Mănăstirea Arnota, mănăstire cu obște de maici, este situată în comuna Costesști, din nordul Olteniei, judetul Vâlcea. Mănăstirea are hramul "Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil", este monument istoric, de artă și arhitectură religioasă și este una dintre mănăstirile renumite ale României. S-a ridicat într-un colț pitoresc de pe înălțimile munților Căpățânii, ramura muntelui Arnota, iar din 1999 aparține de stăreția mănăstirii Bistrița din apropiere.
Același călător religios, Paul dinAlep , care a asistat la ceremonia înmormântării lui Matei Basarab, consemnează că acesta a cerut pe patul de moarte să fie îngropat la Amota, dar urmașul său,Constantin Șerban, a dat ordin să fie înmormântat în exonartexul bisericii voievodale din Târgoviște, lângă soția sa Elina și fiul lor Mateiaș. Până la urmă, osemintele sale au fost transportate la Arnota, „așa cum și-a dorit-o din viață”, de voievodul Mihnea Radu III, ca urmare a invaziei turco-tătare, din 1658, când i s-a profanat mormântul. Frumoasa piatră funerară în stil baroc se află astăzi alături de aceea simplă a «vornicului» Danciu, care, mort în 1595 în Transilvania, a fost mai întâi înmormântat „în catedrala din Alba-Iulia din grija și cu cheltuielile domniței Stanca, soția lui Mihai Viteazul”
Străjuind masivul Buila, ramură cu peisaj deosebit de pitoresc al Muntilor Căpătânii, la altitudinea de 840 de metri, asemeni unui cuib de vulturi, Mănăstirea Arnota păstrează între zidurile sale mormântul domnitorului Matei Basarab Vodă, evocând trăsăturile întipărite în piatră ale energicului ctitor.
Paul de Alep, care a vizitat lăcașul Arnota, în 1658, a însemnat tradiția locală, spunând că mănăstirea a fost ridicată pe locul unei biserici de lemn, construită de «vornicul» Danciu, tatăl domnitorului Matei Basarab. Tradiția despre vechimea monumentului a fost, de altfel, înregistrată și de alți călători străini și unii istorici au socotit-o ca fiind exactă, însă ea nu poate fi atestată prin documente, pentru că pisania bisericii a dispărut. Altă tradiție păstrată până astăzi spune că după o luptă grea cu turcii, pe care nu a putut-o câștiga, fiind urmărit de inamici, Matei Vodă s-a retras în plaiurile Vâlcei, în Muntele Buila, plaiurile Arnoptei, refugiindu-se în rogozul unui lac cu răchită. Așa a decis aici Matei Vodă zidirea Bisericii de la Arnota, la începutul domniei sale, închinandu-o "Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil", ocrotitorii săi, aducând apoi din Alba Iulia, trupul tatălui său, vornicul Danciu din Brâncoveni, pentru a fi înmormântat aici.Același călător religios, Paul din
Inscripția funerară de pe piatra de mormânt a lui Danciu arată că, în 1649, domnitorul Matei Basarab a adus la Arnota osemintele tatălui său, după cum și Neagoe Basarab reînhumase în ctitoria sa din Curtea de Argeș pe acelea ale mamei sale.
La 5 noiembrie 1641, a fost săvârșită racla pentru brațul Sfântului Mihail al Sinadelor, la 5 noiembrie 1646 a fost sfințită aceea pentru brațul Sfântului Filip. Ambele sunt de argint aurit, împodobite cu pietre scumpe, identice ca mărime și model, dar a doua este executată mai puțin fin decât prima. Toate acestea au fost îndeplinite după un plan stabilit din vreme, înainte de 1649, dată la care «vornicul» Danciu a fost reînhumat în pronaosul bisericii, conform credinței că prezența relicvelor în sanctuarul unei biserici indică funcția funerară a acesteia. Ansamblul de pictură a fost, de asemenea, terminat la această dată și conceput astfel încât să corespundă unui edificiu funerar.
La 5 noiembrie 1641, a fost săvârșită racla pentru brațul Sfântului Mihail al Sinadelor, la 5 noiembrie 1646 a fost sfințită aceea pentru brațul Sfântului Filip. Ambele sunt de argint aurit, împodobite cu pietre scumpe, identice ca mărime și model, dar a doua este executată mai puțin fin decât prima. Toate acestea au fost îndeplinite după un plan stabilit din vreme, înainte de 1649, dată la care «vornicul» Danciu a fost reînhumat în pronaosul bisericii, conform credinței că prezența relicvelor în sanctuarul unei biserici indică funcția funerară a acesteia. Ansamblul de pictură a fost, de asemenea, terminat la această dată și conceput astfel încât să corespundă unui edificiu funerar.
In general se consideră că biserica a fost fondată în 1637, data actului de donație în care se precizează că a fost „făcută și întemeiată” de Matei Basarab. Or, această afirmație este contrazisă de inscripția de pe cățuia de argint oferită în 1622, care atesta că mănăstirea exista deja la acea dată. De asemenea, se mai consideră că mănăstirea a fost la origine ctitorie boierească și că a devenit ctitorie voievodală mai târziu. Tot așa se consideră că biserica pare a fi anterioară domniei lui Matei Basarab, care nu a făcut decât să adauge pridvorul. Această ipoteză pornește de la macheta bisericii pictate în cadrul tabloului votiv și ținută de voievod și de soția sa, machetă fără pridvor.
Voievodul pregătise de mult timp Arnota pentru rolul de necropolă a familiei. Cu mult înainte de a se ridica pe tron, în 1622, el și soția sa dăruiseră Arnotei o cățuie de argint. Curând după urcarea sa pe tron, în anii 1634-1635, el i-a dăruit lăcașului clopote și în anii 1636 și 1637 i-a întărit veniturile. Apoi Matei și domnița Elena au cumpărat «de la călugării de la Muntele Athos, plătindu-le foarte scump» moaștele Sfinților Mihai al Sinadelor, Ioan Chrisostom, Filip, Marina Athanasie, Kiril episcop al Alexandriei și, de asemenea, din sângele celor 40 de mucenici din Sebasta, și au așezat această comoară religioasă la Arnota.
La Arnota se ajunge dinspre Mănăstirea Bistrița, pe un drum de piatră, după o distanță de 6 kilometri; mai exista și o potecă mai directă de numai 3 kilometri, dar foarte greu accesibilă pe ploaie sau pe zapadă.
La Arnota se ajunge dinspre Mănăstirea Bistrița, pe un drum de piatră, după o distanță de 6 kilometri; mai exista și o potecă mai directă de numai 3 kilometri, dar foarte greu accesibilă pe ploaie sau pe zapadă.
Prin arhitectura, pictura și sculptura sa, Mănăstirea Arnota poate fi considerată un important monument istoric și de arta religioasă din țară, fapt pentru care, oricine ajunge prin partea locului, vizitând lăcașurile mai mari,Mănăstirea Hurez sau Mănăstirea Bistrița, trebuie să se decidă să urce muntele, pentru a cunoaște si această bijuterie a Ortodoxiei românești.
Comuna Costesti, Vâlcea, de care aparține Arnota, atrage nu numai prin frumusețea naturii, ci și prin zestrea culturală, prin monumentele istorice și lăcașurile ei de cult. Pe teritoriul comunei se află o serie de monumente istorice de o importanță deosebită privind cultura și civilizația românească: Mănăstirea Bistrița (1494), Mănăstirea Arnota (1634), Schitul Papusa (sec.al 16-lea), Biserica din Peșteră (1633), Biserica Sfinții Ingeri (sec.al 17-lea), Biserica Peri (1689), Biserica Ciorobești (1750), Biserica Grușețu (1801), Biserica Grămești (1664) și Biserica 44 de izvoare (1701).
Biserica mănăstirii a fost ridicată, din temelii, de catre domnitorul Matei Basarab, între anii 1633-1637, ani în care Mănăstirea Arnota a apărut în documente. Manastirea este atestată documentar pentru prima oara la data de 11 iulie 1636, cu ocazia cumpărării unei obcine la Bogdănesti Vâlcea, primind apoi la 23 aprilie 1637 - "cinstit si bine închipuit hrisov de danie" de la Matei Basarab, ctitorul sau. Se pare foarte plauzibilă ipoteza că anterior pe acest loc să fi existat o biserică boierească peste care a ridicat voievodul Matei Basarab pe a sa.
Săpăturile arheologice din anul 1974 au certificat existenta urmelor unei alte biserici, încă nedatate, la temelia actualei biserici. Matei Basarab a ridicat în jurul bisericii și clădiri pentru călugări, precum și clopotnița la intrarea în incintă, încadrată și ea de alte clădiri.
Imaginea Mănăstirii Arnota apare și în copia din 1830 a unui tablou votiv din sec.al 16-lea (1520), reprezentând retragerea la Mănăstirea Bistrița a banului Barbu Craiovescu, ctitorul acesteia.
Biserica din vremea Constantin Brâncoveanu "prenoită întru bun gândul Domniei sale", a păstrat caracterul bisericii, sporindu-i frumusețea prin delicatețea sculpturii ușilor de castan cu rinceau-uri pe margini. încadrând patratele sculptate. Din donațiile acestuia se mai păstrează la Arnota două clopote (1700), salvate din incendiul de la 1922." Aceste uși le-a făcut Constantin Brâncoveanu vel logofăt" (deci, înainte de perioada domniei).
Săpăturile arheologice din anul 1974 au certificat existenta urmelor unei alte biserici, încă nedatate, la temelia actualei biserici. Matei Basarab a ridicat în jurul bisericii și clădiri pentru călugări, precum și clopotnița la intrarea în incintă, încadrată și ea de alte clădiri.
Imaginea Mănăstirii Arnota apare și în copia din 1830 a unui tablou votiv din sec.al 16-lea (1520), reprezentând retragerea la Mănăstirea Bistrița a banului Barbu Craiovescu, ctitorul acesteia.
Biserica din vremea Constantin Brâncoveanu "prenoită întru bun gândul Domniei sale", a păstrat caracterul bisericii, sporindu-i frumusețea prin delicatețea sculpturii ușilor de castan cu rinceau-uri pe margini. încadrând patratele sculptate. Din donațiile acestuia se mai păstrează la Arnota două clopote (1700), salvate din incendiul de la 1922." Aceste uși le-a făcut Constantin Brâncoveanu vel logofăt" (deci, înainte de perioada domniei).
Imaginea Mănăstirii Arnota apare și în copia din 1830 a unui tablou votiv din sec.al 16-lea (1520), reprezentând retragerea la Mănăstirea Bistrița a banului Barbu Craiovescu, ctitorul acesteia.
Intre anii 1705-1706, Constantin Brâncoveanu a renovat biserica şi i-a adăugat pridvorul cu turla pe care l-a pictat, dar pictura n-a rezistat in timp. A înlocuit şi uşile prin altele din lemn de castan, frumos sculptate. Ușa de la intrare din lemn de castan deține o inscripție în limba slavonă cu următorul conținut :„ Aceste uși le-a făcut Constantin Brâncoveanu vel-logofăt”. De asemenea, a fost înlocuită tâmpla (iconostasul) cu alta din lemn sculptat si aurit. Tâmpla (iconostasul) brâncovenească se află, în prezent, la Muzeul de Arta din București, din anul 1913. "Prenoită intru bun gândul Domniei sale", a păstrat caracterul bisericii,
Pentru a determina perioadele în care biserica a fost întemeiată, refăcută, pictată și mărită, a trebuit în primul rând să se analizeze pictura, recurgându-se pentru aceasta la notele lui Alexandru Odobescu și Grigore Tocilescu. Aceștia au vizitat, respectiv, în 1868 și 1887, mănăstirea Arnota și au transcris inscripțiile marginale ale icoanelor împărătești reprezentându-i pe Sfântul Nicolae (astăzi la Muzeul de Artă), Hristos Pantocrator și Fecioara Maria Hodighitria. Ultimele două icoane au dispărut în timpul Primului Război Mondial, dar există fotografiile lor și copiile lor, făcute în 1915 de pictorul Belizarie care a reprodus exact inscripțiile citite de cei doi arheologi. Inscripția primei icoane menționează că ea a fost pictată de „Stroe din Târgoviște” în 1644, în timp ce stareț al mănăstirii era Serapion, donator în același timp al icoanei. Pe celelalte două se menționează că au fost donate de Matei Basarab și doamna Elina.
Similitudinea stilului dintre icoane și pictura murală a dus la concluzia că autorul acesteia a fost același Stroe din Târgoviște. In orice caz, ansamblul de pictură a fost executat între anii 1642 și 1644, perioadă în care relicvele Sfinților Mihail al Sinadelor, Ioan Chrisostom, mucenica Marina și apostolul Filip au fost depuse in altarul bisericii Arnota și portretele lor au fost pictate în diaconicon, în timp ce Preda Brâncoveanu, nepotul lui Matei Basarab, avea funcția de mare spătar (14 ianuarie 1636 - 20 decembrie 1644), titlu pe care îl poartă în cadrul tabloului votiv din pronaos.
Similitudinea stilului dintre icoane și pictura murală a dus la concluzia că autorul acesteia a fost același Stroe din Târgoviște. In orice caz, ansamblul de pictură a fost executat între anii 1642 și 1644, perioadă în care relicvele Sfinților Mihail al Sinadelor, Ioan Chrisostom, mucenica Marina și apostolul Filip au fost depuse in altarul bisericii Arnota și portretele lor au fost pictate în diaconicon, în timp ce Preda Brâncoveanu, nepotul lui Matei Basarab, avea funcția de mare spătar (14 ianuarie 1636 - 20 decembrie 1644), titlu pe care îl poartă în cadrul tabloului votiv din pronaos.
Afectat de trecerea timpului si de cutremurul din 1838, întreg ansamblul arhitectonic s-a aflat în ruină. Barbu Știrbei Vodă a dispus restaurarea clădirilor si organizarea unui arest politic, pe aripa vestica a mănăstirii. La jumătatea secolului al 19-lea, cu toate reparațiile care au mai fost făcute în timp, clădirile se aflau in stare critică. Domnitorul Barbu Știrbei (1849-1856) a dărâmat clădirile vechi și a ridicat altele noi in stil neogotic, după planurile arhitectului Ioan Schllater.
Arhitectii S. Benis, I. Schlatter si I. Freiwald au restaurat Manastirea Arnota in stil neogotic. Chiliile dispuse pe latura sudica alaturi de mica poarta de intrare si de clopotnita, comunicau cu exteriorul printr-o galerie din lemn.
Lucrările au început in anul 1852 și au fost terminate in anul 1856. Alte reparații au mai fost făcute in anii 1907 și 1935. In anul 1934 s-au mai zidit unele chilii, care există și astăzi, într-una fiind amenajat un mic muzeu unde au fost expuse odoarele mănăstirii. Mica bisericuță ridicată de Matei
Vodă e flancată acum de ziduri înalte, asemănătoare cu ale unei cetăți.
Intre anii 1954-1958 a fost consolidat întregul așezământ monahal și s-au introdus instalații de apă și încălzire. Mănăstirea a fost consolidată de către Episcopia a Râmnicului și Argeșului. In anul 1979 s-a terminat consolidarea bisericii și s-a înlocuit acoperișul cu tabla de plumb, iar după anul 1999, mănăstirea a devenit mănăstire de maici.
Arhitectură şi podoabe
Biserica este mică, clădită din zid, cu temelia din cărămidă presată, construită în plan trilobat. Naosul este despărțit de pronaos printr-un zid care lasă pentru circulație o deschidere de mărimea unei uși.
Zidita în stil bizantin, în vremea când încă se conturau trăsăturile stilului muntenesc, biserica mică, cu plan triconc, având 14,10 metri lungime și 3,50 metri laățime în altar, x 5.63 metri în abside, este armonios proporționată. La inaltimea de 5.70 de metri se ridică arcadele pe care se înalță bolțile. Altarul este acoperit cu o bolta absidială. Turla din naos este octogonală, iar pronaosul este acoperit de o calotă sprijinită pe pandantivi.
Pridvorul mare brâncovenesc, proporționat cu restul bisericii, este deschis, susținut de șase coloane masive din piatră. El are o turla pe naos și alta, mare și ea, deasupra pridvorului. Ușa de la intrare este din lemn de castan, sculptata, fiind o adevarată opera de arta. Ușa de intrare are pe ea inscripția: "Aceste uși le-a făcut Constantin Brâncoveanu vel logofat" (deci, înainte de perioada domniei sale - ața cum s-a mai amintit).
Vechea tâmplă din vremea lui Constantin Brâncoveanu, rivaliza cu cea din Mănăstirea Hurezi (Horezu). Astăzi ea se păstrează la Muzeul Mogoșoaia. Un pridvor adăugat în anul 1694, deschis pe coloane de cărămidă și pictat in stil brâncovenesc (1705-1706) împodobește vechiul lăcaș.
In exterior, zidul bisericii este înconjurat la mijloc de un brâu de cărămidă în relief. Deasupra brâului sunt ocnițe adâncite, iar registrul inferior are firide superficiale rotunjite. Fațadele bisericii, în același stil bizantin, au fost inițial modelate în cărămidă aparentă, formând asize verticale și orizontale ce alternau cu brâie de tencuială. Absidele și naosul prezintă cornișe cu două rânduri de zimți, Sunt două registre de ocnițe separate de un tor încadrat intre alte două rânduri de zimți.
Dar Matei Basarab Vodă, pe lângă frumoasa ctitorie, a mai lăsat în păstrare și alte comori de jertfă pentru Hristos și Evanghelia sa, multe și de mare preț sfinte moaște: mana Sfântului Apostol Filip, mana Sfântului Ierarh Mihail al Sinaidei, palma Sfintei Mucenițe. Marina, moaște de la Sfântul Ioan Gura de Aur, ale Sfântului Atanasie și Kiril al Alexandriei, ale Sfântului Mucenic Teodor Tiron și alte sfinte moaște, fiind probabil ca acestea sa fie cumpărate de Domnia sa de la călugări din Sfântul Munte athos. Astăzi aceste sfinte moaște se află la Mănăstirea Hurezi (Horezu).
Pictura
Pictura Mănăstirii Arnota este păstrată în forma ei originală care aparține lui Stroe ot Targoviște (anul 1644). In pronaos, cu prilejul renovării din anii 1705-1706, a intervenit asupra picturii zugravul Ioanichie Sin Preda.
Fresca, atribuită zugravului Stroe din Targoviște prezintă trăsăturile caracteristice picturii de la sfârșitul sec.al 17-lea: Expresivitatea chipurilor sobre și concentrate, conturarea siluetelor prin câteva tușe de culoare, medalioane din motive florale. albastrul cenusiu, alături de roșul grenat, dinamic vor deveni caracteristice iconografiei din epoca brâncovenească.
Repartiția scenelor religioase rămâne cea tradițională. In altar se găsesc teme mistice: Mielul lui Dumnezeu, Impărtașirea Apostolilor, Maica Domnului, Plătitera. Pereții naosului lasă să se întrevadă noul stil, mai narativ și mai decorativ.
Printre frumoasele scene creștine se disting: Soborul Sfinților Arhangheli, sfinți militari, mucenici și cuvioși, o frumoasă "Inviere" pe peretele nordic, Cina cea de Taină, la vest, "Rugăciunea din gradina Ghetsimani", Botezul, iar în bolta - Pantocratorul.
In pronaos sunt pictați domnitorul Matei Basarab cu sotia sa Elena, ținând în mâini biserica, apoi Danciu vel vornic, tatăl lui Matei Basarab, Preda vel spătar cu soția sa Stanca și fiul lor, Papa, tatal lui Constantin Brâncoveanu, Datco Colea, Radu, Barbu și Valsan.
Drepcredinciosul domnitor Matei Basarab
Matei Basarab nu a fost doar un domn viteaz in războaie, ci și un iubitor de cultură care a introdus limba română în cultul bisericesc, neobosit ziditor, un restaurator, un domn care a împodobit sfintele lăcaşuri, un domn de o rară pietate, evlavios, care a ctitorit 46 de lăcaşuri de închinaciune în țară și dincolo de hotarele țării: la Muntele Athos - lucrări de restaurare la Simonos Petras (1633), Xenofont (1640), Paraclisul Sfantului Mihai de la Marea Lavra, iar in Bulgaria, Biserica Sfanta Parascheva (la Vidin) şi a Sfinților Apostoli (la Șistov).
In pronaosul bisericii se află și două morminte: cel al lui Matei Basarab, care a fost înmormântat mai întâi la Târgoviște în 1654 și apoi adus la ctitoria sa, și al lui Danciu vel vornic, tatăl lui Matei Basarab, mort în Transilvania în timpul luptelor lui Mihai Viteazul.
Matei Basarab Vodă a fost înmormântat în Biserica Domnească din Târgoviște, alături de Doamna Elena, soția sa. In împrejurările tulburi de după sfârșitul domniei sale, seimenii din oastea sa s-au răsculat şi au profanat mormintele din biserică, scoțând osemintele voievodului, care apoi au fost strămutate cu mare cinste la Biserica Arnota, în 1658. La înmormântare a participat un sobor de preoțiîn frunte cu patriarhul Macarie al Antiohiei și a cărturarului Paul de Alep, secretarul patriarhului, care se aflau în acel timp în Țara Românească. Mormântul lui Matei Basarab, cizelat în marmura albă, este opera sculptorului Elias Nicolai (1658-1659), cel mai reprezentativ artist al secolului al 17-lea din Transilvania, un reper de mare importanță în evoluția sculpturii românești în piatră și singura mărturie asupra echipamentului militar din acest secol.
Inscrisul de pe piatra de mormânt a lui Matei Basarab este de o deosebită finețe artistică:
"Aici zace Matei Basarab, cu mila lui Dumnezeu, odinioară stăpan și domn al Țării Românesti, barbat înțelept, îndurător și milostiv, înnoitor a multor biserici și mănăstiri, niciodată biruit, ci biruitor și a multor învingeri, învingător prea slăvit, dușmanilor înfricoșat, prietenilor de folos, îmbogățitor al țării sale, cel ce cu multă bogăție și întru toate îndestulat, în bună pace a domnit 23 ani, a adormit întru Domnul la cinstite bătrânețe, în anul Domnului 1654."
Manastirea Arnota - aflata in pericol
Manastirea Arnota este situată în apropierea unei exploatări de calcar. Situație gravă în peisajul monahal vâlcean - o mănăstire veche de aproape patru secole ar putea fi distrusă în totalitate din cauza dinamitării muntelui pe care se află.
Practic, intreg muntele Arnota, parte a masivului Buila, este format din calcar, exploatările începând în anii 1960. Deoarece calcarul se extrage prin dinamitarea muntelui, mănăstirea, cu o valoare de patrimoniu extrem de mare, a avut de suferit. Exploziile au dus la fisurarea zidurilor și implicit, la distrugerea frescelor și a picturilor interioare și exterioare. Intreprinderea Miniera Râmnicu Vâlcea a început să exploateze calcarul din muntele Arnota în urmă cu mai bine de 50 de ani.
Zidurile bătrâne au fost fisurate, frescele vechi de sute de ani au căzut, iar picturile de o valoare inestimabilă s-au degradat iremediabil. In prezent, mănăstirea este susținută de schele interioare, pentru a nu se prăbuşi peste preoţi şi credincioşi. Dacă nu se intervine în cel mai scurt timp, acest monument cuprins în patrimoniul național s-ar putea prăbuși. Ceea ce nu au reuşit patru secole, s-ar putea întampla din cauza inconștienţei celor din industrie.
Pe
timpul Războiului de Independență, la 23 martie 1878, medicul spitalului din
Mănăstirea Hurezi, cercetând starea celor 500 de prizonieri turci şi a celor
100 de ostaşi români pentru pază aflaţi la Mănăstirea Bistrița, a propus ca 100
de prizonieri turci "să se transfere la Mănăstirea Arnota, pentru şedere
şi culcare şi, la timp de mâncare, pot veni la Bistrița, fiind depărtarea
foarte mică şi o asemenea preumblare fiind foarte sănătoasă pentru sănătatea
lor".
De-a lungul timpului, liniștea monahilor de la Arnota a fost tulburată la cutremurul din prima jumătate a sec.al 19-lea și 100 de ani mai târziu, în 1949, când partizanii luptei anticomuniste, în frunte cu mai mulți legionari, s-au refugiat pe munte, în apropierea mânăstirii. Partizanii au fost ajutați să supraviețuiască în munți de persoane din localitățile limitrofe Costeștiului și chiar de maicile de la Mânăstirea Bistrița. Prezența luptătorilor pe muntele Arnota nu a putut fi ascunsă, însă, pentru mult timp, tabăra partizanilor fiind încercuită de un batalion al Securității, din Horezu, în data de 26 aprilie 1949. "În prima zi a Sfintelor Paști, un batalion al Securității a luat cu asalt Muntele Arnota, unde se constituise un grup de rezistență al partizanilor anticomuniști. Au fost atacați cu branduri, mitraliere și aruncătoare de flăcări. Trupurile partizanilor uciși au fost aduse legate pe prăjini, precum vânatul, și aruncate în fața mănăstirii Bistrița și apoi puse într-o groapă comună, în curtea Schitului «Peri». Printre cei care au scăpat vii și au fost arestați s-au numărat șase călugărițe de la mănăstire împreună cu stareța Olga Gologan, acuzate că i-au sprijinit pe «dușmanii noii orânduiri socialiste»"
De-a lungul timpului, liniștea monahilor de la Arnota a fost tulburată la cutremurul din prima jumătate a sec.al 19-lea și 100 de ani mai târziu, în 1949, când partizanii luptei anticomuniste, în frunte cu mai mulți legionari, s-au refugiat pe munte, în apropierea mânăstirii. Partizanii au fost ajutați să supraviețuiască în munți de persoane din localitățile limitrofe Costeștiului și chiar de maicile de la Mânăstirea Bistrița. Prezența luptătorilor pe muntele Arnota nu a putut fi ascunsă, însă, pentru mult timp, tabăra partizanilor fiind încercuită de un batalion al Securității, din Horezu, în data de 26 aprilie 1949. "În prima zi a Sfintelor Paști, un batalion al Securității a luat cu asalt Muntele Arnota, unde se constituise un grup de rezistență al partizanilor anticomuniști. Au fost atacați cu branduri, mitraliere și aruncătoare de flăcări. Trupurile partizanilor uciși au fost aduse legate pe prăjini, precum vânatul, și aruncate în fața mănăstirii Bistrița și apoi puse într-o groapă comună, în curtea Schitului «Peri». Printre cei care au scăpat vii și au fost arestați s-au numărat șase călugărițe de la mănăstire împreună cu stareța Olga Gologan, acuzate că i-au sprijinit pe «dușmanii noii orânduiri socialiste»"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu