Luca Arbore, fiul bătrânului
hatman care a servit pe marele Ștefan cel Mare a construit în anul 1502 Biserica
"Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul" (cunoscută și ca Biserica
Arbore), pe moșia sa,
în satul Arbore, azi județul Suceava. Ea se remarcă prin pictura murală exterioară. Ansamblul
bisericii Arbore este format din două obiective:
·
Biserica
"Tăierea Capului Sf. Ioan" - datând din 1502.
In anul 1993,(UNESCO) a inclus
Biserica Arbore, împreună cu alte 6 biserici din nordul Moldovei (Humor, Moldovița, Pătrăuți, Probota, Suceava
("Sf. Ioan cel Nou") și Voroneț),
pe lista patrimoniului cultural mondial, în grupul Bisericile
pictate din nordul Moldovei.
Biserica
veche din Arbore se află de-a lungul drumului care leagă orașele Milișăuți și Solca din județul Suceava. Ctitorul
bisericii a fost boierul Luca
Arbore, fiul bătrânului Arbore, pârcălabul de Neamț. Luca Arbore a
îndeplinit o lungă perioadă (din 1486) rangul de portar al Sucevei,
fiind unul dintre marii boieri ai lui Ștefan cel Mare (1457-1504), sfetnicul de seamă al lui Bogdan cel Orb (1504-1517) și tutorele politic al lui Ștefăniță Vodă (1517-1528).
Hatmanul
Luca Arbore a fost decapitat în aprilie 1523 la Curtea
domnească din Hârlău, din ordinul domnitorului Ștefăniță Vodă (1517-1528). El a fost acuzat de
trădare de către voievod, dar nu a fost găsit vinovat și nici măcar judecat.
După moartea sa, în urma unei porunci a domnitorului au fost uciși și doi fii
ai hatmanului: Toader și Nichita. In letopisețul său, cronicarul Grigore Ureche relatează astfel acest eveniment: "Intr-acest an (7031), în luna
lui aprilie, în cetatea Hârlăului, Ștefăniță Vodă au tăiat pre Arburie
hatmanul, pe carile zic să-l fi aflat cu hiclenie, iară lucrul adevărat nu să
știe. Numai atâta putem cunoaște că norocul fie unde are zavistie, ales un om
ca acela, ce au crescut Ștefan vodă pre palmile lui, avându atâta credință și
în tineréțile lui Ștefan vodă toată țara otcârmuia, unde mulți vrăjmași i s-au
aflatu, cu multe cuvinte réle l-au îmbucat în urechile domnu-său. Ci pururea
tinerii să pleacă și cred cuvintele céle réle (a puhlibuitorilor). Și acea
plată au luat de la dânsul, în loc de dulceață amar, pentru nevoința lui cea
mare, că nici judecatu, nici dovedit au pierit. De care lucru mulți
înspăimântați din lăcuitorii țării au început a gândi cum vor lua și ei plată
ca și Arburie, că nu multă vréme după acéia, într-același an, au tăiat și pe
ficiorii lui Arburie, pre Toader și pre Nichita.". Cronicarul scrie că decapitarea
harmanului a constituit începutul unei puternice mișcări boierești împotriva
domnitorului.
Din
întreg ansamblul de clădiri construite de Luca Arbore s-a păstrat până în
zilele noastre doar biserica. Curtea boierească a Arboreștilor s-a ruinat în decursul
timpului, fiind distrusă de un incendiu. Pe la sfârșitul celui de-al treilea
sfert al sec.al 19-lea, terenul pe care se afla curtea a ajuns în proprietatea
unui anume Ion Vichiuc, care a dărâmat-o. Prin anul 1926 se mai vedea aici doar
un morman de ruine. Ea se afla la
circa 75 m sud-est de biserică, de locul unde se afla mai amintind astăzi doar
un dâmb cunoscut astăzi sub numele de "La Movileanca". Cercetările arheologice au scos la
iveală fragmente de cahle și plăci cu motive heraldice, zoomorfe și elemente
decorative gotice care indică o construcție solidă și luxoasă.
Prima
atestare a satului Arbore are
loc într-un document întocmit la 15 ianuarie 1418, la curtea domnitorului Alexandru cel Bun (1400-1432). Localitatea a
făcut parte din moșia Solcii,
ale cărei pământuri se întindeau de la Pietrele Muierii până în apa Sucevei, cuprinzând toate localitățile din
acest areal. Inițial, satul s-a
numit Solca de Jos.
La 7 martie 1502, Luca Arbore a cumpărat satul Solca de la nepoții lui Cârstea Horaeț și ai
lui Șandru Gherman. In primele
zile ale lunii următoare, el a început să construiască o curte domnească și o
biserică pe moșia acestui sat. Biserica a fost construită pe locul unui schit
străvechi și era destinată a servi ca necropolă a familiei Arbore. Lucrările de construcție au început la
2 aprilie 1502 și au fost finalizate, în același an, la 29 august, după cum
atestă pisania.
Deasupra intrării în biserică se află o pisanie în limba slavonă cu următorul cuprins: "Cu voia Tatălui și cu
ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh, în zilele binecinstitorului și
iubitorului de Hristos Domn Io Ștefan Voievod, din mila lui Dumnezeu Domn al
Țării Moldovei, pan Luca Arbure, pârcălabul Sucevei, fiul bătrânului Arbure,
pârcălabul Neamțului, a binevoit cu bunăvoința sa și cu inimă curată și
luminată și cu ajutorul lui Dumnezeu și cu ajutorul domnului său, a început a
zidi acest hram întru numele Tăierii capului cinstitului și slăvitului prooroc
înaintemergător Ioan Botezătorul. Și s-a început în anul 7010, luna aprilie 2
și s-a sfârșit în același an, luna august 29". [5]
După cum atestă o inscripție din naos, pictată deasupra ușii,
în anul 1541 a fost refăcută parțial pictura interioară a bisericii. Cu acest
prilej, Ana, fiica lui Arbure cel bătrân, a poruncit meșterului Dragosin, fiul
popii Coman din Iași, să zugrăvească și pereții exteriori.
Biserica s-a degradat în sec.al 17-lea și al 18-lea. Locașul
de cult a rămas fără acoperiș până când nordul Moldovei a fost ocupat de
austrieci. Intemperiile produse în această perioadă au dus la deteriorarea
picturii interioare.
In anul 1867, la nord-vest de biserică a fost înălțat un
turn-clopotniță de piatră, cu un etaj. In decursul timpului, Biserica Arbore a
suferit o serie de reparații parțiale, de consolidare și restaurare, care nu
i-au alterat arhitectura inițială. In sec.al 20-lea s-au efectuat lucrări de
restaurare în anii 1909-1914, 1936-1937, 1955-1956 și 1965-1970.
In vara anului 1975 s-a efectuat o intervenție de urgență
pentru consolidarea stratului suport al picturii de către o echipă coordonată
de Tatiana Pogonat. In perioada 1980-1993 s-au efectuat lucrări de consolidare
a bisericii. După decembrie
1989, de restaurarea acestui monument istoric se ocupă profesorul
Oliviu Boldura, banii fiind alocați de Ministerul Culturii direct firmei de
specialitate. Lucrările se desfășoară lent din cauza faptului că profesorul
Boldura s-a angajat în efectuarea a 12 lucrări de restaurare în județul Suceava
și a aproximativ o sută în întreaga Moldovă . Preotul Alexandru Chifan
se plângea că muncitorii au plecat de aici deoarece nu le plăcea mâncarea. Incepând
din anul 2005 în biserică nu se mai oficiază slujbe religioase.
In prezent, în satul Arbore mai funcționează alte două
biserici ortodoxe: Biserica "Sf. Treime" (construită în 1912 în
partea de vest a satului) și Biserica "Sf. Gheorghe" (construită în
perioada 2003-2010 în locul numit “Cutul de pe Clit” din partea de nord-vest a
satului).
Biserica
"Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul" din Arbore are un plan
asemănător cu al bisericii din Reuseni, prezentând multe
elemente comune cu biserica Mănăstirii Dobrovăț,
ambele construite de Ștefan cel Mare în anii 1503-1504. Ea a fost construită din piatră brută,
iar la bolți s-a folosit cărămida.
Edificiul are un plan mixt, având o formă dreptunghiulară în
exterior și o formă treflată în interior. Dimensiunile
bisericii sunt următoarele: lungimea - 22 m, lățimea - 9,10 m și înălțimea -
8,5 m. Lăcașul de cult este lipsit de turle, având un acoperiș în patru ape
rotunjit spre răsărit ca urmare a curburii absidei. Sub acoperiș se află o
cornișă de piatră cioplită.
Absida altarului este semicirculară și decroșată față de
restul construcției. Pornind de la ideea unei biserici de tip longitudinal,
silueta elegantă a construcției este accentuată prin prelungirea în exterior,
spre vest, a zidurilor laterale (cu circa 2,5 m) legate printr-un arc
semicircular și unirea lor la partea superioară prin arcadă, obținându-se
astfel un spațiu semideschis ce apare pentru prima dată în arhitectura
moldovenească. Această nișă exterioară de pe fațada vestică era folosită
odinioară drept clopotniță. La momentul respectiv, această nișă constituia o
inovație în arhitectura moldovenească, ea fiind preluată ulterior și de
biserica din Reuseni.
Intrarea în biserică se face printr-un portal în stil gotic de pe peretele sudic, având un chenar
în arc frânt cu muluri sprijinite direct pe soclu. Lăcașul de cult este luminat
prin cinci ferestre de dimensiuni mici, cu ancadramente din piatră profilată.
In interior, biserica este împărțită în cele trei încăperi
specifice cultului ortodox: pronaos, naos și altar. Pronaosul este
dreptunghiular și are la partea superioară o calotă centrală sprijinită pe un
sistem de arcuri etajate, patru longitudinale și patru transversale. Intre
pronaos și naos se află un zid gros de 1,60 m, străpuns de o ușă decorată cu
baghete încrucișate. In grosimea pereților laterali ai naosului se află două
nișe scobite, ceea ce conferă interiorului bisericii un plan pseudotrilobat.
Calota este întâlnită și în naos, înlocuind bolta semicilindrică.
Arcadele joase, fără spirale, pantele și sistemul de arce
modovenești conferă bisericii proporții elegante, dovedind o construcție de
valoare.
Biserica
"Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul" din Arbore este renumită prin
pictura murală în frescă, de însemnată valoare artistică, care împodobește atât
interiorul, cât și exteriorul. Pictura interioară a fost realizată imediat după
finalizarea construcției, adică în anii 1503-1504. Ea a fost deteriorată în
urma campaniei sultanului Soliman Magnificul în Moldova din 1538.
Deasupra ușii din naos se află o inscripție pictată cu
următorul text: "Dragosin
zugrav, fiul popii Coman din Iași a zugrăvit. Ana a fiicei lui Arbure cel
bătrân a plătit Ana 20 de zloți; anul 7049". Din această inscripție se
deduce că pereții exteriori ai bisericii au fost zugrăviți în anul 1541, odată
cu refacerea parțială a picturii interioare.
Autorul frescelor a fost pictorul moldovean
Dragoș Coman. Acesta nu a fost un cleric, ci un laic. Acest fapt transpare din
spontaneitatea picturii, din transparența culorii, aidoma unei acuarele, din
construcția siluetelor, care au uneori gesturi și atitudini necanonice. Prin
Biserica Arbore, Dragoș Coman a introdus în pictura bisericească unul dintre
cele mai laice monumente de artă moldovenească.
Pictura interioară a fost serios afectată în secolele 17 și
18, când edificiul a rămas fără acoperiș. O mare parte a picturii interioare se
vede însă suficient de clar. In pronaos se remarcă portretul Sfintei Macrina, figurile vii
cu nimburi aurite și în relief și cu o vestimentație bogată ale participanților
la Sinoadele ecumenice sau Cavalcada
împăratului Constantin cel Mare, scenă aflată pe peretele vestic al
pronaosului și care apare în iconografia moldovenească numai la Biserica
Sfânta Cruce din Pătrăuți și
are un puternic mesaj antiotoman de natură să dezvolte sentimentele patriotice
ale credincioșilor. Din pictura
naosului sunt de menționat chipurile expresive ale sfinților militari, iar din
cea a altarului figurile ierarhilor.
In biserică se află două tablouri votive: unul pe peretele
sudic al pronaosului, în interiorul chivotului de piatră, iar celălat pe
peretele vestic al naosului. Tabloul votiv din pronaos, în care Luca Arbore
apare înconjurat de soția sa, Iuliana, și de doi copii, pare a fi pictat după
construirea bisericii. Se remarcă vestimentația somptuoasă a soției Iuliana,
având pe mânecile tunicii motive populare asemănătoare celor de pe cămășile
populare de astăzi. In tabloul votiv din naos ctitorul apare alături de soție
și de cinci copii, acest lucru dovedind că a fost zugrăvit în ultima parte a
vieții sale.
Pictura exterioară a bisericii este de o rară valoare
artistică. O parte a frescelor s-au deteriorat ca urmare a faptului că lăcașul
de cult a fost descoperit o lungă perioadă de timp. Pictura murală nu s-a mai
păstrat deloc pe peretele nordic și doar parțial pe absida altarului. Ea s-a
păstrat, cu unele deteriorări, pe fațada sudică și integral pe cea vestică.
Pictura exterioară cuprinde scene populate cu numeroase
personaje în continuă mișcare. Culorile vii, armonios îmbinate, degajă multă
căldură. Artistul, cu o viziune nouă față de înaintași, reușește o sinteză
îndrăzneață între elementele orientale și occidentale, bine integrată totuși în
tradiție. Inovator, pictorul găsește unele soluții proprii de fluidizare a
mișcării personajelor, evidente în scena Judecății de Apoi. Se observă și influențe
ale picturii murale din țările catolice: apărătorul de moarte, Cristofor,
zugrăvit cu pruncul Iisus pe umăr, printre sfinții martiri, în Cinul de pe
absidă, este o imagine unică și neobișnuită pentru Moldova .
Printre scenele prezente pe fațada sudică sunt de menționat Imnul Acatist zugrăvit în stânga și deasupra ușii de
intrare, Asediul
Constantinopolului zugrăvit
la baza Imnului,Judecata
de Apoi zugrăvită în dreapta
ușii de intrare.
Asediul Constantinopolului nu se referă la asediul turcesc, ci la
cel al perșilor din anul 626 (anul 6135 conform cronologiei bizantine). Pe scena asediului
se află o inscripție în limba slavonă cu următorul text: "În 6035, Împăratul Chrosroes a
purces cu perșii și cu sciții și cu libienii și cu alți rugători la idoli
împotriva Constantinopolului, cu oști, în zilele Împăratului Heraclius. Rugăciunile au stârnit împotriva
lor mânia Panaghiei și Dumnezeu a trimis asupra lor fulgere și ploaie și foc și
i-a înecat în mare". Pe partea sudică a absidei altarului se află
reprezentată scena Rugăciunea
tuturor sfinților, compusă în întregime din sfinți militari.
Decorul fațadei de apus stă mărturie pentru geniul
pictorului: în marea cavitate, unde se fac de obicei pomeni și parastase,
întregul perete este pictat cu un ansamblu de miniaturi, considerat a fi cel
mai bine realizat din toată pictura epocii Ștefan cel Mare - Petru Rareș. Aici se află zeci de scene
mici, constând dintr-o succesiune de teme secundare limitate la viața unui
sfânt (Gheorghe, Dimitrie, Nichita și Parascheva) sau la un episod din Biblie
(Facerea lumii, Viața primilor oameni). Apar aici Adam arând, Eva torcând (în
Geneză), Ospățul Sfântului Gheorghe,
cu mesenii așezați și cu spatele la pridvor (amplasament străin
bizantinismului, introdus de Renașterea italiană). Personajele au o mișcare
firească, "trăiesc" evenimentul. Artistul se dovedește curajos: la
trecerea de pe un zid pe altul, așază capul balaurului într-o scenă și coada în
alta (aducerea balaurului). Pentru fond, pe lângă verdele întunecat, pictorul
folosește și albastrul de Voroneț.
In vara anului 1975 s-a efectuat o intervenție de urgență
pentru consolidarea stratului suport al picturii de către o echipă coordonată
de Tatiana Pogonat. In prezent se
lucrează la restaurarea interiorului și exteriorului bisericii, acțiunea fiind
sprijinită financiar de Lions
Club Voreifel, în care s-a angajat cu entuziasm doctorul de origine română, Ioan
T. Marcea, Director al Spitalului de Psihiatrie din Zülpich (Germania).
Biserica
"Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul" din Arbore a fost destinată de
la început a servi ca necropolă a familiei Arbore.
In pronaosul bisericii se află mai multe morminte. Mormântul
ctitorului se află în dreapta ușii de intrare, sub un baldachin de piatră
sculptată, realizat în stil gotic. Acest baldachin a fost realizat
după modelul baldachinului din Catedrala Wawel din Cracovia, unde se află mormântul regelui Cazimir al
IV-lea al Poloniei (1447-1492).
In
nișa din interiorul baldachinului se află un tablou votiv în care hatmanul este
reprezentat alături de soție și doi copii. Chivotul este decorat cu două muluri
gotice și se termină la partea superioară cu un arc în acoladă decorat cu o rozetă în mijloc. In colțurile celor două
timpane ale arcului se află sculptate două scuturi prevăzute cu stema familiei
Arbore. Între scuturi este o inscripție în limba slavonă cu următorul text: "Acest chivot și l-a făcut pan
Luca Arbure, pârcălab de Suceava, fiul lui Arbure cel bătrân, pârcălab de
Neamț, în anul 7011 (1503) aprilie 29".
Lângă mormântul ctitorului, la nivelul pardoselii, se află mormântul
soției sale, Iuliana. Inscripția de pe piatra funerară este ștearsă, la
începutul secolului al XX-lea putându-se descifra doar: "... roaba lui Dumnezeu,
Iuliana, care s-a și strămutat la locașurile de veci". O altă piatră
de dimensiuni mici a fost pusă de hatman probabil pe mormântul unui copil al
său, decedat la o vârstă fragedă. Aici se distingea următorul fragment de
inscripție slavonă: "Acest
mormânt l-a înfrumusețat pan Luca Arbure pârcălab". Celelalte morminte au pietre funerare
cu inscripții șterse
Hatmanul
Luca Arbore și-a înzestrat biserica cu obiectele de cult necesare, dar și cu
cărți religioase. O icoană pe lemn cu "Tăierea Capului Sf. Ioan Botezătorul",
retușată în sec.al 20-lea, pare a fi o donație a ctitorului. Pe lângă aceasta
s-a mai păstrat un manuscris al "Faptelor Apostolilor" cu
o însemnare în limba slavonă: Cu
bunăvoia Tatălui și cu ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh, s-a
făcut acest Praxiu apostolesc în zilele binecredinciosului și de Hristos
iubitorului Domn Io Bogdan Voievod, Domn al Țării Moldovei, prin porunca și
cheltuiala robului lui Dumnezeu Luca Arbure pârcălabul Sucevei ... l-a dat ...
celei din nou zidite biserici de la curtea sa de la Solca, unde este hramul
Tăierii cinstitului cap al Înainte mergătorului și botezătorului Ioan, în anul
7015 (1507) luna mai 20".
Pictura mănăstirilor moldovenești-bucovinene din secolele 15-16 a adus cu ea unicitate de concepție, dar și de coloristică. Au rămas posterității albastrul de Voroneț, auriul de Moldovița, cărămiziul de Humor, verdele de Sucevița, verdele de Arbore și galbenul (ocrul) de Pătrăuți. Multe alte biserici ale vremii s-au bucurat de dăruirea coloristică a meșterilor, dar n-au avut șansa de conservare a operelor pictate.
Pictura mănăstirilor moldovenești-bucovinene din secolele 15-16 a adus cu ea unicitate de concepție, dar și de coloristică. Au rămas posterității albastrul de Voroneț, auriul de Moldovița, cărămiziul de Humor, verdele de Sucevița, verdele de Arbore și galbenul (ocrul) de Pătrăuți. Multe alte biserici ale vremii s-au bucurat de dăruirea coloristică a meșterilor, dar n-au avut șansa de conservare a operelor pictate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu