Ansamblul
mănăstiresc Curtea de Argeș cuprinde biserica episcopală, unul dintre cele mai
celebre monumente de arhitectură din Țara Românească. In timpul regelui Carol I mânăstirea
a fost transformată în necropolă pentru familia regală a României.
Dacă în 1857 complexul monastic se menținea integral, două
incendii din anii 1866 și 1867 au distrus clădirile seminarului, respectiv
locuințele, paraclisul și turnul de intrare. Biserica a fost restaurată
începând cu anul 1875 de către arhitectul francez Lecomte du Noüy, a cărui tehnică controversată
consta din demolarea completă a edificiilor și refacerea lor din temelii, ceea
ce a dus și-n cazul mânăstirii Curtea de Argeș la distrugerea frescei originale
și înlocuirea acesteia cu o pictură „nouă, rece și străină de monument”.
In anul 1886 s-a terminat restaurarea bisercii și a început construirea palatului administrativ din latura de est a complexului. La Mănăstirea Curtea de Argeș se află și moaștele Sfintei Filofteia. Din 2009 a început construcția unei catedrale unde vor fi mutate mormintele regilor români și moaștele sfintei, iar biserica va fi transformată în muzeu.
In anul 1886 s-a terminat restaurarea bisercii și a început construirea palatului administrativ din latura de est a complexului. La Mănăstirea Curtea de Argeș se află și moaștele Sfintei Filofteia. Din 2009 a început construcția unei catedrale unde vor fi mutate mormintele regilor români și moaștele sfintei, iar biserica va fi transformată în muzeu.
Mănăstirea
a fost construită de Neagoe
Basarab (1512 - 1517) pe locul vechii
mitropolii (1359). Pictura interioară, realizată de zugravul
Dobromir, a fost terminată în anul 1526, în timpul domniei
lui Radu de la Afumați. Ea este păstrată fragmentar
în Muzeul Național de Artă din București.
Reparată de câteva ori, biserica a fost restaurată (1875 - 1886) de arhitectul
francez André Lecomte du Noüy, discipol al lui Eugène Viollet-le-Duc. Arhitectul francez a
adus unele modificări care au diminuat valoarea istorică a monumentului.
Construită din piatră fălțuită și profilată, biserica are un plan triconc,
inspirat din planimetria bisericii Vodița II, reluat ulterior și în alte
construcții (mitropolia din București,
biserica fostei mănăstiri Cotroceni, mănăstirea Tismana etc.).
Dobromir
Zugravul din Targoviște era un pictor vestit care pictase și Mănăstirea Dealu, a împodobit in chip minunat biserica aceasta, care, așa cum
spuneau unii istorici, spre exemplu Gavriil Protul, Paul de Alep s.a., nu este
așa de mare ca Templul lui Solomon, nici ca Sfânta Sofia facută de Justinian împaratul, dar ca
frumusețe este mai "pre deasupra acelora".
Printre cele mai vechi așezări de care vorbește istoria
noastră se numără și Curtea de Argeș cu împrejurimile ei. In veacul al 13-lea,
înalta cetate a Poenarilor, cu fortificațiile sale de piatră și puțul care o
lega direct cu albia râului de jos, făcuse să ajungă, până departe, faima
acestor locuri; iar pe la jumătatea secolului următor, curtea Basarabilor și
biserica "Sfântul Nicolae Domnesc" au răsfrânt această faimă asupra
întregii așezări adunată cu timpul în preajma lor, Curtea de Argeș de mai
târziu.
După
documente și inscripții, ca și din mărturiile săpăturilor arheologice, istoria
acestui străvechi ținut voievodal, chiar dacă nu consemnează data precisă când
s-au grupat aici primele centre locuite, se simte însă dovada că aceste centre
s-au dezvoltat îndeajuns de repede, pentru ca, pe la jumătatea veacului al 14-lea,
să ateste deopotrivă cu existența unui scaun Domnesc, și pe aceea a unei
însemnate organizări bisericești. Astfel asociate, puterea statală și cea
religioasă au împodobit valea Argeșului cu fapte de arme și locașuri de
închinare, care i-au păstrat intactă funcția spirituală, chiar atunci când
capitala s-a mutat la Târgoviște.
Mănăstirile
și, în general, monumentele istorice, artele aplicate, tiparul și alte
manifestări culturale ale epocii feudale de la noi, pe lângă importanța lor
religioasă, au avut totdeauna și un rol național, cultural și artistic pentru
popor. Privită din
acest punct de vedere, Mănăstirea Curtea de Argeș, care prin așezarea și farmecul
ei natural, arhitectural și artistic întrece în frumusețe tot ce s-a făcut la
noi până în sec.al 16-lea, reprezintă o continuare a tradiției și a vieții religioase a poporului român, dar și apogeul
unei epoci înfloritoare în arhitectură și artă.
Dintre
monumentele care au fost făurite de-a lungul veacurilor, din câte au împodobit
Argeșul voievodal, de bună seamă că biserica înălțată de Neagoe Basarab
(1512-1521) este cea mai valoroasă construcție de artă și arhitectură
bisericească.
Ajungând Domn al
Țării Românești, Neagoe Basarab, scrie el însuși într-una din pisaniile sale
care se află pe fațada de apus a bisericii, că, găsind acea straveche biserică
(adica vechea Catedrala a Mitropoliei de la Argeș) dărâmată și neîntărită, i
s-au "deschis ochii inimii" și a hotărât ca această biserică a o zidi
și a o înalța și a o întări din temelie. Prin urmare, acum mai bine de 500 de ani, Neagoe Basarab
(1512-1521), dornic de a-si dovedi autoritatea, credința și patriotismul, dar
și avuția, a decis zidirea acestei marete mănăstiri, menită să întreacă în
frumusețe tot ce se făcuse până atunci.
Incepută în 1514, din dorința lui Neagoe Basarab de a crea un
monument fără seamăn de frumos, lucrările s-au încheiat trei ani mai târziu,
așa încât la 7 ianuarie 1517, ctitorul putea chiar să vorbească de „mănăstirea
domniei mele de la Argeș”, și să-i hărăzească „vama ce este la Ocna Mică de la
Târgoviște...”. Ascultând nu numai legenda, ci și unele știri istorice, se pare
că din lipsă de bani, cu toată jertfirea podoabelor Doamnei sale, dar mai ales
din lipsă de zile, zugrăvirea bisericii n-a putut fi isprăvită înainte de
trecerea întru cele veșnice a lui Neagoe Basarab.
Ginerele voievodului ctitor, Radu de la Afumați (1522-1529), soțul uneia dintre fiicele acestuia, Ruxandra, odată urcat pe scaun, a
decis continuarea decorării așezământului, folosind pe Dobromir zugravul de la Târgoviște. Radu de la Afumați, a menținut ca pictor pe Dobromir,
care a mai pictat si Mănăstirea Dealu, în 1515, apoi Bistrița-Vâlcea în 1519 și, Tismana, mai la bătrânețe, în 1564. Intr-o inscripție aflată sub tabloul său votiv, datată 10 septembrie 1526 este menționat și autorul picturilor de la Mănăstirea de la Arges, Dobromir.
Mănăstirea
Curtea de Argeș a fost sfințită la data de 14-15 august 1517. La această slujbă,
după descrierea facută de Gavriil Protul de la Muntele Athos, a fost prezent însuși Neagoe Basarab. In afara
de domn, familia sa, curtenii și boierii țării, a fost de față Patriarhul
Constantinopolului, Theolipt, însoțit de mare sobor, toți arhimandriții și
egumenii mănăstirilor din Sfântul Munte Athos, mitropoliții de Sereș, Serdica, Midia și Melichin și tot "clerosul" din Țara Românească,
în frunte cu Mitropolitul Macarie (c.1513-c.1521) și mult popor venit din
aproape toate colțurile țării. Marele sobor sărbătoresc al sfințirii bisericii
s-a făcut în vechea reședință a Domnilor munteni.
"Pentru
întaia dată un patriarh din Constantinopol, Theolipt, se afla pe pământul
românesc. Mitropolitul Țării Românești în acel timp era Macarie. Și el a venit
cu egumenii mănăstirilor existente. S-a facut de cu seara, la 14 august,
vecernie și coliva în ajunul hramului, apoi, spre seară praznic, după care călugării
au început denii în cuprinsul de marmură, strălucitor de aur, al rnănăstirii
celei nouă. Și sfârșiră denia când se vărsa zorile."
"A doua zi, Neagoe însuși a așezat la locurile lor
icoanele scumpe daruite de dânsul, pe când clerul, cu Patriarhul în frunte, se
gătea de slujba cea mare a liturghiei după această târnosire de mâna domnească.
Până atunci un al doilea ospăț primi la mesele întinse pe pajiște toată
boierimea la un loc cu, săracii de pe aceste locuri, cei mici, săraci, vaduve,
mișei și cei neputernici".
"Când oaspeții plecară după iscalirea și pecetluirea
actului de fundație, rămase stăpân pe cuprinsul mănăstirii Iosif, ca egumen cu
bederniță, ca arhimandrit și deopotrivă cu carmuitorul Tismanei, care și ea își
avea privilegii mai presus de altă mănăstire încă din zilele Patriarhului
Filotei (1364-1376)".
Prezența
patriarhului de Constantinopol, a altor ierarhi, preoți și călugări de peste hotare,
alaturi de mitropolitul țării și de clerici români, la sfințirea Mănăstirii
Argeșului, a fost prilej și modalitate de afirmare a unității Ortodoxiei, cum
nu se mai văzuse încă.
După toate izvoarele, Neagoe Basarab a clădit biserica sa pe
fundațiile unui locaș mai vechi, care nu fusese altul decât sediul primei
Mitropolii a Țării Românești, pe care domnitorul a mutat-o la Trgoviște. Pe aceasta, Neagoe găsit-o „dărâmată și
neîntărită... așa că a zidit-o și a înălțat-o din temelii”, fapt pe care un
cronicar al înfăptuirilor marelui voievod, Gavriil Protul, l-a întărit. In
această formă, biserica Mănăstirii Curtea de Argeș cunoscută din 1793 sub denumirea de "Biserica
Episcopală", când a devenit reședința Episcopiei Argeșului, a rămas, pentru
arhitectura veacului al 16-lea, una dintre cele mai reprezentative construcții
ale timpului, o bijuterie arhitectonică.
Mănăstirea, așa cum a ieșit din mâna meșterilor lui Neagoe Basarab, aparține,
în ceea ce privește linia ei arhitectonică, stilului bizantin, în timp ce
elementele decorative ce-i împodobesc exteriorul, dezvăluie influențe ale artei
armene, persane, georgiene și arabe. Cu toate acestea, aici totul alcatuiește o
perfectă și armonioasă unitate.
Ca atare o pomenesc documentele și o amintesc toți călătorii
străini, care și-au aflat adăpost în chiliile ei. Unii dintre ei, precum Paul de Alep,
în1654,
considerau vechea așezare a lui Neagoe drept „una din minunile lumii”. Aceleași cuvinte de înaltă prețuire le
notează, în 1794, și englezul Robert Ainslie și - mai târziu - pictorii Bouquet
și Lancelot, ale căror însemnări de călătorii și stampe au făcut să circule și
în afara granițelor țării faima mănăstirii lui Neagoe Basarab.
Mai târziu au
venit însă peste aceast mare lăcaș multe necazuri și primejdii. In iarna anului
(1610-1611), Gabriel Bathory cu oastea lui, au jefuit din biserică și din
morminte tot ce era prețios, luând și acoperișul de plumb și cositor al
bisericii, și lăsând-o expusă la stricăciuni. Domnitorul Matei Basarab (1632-1654) a refăcut biserica și a înzestrat-o,
iar Șerban Cantacuzino (1678-1688), care il numeste pe Neagoe "strămoșul
domniei mele", a intreprins și el lucrări de restaurare.
Razboaiele
dintre ruși și turci dintre 1769-1774 și 1787-1791 au adus minunatului lăcaș alte
jefuiri și stricăciuni. Un cutremur la 29 octombrie 1802, apoi un foc, un alt
cutremur la 28 ianuarie 1838, alte incendii în ianuarie 1866, la 23 aprilie
1867 și la 2 decembrie același an, au adus mănăstirii noi deteriorări și pagube
mari.
Mănăstirea și orașul Curtea de Arges, au
dobandit cinstea de resedință episcopală, la anul 1793, luând ființă aici Episcopia
Argeșului, care a funcționat până în 1949, când s-a unit cu
Episcopia Râmnicului Vâlcea. Figuri memorabile de episcopi au onorat aceasta
episcopie. Pe langă buni păstori, ei au fost și luminați patrioți, unul dintre
ei, Ilarion (1820-1823; 1828-1845), fiind sfetnic al lui Tudor Vladimirescu.
După unele refaceri parțiale și întregiri pe parcursul timpului ale
ansamblului său, Biserica Episcopală
Curtea de Argeș a fost refăcută în forma de astăzi de arhitectul francez André
Lecomte du Noüy și de arhitectul român Nicolae Gabrielescu, inspectorul lucrărilor de
restaurare, în a doua jumătate a sec.al 19-lea. A fost isprăvită în anul 1885 și sfințită la 12 octombrie 1886. Ca și în cazul altor
renovări de monumente religioase din țară, arhitectul franceez a operat și
multe erori, abateri de la arhitectura tradițională, dar execuțiile sale s-au bucurat de soliditate și trăinicie. A
fost angajat de regele Carol I-ul, întemeietorul de dinastie. Aceasta refacere
a despuiat în mare parte mănăstirea de ansamblul ei, prin înlaturarea marii
cetăți - parter si etaj - cu mareața clopotniță ridicată de Matei Basarab.
La Mănăstirea Curtea de Arges, a
funcționat, cu mici întreruperi, timp de peste 100 de ani, Seminarul teologic
"Neagoe Vodă", continuat apoi de Seminarul Teologic Special pentru
Transilvania până în anul 1977.
Dacă se privește din orice parte biserica Mănăstirii
Argeșului, ea apare ca un ansamblu unitar și armonios, un joc de linii, de
inflorituri ingenioase în piatră, de lumini și umbre răsfrânte care-i dau spontaneitate,
suplețe și eleganță. Această desăvârșită operă arhitecturală, culturală și
artistică, face ca biserica lui Neagoe și Manole să fie melodia permanentă a
unui cântec ieșit din pământul și sufletul poporului român.
Planul bisericii
respectă tradiția cultului ortodox și cuprinde trei spații: altarul, naosul și
pronaosul. Acestea se disting în două părți esențiale, privite atât din
interior cât și din exterior. O parte, în formă de trilob (trilobată), cu trei
abside egale, cuprinde altarul și naosul, după principiile de la Cozia.
Partea a doua
cuprinde pronaosul, de formă dreptunghiulară, supralărgit față de naos, care
formează partea originală a acestei cladiri, și care a servit de mausoleu
ctitorului și familiei sale. De formă dreptunghiulară, pronaosul cuprinde patru
parți distincte: un vestibul dreptunghiular în fața intrării, în continuarea
acestuia, un spațiu central patrat, delimitat de 12 coloane, destinat
credincioșilor, si lateral, cuprinde între coloane și zidurile marginașe, două
compartimente, având o destinație specifică funerară. In pronaos se află mai multe morminte acoperite cu lespezi de piatră, cea mai valoroasă din punct de vedere artistic fiind cea a lui Radu de la Afumați (1529), care îl înfățișează pe viteazul domnitor călare și cu sceptrul în mână.
Pronaosul supralărgit este contopit organic cu construcția propriu-zisă, ai cărui 12 stâlpi
interiori susțin o turlă pe mijloc, pe latura estică a spațiului și două turnulețe laterale care încununează, la exterior, colțurile de nord-vest și sud-est. Pronaosul a fost lărgit deoarece îndeplinea și funcția de necropolă. Turlele mici de deasupra dau impresia
prin podoaba lor exterioară, caracterizată de răsucirea porțiunilor de zidărie ornamentată, că se înșurubează în tăriile cerului.
Restul bisericii și altarul, cu abside care îi împlinesc forma de cruce, susțin
o turlă înaltă, a cărei îmbinare cu restul ansamblului se face prin bolți,
rezultând un tot arhitectonic de o zveltețe inegalabilă. Turla mare de pe
pronaos este octogonală numai la exterior, în interior fiind ca la bisericile
mai vechi, cilindrică și este deci acoperită cu o calotă sferică. Turlele mici,
și ele cilindrice în interior și terminate cu calote sferice, se sprijină, prin
intermediul pandantivelor, fiecare pe câte un soclu constituit, pe doua laturi,
de pereții ce formează colțul respectiv al încăperii, iar pe celelalte două
laturi, de arce care leagă acești pereți de cotloanele de colț ale careului
central. Intreaga încăpere a pronaosului e luminată, atât lateral prin opt
ferestre geminate ce străpung pereții, cât și de sus, prin ferestrele turlelor.
Naosul se prezintă ca "un spațiu" cu planul dreptunghiular, cu laturile lungi paralele cu axul edificiului, încununat deasupra părții estice de o turlă și lărgită în dreptul acestei turle de două abside. Cele patru mari arce care, susțin turla, două longitudinale și două transversale, sunt egale între ele și determină un patrat. Pe sub arcul ce formează latura dinspre est se face trecerea spre spațiul altarului. Celor două arcuri longitudinale, de nord si de sud, le sunt alipite absidele, identice ca formă și dimensiuni cu absidele altarului, iar spre vest, dincolo de arcul ce încheie patratul naosului, laturile de nord și sud sunt prelungite prin două ziduri pline și groase.
Absidele naosului sunt mai înguste decât arcele cărora le sunt ailipite. Absidele sunt străpunse de câte trei ferestre, căpătând mai multă lumină, necesară în timpul slujbelor la strane. Turla de pe naos, atât la exterior cât și la interior, este octogonală. Fiecare dintre cele opt fețe ale turlei este strapunsă, ca la Cozia si Dealu, de câte o fereastră foarte înaltă și îngustă.
Naosul se prezintă ca "un spațiu" cu planul dreptunghiular, cu laturile lungi paralele cu axul edificiului, încununat deasupra părții estice de o turlă și lărgită în dreptul acestei turle de două abside. Cele patru mari arce care, susțin turla, două longitudinale și două transversale, sunt egale între ele și determină un patrat. Pe sub arcul ce formează latura dinspre est se face trecerea spre spațiul altarului. Celor două arcuri longitudinale, de nord si de sud, le sunt alipite absidele, identice ca formă și dimensiuni cu absidele altarului, iar spre vest, dincolo de arcul ce încheie patratul naosului, laturile de nord și sud sunt prelungite prin două ziduri pline și groase.
Absidele naosului sunt mai înguste decât arcele cărora le sunt ailipite. Absidele sunt străpunse de câte trei ferestre, căpătând mai multă lumină, necesară în timpul slujbelor la strane. Turla de pe naos, atât la exterior cât și la interior, este octogonală. Fiecare dintre cele opt fețe ale turlei este strapunsă, ca la Cozia si Dealu, de câte o fereastră foarte înaltă și îngustă.
Spațiul
altarului este compus dintr-o absidă semicirculară la interior și cu cinci
laturi la exterior, precum și dintr-o mică portiune dreptunghiulară ce face
legatura cu naosul. Trei ferestre înalte
și înguste, usor lărgite spre interior, luminează încăperea altarului. Deasupra
fiecareia dintre aceste ferestre se află câte o deschidere cilindrică de
aerisire. Despărțirea intre altar și naos este realizată printr-o tâmplă,
sau catapeteasmă, cu partea de jos din marmură și cu cea de sus din bronz.
Aceasta datează de la ultima restaurare, cea din sec.al 19-lea.
In fața intrării se află un agheasmatar deschis, a cărui
cupolă cu arcuri dantelate se sprijină de patru coloane lucrate în marmură de
felurite tonuri și împodobite cu desene (1516-1517). Ca și întreaga biserică, și acesta reprezintă o admirabilă operă de artă.
Văzut dinspre apus, agheasmatarul cu invelitoarea de plumb și crucea aurită se
proiectează pe cele 12 trepte care urcă spre intrarea în sfântul locaș și pe
rama care o îmbracă, asemeni unui portal aplicat. La restaurare, motivele
utilizate și modul de cizelare au urmărit să redea, cât mai apropiat de
original, vechea decorație a construcției lui Neagoe Basarab, decorație în care
elementele din afară fuseseră armonizate de arta meșterilor locali, într-un
stil propriu. Iar cât privește acestă artă, chiar dacă au lucrat alături de
meșteri străini, privitorului de azi îi apare clar faptul că localnicii au
izbutit nu numai să egaleze, ci adesea să-și impună propria lor personalitate, realizând
armonii decorative dintre cele mai originale. Croit în genul și
după modelul fântânilor decorative ce se găsesc în fața unor anumite moschei
turcești, aghiazmatarul de la Curtea de Arges a fost adoptat la biserica lui
Neagoe ca loc de pregătire și sfințire a apelor în ziua de Bobotează, precum și
ca altar de rugăciune în aer liber.
Intrarea unică în biserică se gaseste pe fațada dinspre Apus. Douasprezece trepte de marmură conduc în fața unei arcade înalte, prinse în chip de portal într-o ramă lată, împodobită cu o ornamentație minuțioasă florală stilizată. Biserica se ridica astfel pe un soclu foarte larg și înalt, depășind cu mult proporțiile de la Mănăstirea Dealu și chiar pe cele, relativ mai ample, ale unor mănăstiri moldovenești contemporane acesteia.
In ansamblu, biserica este așezată pe o puternică temelie: un vast pavaj orizontal din blocuri de piatră, mai larg decât suprafața de bază a bisericii și înălțată cu trei trepte de la sol, Marginile lui se termină cu o împrejmuire din floroni (în acest caz crini) sculptați din piatră.
Deosebit de artistic este realizată arhitectura exterioară a bisericii și a parametrului ei bogat, săpat în piatră de Albesti. Pereții exteriori sunt împărțiți în două zone suprapuse demarcate printr-un brâu împletit torsadat la fel ca la Mănăstirea Dealu. Fațadele și turlele sunt decorate în relief plat cu motive caucaziene, persane și arab-islamice, Este o dantelărie minuțioasă în piatră cu caracter geomatric. In partea de jos se află osuită
de panouri dreptunghiulare, în care sunt fixate ferestrele. Acestea sunt
înrămate în chenare cu ornamentații dintre cele mai felurite care, ca și cele
ale portalului de la intrare, amintesc întretăierea geometrică de la Mănăstirea
Dealu. In
registrul de sus se află o suită
de panouri semicirculare. Registrul
de jos, mai înalt, este împărțit în panouri dreptunghiulare. In fiecare panou este
așezată câte o rozetă sculptată, dintre care unele sunt ajurate și servesc
totodată și de erarisire.
.
Deasupra, depășind bordurile scurte ale acoperișului, așezate pe mai multe rânduri paralele de cizeluri, construcția bisericii crește într-o suită de volume și suprafețe, pe care se înalță cele patru turle. de o rară bogăție ornamentală, Ornamentația de piatră adună în jurul ferestrelor, asemenea unor dantele în relief, aceleași modele prin care (ca, de altfel și în restul decorației acestui monument) se întrevăd, armonizate, de către meșterii băștinași, o seamă de elemente de artă arabă, persană și georgiană. Acoperișul turlelor, bogat împodobit, pare ieșit din mâna unor aurari, iar lanțurile care susțin crucile se prezintă aidoma unor mari bijuterii lucind în soare.
In interior, pe lângă zugrăveala executată în ulei de pictorii francezi F. Nicolle, Ch. Renouard și de românul N. Constantinescu din Curtea de Argeș, pe lângă panourile votive, mormintele ctitorilor și tâmpla făcută din marmură, bronz aurit și onix, pe lângă icoanele ei lucrate în mozaic, atrage atenția, ca o excepțională realizare sculpturală, grupul celor 12 coloane, original ornamentate floral, reprezentând pe cei 12 Sfinți Apostoli. Aceste coloane dau cu adevărat o impresie de viu și de mers aievea. Din ancadramentul lor central - ținând loc de despărțire între partea de la intrare și sanctuarul bisericii -, interiorul acesteia, discret înveșmântat în zugrăveala pictorilor amintiți, apare într-o calmă maiestate, ca un adânc îndemn la reculegere.
Intemeietorul bisericii, Neagoe Basarab, este înfățișat în tabloul votiv împreună cu Doamna Despina și cu cei șase copii ai lor, trei băieți și trei fete, grupați după vârstă: băieții de partea tatălui, fetele de partea mamei. Neagoe si Despina susțin biserica pe care o închină Maicii Domnului și lui Iisus. Cununi bogate, lucrate în aur și bătute cu pietre prețioase împodobesc capetele ctitorilor principali. Veșmântul Domnului este de moda bizantină, de stofă înflorată, garnisit cu un guler lat și cu o bandă de aceeași lățime pe poale. Spre poalele veșmântului se observă vulturul bizantin brodat în aur, cu pliscul deschis, cu aripile întinse și purtând cununa. Doamna Despina poartă costum național: fota roșie cu dungi verticale și ie cu râuri, cu mâneca bufantă, stransă printr-o manșetă ornată cu perle. Costumele copiilor sunt mai simple. Atitudinea de rugaciune este impusă de situația de ctitori.
Intrarea unică în biserică se gaseste pe fațada dinspre Apus. Douasprezece trepte de marmură conduc în fața unei arcade înalte, prinse în chip de portal într-o ramă lată, împodobită cu o ornamentație minuțioasă florală stilizată. Biserica se ridica astfel pe un soclu foarte larg și înalt, depășind cu mult proporțiile de la Mănăstirea Dealu și chiar pe cele, relativ mai ample, ale unor mănăstiri moldovenești contemporane acesteia.
In ansamblu, biserica este așezată pe o puternică temelie: un vast pavaj orizontal din blocuri de piatră, mai larg decât suprafața de bază a bisericii și înălțată cu trei trepte de la sol, Marginile lui se termină cu o împrejmuire din floroni (în acest caz crini) sculptați din piatră.
Deosebit de artistic este realizată arhitectura exterioară a bisericii și a parametrului ei bogat, săpat în piatră de Albesti. Pereții exteriori sunt împărțiți în două zone suprapuse demarcate printr-un brâu împletit torsadat la fel ca la Mănăstirea Dealu. Fațadele și turlele sunt decorate în relief plat cu motive caucaziene, persane și arab-islamice, Este o dantelărie minuțioasă în piatră cu caracter geomatric. In partea de jos se află o
.
Deasupra, depășind bordurile scurte ale acoperișului, așezate pe mai multe rânduri paralele de cizeluri, construcția bisericii crește într-o suită de volume și suprafețe, pe care se înalță cele patru turle. de o rară bogăție ornamentală, Ornamentația de piatră adună în jurul ferestrelor, asemenea unor dantele în relief, aceleași modele prin care (ca, de altfel și în restul decorației acestui monument) se întrevăd, armonizate, de către meșterii băștinași, o seamă de elemente de artă arabă, persană și georgiană. Acoperișul turlelor, bogat împodobit, pare ieșit din mâna unor aurari, iar lanțurile care susțin crucile se prezintă aidoma unor mari bijuterii lucind în soare.
In interior, pe lângă zugrăveala executată în ulei de pictorii francezi F. Nicolle, Ch. Renouard și de românul N. Constantinescu din Curtea de Argeș, pe lângă panourile votive, mormintele ctitorilor și tâmpla făcută din marmură, bronz aurit și onix, pe lângă icoanele ei lucrate în mozaic, atrage atenția, ca o excepțională realizare sculpturală, grupul celor 12 coloane, original ornamentate floral, reprezentând pe cei 12 Sfinți Apostoli. Aceste coloane dau cu adevărat o impresie de viu și de mers aievea. Din ancadramentul lor central - ținând loc de despărțire între partea de la intrare și sanctuarul bisericii -, interiorul acesteia, discret înveșmântat în zugrăveala pictorilor amintiți, apare într-o calmă maiestate, ca un adânc îndemn la reculegere.
Intemeietorul bisericii, Neagoe Basarab, este înfățișat în tabloul votiv împreună cu Doamna Despina și cu cei șase copii ai lor, trei băieți și trei fete, grupați după vârstă: băieții de partea tatălui, fetele de partea mamei. Neagoe si Despina susțin biserica pe care o închină Maicii Domnului și lui Iisus. Cununi bogate, lucrate în aur și bătute cu pietre prețioase împodobesc capetele ctitorilor principali. Veșmântul Domnului este de moda bizantină, de stofă înflorată, garnisit cu un guler lat și cu o bandă de aceeași lățime pe poale. Spre poalele veșmântului se observă vulturul bizantin brodat în aur, cu pliscul deschis, cu aripile întinse și purtând cununa. Doamna Despina poartă costum național: fota roșie cu dungi verticale și ie cu râuri, cu mâneca bufantă, stransă printr-o manșetă ornată cu perle. Costumele copiilor sunt mai simple. Atitudinea de rugaciune este impusă de situația de ctitori.
Teodosie, Petru
și Ioan sunt numele băieților. Langă mama lor, Despina, stau cele trei fete:
Stana, fosta doamnă a Moldovei, soția lui Stefăniță Vodă (1517-1527);
calugariță sub numele de Sofronia și îngropată în biserică, Ruxanda, soția lui
Radu de la Afumați și Anghelina, moartă de copilă și înmormântată sub aceeași
lespede de piatră cu frații săi Petru, și Ioan, morți de mici, ca și Anghelina.
Părinții susțin cu câte o mână biserica, oferind-o cu cealaltă, iar copiii stau
cu mâinile la piept în aceeași atitudine rugătoare.
Radu de la
Afumați, mai simplu îmbracat decât ctitorii principali, a fost zugrăvit în
profil, susținand biserica pe care a ctitorit-o cu Ruxanda, prezentată de
cealaltă parte a tabloului votiv. Poartă plete bogate ce-i cad pe umeri,
mustața lungă atarnă, barba este rasă, iar pe cap are coroana domnească
împodobită cu perle și rubine. Intre Radu de la
Afumați și doamna Ruxanda, sub biserica pe care o susțin în tabloul votiv, este
asezată inscripția slavonă scrisă de Dobromir zugravul, în 1526. Doamna Ruxanda
este înfățișată ca Doamnă a țării, cu coroana pe cap și îmbracată cu mantie de
brocart cu mult aur.
Mircea cel Batran - 1386-1418 - este singurul dintre voevozii
noștri care, în afară de voevodul ctitor din Biserica Domnească din Argeș,
poarta costum de cavaler după moda apuseană, de fapt tot de derivație din cel
bizantin. Pentru toți ceilalți domnitori s-a adoptat costumul bizantin
cunoscut, care s-a impus și sub influența Bisericii noastre de rit ortodox ca și
aceea a Bizanțului.
In pronaosul bisericii se află mormintele ctitorilor
principali: Neagoe Basarab (1521), piatra de mormant a monahiei Platonida -
Doamna Despina - (1554), soția lui Neagoe Basarab, piatra de mormânt a Doamnei
Stana (Sofronia) (1531), fiica lui Neagoe Basarab și soția lui Stefăniță Vodă
al Moldovei. Tot aici se află și piatra de mormânt a voievodului
Radu de la Afumați (1529), soțul Doamnei Ruxanda, fiica lui Neagoe Basarab, cel
ce a pus de s-a zugrăvit biserica Mănăsitirii Curtea de Argeș, precum și
mormintele regilor Carol I și Elisabeta, Ferdinand și Maria.
Pietrele de Mormânt ale lui Carol I și Elisabeta
Pietrele de Mormânt ale lui Carol I și Elisabeta
Vechea tâmplă din sec.al 17-lea, de o reală originalitate
ornamentală și iconografică, adăpostită temporar în biserica de sat din Valea Danului, se află acum în Colecția de obiecte
de artă bisericească din Mănăstirea Curtea de Argeș. Această catapeteasmă a
fost, împreună cu câteva icoane, datată stilistic în timpul domnului Șerban Cantacuzino (1678-1688),
care, în 1682,
precum spune una din pisaniile de pe peretele vestic al bisericii, a reparat
sfântul locaș.
De asemenea, în imediata vecinătate a mănăstirii, se află un
izvor, pe care localnicii îl numesc „Fântâna lui Manole”. Această
denumire poartă peste timpuri povestea meșterului legendar, care, neputând
coborî de pe biserică după terminarea ei, luându-i-se scările, și-ar fi făcut
aripi din șindrilă și, similar mitului lui Icar,
a sărit de pe acoperișul sfântului locaș, în zidurile căruia se spune că-și
zidise propria soție. In locul în care s-ar fi prăbușit, sufletul său s-ar fi
preschimbat într-un izvor.
De la „Fântâna lui Manole” se vede, spre apus, fosta bolniță a mănăstirii, monument istoric, despre care un document existent scrie că „se găsea alături de biserica lui Neagoe Basarab încă din anul 1524”.
Pietrele de mormânt ale lui Ferdinand și Maria
Mănăstirea Curtea de Argeș, prin măreția, perfecțiunea proporțiilor cât și prin bogația decorației acesteia a găsit un puternic ecou în sufletul cântăreților populari care i-au învăluit obarșia în umbra legendei. Așa cum glăsuiește balada populară culeasă de Alecsandri, zidirea Mănăstirii Curtea de Argeș s-ar datora "Meșterului Manole", care împreună cu "nouă meșteri mari, calfe și zidari" au lucrat cu multă trudă și cu prețul unor mari sacrificii la ctitoria voievodului Neagoe Basarab. Mănăstirea Curtea de Argeș nu este însă o legendă, ea este expresia sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui, pe care a pus-o si la baza acestei mănăstiri, după cum a pus-o și la baza tuturor marilor opere de construcție din țara noastră, în trecut și prezent.
Mănăstirea din Curtea de Argeș nu este numai un simplu lăcaș de închinare, ci este un simbol al jertfei poporului roman. Zidirea mănăstirii a durat trei ani (1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunoștințe despre arhitectura bisericească, a dat și ideea planului bisericii și sfaturi și îndemnuri meșterilor, în fruntea cărora se distinge legendarul Manole.
Tot Neagoe Voievod și soția sa, Despina Doamna, au procurat materialul cel mai bun pentru zidirea mănăstirii, precum și metalele prețioase - aur si argint - pentru împodobirea ei. Unele lucrări au fost continuate de ginerele și urmașul lui Neagoe, Radu de la Afumați (1522-1523 si 1526-1529).
De la „Fântâna lui Manole” se vede, spre apus, fosta bolniță a mănăstirii, monument istoric, despre care un document existent scrie că „se găsea alături de biserica lui Neagoe Basarab încă din anul 1524”.
Pietrele de mormânt ale lui Ferdinand și Maria
Mănăstirea Curtea de Argeș, prin măreția, perfecțiunea proporțiilor cât și prin bogația decorației acesteia a găsit un puternic ecou în sufletul cântăreților populari care i-au învăluit obarșia în umbra legendei. Așa cum glăsuiește balada populară culeasă de Alecsandri, zidirea Mănăstirii Curtea de Argeș s-ar datora "Meșterului Manole", care împreună cu "nouă meșteri mari, calfe și zidari" au lucrat cu multă trudă și cu prețul unor mari sacrificii la ctitoria voievodului Neagoe Basarab. Mănăstirea Curtea de Argeș nu este însă o legendă, ea este expresia sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui, pe care a pus-o si la baza acestei mănăstiri, după cum a pus-o și la baza tuturor marilor opere de construcție din țara noastră, în trecut și prezent.
Mănăstirea din Curtea de Argeș nu este numai un simplu lăcaș de închinare, ci este un simbol al jertfei poporului roman. Zidirea mănăstirii a durat trei ani (1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunoștințe despre arhitectura bisericească, a dat și ideea planului bisericii și sfaturi și îndemnuri meșterilor, în fruntea cărora se distinge legendarul Manole.
Tot Neagoe Voievod și soția sa, Despina Doamna, au procurat materialul cel mai bun pentru zidirea mănăstirii, precum și metalele prețioase - aur si argint - pentru împodobirea ei. Unele lucrări au fost continuate de ginerele și urmașul lui Neagoe, Radu de la Afumați (1522-1523 si 1526-1529).
Mănăstirea
Curtea de Argeș este în prezent și necropolă regală, începând cu anul 1914,
aici fiind înmormântați regii și reginele României: Carol I și Elisabeta, Ferdinand și Maria,
precum și Carol al
II-lea (nu însă și Regina Elena,
care este înmormântată la Lausanne, Elveția).
In interiorul mănăstirii se află moaștele Sfintei Filofteea, părți din moaștele Sfântului Serghie, Vach și a muceniței Tatiana și Evanghelia Invierii din Sâmbata Mare, scrisă cu litere de aur de Regina Elisabeta.
In interiorul mănăstirii se află moaștele Sfintei Filofteea, părți din moaștele Sfântului Serghie, Vach și a muceniței Tatiana și Evanghelia Invierii din Sâmbata Mare, scrisă cu litere de aur de Regina Elisabeta.
Frescele de la biserica
episcopală ridicată de Neagoe Basarab la Curtea de Argeș au avut o istorie
aparte. Cu ocazia lucrărilor de restaurare dintre anii 1875-1886, efectuate de
arhitectul francez Andre Lecompte de Nouy s-au adus lăcașului și unele
modificări despre care s-a reciat că ar fi afectat valoarea istorică a
monumentului. Cu ocazia acestor lucrări frescele din sec.al 16-lea, executate
de Dobromir au fost scoase de pe pereți, câteva fiind duse la Muzeul Național
de Antichități din București Este vorba de inscripția în care este menționat
Dobromir, tabloul votiv al lui Neagoe Basarab, cu Doamna Despina și cei șase
copii, cel al lui Radu de la Afumați cu
soția sa, Ruxanda, frescele reprezentându-i pe Radu Paisie și fiul său, Marcu,
Mircea cel Bătrân, Maica Domnului, Iisus Hristos, Ioan Botezătorul, Arhanghelul
Mihai, Sf. Nicolae, Sf. Iacov Persul, sfinții militari Dimitrie,Gheorghe,
Artemie, Mercurie, Eustație Plachida, Areta, Teodor Tiron, Agapie, Procopie,
Lup, Sozont, Mamant, Nestor, Prov, doi sfinți neidentificați, Sf. Ana cu Maica
Domnului, Sf. Elisabeta cu Sf. Ioan Botezătorul, prorocul Solomon.
Radu de la Afumați și Doamna Ruxanda
După transformarea Secției
Ecleziastice a Muzeului de Antichități în Muzeul de artă Religioasă (1935), frescele
au fost transferate în sediul acestuia, din palatul Krețulescu, iar în 1953 au
făcut parte din galeria de artă religioasă veche a Muzeului de Artă, înființat
în 1950, în clădirea fostului Palat Regal. In prezent majoritatea acelor fresca
se află în Muzeul Național de Artă, în afară de două, care sunt în patrimoniul
al familiei sale și portretul domnitorului Radu de la Afumați), de câteva
fragmente cu îngeri în zbor, ce se găsesc în muzeul mănăstirii Argeșului, și de
un fragment ce se presupune că înfățișază chipul cneazului Lazăr, depozitat în
palatul episcopiei Râmnicului.
Neagoe Basarab și familia
Neagoe Basarab și familia
Muzeul Național de Istorie
a României a inițiat în perioada 2008-2009 operațiunea de conservare și
restaurare a celor două fragmente de pictură murală extrase din biserica de la
Curtea de Argeș. Piesa principală a expoziției de la Muzeul Național de Istorie
a României îl prezintă pe domnitorul Neagoe Basarab alături de soția Despina
Milița (ce provenea din dinastia Brancovici, ultima dinastie domnitoare a
Serbiei medievale) și cei șase copii ai
lor, Ion, Petru, Anghelina, Teodosie, Stana și Ruxanda. Celălalt fragment de
frescă îl înfățișază pe domnitorul Radu de la Afumați.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu