Biserica "Sfânta Treime" din Siret este
o biserică construită în sec.al 14-lea-lea în orașul Siret și este considerată a fi una dintre cele mai vechi biserici
de piatră din Moldova și prima construită după planul triconc, de tip
bizantin. Orașul Siret a fost pentru scurt timp cea de a doua capitală a Moldovei nou întemeiate.
Ansamblul Bisericii "Sf. Treime" din Siret este
format din 2 obiective:
* Biserica "Sf.
Treime" - datând din sec.al 14-lea și Zvonița - datând din
sec.al 17-lea
Datarea construcției
După cum a scris cronicarul Ion Neculce în prima legendă din "O samă de cuvinte",
prima capitală a Moldovei a fost orașul Siret. Acesta a atribuit lui Dragoș Vodă construcția bisericii, alături de o
curte domnească fortificată pe care primul descălecător ar fi ridicat-o aici. După cuvintele cronicarului, "Dragoș-vodă, așa povestescu
oamenii cum că, dacă au descălecat Țara Moldovii, au descălecat târgul
Siretiului. Și i-au fost scaonul domnii(i) sale acolo. Și au făcut zamcă,
cetate de pământ, și în zamcă case domnești și lângă zamcă biserică de piiatră.
Și hramul bisericii este Sf(â)nta Troițe, care și până astăzi iaște și să
slujaște sfânta liturghie."
Lipsa documentelor legate de această construcție face ca și în prezent data construcției și numele ctitorului să rămână discutabile. Unii autori atribuie biserica lui Sas Vodă(1354-1358) sprijinindu-și afirmația pe faptul că biserica este situată pe Dealul Sasca, toponim ce derivă de la numele voievodului. Ea se află la circa 300 m nord de locul unde tradiția consemnează existența cetății construite de Sas Vodă și a fost considerată ca fiind capela Curții Domnești din Siret.
Istoricul Nicolae Iorga a atribuit ctitoria bisericii domnitorului Petru I Mușat (1374-1391), pe baza studierii materialului de zidărie și a tehnicii folosite. Acesta a avut pentru un timp reședința domnească în orașul Siret. Cercetările arheologice efectuate la începutul sec.al 21-lea aveau să confirme datarea monumentului la finele sec. al 14-lea, cât și rolul său de capelă a Curții Domnești de la Siret. S-a infirmat ipoteza avansată în anii '60-'70 ai sec.al 20-lea că biserica actuală ar fi o refacere din temelii datând de la începutul sec.al 15-lea, din primii ani ai domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432), negăsindu-se niciun indiciu care să ateste existența unei construcții anterioare.
Lângă biserică au fost descoperite locuințe datând din deceniile nouă și zece ale sec.al 14-lea, în interiorul cărora au fost găsite discuri ceramice smălțuite, identice cu cele care decorează paramentele monumentului, fapt care subliniază contemporaneitatea construirii bisericii cu perioada de funcționare a acestor locuințe. Alături de biserică au fost cercetate și numeroase morminte, datând din secolele 15-18.
Totuși, domnitorul Petru Mușat a fost cel care a mutat capitala Moldovei la Suceava și în afară de dania pe care a făcut-o Bisericii catolice Sf. Ioan din Siret, nu au mai fost găsite legături ale acestuia cu Siretul, pe când Sas Voievod este mereu menționat în toponimia și monumentele Siretului.
Restaurări
Lipsa documentelor legate de această construcție face ca și în prezent data construcției și numele ctitorului să rămână discutabile. Unii autori atribuie biserica lui Sas Vodă(1354-1358) sprijinindu-și afirmația pe faptul că biserica este situată pe Dealul Sasca, toponim ce derivă de la numele voievodului. Ea se află la circa 300 m nord de locul unde tradiția consemnează existența cetății construite de Sas Vodă și a fost considerată ca fiind capela Curții Domnești din Siret.
Istoricul Nicolae Iorga a atribuit ctitoria bisericii domnitorului Petru I Mușat (1374-1391), pe baza studierii materialului de zidărie și a tehnicii folosite. Acesta a avut pentru un timp reședința domnească în orașul Siret. Cercetările arheologice efectuate la începutul sec.al 21-lea aveau să confirme datarea monumentului la finele sec. al 14-lea, cât și rolul său de capelă a Curții Domnești de la Siret. S-a infirmat ipoteza avansată în anii '60-'70 ai sec.al 20-lea că biserica actuală ar fi o refacere din temelii datând de la începutul sec.al 15-lea, din primii ani ai domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432), negăsindu-se niciun indiciu care să ateste existența unei construcții anterioare.
Lângă biserică au fost descoperite locuințe datând din deceniile nouă și zece ale sec.al 14-lea, în interiorul cărora au fost găsite discuri ceramice smălțuite, identice cu cele care decorează paramentele monumentului, fapt care subliniază contemporaneitatea construirii bisericii cu perioada de funcționare a acestor locuințe. Alături de biserică au fost cercetate și numeroase morminte, datând din secolele 15-18.
Totuși, domnitorul Petru Mușat a fost cel care a mutat capitala Moldovei la Suceava și în afară de dania pe care a făcut-o Bisericii catolice Sf. Ioan din Siret, nu au mai fost găsite legături ale acestuia cu Siretul, pe când Sas Voievod este mereu menționat în toponimia și monumentele Siretului.
Restaurări
După
mutarea scaunului Moldovei la Suceava (de către Petru Mușat), acest lăcaș de
cult a servit ca biserică parohială credincioșilor de pe dealul Sasca. Prezența
în biserică a unor pietre de mormânt ale unor negustori din Siret presupune
danii importante din partea acestora în favoarea acestui lăcaș de cult. In anul 1858 locașul a fost transformat în biserică filială
a Bisericii
Nașterea Sf. Ioan Botezătorul.
In a doua jumătate a sec.al 19-lea, peretele nordic se
crăpase din cauza greutății naosului, ceea ce a necesitat, în 1873, înlocuirea
bolții vechi și a acoperișului. Reparațiile din 1890 au dus la înlocuirea
acoperișului de șindrilă cu unul din olane, fațadele au fost tencuite și s-a
adăugat o turlă falsă deasupra naosului. Ulterior, pereților li s-au alipit
tălpi de piatră pentru creșterea rezistenței monumentului. O restaurare parțială a mai avut loc
în anul 1922.
Clopotnița de tip zvoniță de pe latura de nord vest a bisericii
datează din sec.al 17-lea, fiind formată din ogive de piatră pentru clopote.
Clopotnițele de tip zvoniță apar destul de rar în arhitectura românească, fiind
întâlnite numai la bisericile din nordul Moldovei: Biserica Sfânta Treime din
Siret, Biserica Adormirea Maicii Domnului
din Ițcani (Suceava), Biserica Sfântul Procopie din Bădeuți (Milișăuți), Biserica Sfântul Dumitru din
Zaharești și Biserica Invierea Domnului din
Suceava. Cele trei clopote
datează din sec.al 19-lea, cel mai mare fiind turnat, în 1853, la Cernăuți.
Ca urmare a faptului că nu era întreținută, în anul 1936
tâmpla bisericii era foarte deteriorată, stranele vechi erau stricate etc.
Restaurarea exemplară efectuată între anii 1937-1940 a urmărit să redea Bisericii „Sfânta
Treime” un aspect cât mai apropiat de forma sa inițială, cu excepția
acoperișului din țiglă care a rămas cel din 1890. Au fost înlăturate
intervențiile improprii (turla, tencuielile de pe fațadă care acopereau bogata
decorație ceramică), au fost înlocuite discurile de ceramică lipsă sau deteriorate
cu ornamente de teracotă noi, iar temelia a fost subzidită în scopul
consolidării pereților.
Neexistând,
în afară de tradiție, mărturii care să ateste data exactă a construirii
lăcașului de cult, preotul paroh Ioan Hapenciuc a "considerat că este
responsabilitatea contemporanilor de a face o aniversare, cu riscul de a greși
cu câțiva ani (10-15 ani), decât să nu o facem niciodată". Astfel, la 10 iunie 2009, Parohia „Sfânta
Treime”, împreună cu Primăria Siret, au aniversat 650 de ani de la zidirea
acestui monument de arhitectură. Cu acest prilej, s-a celebrat o liturghie de
către arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților, înconjurat
de un sobor de 23 de preoți și diaconi
După
mutarea scaunului Moldovei la Suceava (de către Petru Mușat), acest lăcaș de
cult a servit ca biserică parohială credincioșilor de pe dealul Sasca. Prezența
în biserică a unor pietre de mormânt ale unor negustori din Siret presupune
danii importante din partea acestora în favoarea acestui lăcaș de cult. In anul 1858 locașul a fost transformat în biserică filială
a Bisericii
Nașterea Sf. Ioan Botezătorul.
In a doua jumătate a sec.al 19-lea, peretele nordic se
crăpase din cauza greutății naosului, ceea ce a necesitat, în 1873, înlocuirea
bolții vechi și a acoperișului. Reparațiile din 1890 au dus la înlocuirea
acoperișului de șindrilă cu unul din olane, fațadele au fost tencuite și s-a
adăugat o turlă falsă deasupra naosului. Ulterior, pereților li s-au alipit
tălpi de piatră pentru creșterea rezistenței monumentului. O restaurare parțială a mai avut loc
în anul 1922.
Clopotnița de tip zvoniță de pe latura de nord vest a bisericii
datează din sec.al 17-lea, fiind formată din ogive de piatră pentru clopote.
Clopotnițele de tip zvoniță apar destul de rar în arhitectura românească, fiind
întâlnite numai la bisericile din nordul Moldovei: Biserica Sfânta Treime din
Siret, Biserica Adormirea Maicii Domnului
din Ițcani (Suceava), Biserica Sfântul Procopie din Bădeuți (Milișăuți), Biserica Sfântul Dumitru din
Zaharești și Biserica Invierea Domnului din
Suceava. Cele trei clopote
datează din sec.al 19-lea, cel mai mare fiind turnat, în 1853, la Cernăuți.
Ca urmare a faptului că nu era întreținută, în anul 1936
tâmpla bisericii era foarte deteriorată, stranele vechi erau stricate etc.
Restaurarea exemplară efectuată între anii 1937-1940 a urmărit să redea Bisericii „Sfânta
Treime” un aspect cât mai apropiat de forma sa inițială, cu excepția
acoperișului din țiglă care a rămas cel din 1890. Au fost înlăturate
intervențiile improprii (turla, tencuielile de pe fațadă care acopereau bogata
decorație ceramică), au fost înlocuite discurile de ceramică lipsă sau deteriorate
cu ornamente de teracotă noi, iar temelia a fost subzidită în scopul
consolidării pereților.
Neexistând,
în afară de tradiție, mărturii care să ateste data exactă a construirii
lăcașului de cult, preotul paroh Ioan Hapenciuc a "considerat că este
responsabilitatea contemporanilor de a face o aniversare, cu riscul de a greși
cu câțiva ani (10-15 ani), decât să nu o facem niciodată". Astfel, la 10 iunie 2009, Parohia „Sfânta
Treime”, împreună cu Primăria Siret, au aniversat 650 de ani de la zidirea
acestui monument de arhitectură. Cu acest prilej, s-a celebrat o liturghie de
către arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților, înconjurat
de un sobor de 23 de preoți și diaconi
Arhitectura
Biserica
este construită din piatră brută de carieră, la fațade folosindu-se însă, cu
funcție decorativă, cărămida simplă sau smălțuită. Ea este cea mai veche
construcție din piatră cu plan trilobat din Moldova , datând din sec.al 14-lea.
Dimensiunile bisericii sunt modeste în comparație cu cele ale
unei ctitorii domnești tipice. Are lungimea de 16,5 m, lățimea de 11 m,
grosimea zidului de 1,1 m și înălțimea soclului de 40 cm.
In exterior, biserica este decorată cu discuri ceramice
policrome, flori cruciforme și cărămizi. Decorul cu discuri va căpăta o mare
dezvoltare în timpul domniei lui Ștefan cel Mare,
fiind prezent la Biserica
Sf. Nicolae din Bălinești, bisericaMănăstirii Neamț,
precum și pe platoul Cetății de
Scaun (sub formă de
material arheologic). Deocamdată la acest monument discurile nu sunt
figurative, ci au o formă geometrică simplă. In forma generală a edificiului se
regăsesc caracteristici specifice bisericilor moldovenești: lipsa turlei,
calota naosului, ocnițele oarbe și decorul ceramic sus-amintit.
Pe fațadă, la circa două treimi din înălțimea zidurilor, se
află pe abside și pe fațada sudică până în dreptul ferestrei pronaosului, o
friză formată din două rânduri de discuri ceramice, alternând cu flori
cruciforme între două rânduri de cărămizi. In jurul ferestrelor (cu excepția
celei de pe absida nordică), la partea superioară, se află câte un chenar
rectangular, format din două rânduri de discuri smălțuite și trei de flori
cruciforme. Ferestrele sunt alungite, încadrate în chenare de piatră cioplită.
Pe alocuri se pot observa fragmente de frescă. Același decor se observă și în
partea superioară a icoanei hramului de deasupra ușii de intrare, care are o
cornișă deasupra.
Interiorul bisericii este compartimentat în pronaos, naos și
altar. Nu există portal de intrare, intrându-se printr-o ușă direct în pronaos.
Pronaosul prezintă o fereastră de mici dimensiuni pe latura sudică, în naos
sunt două, iar în altar încă una situată pe axul absidei. Pronaosul este
dreptunghiular și îngust, fiind boltit cu un semicilindru care pleacă direct de
pe zidurile exterioare. Pronaosul
este separat de naos printr-un perete gros de piatră, în mijlocul căruia se
află o ușă arcuită mică.
Naosul este alungit în sensul axei longitudinale, fiind
acoperit cu o cupolă spriujinită pe patru arce semicilindrice: două înguste
încadrează cele două abside laterale și două mai late, inegale, sprijinite pe
console. El este cu o treaptă mai
jos decât pronaosul. Altarul este cu o treaptă mai înalt decât naosul și are
formă semicirculară, cu trei ferestre.
Biserica nu a fost pictată niciodată. Un iconostas
valoros realizat în stilul „baroc moldovenesc”, datând cel puțin de la
începutul sec.al 19-lea, a fost renovat în anul 1841 și înlocuit cu unul nou în
anul 1995. Actuala
catapeteasmă este confecționată din lemn de stejar.
In pronaos, biserica adăpostește mai multe pietre
funerare din secolele 16-17, împodobite cu elemente sculpturale de epocă. Cea
mai veche piatră funerară este a unui armean și are ca motiv ornamental o
floare ieșind dintr-un vas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu