La începutul sec.al 14-lea a luat ființă pe Valea
Siretului una din cele mai vechi sihastrii din Moldova . Calugarii se nevoiau câte
doi-trei în mici chilii de lemn și își câștigau existența din împletirea coșurilor
de salcie de pe lunca Siretului. Cu timpul au construit o mică biserică cu
hramul "Sfantul Nicolae", numită "Sihastria din Poiana".
In anul 1391, în timpul domniei lui Petru I Mușat (1375-1391), izvoarele vremii consemnează existența Bisericii "Sf. Nicolae" în Poiana Siretului. Acest lăcaș de cult era construit din lemn de stejar, fiind una dintre cele mai vechi biserici atestate pe teritoriul Moldovei. Locul unde a fost construit acest lăcaș de cult nu este cunoscut, din denumirea sa rezultând că se afla în mijlocul unei păduri. El a fost menționat din nou într-un document din 2 iulie 1396.
In anul 1391, în timpul domniei lui Petru I Mușat (1375-1391), izvoarele vremii consemnează existența Bisericii "Sf. Nicolae" în Poiana Siretului. Acest lăcaș de cult era construit din lemn de stejar, fiind una dintre cele mai vechi biserici atestate pe teritoriul Moldovei. Locul unde a fost construit acest lăcaș de cult nu este cunoscut, din denumirea sa rezultând că se afla în mijlocul unei păduri. El a fost menționat din nou într-un document din 2 iulie 1396.
După scurgerea câtorva decenii, domnitorul Alexandru cel Bun (1400-1432)
a clădit o nouă biserică, de această dată din piatră, mai la vale, de-a lungul pârâului Probota. In această biserică, Ștefan cel Mare a
îngropat-o pe mama sa, Oltea Doamna, decedată în 1465 Lăcașul de cult a fost
avariat de un cutremur, fiind reconstruit de Ștefan cel Mare. Nici acest lăcaș
de cult nu a avut viață lungă, fiind dărâmat în urma unei alunecări de teren. Urmele acestei biserici se mai văd și
astăzi.
Petru Rareș (1527-1538,
1541-1546) a zidit o biserică nouă, pe un platou care domină valea Siretului,
la circa 300 m vest de ultimul amplasament. Intr-un document din 16 aprilie
1527, deci la scurtă vreme după urcarea sa pe tron (la 20 ianuarie 1527), Petru
Rareș declara că "am zidit mănăstirea Pobrata și am înfrumusețat-o și am
isprăvit-o și am miluit-o cu sate și cu metoace". Din acest document rezultă că domnitorul dăruise
un sat chiar în ziua sfințirii bisericii.
Pe zidul dinspre sud al pridvorului, în dreapta ușii gotice se păstrează pisania în limba
slavonă, cu urmatorul conținut: "Cu vrerea Tatalui și cu ajutorul Fiului și
cu săvârșirea Sfantului Duh, iată eu, robul Stăpânului meu Iisus Hristos, Io Petru Voievod, cu mila Lui Dumnezeu domn al
țării Moldovei, fiul lui Ștefan Voievod cel Batrân, a binevoit domnia mea cu
buna mea voie în a 4-lea an al stăpânirii (mele) împărătești, a zidi acest hram
întru numele Arhiereului facatoru
de minuni Nicolae,
fiind egumen chir Grigore in anul 7038 (1530)". Pisania s-a
întocmit la trei ani după începerea lucrărilor la lăcaș, la finalizare.
Se pare că domnitorul a fost îndemnat să ctitorească această biserică de către vărul său, Grigorie Roșca, care a fost și primul egumen al Mănăstirii Probota (1527-1546) și a devenit apoi mitropolit al Moldovei (1546-1551). IIn acest sens stă mărturie o scrisoare trimisă de mitropolitul Grigorie către călugării mănăstirii (în care afirmă că el a fost cel care l-a îndemnat pe Petru Rareș să construiască mănăstirea "din pajiște, cu toată înfrumusețarea"), precum și pomenirea numelui său în pisanie. Tot mitropolitul Grigorie l-a îndemnat pe domnitor să-și aleagă ca necropolă Mănăstirea Probota în loc de Putna, ceea ce a provocat protestele celor de la Putna, care "au lătrat mult" și l-au blestemat pe fostul mitropolit.
Se pare că domnitorul a fost îndemnat să ctitorească această biserică de către vărul său, Grigorie Roșca, care a fost și primul egumen al Mănăstirii Probota (1527-1546) și a devenit apoi mitropolit al Moldovei (1546-1551). IIn acest sens stă mărturie o scrisoare trimisă de mitropolitul Grigorie către călugării mănăstirii (în care afirmă că el a fost cel care l-a îndemnat pe Petru Rareș să construiască mănăstirea "din pajiște, cu toată înfrumusețarea"), precum și pomenirea numelui său în pisanie. Tot mitropolitul Grigorie l-a îndemnat pe domnitor să-și aleagă ca necropolă Mănăstirea Probota în loc de Putna, ceea ce a provocat protestele celor de la Putna, care "au lătrat mult" și l-au blestemat pe fostul mitropolit.
Cronicarul Grigore Ureche menționează
în Letopisețul său că Petru Rareș a început construirea Mănăstirii Probota în
anul 1528, ridicând-o până la jumătate în prima sa domnie și săvârșind-o în a
doua sa domnie ("Pre acéle vremi Pătru
vodă au urzit mănăstirea Pobrata și o au zidit-o pănă în jumătate.", "Iară daca să întoarse Pătru vodă de la Țara Ungurească,
într-acéia laudă au sfârșit mănăstirea Pobrata, carea era zidită de dânsul și o
au sfințit."). Această afirmație
este însă eronată, deoarece în pisanie se spune că biserica a fost finalizată
în anul 1530. Lăcașul de cult a fost pictat în interior și exterior în 1532.
Mănăstirea Probota, sau Pobrate (frăție) a beneficiat de o
atenție deosebită din partea domnitorului Petru Rareș. Acesta i-a întărit toate
daniile mai vechi pe care le primise Biserica "Sf. Nicolae" din
Poiana Siretului, adăugându-i sate noi și înzestrând-o cu odoare de preț. Ctitoria
lui Petru Rareș a devenit necropolă
voievodală. In septembrie 1546, domnitorul Petru Rareș a fost înmormântat în
biserica ctitorită de el. Acest moment a fost relatat astfel de către
cronicarul Grigore Ureche: "Pătru vodă fiindu bătrân de zile și căzându în boală
grea, au plătitu datoriia sa, ce au fostu dator lumii și s-au săvârșit
septemvrie 2, vineri, la miiazănoapte și cu cinste l-au îngropat în mănăstire
în Pobrată ce este făcută de dânsul, cu multă jale și plângere, ca după un
părinte al său".
După
moartea voievodului, în anul 1550, Doamna Elena și trei copii ai săi (Iliaș Voievod,
Ștefan și Constantin) au închis biserica cu un zid gros de incintă, cu trei
turnuri de apărare pe latura estică, mănăstirea semănând astfel cu o cetate
medievală. Iliaș Rareș a construit în incintă locuințe domnești. In biserica
mănăstirii au fost ulterior înmormântați domnitorul Ștefan Rareș (care urcase pe tron după fratele său,
Iliaș, și domnise în perioada 1551-1552) și Doamna Elena Rareș (decedată în 1553). In anii următori,
în mănăstire au fost îngropați unii dregători și familiile lor, printre aceștia
menționând pe episcopul Mitrofan de Rădăuți (+ 1552), pârcălabul Frățian (+
1544), pârcălabul Nicoară Hâra (+ 1545) sau pe marele vistiernic
Stroici.
Pe la mijlocul sec.al 16-lea, mai precis în anii imediat
următori ridicării zidului de incintă (1550), au fost construite în incinta
mănăstirii patru clădiri din zidărie masivă de piatră legată cu mortar de
var/nisip (o clădire cu rol de stăreție în partea sudică, o clădire cu rol de
cuhnie și brutărie lipită de zidul de incintă sudic, o clădire cu rol de
trapeză a obștii monahale ridicată în partea de sud-est a incintei, și o anexă
gospodărească aflată în colțul sud-vestic.
Potrivit mărturiilor documentare, Mănăstirea Probota a fost prădată în anul 1622 de tâlhari, care au incendiat unele clădiri din incintă și au profanat unele morminte. Distrugerile au fost confirmate de cercetările arheologice. In anul 1646, s-au început o serie de lucrări de refaceri și restructurări ale ansamblului. Lucrările s-au desfășurat în etape succesive și au durat până spre 1680. Acele ample reparații începute de Vasile Lupu în anul 1646 erau menționate într-o pisanie - astăzi pierdută - văzută la sfârșitul sec.al 19-lea și transcrisă de episcopul Melchisedec Ștefănescu.
Potrivit mărturiilor documentare, Mănăstirea Probota a fost prădată în anul 1622 de tâlhari, care au incendiat unele clădiri din incintă și au profanat unele morminte. Distrugerile au fost confirmate de cercetările arheologice. In anul 1646, s-au început o serie de lucrări de refaceri și restructurări ale ansamblului. Lucrările s-au desfășurat în etape succesive și au durat până spre 1680. Acele ample reparații începute de Vasile Lupu în anul 1646 erau menționate într-o pisanie - astăzi pierdută - văzută la sfârșitul sec.al 19-lea și transcrisă de episcopul Melchisedec Ștefănescu.
Domnitorul Vasile Lupu (1634-1653) a refăcut parțial zidurile
de incintă, turnurile de colț și acoperișul bisericii și a construit o a doua
casă domnească, la sud de biserică. Biserica a fost acoperită de postelnicul
Iorga, iar clisiarnița și turnul de către vornicul D. Șoldan.
Intr-un document din 12 ianuarie 1664 se menționează că
hatmanul Gheorghe Coci (fost paharnic) promisese "să direagă trăpăzăria cia di
peatră și maghernița și chelăriile și să o acopere". El a reparat în
1646 numai trapezăria "iară
din lotru ci-au fostu stricat nemică n-au dires", deși călugării "au dodeit de multe ori la
hatmanul să-și istovască lucrul precum au grăit". Din cauza faptului
că el nu a mai continuat reparațiile, "s-au
răsăpit și chelăriile și maghernița".
In sec.al 17-lea au avut loc ample modificări ale
structurilor clădite. A avut loc o amplă refacere a zidurilor de incintă
(parțial zidurile de pe laturile de est și vest și în întregime cel de pe
latura sudică). S-a renunțat la trapeza din partea de sud-est a incintei și la
anexa gospodărească din colțul sud-vestic și s-a renunțat la partea supraterană
a clădirii cu rol de stăreție (pivnițele au mai fost folosite până spre
sfârșitul secolului al 18-lea, când au fost definitiv abandonate și umplute cu
pământ). Clădirea cu rol de cuhnie și brutărie, lipită de zidul de incintă
sudic, a fost refăcută și a preluat și rolul de trapeză. S-a construit în
partea sudică o clădire nouă, care a preluat funcțiile celorlalte construcții
dezafectate, un corp de chilii lângă zidul de incintă estic și o construcție
care adăpostea două sau trei spații locuibile și spații de depozitare, în
partea de nord a incintei. O mare
parte a acestor lucrări au fost săvârșite în perioada 1676-1677 din dispoziția
mitropolitului Dosoftei Barilă.
Mănăstirea Probota a fost un valoros centru de cultură
românească medievală. Aici și-au desfășurat activitatea patru mitropoliți
cărturari ai Moldovei: Grigorie
Roșca (primul egumen
al Probotei, mitropolit în perioada 1546-1551) - în prima jumătate a sec.al 16-lea, Gheorghe Movilă (călugărit la Probota, mitropolit în
perioadele 1588-1591 și 1595-1605) și Teodosie Barbovschi (călugărit la Probota, mitropolit în
perioada 1605-1608) - în a doua jumătate a sec.al 17-lea și Dosoftei Bărilă (călugărit în 1648 la Probota,
mitropolit în perioadele 1671-1674 și 1675-1686).
In
anul 1677, mitropolitul Dosoftei a închinat Mănăstirea Probota și moșiile ei
Bisericii Sfântului Mormânt de la Ierusalim.
Aici s-au instalat călugări greci care nu s-au îngrijit de conservarea
ansamblului mănăstiresc, nepăsarea lor ducând la degradarea în timp a ctitoriei
lui Petru Rareș. Cu toate acestea, s-au efectuat unele lucrări sumare de
reparații în 1785 și o acoperire a bisericii în 1835. Pe lângă nepăsare, călugării greci au
dat dovadă și de nepricepere. Astfel, reparațiile efectuate în jurul anului
1844 mai mult au dăunat monumentului. Picturile murale interioare din altar,
naos și încăperea mormintelor au fost acoperite cu zugrăveli în tehnica „a
secco”, în stil neorealist, realizate grosolan și de proastă calitate. De
asemenea, ferestrele gotice din pridvor și pronaos au fost zifite unele în
întregime, iar altele doar în parte.
La 15 septembrie 1863, prin efectul Legii
secularizării averilor mănăstirești, domeniile și bunurile mănăstirii trec în
proprietatea statului. Mănăstirea Probota este desființată, iar biserica
"Sf. Nicolae" devină biserică parohială a satului. Clădirile din
complexul monahal încep să se degradeze, iar chiliile și locuințele domnește
sunt mistuite de un incendiu de la începutul secolului al XX-lea. Resturile
rămase sunt furate de săteni și folosite pentru construcția de case sau anexe
gospodărești.
După decenii în care a stat în uitare, Mănăstirea Probota a
revenit în atenția publică în 1904, când s-au împlinit 400 de ani de la moartea
lui Ștefan cel Mare. Atunci a fost adusă în biserică piatra de mormânt a
Doamnei Oltea, mama fostului domnitor. In anul 1925, un călugăr care a vrut să
curețe pictura din pridvor a șters cu cârpe ude picturile bolții, distrugând
unele chipuri și alterând tonurile altor picturi.
Intre anii 1934-1937, Comisiunea Monumentelor Istorice a
efectuat unele lucrări de restaurare a bisericii și clisiarniței, sub
coordonarea arhitectului Horia Teodoru. S-a decapat
tencuiala exterioară care acoperise ferestrele din pridvor și pronaos, s-au
reconstruit muluerile gotice ale ferestrelor din pridvor, s-a refăcut
acoperișul bisericii și soclul etc. În anul 1952 au fost efectuate o serie de
săpături arheologice. In 1986, s-au desfășurat lucrări de consolidare a
bisericii, fiind înlocuit acoperișul de șiță cu unul nou care respecta însă
formele învelitorilor tradiționale, compartimentate ale bisericilor din Moldova ,
după cum apăreau în tablourile votive. In
1992 au fost realizate intervenții urgente de consolidare a fracturilor și
desprinderilor de strat pictural din turlă și din exteriorul bisericii.
In
anul 1993, arhiepiscopul Pimen Zainea al Sucevei și Rădăuților a reînființat
Mănăstirea Probota, dar cu obște de maici. S-au construit ulterior noi corpuri
de chilii, clădiri administrative și spații de cazare pentru pelerini în afara
incintei mănăstirești.
In același an (1993), Biserica "Sf. Nicolae" din
cadrul Mănăstirii Probota a fost inclusă de către Organizația Națiunilor Unite
pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO)
pe lista patrimoniului cultural mondial, în grupul Bisericile pictate din nordul
Moldovei. Acest fapt a dus la creșterea interesului față de
acest monument istoric. In anii 1994 și 1995, Ministerul Culturii a finanțat o
campanie de cercetări arheologice care a vizat în cea mai mare parte numai
investigarea interiorului bisericii mănăstirii. Complexul
monahal de la Probota a fost supus între anii 1996-2001 unui amplu proces de
cercetare, restaurare și valorificare, inclusiv arheologic.
.
Biserica Sfântul Nicolae a Mănăstirii Probota
Biserica "Sf. Nicolae" este o
capodoperă a arhitecturii medievale românești și se remarcă prin silueta
elegantă, bogăția de forme și elemente arhitecturale, rafinamentul artistic,
măiestria și complexitatea ornamentației, ca și prin strălucita execuție a picturilor
care redă cu naturalețe și realism zbuciumul sufletesc al personajelor.
Biserica
este construită din piatră brută, cu asize de câte trei rânduri de cărămidă,
dispuse orizontal. Planul construcției este triconc, după tradiția bizantină.
Biserica este susținută de 7 contraforturi: două se află în colțurile
exonartexului (pridvorului), câte două încadrează cele două abside laterale și
un picior de contrafort susține absida altarului.
Absidele laterale sunt pentagonale și încadrate de câte două
contraforturi, iar absida altarului este heptagonală. Absidele sunt împodobite
cu arcade oarbe, având deasupra lor două rânduri de ocnițe (mari și mici).
Ocnițele mari se întind de la o absidă laterală la celalaltă, pe când ocnițele
mici se prelungesc până în dreptul pridvorului.
Acoperișul bisericii este din șindrilă și a avut două
boltituri mici la capete. Ulterior, acoperișul a fost înălțat,
boltiturile au fost suprimate, acoperișul turlei a fost făcut țuguiat (anterior
era boltit), iar deasupra altarului a fost înălțat tot un acoperiș țuguiat.
Deasupra naosului se află o turlă octogonală zveltă cu patru
ferestre dreptunghiulare în cele patru puncte cardinale, așezată pe două
rânduri de baze stelate suprapuse și sprijinită de patru contraforturi mici pe
laturile oarbe. Deasupra arcadelor duble se află un rând de ocnițe.
In interior, biserica este împărțită în cinci încăperi:
pridvor, pronaos, încăperea mormintelor, naos și altar. Toate aceste încăperi
(cu excepția altarului) sunt separate prin ziduri groase. La început, în
pridvor se intra prin două uși. În timp, însă, ușa de pe peretele nordic a fost
zidită, rămânând în funcțiune numai ușa de pe peretele sudic. Pridvorul are
formă dreptunghiulară și este luminat prin opt ferestre înalte realizate în
stil gotic și amplasate patru pe latura vestică, două pe latura sudică și două
pe latura nordică. Deasupra pridvorului se află o boltă semicilindrică.
In pronaos se intră printr-o ușă în stil gotic. Pronaosul
este dreptunghiular și luminat prin patru ferestre în stil gotic (câte două pe
pereții de nord și de sud). Încăperea mormintelor are o boltă semicilindrică și
este luminată prin două ferestre dreptunghiulare (una pe peretele nordic și una
pe cel sudic). Naosul are două abside semicirculare în interior și pentagonale
la exterior. În fiecare absidă laterală se află o fereastră dreptunghiulară (de
dimensiuni egale cu cele din încăperea mormintelor). Deasupra naosului se
înalță turla cilindrică în interior și octogonală la exterior. Absida altarului
este decroșată față de restul construcției, existând cele două nișe
(proscomidiarul - la nord și diaconiconul - la sud). În axul absidei se află o
fereastră dreptunghiulară identică cu cele din naos și încăperea mormintelor.
Biserica
a fost pictată în frescă în stil bizantin atât în interior, cât și în exterior.
Numele meșterilor nu se cunosc.
Picturile din interior datează din vremea domniei lui Petru
Rareș, dar ele s-au păstrat originale doar în pridvor și pronaos. Cu prilejul
reparațiilor din 1844, picturile din încăperea mormintelor, naos și altar au
fost refăcute grosolan de către meșteri care au respectat totuși planul
iconografic inițial.
Pe pereții pridvorului și pronaosului sunt pictați sfinți
prăznuiți de Biserica Ortodoxă (sinaxarul), precum și unele scene din istoria
creștinismului (calendarul). Se remarcă execuția strălucită a ansamblului
"Judecata de apoi", zugrăvit pe bolta pridvorului, precum și
"Cele șapte sinoade ale Bisericii", pe arcurile bolților pronaosului.
Din păcate, în 1925, un călugăr care a vrut să curețe pictura din pridvor a
șters cu cârpe ude picturile bolții, distrugând unele chipuri și alterând
tonurile altor picturi.
In cupola turlei naosului este pictat Pantocratorul, pe
pereții turlei fiind o reprezentare a Liturghiei cerești cu cortegiile de
îngeri, iar la baza turlei, în pandantivi, se află chipurile celor patru
evangheliști. Pe bolta altarului este reprezentată Maica Domnului cu pruncul
Iisus în brațe, iar pe pereți sunt reprezentate diferite scene din viața
Mântuitorului: Vindecarea slăbănogului, Spălarea picioarelor Domnului, Cina cea
de Taină, Învierea Domnului, Duminica Tomei ș.a.
Tabloul votiv a fost pictat pe peretele sud-vestic al
naosului, cel actual fiind refăcut în 1844. Sunt reprezentați domnitorul Petru
Rareș, Iliaș Rareș (moștenitorul tronului și viitor
domnitor), Ștefan Rareș (viitor domnitor), Doamna Elena și doi copii mai mici: Constantin și
Ruxandra. Domnitorul oferă macheta bisericii Mântuitorului, prin intermediul
Sfântului Nicolae, patronul acesteia. Chipul lui Iliaș a fost înnegrit în acest
tablou, după trecerea sa la islamism.
Inițiativa de a picta pereții exteriori ai mănăstirilor din
nordul Moldovei a aparținut domnitorului Petru Rareș. De-a lungul a câtorva decenii,
începând cu Biserica
"Sf. Gheorghe" din Hârlău (1530) și încheind cu Biserica Voroneț (1547), un număr de 15 biserici
moldave au fost împodobite cu fresce de o rară frumusețe. Această mișcare
artistică s-a stins însă într-o perioadă relativ scurtă. Există desigur două
excepții, și anume pictarea la exterior a mănăstirilor Râșca și Sucevița în anul 1552, respectiv 1596.
Biserica Mănăstirii Probota a fost zugrăvită în exterior în
anul 1532 din inițiativa vărului lui Petru Rareș, egumenul Grigore Roșca. Fiind cea de-a doua biserică
pictată la exterior din ciclul inițiat de domnitor (după Biserica
"Sf. Gheorghe" din Hârlău), ea nu a beneficiat încă de o
deplină cunoaștere a tehnicii de către meșterii zugravi, fapt ce a condus la
degradarea treptată a frescei. Din cauza ploilor și zăpezilor,
zugrăveala exterioară s-a șters în mare parte. Nu se cunosc încercări de
restaurare a picturii murale exterioare. Din frescele exterioare păstrate se
mai deslușesc doar câteva pe peretele sudic, mai adăpostit de vânturi și ploi.
Este vorba de urme din Imnul Acatist sau Arborele lui Iesei etc.
Valoarea picturilor murale de la Probota a fost constatată de
mulți specialiști în artă, concluzionându-se că "dacă arta în sine a
zugravului e departe de a egala pe aceea a florentinului, nu știu dacă nu îl
trece prin puterea sentimentului religios".
Necropola Domnească
Zidul de incintă
Clisiarnița și turnul-clopotniță
Casa Domnească și clădirile mănăstirești
Necropola Domnească
Cu
ocazia construirii acestui locaș de cult, Petru Rareș,
fiul lui Ștefan cel Mare, a decis să rupă tradiția
familiei sale princiare și să desemneze mănăstirea drept viitoare necropolă a sa și a urmașilor săi, înzestrând-o
în acest scop cu odoare de preț și moșii.
Astfel, între pronaos și naos a fost amenajată o încăpere a
mormintelor. Lângă peretele sudic, înspre pronaos, se află mormântul
domnitorului Petru Rareș.
Pe mormântul său se află o lespede cu următoarea inscripție în limba slavonă: "(Această groapă e a)
iubitorului de Hristos, robul lui Dumnezeu Io Petru Voievod, fiul bătrânului
Ștefan, care (s-a strămutat) la veșnicele lăcașuri, veșnica lui
pomenire...".
De-a lungul aceluiași perete al naosului, înspre culoar, se
află mormântul Doamnei Elena Rareș,
soția ctitorului și fiica țarului Despot. Inscripția în limba slavonă ce se
află pe lespedea funerară a mormântului său conține următoarele cuvinte: "Această groapă e a roabei lui
Dumnezeu Elina, doamna lui Petru Voievod, fiica lui Despot țarul, care s-a
strămutat în acest lăcaș și în veșnicele lăcașuri, Veșnica ei pomenire. 7..."
Tot de-a lungul peretelui sudic, dar înspre naos, se află
două morminte având lespezile tombale de dimensiuni mici și cu scrisul șters.
Aceste morminte sunt ale Eftimiei (fiica lui Petru Rareș) și Samfirei (fiica
lui Ștefan Rareș).
De-a lungul peretelui nordic se află mormântul domnitorului Ștefan Rareș (1551-1552), fiul lui Petru Rareș.
Pietrele funerare ale domnitorilor Petru Rareș și Ștefan
Rareș, precum și cea a Doamnei Elena, sunt executate în marmură și bogat
împodobite, după cum dicta obiceiul acelor vremi. Spre deosebire, lespezile
tombale ale celor două fete de domnitori sunt din piatră.
In anul 1904, cu prilejul serbărilor organizate la împlinirea
a 400 ani de la moartea lui Ștefan cel Mare, a fost adusă aici piatra de
mormânt a Doamnei Oltea (mama lui Ștefan cel Mare), fiind așezată chiar în
imediata apropiere a mormintelor lui Petru Rareș și soției sale, Pe piatra sa tombală este următoarea
inscripție: "Acesta este
mormântul roabei lui Dumnezeu Oltea, mama domnului Io Ștefan Voievod, care a
murit la anul 6973 (1465), noiembrie 4". Ștefan cel Mare și-a îngropat
mama în Biserica "Sfântul Nicolae" din Poiana Siretului, aflată în
apropierea actualei mănăstiri Probota.
După stingerea familiei ctitorului, Mănăstirea Probota a
devenit necropolă boierească. In pridvorul și în pronaosul bisericii se află o
serie de morminte ale unor dregători și ale familiilor lor (10 morminte ale
familiei Stroici și 5 morminte a altor boieri considerați ctitori). Printre cei
îngropați în biserică se află episcopul Mitrofan de Rădăuți (1552), pârcălabul
Frățian (1544), pârcălabul Nicoară Hâra (1545), o fetiță, Vasilica (1569),
marele vistiernic Stroici și alți membri ai familiei sale. Grigore Ureche
menționează înmormântarea în biserică la 7 aprilie 1548 a hatmanului Vartic,
căruia i s-a tăiat capul din porunca lui Iliaș Rareș.
După cuvintele cronicarului, "și
în domniia lui, sâmbătă după Paști, au tăiat capul lui Vartic hatmanul în târgu
în Huși și l-au dus de l-au îngropatu în mănăstire, în Pobrata, în anii 7056
(1548) aprilie 7".
Cercetările arheologice au dus la recuperarea din mormintele
nejefuite a unor piese vestimentare (o bonetă bărbăteasca, o rochie, un ilic
brodat și pantofi de femeie, toate din materiale scumpe, decorate cu fir de
argint aurit împletit sau brodat), bijuterii de aur cu pietre prețioase și
semiprețioase (un inel sigilar al lui Simion Stroici, porumbei de filigran
folositi ca ace de văl, o pafta/broșă feminină, inele, cercei etc.). In prezent, toate pietrele funerare
boierești se află sprijinite de pereții din pridvorul bisericii. Morminte ale
monahilor au fost găsite în pridvorul bisericii și în afara acesteia, ele
neavând inventar funerar.
Criptele mortuare din interiorul bisericii au fost jefuite în
procent de circa 80% în cursul sec.al 18-lea, fiind afectată astfel
stratigrafia, structura și conținutul mormintelor. In unele morminte s-au mai
găsit totuși inventar funerar (o serie de bijuterii, resturi vestimentare și
fragmente osteologice).
Zidul de incintă
Biserica este înconjurată de ziduri groase ca de cetate, care
închid o incintă aproape pătrată cu laturile de aproximativ 90 m. Zidurile sunt
construite din piatră de râu și au o înălțime de 6 m și o grosime de 1-1,10 m.
Ele sunt prevăzute cu metereze și creneluri.
Zidul vestic este sprijinit la exterior de un contrafort
amplasat aproximativ la jumătatea laturii. În zidul de pe latura sudică a fost
construită o portiță secretă mică din lemn masiv. Aceasta se afla lângă
chiliile mănăstirești.
Pe latura estică se află trei turnuri pătrate (două la
colțuri și unul în mijloc) legate între ele printr-un drum de strajă. Turnul de
pe mijlocul laturii estice servește și ca poartă de intrare în incinta
mănăstirească. Pe zidul exterior se află un tablou votiv destul de șters reprezentând
pe Petru Rareș cu familia sa, iar dedesubt o stemă moldovenească cu următoarea
pisanie: "Această
mănăstire a făcut-o Io Petru Voievod, la anul 7038 și s-au îngrădit după
moartea lui de Doamna Elena și copiii ei Io Iliaș Voievod și Ștefan și Constantin,
la anul 7058 septembrie 4" (1530,
1550).
Clisiarnița și turnul-clopotniță
In
colțul de nord-vest al incintei mănăstirești se află clisiarnița care face corp
comun cu turnul-clopotniță. Clisiarnița datează din 1530, fiind construită în
aceeași perioadă cu biserica. Această clădire a fost considerată multă vreme a
fi Casa domnească, deși înglobarea în același edificiu cu cel al clopotniței ar
fi trebuit să indice o altă destinație.
Clisiarnița are două niveluri, la fiecare etaj aflându-se
câte două încăperi. La etajul de
sus se ajunge pe o scară în formă de spirală. Ușile și ferestrele clădirii s-au
degradat în timp. Turnul-clopotniță are trei niveluri, fiind atașat
clisiarniței pe latura estică și sprijinit de două contraforturi la unghiurile
vestice. Turnul a servit atât pe
post de clopotniță, cât și ca loc de strajă.
In prezent, în clisiarniță a fost organizat un mic muzeu care
adăpostește obiecte din secolele 15-18: icoane, fragmente de mobilier, veșminte
bisericești, vase liturgice, candele de argint, cruci în filigran, cărți de
cult vechi, precum și artefacte (monede, bijuterii, vase de ceramică, cahle
decorate etc.) descoperite în urma cercetărilor arheologice.
Casa Domnească și clădirile mănăstirești
In partea de sud a incintei au fost construite Casa Domnească
și edificiile mănăstirești: trapeza, chiliile, cuhnea. Modul de organizare a
incintei a fost astfel gândit încât funcțiunile strict sacre (ale bisericii,
clopotniței și clisiarniței) să fie separate de viața curentă dintr-o mănăstire
domnească din Moldova :
locuință temporară pentru Domn, clădirile necesare obștii călugărești.
In urma cercetărilor arheologice efectuate în perioada
1996-2001 au fost identificate nouă construcții ruinate aflate în diverse
stadii de conservare și datând din etape diferite. Clădirile ruinate au avut
următoarele funcțiuni.
·
Două dintre clădirile de pe latura sudică au
îndeplinit funcția de stăreție și de adăpostire a încăperilor destinate
vizitelor în mănăstire a unor personalități de prim rang ale timpului (membrii
familiilor domnești sau ierarhii Bisericii Ortodoxe). Clădirea aflată mai
înspre vest a fost construită la mijlocul secolului al XVI-lea și cuprindea
inițial cel puțin două nivele supraterane, plus un nivel de pivnițe dispuse pe
două travee despărțite prin trei arcade. Din această clădire s-au mai păstrat
doar pivnițele cu gârliciul de acces și baza parterului. Ea a fost dezafectată
la începutul secolului al XVII-lea. Clădirea dinspre est a fost ridicată în
cursul celei de-a doua jumătăți a secolului al XVII-lea și era alcătuită din
cel puțin un nivel suprateran și un nivel de pivnițe pe două travee boltite în
semicilindru și legate prin patru arcade și pe trei piloni din zidărie de
cărămidă, cu gârlici de acces. La cele două clădiri sus-menționate au fost
restaurate pivnițele, spațiile obținute urmând să îndeplinească funcții de
paraclis și de lapidariu, pentru adăpostirea inventarului arheologic rezultat
în urma efectuării lucrărilor de cercetare.
·
Clădirea lipită de zidul de incintă sudic a fost
construită în cea de-a doua jumătate a secolului al XVII-lea pe traseul unei
construcții demantelate imediat anterior și îndeplinea funcția de cuhnie,
brutărie și trapeză a obștii monahale. Zidurile ei s-au păstrat doar pe o
înălțime de circa 100-140 cm.
·
Din patru clădiri nu s-a mai păstrat la sol
decât traseul lor de plan. Este vorba de un corp de chilii construit în
decursul secolului al XVII-lea, lângă zidul de incintă estic, al cărui traseu a
fost doar parțial descoperit, o clădire cu rol de trapeză ridicată la mijlocul
secolului al XVI-lea, în partea de sud-est a incintei, care avea o singură
încăpere din care s-a păstrat doar nivelul de fundare, o construcție care
adăpostea două sau trei spații locuibile și spații de depozitare și data din
cea de-a doua jumătate a secolului al XVII-lea, în partea de nord a incintei,
și o anexă gospodărească aflată în colțul sud-vestic și construită la mijlocul
secolului al XVI-lea.
· O ultimă clădire a fost ridicată în sec.al 19-lea, după desființarea așezământului monahal, și prezintă o importanță
documentară minoră. Aceasta a fost construită cu mijloace foarte modeste și nu
are legătură cu viața mănăstirească. Ea era lipită de zidul de incintă nordic.
La începutul sec.al 20-lea, chiliile mănăstirești din incintă
au fost mistuite de un incendiu. In
prezent, din aceste clădiri nu au rămas decât niște ruine și niște beciuri care
au început să fie restaurate.
In anul 1993, după reînființarea mănăstirii, s-au construit
corpuri de chilii, clădiri administrative și spații de cazare pentru pelerini
în afara incintei mănăstirești.
Sa luam Deciziile Definitive,mancam supa descrisa , eu, sora, parintii, 1900-vesnic[este voia noastra Draft maxm PSD-liniste vesnic----iti dau retetele, cibernetica Adrese si chimia alimentara erbicidari soiuri si genealogii CAP-etern, vesnic].
RăspundețiȘtergere