Inceputurile Mănăstirii Humor urcă în istorie până în
vremea domniei domnitorului Alexandru cel Bun (1400-1432). In vecinatatea
actualei biserici a mănăstirii Humor mai rezistă si astazi ruinele unei mai
vechi biserici mănăstirești înălțata la începutul sec.al 15-lea.
Mănăstirea Humor (denumită uneori și Mănăstirea
Humorului) este un lăcaș
sfânt construit în anul 1530 în satul Mănăstirea Humorului din comuna omonimă (aflată în prezent în județul Suceava) de
către marele logofăt Toader Bubuiog. Biserica mănăstirii are hramurile Adormirea Maicii Domnului (sărbătorit
în fiecare an pe 15 august) și Sfântul Mucenic Gheorghe (sărbătorit
la 23 aprilie).
·
Biserica „Adormirea
Maicii Domnului” și „Sf. Gheorghe” - construită în 1530
·
Ruinele caselor
mănăstirești - datând din sec. XVI - XVIII
·
Turnul clopotniță - datând
din sec. XIX
·
Turnul lui Vasile
Lupu - construit în 1641
In anul 1993, Organizația Națiunilor Unite pentru
Educație, Știință și Cultură (UNESCO)
a inclus în patrimoniul mondial Biserica „Adormirea Maicii Domnului” și
„Sf. Gheorghe” a Mănăstirii Humor, împreună cu alte șapte biserici din nordul
Moldovei. Aceste comori fiind (Mănăstirea Arbore, Biserica Pătrăuți, Mănăstirea Moldovița, Mănăstirea Probota, Biserica
„Sf. Ioan cel Nou” din Suceava, Mănăstirea Sucevița și
Mănăstirea Voroneț), pe lista patrimoniului cultural
mondial, în grupul Bisericile pictate din nordul
Moldovei.
Potrivit celor
povestite din bătrâni, pe la începutul sec.al 15-lea, în perioada domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432), "panul Ivan vornicul care era
la Humor" a înălțat o
biserică de piatră pe malul unui pârâiaș, în apropiere de confluența acestuia
cu Humorul. Aici exista un schit de călugări
care avea anterior o biserică de lemn. In cursul sec.al 15-lea, în jurul
bisericii noi s-a dezvoltat un așezământ monahal cunoscut drept Mănăstirea
Humor.
Printr-un uric din 13 aprilie
1415, domnitorul Alexandru cel Bun (1400-1432) a dăruit „mănăstirii panului Ivan vornic
(...) care este la Humor”moșia Pârteștenilor care cuprindea Solonețul
(actualul sat Pârteștii de
Sus), adică „un sat la obârșia Solonțului, unde au fost Tatomir și
Pârtea”, și Pârteștii de
Jos, adică „seliștea
Domnitorii sec.al 15-lea au
înzestrat mănăstirea cu obiecte prețioase și manuscrise. Dintre manuscrise, se
mai păstrează și astăzi Tetraevangheliarul de la
Humor, dăruit Mănăstirii Humor în anul 1473 de către Ștefan cel Mare.
Pe acest manuscris se precizează că Ștefan cel Mare "a dat de s-a scris un
Tetraevanghel cu mâna ierodiaconului Nicodim". Pe una din filele
acestei cărți de cult se află o miniatură de o rară frumusețe care o înfățișează
pe Maica Domnului cu Pruncul Iisus. In partea de jos a miniaturii era pictat
Ștefan cel Mare, în genunchi, oferindu-i Maicii Domnului, Tetraevangheliarul. Acesta este unul dintre primele portrete laice
din Moldova .
Acest tetraevanghel a fost descoperit prin 1881 de către episcopul
cărturar Melchisedec
Ștefănescu. Lucrarea a primit numele de Tetraevangheliarul de la Mănăstirea Humor, din anul 1473. In
prezent, acest manuscris este păstrat în Muzeul Mănăstirii Putna.
La 13 noiembrie 1881, episcopul își exprima opinia că miniatura de pe Tetraevangheliarul de la Humor este "adevăratul și autenticul
portret al marelui Ștefan". La
început, această ipoteză a fost contestată de către membrii Academiei Române,
unul dintre principalii contestatari fiind Bogdan
Petriceicu Hasdeu.
In primele decenii ale sec.al
16-lea, biserica zidită de vornicul Ivan s-a prăbușit din cauze necunoscute. Ruinele vechii mănăstiri se pot vedea
și astăzi, la vreo 500 m de actuala biserică. Ruinele bisericii Humorul Vechi
au fost incluse pe Lista monumentelor istorice din județul Suceava.
Biserica mănăstirii Humor se
numară, alături de bisericile de la Voronet, Moldovița, Sucevița și Arbore,
printre cele cinci ctitorii împodobite atât la interior, cât și la exterior cu fresce bizantine, care le fac unice
in lumea ortodoxă. Ceea ce caracterizează în plus întreaga pictură de la
Humor este unitatea de tonalitate cromatică, datorată predominanței diferitelor
nuanțe de cărămizi - roșu, culoare specifică acestei biserici.
In vremea
domnitorului Petru Rareș, Humorul a fost cuprins în campania de restaurări inițiată de acesta,
lucrare săvârșită de logofatul Toader Bubuioc. Din pisania sapată în
piatra, așezată la intrare, pe peretele exterior al sfântului locaș, aflăm că
biserica a fost zidită în anul 1530 "cu cheltuiala și osteneala"
logofatului Teodor Bubuioc și a soției sale Anastasia, îndemnat de voievodul Rareș. Viata monahală a
calugărilor a fost întreruptă în 1785, la anexarea samavolnică a Bucovinei de
către imperiul Habsburgic.
Biserica
"Adormirea Maicii Domnului” de la Humor este construită în plan triconc,
cu abside laterale, dar fără turle. Construită în stilul moldovenesc
cristalizat în ultimul deceniu al domniei lui Ștefan cel Mare (1457-1504) și în cazul altor ctitorii boierești, această
biserică prezintă o serie de trăsături distinctive care o deosebesc de
bisericile marelui Ștefan. Este vorba de lipsa turlei de deasupra naosului,
precum și de prezența pentru prima dată, în arhitectura moldovenească, a unui pridvor deschis
(în locul obișnuitului pridvor închis) și a tainiței, încăpere nouă suprapusă
încăperii mormintelor.
Pridvorul deschis cu arcade, este inovatie în epoca
determinată atât de tradiția constructivă locală (prispe, foișoare) cât și de
influențele renascentiste din exterior (loggia preluată mai tarziu și de
"stilul bracovenesc"). O noutate
este si tainița situată deasupra gropniței; mai ales în nenumăratele zile de
restriște se păstrau aici obiectele de pret.
Soclul bisericii este din bucăți mari de piatră cioplită.
Cele trei abside sunt decorate cu firide alungite, iar sub cornișă se află un
rând de ocnițe mici. Acoperișul este înalt, cu rupere în pantă, se prelungește
deasupra absidelor și formează o streașină largă, specifică zonei din preajma
munților. El este învelit cu șiță
de brad. Interiorul bisericii este luminat prin șase ferestre: câte una pe
fațadele laterale ale pronaosului, una pe peretele sudic al încăperii
mormintelor, câte una în axul absidelor laterale ale naosului și încă una în
axul absidei altarului.
Interiorul bisericii este
compartimentat în cinci încăperi: pridvorul deschis, pronaosul, încăperea
mormintelor (gropnița), naosul și altarul. Pridvorul deschis are patru arcade
mari terminate în arc frânt, care se înalță până sub șirul de ocnițe. Dintre
cele patru fațadele laterale.
Arcadele sunt separate de stâlpi pătrați, groși cât zidul bisericii.
Spațiul interior al pridvorului este împărțit în două de
un arc dublou median. Din pridvor se intră în pronaos printr-un portal cu
ancadrament cu muluri în stil gotic, care se termină în arc frânt. La partea
superioară a pronaosului se află o cupolă sprijinită pe arcuri. Între pronaos
și încăperea mormintelor, precum și între încăperea mormintelor și naos, se
află câte un perete de zidărie străpuns de o deschidere încadrată de baghete
încrucișate. Încăperea mormintelor are o boltă semicilindrică, iar naosul are o
calotă sferică sprijinită pe un sistem de arcuri în stil moldovenesc. In
peretele nord-vestic al încăperii mormintelor se află o ușă către o scară care
duce într-o încăpere secretă, numită tainiță, unde se ascundea tezaurul bisericii în caz de
primejdie. Intre naos și altar se află o catapeteasmă veche, din lemn. In
părțile laterale ale altarului sunt înscrise în grosimea zidului cele două nișe
tradiționale: proscomidiarul și diaconiconul.
Ancadramentele ușilor și ferestrelor sunt de factură
gotică. Portalul de intrare în biserică are un ancadrament cu muluri terminat
în arc frânt. Cele două ferestre din pereții pronaosului au ancadramente
terminate în arc frânt, fiind împărțite în spații distincte bogat decorate la
partea superioară. Deschiderile de trecere din pronaos în încăperea mormintelor
și din încăperea mormintelor în naos au ancadramente cu baghete încrucișate, la
fel ca și ferestrele dreptunghiulare din încăperea mormintelor, naos și altar. Din pridvor se
pătrunde în pronaos, iar mai departe în camera mormintelor și în naos. Spre
răsărit, biserica se termină prin absida de formă circulară a altarului,
desparțit de naos printr-o catapeteasmă foarte veche, o excepțională sculptură
în lemn.
Din
cauza intemperiilor, pictura exterioară a fost deteriorată parțial. Pictura de
pe peretele nordic este cel mai afectat, din ansamblul iconografic putându-se
distinge doar fragmente din Acatistul Sf. Mucenic Gheorghe, din Arborele lui
Iesei, două coloane de filozofi și chipul starețului Paisie. Pe peretele de vest este reprezentată Judecata de Apoi.
Picturile de pe fațada sudică și de pe abside sunt
mai bine păstrate. Printre scenele reprezentate sunt cele 24 de scene ale
Imnului Acatist al Bunei Vestiri, Soborul Fecioarei, Asediul
Constantinopolului de
către perși în anul 625 (în cele trei scene perșii sunt înlocuiți de turci),
Rugul în flăcări, Viața Sfântului Nicolae (în 15 scene), precum și Parabola
Fiului Risipitor. Intr-una din scenele din Asediul Constantinopolului este
pictat un călăreț care aruncă o lance spre unul dintre conducătorii armatei
otomane. Zugravul Toma din Suceava i-a împrumutat chipul său acelui călăreț. Pe abside sunt pictați heruvimi, serafimi, îngeri, profeți, apostoli, ierarhi și cuvioși.
Absidele
bisericii cuprind Cinul (Deisis), rugăciune a tuturor sfinților proprie numai
picturii exterioare din Bucovina , frescă de
amploare considerată și ea o invocație la apărarea Moldovei în fața amenințării
semilunei.
Pictura interioară continuă tradițiile iconografice ale picturii murale din vremea lui Ștefan cel Mare,
punându-se însă accent mai mult pe caracterul narativ al prezentării, ceea ce a
dus la înmulțirea scenelor și registrelor. Pe cupola pronaosului este reprezentată Fecioara rugându-se, având la
piept medalionul cu pruncul Iisus, iar pe pereții acestei încăperi sunt pictați
îngeri, prooroci, evangheliști, cele șapte sinoade ecumenice, apoi sfinți,
martiri și cuvioși.
Picturile din încăperea mormintelor sunt degradate,
distingându-se unele scene din viața Sfintei Fecioare Maria. Pr bolta naosului
este reprezentat Iisus Pantocrator înconjurat de îngeri, prooroci și patriarhi,
iar pe pereți sunt pictate momente din viața Mântuitorului (în special ciclul
Patimilor). Pe bolta altarului este pictată Maica Domnului cu pruncul,
înconjurată de heruvimi și seerafimi, iar pe pereți se află scena Cinei cea de
Taină, precum și chipuri de ierarhi.
Biserica Mănăstirii Humor se remarcă prin faptul că are mai
multe tablouri votive. Pe peretele vestic al
naosului este zugrăvit domnitorul Petru Rareș și familia sa în calitate de ctitori
ai bisericii. Domnitorul are fața rotundă, barba scurtă, părul lung, iar pe cap
poartă o coroană de aur cu mici ramuri. Lângă el se află Doamna Elena îmbrăcată în haine de brocart de aur
pe fond verde și având pe cap aceeași coroană, iar între domnitor și soția sa
se află unul dintre fiii domnești.
In colțul sud-estic al încăperii mormintelor, deasupra nișei
unde a fost înmormântat logofătul Toader Bubuiog, este reprezentat ctitorul
bisericii oferind biserica Mântuitorului, prin mijlocirea Maicii Domnului.
Bubuiog este îmbrăcat într-o haină galbenă cu brandemburguri albastre. Pe
peretele nordic al aceleiași încăperi este pictată Anastasia, soția ctitorului,
îmbrăcată în haine boierești de epocă, îngenuncheată în fața Maicii Domnului.
În colțul de sud-est al pronaosului se află un alt tablou în care sunt
reprezentați hatmanul și pârcălabul Daniil de Suceava și soția sa Teodosia în
fața tronului domnesc pe care stă Maica Domnului cu pruncul. Acel boier a făcut
Mănăstirii Humor mai multe danii.
Portalul de intrare în biserică cu ancadrament gotic
Portalul de intrare în biserică cu ancadrament gotic
Pe
pereții bisericii sunt reprezentate multe elemente de factură locală cum ar fi:
instrumente muzicale din Moldova (buciumul, cobza), animale care trăiau în Moldova (lupul,ursul, veverița ș.a.),
diferite arme (sulița, arcul și sabia) sau țesături moldovenești (lavița, ștergare, ii). Pictura
interioară, cel puțin parțial realizată de "Toma, zugrav de Suceava"
(1535) pastreză schema iconografică accentuând mișcarea și umanismul expresiilor.
In pronaos, picturile înfățișează Sinaxarul (calendarul) bisericesc, icoana Adormirii Maicii Domnului și a Sfintei Fecioare rugătoare, îngeri
și profeți.
In
biserica Mănăstirii Humor au fost înmormântați ctitorii și mai mulți demnitari
ai Moldovei medievale. În încăperea mormintelor se află mormintele ctitorilor:
marele logofăt Toader Bubuiog și soția sa, Anastasia. Cele două
morminte se află în nișe boltite amplasate în pereții sudic și respectiv nordic
ai încăperii. Pe pereții de deasupra nișelor se află pictați cei doi soți
(separat și nu împreună) îngenuncheați în fața Mântuitorului Iisus Hristos și a Maicii Domnului.
Mormântul marelui logofăt Toader Bubuiog se află într-o nișă
boltită săpată în peretele sudic. Pe mormântul său se află o piatră de marmură
frumos sculptată, pe care se află următoarea inscripție în limba slavonă: "Această piatră de mormânt
și-a împodobit-o pentru dânsul și în timpul vieții sale Jupân Toader mare
logofăt ca să fie pe mormântul său, în zilele Domnului Petru Voievod, unde
singur și-a pregătit mormântul și a trecut în lăcașul de veci în anul 7047 luna
ianuarie" (1539). [17]
Soția ctitorului, Anastasia, a fost înmormântată într-o nișă
din peretele nordic al aceleiași încăperi. Pe piatra sa funerară se află
următoarea inscripție: "Acest
mormânt l-a împodobit domnul Toader, mare logofăt, cneaghinei sale Nastasia
care a trecut în veșnicul locaș în anul 7035 luna septembrie 29 zile" (1527).
In
pronaos se află mormântul episcopului Eftimie al Rădăuților (1558-1561),
decedat în anul 1561. Pe lespedea sa funerară se află următoarea inscripție: "Aici este mormântul Prea
Sfințitului nostru Părinte Eutimie - fost episcop de Rădăuți și care s-a
înmormântat aici unde s-a călugărit - să-i fie lui pomenirea veșnică".
De
asemenea, în partea stângă a pronaosului se află mormântul logofătului Solomon.
Piatra sa funerară, împodobită de ginerele său Dumitru, este foarte ștearsă,
iar inscripția este aproape ilizibilă. In partea dreaptă se află mormântul unui
oarecare Gheorghe și un altul a cărui inscripție este ștearsă.
In
camera mormintelor, bolta este acoperită cu scene din viața Sfintei
Fecioare Maria. Sunt remarcabile icoanele de factură bizantină (sec.al 16-lea), portretele ctitorilor (firidele gropniței) și pietrele de mormânt.
In patrimoniul
Mănăstirii Humor se află mai multe obiecte cu valoare documentară și artistică,
printre care sunt de menționat următoarele:
* o catapeteasmă sculptată artistic și aurită. Deasupra
sa este o cruce pe care se află următoarea însemnare: "Această răstignire a făcut-o
chir Movilă mitropolitul Sucevei, fiind egumen la Humor arhimandritul
Anastasie, în zilele domnului Petru Voievod în anul 7098 august 15" (1590). In inscripție se face referire
la Gheorghe
Movilă(Moghilă), mitropolit al Moldovei (1588-1591, 1595-1600 și
1600-1605), precum și la domnitorul Petru Șchiopul (1574-1577, 1578-1579 și 1583-1591).
· * un jeț domnesc din lemn, datând din secolul al
XVI-lea și având pe montanții spetezei câte un cap de bour
· * un analoghion pe care se află următoarea inscripție: "L-au făcut Toma Fântânaru și
soția sa Boghina la anul 7053 luna septembrie" (1545).
· * o cruce mică de lemn, cu o inscripție în care se
arată că a fost confecționată în anul 1623
· * 6 icoane de dimensiuni mari, pictate în secolele
XV-XVI. În acestea sunt reprezentați Mântuitorul Hristos (două), Maica Domnului
(două), Adormirea Maicii Domnului și Sfântul Arhanghel Mihail.
Turnul lui
Vasile Lupu
Turnul
clopotniță
Ruinele caselor mănăstirești
Toader Bubuiog a construit, odată cu biserica, și chilii
pentru călugări și ziduri înconjurătoare, potrivit obiceiului existent în acea
epocă. Chiliile au fost reparate
și reconstruite în secolul al XVIII-lea.
După desființarea mănăstirii în 1783, chiliile s-au
ruinat aproape complet. In clădirile din fostul ansamblu monahal a funcționat o
școală pentru copiii localnicilor, iar din 1850 acestea au fost folosite ca
depozit pentru materialele autorităților austriece.
In prezent, din aceste chilii nu mai există decât niște
ruine pe latura de sud și de est. Ruinele caselor mănăstirești au fost incluse
pe Lista monumentelor istorice a jud. Suceava
Turnul lui
Vasile Lupu
Vasile Lupu a împrejmuit biserica cu ziduri de
piatră și a construit un turn masiv. Pe clădirea turnului se afla încastrată
următoarea pisanie: „Acest
turn l-a zidit și împodobit evlaviosul și de Hristos iubitorul domn Io Vasile
Voievod, din mila lui Dumnezeu stăpân și domn al întregii țări în anul 7149”.
In anul 1641, domnitorul
Turnul se află la nord-est de clădirea bisericii și făcea
parte inițial din zidul de incintă al mănăstirii. În prezent, se mai observă
doar câteva ruine din acest zid (pe laturile de vest și de est ale turnului).
Clădirea turnului este sprijinită pe laturile de nord și de vest de două
contraforturi înalte.
Turnul are un plan pătrat cu latura de 8 m, un parter și
trei etaje. Incăperile au bolți semicilindrice așezate alternativ pe direcții
opuse (nord-sud, vest-est, nord-sud și vest-est). In încăperea de la parter se
intră pe o ușă dispusă pe latura de sud. La primul etaj se ajunge de pe o scară
exterioară cu trepte de lemn, susținute de console încadrate în zidărie. Scare
se află pe latura de est și duce către o intrare aflată tot pe latura sudică.
De la primul etaj se urcă la etajele superioare pe scări cu trepte de piatră
înguste, cuprinse în grosimea zidăriei. Incăperile de la etaj sunt luminate
prin ferestre mici cu cadre de piatră. La ultimul etaj se află un balcon de
lemn așezat pe grinzi puternice sprijinite pe console de lemn. Acoperișul
turnului este înalt și în patru ape, cu o rupere în pantă foarte pronunțată. El
are învelitoare din șiță și se prelungește peste galeriile balconului.
Turnul avea un rol defensiv, în încăperile de la etaj
putându-se refugia apărătorii complexului, împreună cu odoarele de preț ale
mănăstirii. Scara care ducea la etaj putea fi distrusă pentru a-i împiedica pe
invadatori să pătrundă în acele încăperi.
Turnul lui Vasile Lupu a fost inclus pe Lista
monumentelor istorice din județul Suceava.
Turnul
clopotniță
Turnul clopotniță a fost
construit în secolul al XIX-lea pe latura de est a ansamblului. El este
confecționat din lemn și are un etaj. La parter se află intrarea în ansamblul
mănăstirii, iar la etaj este camera clopotelor.
Turnul clopotniță a fost inclus pe Lista monumentelor
istorice din județul Suceava.
Pictura mănăstirilor moldovenești-bucovinene din secolele 15-16 a adus cu ea unicitate de concepție, dar și de coloristică. Au rămas posterității albastrul de Voroneț, auriul de Moldovița, cărămiziul de Humor, verdele de Sucevița, verdele de Arbore și galbenul (ocrul) de Pătrăuți. Multe alte biserici ale vremii s-au bucurat de dăruirea coloristică a meșterilor, dar n-au avut șansa de conservare a operelor pictate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu