Ctitorire
Săpăturile
arheologice efectuate în ultimul deceniu al sec.al 20-lea atât în interiorul
Bisericii "Adormirea Maicii Domnului din Baia", cât și în întreaga
incintă a monumentului, au dus la descoperirea temeliei (un parament de 0,40 m)
unei alte biserici construită anterior celei ridicate de Petru Rareș, precum și
a unor monede voievodale din vremea lui Ștefan cel Mare, Petru Rareș și Alexandru Lăpușneanu.
Biserica
"Adormirea Maicii Domnului" din Baia a fost ctitorită în anul 1532 de domnitorul moldovean Petru Rareș (1527-1538, 1541-1546), fiul lui Ștefan cel Mare.
Deasupra ușii de intrare se află o pisanie în limba slavonă cu următorul text:"Cu vrerea
Tatălui și cu ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh, binecredinciosul
și iubitorul de Hristos, Io Petru Voievod, din mila lui Dumnezeu Domnul Țării
Moldovei, fiul bătrânului Ștefan Voievod, a zidit și săvârșit acest hram întru
numele Adormirii Precistei și stăpânei noastre Născătoare de Dumnezeu Maria, în
anul 7040 luna septembrie 12, iar al domniei lui anul al cincilea și pe al
șaselea curgător." Lăcașul
de cult a fost pictat atât în interior, cât și în exterior între anii 1535-1538
tot pe cheltuiala domnitorului.
Cronicarul Grigore Ureche (c. 1590-1647) scrie astfel în "Letopisețul țărâi Moldovei,
de când s-au descălecat țara și de cursul anilor și de viiața domnilor carea
scrie de la Dragoș vodă până la Aron vodă" despre ctitoriile bisericești ale
domnitorului Petru Rareș: "Iară
daca să întoarse Pătru vodă de la Țara Ungurească, într-acéia laudă au sfârșit
mănăstirea Pobrata, carea era zidită de dânsul și o au sfințit. Așijderea și
mănăstirea Râșca au început. Din Dobrovățul încă au săvârșitu, de la Căpriiana
mănăstirea au lucrat, încă și alte lucruri bune multe să află făcute de dânsul,
cumu-i la mitropoliia de Roman și la mitropoliia de Suceava și la mănăstirea de
Bistriță și bisérici de piiatră în Hârlău și în Bae și încă și alte lucruri
bune multe să află în țară de dânsul făcute."
Cercetările
efectuate în ultimul deceniu al sec.al 20-lea, prilejuite de realizarea
lucrărilor de restaurare, au condus la ipoteza existenței în faza primară a
bisericii a unui pridvor deschis cu arcatura înaltă asemănătoare cu cea de la
biserica Mănăstirii
Moldovița sau de la
biserica Mănăstirii Humor.
Pridvorul avea un singur nivel, cu patru arce înalte, dintre care două cu
parapet pe fațada de vest și câte unul pe laturile de nord și sud, pe unde erau
și accesele din exterior. După opinia arhitectului Virgil Polizu, pridvorul
inițial a fost modificat în urma unor deteriorări structurale majore în zidăria
bisericii, datorate unor calcule eronate realizate de meșterii lui Petru Rareș.
In
decursul timpului, lăcașul de cult a fost reparat de puține ori. O primă serie
de lucrări de renovare a avut loc în anul 1925, în urma demersurilor
istoricului Nicolae Iorga.
În timpul celui de-al doilea război mondial, s-a aflat în
zonă o linie a frontului, fiind pricinuite unele avarii vechiului lăcaș de
cult.
Ca urmare a deteriorării grave a structurii de rezistență a
edificiului monument istoric prin infiltrarea apei în ziduri, au fost necesare
lucrări de restaurare ale bisericii. Lucrările au fost începute în 1987 la
comanda Mitropoliei Moldovei și Sucevei de un grup de specialiști aflat sub
coordonarea arhitectului Virgil Antonescu (1909-?); lucrările s-au desfășurat
cu intermitență din cauza lipsei fondurilor și au durat aproape două decenii.
Pe
lângă cercetările arheologice, s-a realizat consolidarea lăcașului de cult prin
executarea de lucrări de dren în jurul bisericii (1992-1994), consolidarea
bolților și a zidurilor cu grinzi și stâlpi de beton armat, înlocuirea totală a
acoperișului (s-a înlocuit șarpanta de stejar și s-a amplasat o nouă
învelitoare din tablă de zinc de 8 mm). După cum considera arhitectul Virgil
Polizu, "refacerea
șarpantei, învelitorii și streșinii, o reușită asemeni celei de la Arbore,
datorită aceluiași sensibil arhitect care a fost Virgil Antonescu, a redat
monumentului volumul său inițial, armonios și impozant, echilibrat în proporții
și impunător în dimensiuni".
In
vara anului 1998, în urma săpăturilor făcute de un grup de arheologi ieșeni,
s-a descoperit o ciupercă numită "Cancerul zidurilor", care făcea ca
zidurile interioare să fie afectate de o igrasie progresivă. Mai multe comisii
de specialiști au sosit la Baia pentru a hotărî asupra măsurilor necesare
pentru salvarea și restaurarea picturii.
In vederea consolidării zidurilor, frescele exterioare a
trebuit să fie decapate, ele fiind replantate în 2006 de o echipă condusă de
pictorul restaurator Ion Chiriac. In
interior, s-a amplasat o pardoseală din cărămidă specială, de Sighișoara.
Lucrările de consolidare și restaurare au fost recepționate
la 29 noiembrie 2005. Cu acest prilej, pr. paroh Vasile Hrestic a catalogat
lucrarea ca fiind "cea
mai consistentă, sistematică și complexă restaurare de la domnia lui Petru
Rareș până în prezent”.
In perioada derulării lucrărilor de consolidare a lăcașului
de cult, slujbele bisericești au fost oficiate într-o biserică de lemn din
apropiere. In anul 2004, cu prilejul comemorării a 500 de ani de la moartea
marelui voievod al Moldovei, Ștefan cel Mare, arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților a dispus
construirea a 6 biserici de lemn de dimensiuni mici în care să se oficieze
slujbele bisericești pe parcursul restaurării bisericilor monument istoric (la
Arbore, Baia, Bălinești, Părhăuți, Pătrăuți și Sfântu Ilie). In prezent, se dorește restaurarea
frescelor interioare, deteriorate ca urmare a igrasiei și infiltrării apei.
Arhitectura
Analizând
arhitectura Bisericii “Adormirea Maicii Domnului” din Baia, arhitectul Virgil
Polizu o încadrează în grupul de biserici din prima jumătate a secolului al
XVI-lea, "care preiau și prelucrează, aparent minimal, planul, arhitectura și decorația unor alte
monumente premergătoare ca timp și aparținând în principal perioadei lui Ștefan
cel Mare".
Biserica
"Adormirea Maicii Domnului" din Baia este construită din piatră și
cărămidă, în plan rectangular, fără turlă. Absidele naosului sunt înscrise în
grosimea zidurilor, iar absida altarului, de formă semicirculară, este
decroșată față de restul construcției. Ea are fațadele simple, tencuite și
văruite și fără nici un fel de decorații și nici cornișă. Soclul este din
piatră cioplită.
Edificiul
monument istoric este împărțit în pridvor, pronaos, naos și altar. Pridvorul
are un etaj deschis prin patru arcade în arc frânt, acolo aflându-se clopotnița.
Din punct de vedere al arhitecturii, edificiul este asemănător cu Biserica
Duminica Tuturor Sfinților din Părhăuți, ctitorită de logofătul
Gavriil Trotușan în 1522. Pridvorul deschis al bisericii din
Baia este asemănător astăzi cu cel al bisericii din Părhăuți, construită de Petru Rareș, cu 10
ani mai devreme decât cea din Baia.
După
cum a rezultat în urma cercetărilor efectuate în ultimul deceniu al sec.al 20-lea, biserica a avut în faza primară un pridvor deschis cu arcatura
înaltă asemănătoare cu cea de la biserica Mănăstirii Moldovița sau de la biserica Mănăstirii Humor. Pridvorul avea un singur
nivel, cu patru arce înalte, dintre care două cu parapet pe fațada de vest și
câte unul pe laturile de nord și sud, pe unde erau și accesele din exterior.
Arhitectul Virgil Polizu menționează mai multe elemente care susțin această
ipoteză: Se observă urmele de naștere ale bolții
cilindrice de cărămidă ce acoperea transversal pridvorul, la partea superioară
a camerei clopotelor, actuala boltă de peste parterul pridvorului
actual are o zidărie neglijentă, colțul fostelor arcade laterale ale pridvorului
este cutat și are piatra frumos finisată pe fațada interioară, pe toată
înălțimea elevației, aspect observat în urma apariției de fracturi între navă
și pridvor la nivelul cornișei și în special la nivelul pardoselii
compartimentului clopotelor, existența unui masiv de zidărie pe fațada de
vest, peste un gol destul de amplu ca deschidere, lipsa unui ancadrament sau a altor elemente de
marcare, obișnuite în arhitectura epocii, la profilul de piatră a soclului, în
dreptul golului de intrare.
Pridvorul
inițial a fost modificat în urma unor deteriorări structurale majore în zidăria
bisericii, ca urmare a unor calcule incorecte ale elementelor de rezistență.
Pictura
Asemeni altor biserici ctitorite de Petru Rareș, și Biserica
"Adormirea Maicii Domnului" din Baia a fost pictată între anii
1535-1538 atât în exterior, cât și în interior, tot pe cheltuiala domnitorului.
Picturile murale ale bisericii din Baia erau contemporane cu cele de la Mănăstirea Humor.
Pictura exterioară s-a păstrat mai bine pe peretele sudic și pe cel vestic,
putându-se vedea imagini palide din „Asediul Constantinopolului“ sau din
"Arborele lui Iesei". Pictura interioară nu este cea originală, ea
fiind refăcută în mare parte.
Pe peretele vestic din dreapta intrării în naos se află un tablou votiv în care sunt pictați ctitorul Petru Rareș, Doamna Elena și un copil, probabil Iliaș. Cei trei sunt reprezentați în haine festive; domnitorul poartă pe cap, sub coroana voievodală, o bonetă brodată cu mărgăritare, iar Doamna Elena Rareș un văl lung care-i cade pe spate.
Pe peretele vestic din dreapta intrării în naos se află un tablou votiv în care sunt pictați ctitorul Petru Rareș, Doamna Elena și un copil, probabil Iliaș. Cei trei sunt reprezentați în haine festive; domnitorul poartă pe cap, sub coroana voievodală, o bonetă brodată cu mărgăritare, iar Doamna Elena Rareș un văl lung care-i cade pe spate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu