturului bicefal – stema
domnitorilor Basarabi, deosebit de valoroasă, și altele.
Mănăstirea Tismana a fost transformată în chinovie
de maici în anul 1949, care duc viață de obște, împletind munca
cu rugăciunea. Slujbele se săvârșesc după tipicul tradițional: Sfânta
Liturghie în fiecare zi, Vecernia seara și Miezonoptica și Utrenia la
miezul nopții; Cântările se fac pe muzică psaltică conform tipicului monahal.
Mănăstirea are 60 de viețuitoare, dintre care cinci stau în schiturile
mănăstirii.
Pe
muntele Cioclovina, la nord-vest de Mănăstirea Tismana se află două schituri: Schitul
Cioclovina de Jos, amintit documentar în anul 1660, iar în anul 1715 conform
pisaniei a fost refăcut de egumenul Nicodim, având hramul „Sfinții
Voievozi”, și Schitul Cioclovina de Sus, ridicat de același egumen în
anul 1714, pe vârful muntelui având hramul „Schimbarea la Față”.
Bisericuța Schitului Cioclovina de Sus a fost pictată în anul 1999 și a fost
sfințită de IPS Teofan, Arhiepiscop al Craiovei și Mitropolitul Olteniei în
vara anului 2005.
Mănăstirea Tismana a fost și rămâne cea mai veche vatră de cultură,
un uriaș muzeu al trecutului, un sanctuar pentru marile
arderi umane ale prezentului și o fereastră deschisă spre aspirațiile
viitorului.
Mănăstirea Tismana; racla de argint cu părticele de Sfinte Moaște de la Sfântul Nicodim, Sfântul Ignatie Teoforul și Sfântul Ioan Gură de Aur
Tezaurul Băncii
Naționale a României a fost ascuns la Mănăstirea Tismana spre sfârșitul
celui de-al doilea război mondial. Incă din luna iulie 1944, guvernatorul BNR
luase măsuri ca să se transporte și să se depoziteze aurul BNR la Mănăstirea
Tismana, datorită contraofensivei sovietice care ajunsese în Basarabia,
teritoriu românesc. Mai întâi tezaurul a fost ascuns în una din pivnițele
lăcașului. Considerându-se loc nesigur, s-a amenajat un spațiu în Peștera
Mănăstirii, în ciuda evenimentelor de după 23 august 1944 când sovieticii
instituiseră o supraveghere cruntă asupra întregii țări. In zilele de 14-16
septembrie 1944 acțiunea se terminase în cel mai mare secret iar în grota a
doua au fost depozitate:
·
- Monezi: 1641 casete în greutate brută de
82742,560 kg, din care 67.575,60258 kg aur;
·
- Lingouri tip internațional: 1372 casete în
greutate brută de 73.495,575 kg,
din
care 67.761,31306 kg aur;
·
- Lingouri tip standard: 1022 casete in
greutate brută de 56.007,170 kg, din care 54.337,07480 kg aur.
·
- Total general: 4035 casete in greutate brută de 212.245,305
kg, din care 189.673,99044 kg aur.
Pe lângă depozitul
BNR mai fuseseră ascunse și 51 casete de aur polonez, în greutate brută de
3.057,450 kg. Era o parte din aurul pe care polonezii (cu care ne învecinam)
ni-l lăsăse în păstrare, înainte de invadarea lor, în 1939, de către nemți.
Cealaltă parte a tezaurului polonez fusese transportată direct în străinătate,
via Constanța - România.
In peștera de
lângă mănăstire se amenajază un muzeu al tezaurului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu