Tradiţia aşează pe valea râului Suceviţa, între dealuri, o biserică din lemn şi o schivnicie de pe la începutul veacului al 16-lea. Legenda spune că, mai târziu, pentru răscumpărarea a cine știe căror păcate, o femeie a adus cu carul ei tras de bivoli, timp de treizeci de ani, piatra necesară actualei construcţii. Primii sihaștri de pe valea pârâului Sucevița au fost ucenici ai Sfantului Daniil Sihastrul. Acesti sihaștri se nevoiau sub Muntele Obcina Mare, unde mai târziu și-au făcut o mică biserică de lemn cu hramul "Schimbarea la Față". Locul se numeste până astazi "La Pustnici".
La începutul secolului al 16-lea a sihăstrit aici Calistrat Sihastrul, un alt ucenic al Sfantului Daniil de la Voroneț. Acest mare isihast a adunat în jurul său mai multi ucenici și a înnoit prima sihastrie, cunoscută apoi prin tradiție sub numele de "Sihastria lui Calistrat", transformată spre sfarșitul sec.al 16-lea în actuala Mănăstire Sucevița.
Documentar, mănăstirea este atestată la 1586 ca rezultat al iniţiativei mitropolitului Gheorghe Movilă.
Cei mai renumiți sihaștri, după Cuviosul Calistrat, au fost Pangratie Arhimandritul (+1615) si Cuviosul Isachie (sec.al 18-lea). Primul s-a nevoit cu câțiva ucenici pe o culme, numita pănă azi "Dealul lui Pangratie", iar al doilea a sihăstrit pe dealul Furcoiului. După desființarea mănăstirii (în anul 1786), viata de sihăstrie a început să se stingă.
Monumentul este o ctitorie comună a familiilor Movileştilor (mari boieri, cărturari şi chiar domnitori ai Moldovei şi Ţării Româneşti, sec. 16-17). Construit, la numai 18 Km de Rădăuţi, în stilul arhitecturii moldoveneşti - îmbinare de elemente de artă bizantină şi gotică, la care se adaugă elemente de arhitectură ale vechilor biserici de lemn din Moldova - edificiul, de mari proporţii, păstrează planul trilobat şi stilul statornicit în epoca lui Ştefan cel Mare, cu pridvorul închis. Notă aparte fac celelalte două mici pridvoare deschise (stâlpi legaţi prin arcuri în acoladă) plasate mai târziu pe laturile de sud şi de nord, prin excelenţă "munteneşti". Ele constituie un evident ecou al arhitecturii din Țara Românească.
Se menţin firidele absidelor, chenarele gotice din piatră şi ocniţele numai la turlă, inclusiv pe baza ei stelată. Incinta este un patrulater (100x104 m) de ziduri înalte (6 m) şi groase (3 m) prevăzute cu contraforturi, metereze, drum de strajă, patru turnuri de colţ şi unul cu paraclis peste gangul intrării (stema Moldovei). Se mai află încăperi ale vechii case domneşti şi beciuri unde ar fi fost ascunsă o fabuloasă avere (Ion Neculce). Pictura murală interioară și exterioară este de o mare valoare artistică, fiind o amplă narațiune biblică din Vechiul și Noul Testament.
După venirea pe tronul Moldovei (1595), Ieremia Movilă a adaugat bisericii două pridvoraşe, amplasate la intrări, zidurile şi turnurile de incintă, care conferă mănăstirii înfăţişare de cetate medievală, o casă domnească, ale cărei ruine se mai văd şi astăzi pe latura de nord, precum şi chilii pentru călugări. Tot în timpul domniei lui Ieremia Movilă s-a pictat biserica în interior şi exterior. Pictura, realizată în frescă, a fost executată de doi pictori moldoveni, Ioan Zugravul și fratele său Sofronie, și se păstrează în forma originală. Aceasta are o valoare artistică, culturală, istorică și duhovnicească incontestabile în întreaga lume. Tabloul votiv înfățișând familia lui Ieremia Movilă, se desfășoară în partea stangă a ușii naosului, în partea opusă aflându-se al doilea tablou votiv reprezentând pe mitropolitul Gheorghe Movilă, inițiatorul construirii bisericii, și pe tatăl fraților Movilă, Ioan Movilă (fost logofat, călugărit la bătrânețe cu numele de Ioanichie).
In camera mormintelor îşi dorm somnul de veci fraţii voievozi Ieremia și Simion Movilă ale căror lespezi funerare din marmură de Ruşchiţa urmează tradiţia inaugurată de Ştefan cel Mare, ca valoroase obiecte de artă medievală românească. Iconostasul Mănăstirii Suceviţa este sculptat în lemn de tisă, în stil baroc-rococo şi datează din anul 1801. Viaţa monahală s-a întrerupt în anul 1785 după anexarea frauduloasă a Bucovinei la Imperiul Habsburgic şi s-a reluat la 1 aprilie 1991.
In camera mormintelor îşi dorm somnul de veci fraţii voievozi Ieremia și Simion Movilă ale căror lespezi funerare din marmură de Ruşchiţa urmează tradiţia inaugurată de Ştefan cel Mare, ca valoroase obiecte de artă medievală românească. Iconostasul Mănăstirii Suceviţa este sculptat în lemn de tisă, în stil baroc-rococo şi datează din anul 1801. Viaţa monahală s-a întrerupt în anul 1785 după anexarea frauduloasă a Bucovinei la Imperiul Habsburgic şi s-a reluat la 1 aprilie 1991.
Pictura interioară este repartizată pe toată suprafaţa disponibilă conform schemelor tradiţionale, îmbogăţită însă prin subiecte mai puţin obişnuite în Moldova, dar familiare pentru Muntenia (Cortul Mărturiei, în altar). Naosul cuprinde un mozaic miniatural de întâmplări din Viaţa lui Iisus și trei imagini ale Genezei unde natura, peisajul, ies în prim plan (sunt tratate cu generozitate şi semnificativ, zugravii plasând fără sfială în ambianţa persano-mediteraneeană maci, garofiţe şi viţă de vie),
Tabloul votiv este bogat în personaje. Unică în pictura noastră este iconografia ocniţei (Viaţa lui Moise), tot miniaturizată, unde apar şi căţei, purcei, ba chiar evrei cu căciuli ţuguiate, elemente laice de sorginte locală, în timp ce Maica Domnului (pe boltă) are flori în nimb şi este încorporată unui peisaj montan. Alte sute de scene descriu, în pronaos, Viaţa Sfântului Gheorghe, Calendarul, Sinoadele, imagini din Viaţa Sfântului Nicolae ce se desfăşoară în ambianţă marină. Pridvorul întâmpină, ca de obicei, cu Judecata de Apoi şi o foarte pământeană relatare istorică: Intâmpinarea moaştelor Sfântului Ioan cel Nou la curtea lui Alexandru cel Bun.
Suceviţa, ultima biserică din Bucovina zugrăvită pe faţade (1596), este monumentul cu cel mai mare număr de imagini religioase din ţară, este un "testament al artei vechi moldoveneşti" (Paul Henry). Tradiţia şi inovaţia se împletesc original şi pitoresc într-o desfăşurare multicromă dominată de verdele cu "intensitatea smaraldului şi vigoarea ierbii proaspete după ploaie".
Zugravii, fraţii moldoveni Sofronie şi Ion, s-au dovedit buni cunoscători ai rânduielilor iconografice, dar şi ai arhitecturii italiene (Imnul acatist, la sud) sau ruseşti (Pocrovul, între ferestrele gotice). Scenele şi personajele din Arborele lui Iesei (peretele de sud) apar cel puţin la fel de importante ca peisajul (element de prim plan la Moldoviţa şi Voroneţ), Cele şapte registre pe orizontală ale Rugăciunii tuturor sfinţilor (Cinul) de pe abside, impune prin puterea de sugestie şi colorit. Revelatoare şi definitorie pentru Suceviţa rămâne însă Scara lui Ioan Climax (la nord), cea mai vastă interpretare iconografică românească a credinţei într-o primă judecată imediat după moarte şi una din cele mai valoroase compoziţii ale picturii medievale româneşti. Aici, Vămile văzduhului nu mai dau nici o şansă păcătoşilor. Peretele de vest nu are pictură. Se spune că zugravul care lucra în paralel pentru Movileşi şi la Mănăstirea Teodoreni (Burdujeni) a căzut de pe schela Suceviţei şi a murit (semn rău…).
Programul iconografic al picturii interioare şi exterioare respectă tradiţia constituită în epoca lui Petru Rareş (prima jumătate a sec.al 16-lea), dar introduce teme noi, cu caracter teologico-dogmatic, cum este scena din conca naosului reprezentând imnul liturgic "Unul născut…" şi alte reprezentări ale Sfintei Treimi. O trăsătura caracteristică a picturii de la Suceviţa este înclinaţia spre naraţiune, configurând cicluri complete din vieţile unor sfinţi (Sf.Pahomie, Sf.Ioan cel Nou de la Suceava, Sf.Ierarh Nicolae, Sf.Mucenic Gheorghe, Viaţa lui Moise, etc...), prezentate cu scop educativ. Ştiinţa şi măiestria pictorilor se descifrează mai ales în abordarea perspectivelor studiate, a populării fundalurilor cu peisaje sau arhitecturi specifice spaţiului artistic postbizantin din această zonă a Europei. Tabloul votiv înfăţişând familia lui Ieremia Movilă, se desfăşoară în partea stângă a uşii naosului, în partea opusă aflându-se al doilea tablou votiv reprezentând pe mitropolitul Gheorghe Movilă, iniţiatorul construirii bisericii, şi pe tatăl fraţilor Movilă, Ioan Movilă (fost logofăt, călugărit la bătrâneţe cu numele de Ioanichie).
Mănăstirea Suceviţa este singura din grupul bisericilor cu pictură exterioară din Bucovina care îşi păstrează latura de nord. Aici este reprezentată scena "Scara virtuţilor", cea mai impresionantă prin amploarea şi contrastul dintre ordinea îngerilor şi haosul iadului. Este redată lupta dintre bine şi rău, încercarea omului de a păşi spre perfecţiune pentru a-şi redobândi chipul pierdut prin căderea în păcat. Pe pereţii celor trei abside, în şapte registre, este redată "Rugăciunea tuturor sfinţilor", temă unică în lumea creştin-ortodoxă, creaţie a şcolii de pictură din Moldova . Faţada sudică este decorată cu "Arborele lui Iesei", având la bază filosofii antici, între care se regăsesc David și Solomon, Homer, Sofocle și Aristotel, "Acatistul Maicii Domnului", "Rugul în flăcări" şi "Acoperământul Maicii Domnului".
Pictura murală de la Mănăstirea Suceviţa, considerată de cercetătorul de artă francez Paul Henry drept "testamentul artei moldoveneşti", încheie epoca de mari creaţii care a fost sec. al 16-lea, ale cărei monumente cu pictură exterioară de la Humor, Moldoviţa, Arbore şi Voroneţ constituie capodopere ale artei universale.
Scenele și personajele din Arborele lui Iesei apar cel puțin la fel de importante ca peisajul (element de prim plan la Moldovița ori Voroneț).
Peretele de vest nu are pictură. Se spune ca zugravul, care lucra în paralel la Mănăstirea Sucevița a Movileștilor și la Mănăstirea Teodoreni din Burdujeni, a căzut de pe schela Mănăstirii Suceviței și a murit.
Muzeul mănăstirii este în posesia uneia dintre cele mai bogate şi mai preţioase colecţii de artă medievală din Moldova: acoperămintele de morminte ale domnitorilor Ieremia (1606) şi Simion Movilă (1609), capodopere ale broderiei, totodată printre cele mai reuşite portrete laice din epocă: epitaful cu 10000 de mărgăritare (1597), caseta de argint cu părul doamnei Elisabeta, soţia lui Ieremia Movilă (vezi N. Iorga - Doamna lui Ieremia, C. Gane - Trecute vieţi de Doamne şi Domniţe).Remarcabile sunt şi pietrele tombale din gropniţă ale celor doi Movileşti, cu unele influenţe munteneşti în decoraţia cioplită.
In complexul cultural-artistic de la Mănăstirea Suceviţa, se recunoaşte arta medievală a sec. al 15-lea şi al 16-lea. Se găsesc reunite elemente arhitectură religioasă, de apărare civilă și, monastică, pictură, sculptură în lemn şi piatră, broderii, manuscrise minunate şi argintărie. Expusă în actualul muzeu, fosta sală de consiliu situată pe latura de est a incintei, colecţia cuprinde broderii din sec.al 15-lea şi al 16-lea, din vremea lui Ştefan cel Mare şi Ieremia Movilă, lucrate cu fir de aur, argint, mătase şi perle, portretele lui Ieremia şi Simion Movilă, un epitaf cu perle, tetraevangheliare ferecate în argint aurit, un chivot dăruit de mitropolitul Gheorghe Movilă.
Biserica Reînvieii de la Mănăstirea Suceviţa a fost adăugată în data de 1 august 2010 pe lista monumentelor din Patrimoniul UNESCO. Aceasta atestare a extins lista bisericilor pictate exterior din Bucovina aprobată în 1993, listă care cuprindea numai şapte astfel de monumente. Datorită valorii sale şi a rolului educativ, religios, cultural, Mănăstirea Suceviţa perlă a ortodoxiei româneşti, face parte din patrimoniul universal.
Pictura mănăstirilor moldovenești-bucovinene din secolele 15-16 a adus cu ea unicitate de concepție, dar și de coloristică. Au rămas posterității albastrul de Voroneț, auriul de Moldovița, cărămiziul de Humor, verdele de Sucevița, verdele de Arbore și galbenul (ocrul) de Pătrăuți. Multe alte biserici ale vremii s-au bucurat de dăruirea coloristică a meșterilor, dar n-au avut șansa de conservare a operelor pictate.
Ar fi un lucru normal ca Ioan Zugravul sa fie numit pe lista marilor pictori romani.
RăspundețiȘtergereManastirea Sucevita este in patrimoniu UNESCO in primul rand datorita operei lui. Nu multi pictori au o astfel de recunoastere.