Mănăstirea Hurezi sau Mănăstirea
Horezu, este cea mai de
seamă ctitorie a domnului martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714), sinteză a artei românești din epoca sa, a fost
construită între anii 1690 și 1693, biserica mare a așezământului fiind târnosită la 8 septembrie 1693.
Interesul
domnului Constantin
Brâncoveanu pentru ridicarea
acestui sfânt lăcaș este documentat și în crezul său, așa cum apare el pe
pisania care se află deasupra ușii de intrare în biserica mare a mănăstirii: „Nu voi intra în sălașul case mele,
nu voi sui pe așternutul patului de odihnă, nu voi da somn ochilor mei și
pleoapelor mele dormitoare și repaus tâmplelor mele, până nu voi afla loc
Domnului și sălaș Dumnezeului lui Iocob“.
Definitivarea lucrărilor a avut loc în toamna anului 1697,
dar biserica mare fusese terminată deja în 1693.
Bolțile bisericii fuseseră finisate în iunie 1692,
dată după care au fost inițiate lucrările de pictură murală. Iată ce nota în
însemnările sale marele domn: ...septembrie
6, miercuri, am sosit la Hurezi și mănăstirea am târnosit la septembrie 8
vineri...
Mănăstirea, cel mai mare ansamblu monastic din România, este
construită pe valea râului Romanii
de Jos, în satul care la acea vreme se numea Hurezi (actual Romanii de Jos),
nume care ulterior a fost luat de târgul de peste deal, actualul oraș Horezu, într-un colț pitoresc sub munții Căpățânii,
unde singurătatea și liniștea este tulburată doar de strigătul huhurezilor, pasărea care a dat și
denumirea locului. La data întemeierii exista în vecinătatea Hurezilor un
schit, al cărui ctitor rămâne necunoscut. Satul se afla în domeniul
Brâncovenilor încă înainte de urcarea pe tron a întemeitorului mănăstirii
actuale.
Meșterii care creează această capodoperă, impulsionați de
spiritul ctitorului Constantin
Brâncoveanu, sunt Istrate
lemnarul, Vucașin Caragea pietrarul și Manea vătaful zidarilor. Cei
care au executat pictura, terminată la 30 septembrie 1694,
au fost Constantin Ioan,
Andrei, Stan, Neagoe și Ichim. Ei imortalizează în pronaosul bisericii mari
chipurile celor două familii, familia Brâncoveanu și familia Cantacuzino.
Lăcașul
este o remarcabilă realizare a artei brâncovenești,
care se distinge prin originalitate, măestria liniilor și culorilor.
Iată
ce spunea despre execuția măiastră a pridvorului sfântului lăcaș marele istoric
al neamului, Nicolae Iorga: „Frumos pridvor pe stâlpi lucrați
cu o mare bogăție de podoabe... cu un rând de stâlpi tot așa meșteșugiți
sculptați... flori de piatră în jurul ușii celei mari și a tuturor ferestrelor“.
În lucrarea sa „Bizanț după
Bizanț“, Iorga caracteriza mănăstirea cu formele ei renascentiste drept „...continuatoare a civilizației
romane, ai cărei moștenitori în Europa de
Răsărit sunt românii“.
Intreg ansamblul
se remarcă prin conceptul unitar. El este structurat pe axa principală
est-vest, pe care sunt aliniate gradat patru lăcașe de cult, construite în
etape diferite și de ctitori diferiți. Mănăstirea Hurezi are două incinte. In cea dintâi,
exterioară, delimitată de ziduri puternice de cărămidă, se afla prima poartă de
incintă și o clădire cu etaj în dreapta. A doua incintă are forma
dreptunghiulară, inchisă pe trei laturi cu clădiri, având parter si etaj.
Latura de răsărit se încheie cu un zid înalt, ca la multe mănăstiri cu incintă.
Ansamblul
monastic se compune din:
· Biserica propriu-zisă a mănăstirii, ctitorită de
marele domnitor și cărturar Constantin
Brâncoveanu, aflată în centrul incintei cu hramul Sfinții Împărați Constantin și mama
sa Elena.
* Biserica
bolniței, ctitorită de doamna
Maria, soția domnitorului, la 1696.
Bolnița a fost finisată în 1699 și
conține picturi ale meșterilor români Preda, Nicolae și Ianache.
* Schitul „Sfinților Apostoli“, ctitorit
de Ioan Arhimandritul, starețul
mănăstirii, în 1698
și pictat în 1700 de ierodiaconul
Iosif și de Ion.
* Schitul Sfântului Ștefan, numit astfel
după numele fiului cel mare al domnitorului, ctitorit de acesta în 1703.
Picturile schitului au fost
executate de Ianache, Istrate și Hranite.
Schitul Sfântul Ștefan - Hurezi
Schitul Sfântul Ștefan - Hurezi
Incinta principală, cu plan dreptunghiular, este flancată
la nord de corpul etajat al chiliilor, cu fațada structurată în mod armonios de
anfilada de arcade. La sud se află reședința domnească, încununată de turnul
clopotniță și având o impunătoare sală
de sfat. Pe latura de vest se află sala trapezei și, deasupra acesteia,
paraclisul.
Paraclisul, situat
la mijlocul laturii de apus a incintei, drept în fața bisericii, ridicat la 1697, e unul din cele mai gingașe monumente din această epocă.
Planul lui constă dintr-un naos patrat, dominat de turla octogonală admirabil
proporționată, cu opt ferestre, acum singurul izvor de lumină al zilei,
dintr-un altar semicircular. Pictura e în frescă, lucrarea zugravilor Preda și
Marin, meșteri din aceeași școală brâncovenească, păstrată în condiții optime.
Din tema iconografică nu lipsesc Sfinții Impărați Constantin și mama sa Elena
și bogata familie a Brâncoveanului. Tâmpla din lemn e fin sculptată și decorată
cu aur și culori, aproape tot așa de vii, cum a fost inițial.
Sub paraclis, la parter, se afla trapeza, sala de mese a mănăstirii-frumos boltită printr-o calotă sferică, sprijinită pe arcuri joase și puternice. Pictura în frescă, executată între anii 1705-1706, e o desfătare spirituală și se pastrează în condiții excelente.
Sub paraclis, la parter, se afla trapeza, sala de mese a mănăstirii-frumos boltită printr-o calotă sferică, sprijinită pe arcuri joase și puternice. Pictura în frescă, executată între anii 1705-1706, e o desfătare spirituală și se pastrează în condiții excelente.
Construită
între 1690 și 1693 pe un plan trilobat, biserica
principală Sfinții Împărați
Constantin și mama sa Elena dezvoltă
modelul simplificat al Bisericii
episcopale a Mănăstirii Curtea de Argeș în sensul unor forme mai elansate și
prin adăugarea unui pridvor tipic stilului brâncovenesc, cu arcade susținute de
zece coloane de piatră, împodobite cu ornamente tipice Renașterii târzii.
Fațadele sunt decorate cu
panouri dreptunghiulare și firide ornamentale cu cercuri. Ancadramentul ușii de
intrare este din marmură sculptată, pisania conține stema Țării Românești și pe cea a familiei Cantacuzino.
De subliniat este amplul tablou votiv din pronaos, veritabilă galerie de portrete de mare valoare artistică, înfățisșând pe Constantin Brancoveanu cu familia sa, în care se distinge chipul doamnei Maria, de asemenea pe inaintasii sai directi și rudele din neamul Basarabilor și Cantacuzinilor. Biserica mănăstirii avea menirea sa devină necropola familiei Brancoveanului și a neamului său. Drept constructori ai edificiului sunt menționați Manea, „vătaf al zidarilor“, Istrate lemnarul și Vucașin Caragea pietrarul.
O mulțime de sfinți din care nu lipsesc Sfintii Impărați
Constantin și mama sa Elena, hramul mănăstirii, scene religioase din Vechiul și
Noul Testament, sinoade ecumenice, despărțite prin ornamentații florale,
desenate în culori vii, acoperă pereții interiori ai naosului și pronaosului.
Lucrarea în frescă este opera zugravilor Constantin, Ioan, Andrei, Stan, Neagoe
și Ioachim. Pe lâng iconografia religioasă, s-au adăugat și compoziții
cu caracter laic, cum este istoria ilustrată a vieții împaratului Constantin
cel Mare, cu o anumită semnificație pentru vremea aceea, biruința Crucii asupra
semilunii.
De subliniat este amplul tablou votiv din pronaos, veritabilă galerie de portrete de mare valoare artistică, înfățisșând pe Constantin Brancoveanu cu familia sa, în care se distinge chipul doamnei Maria, de asemenea pe inaintasii sai directi și rudele din neamul Basarabilor și Cantacuzinilor. Biserica mănăstirii avea menirea sa devină necropola familiei Brancoveanului și a neamului său. Drept constructori ai edificiului sunt menționați Manea, „vătaf al zidarilor“, Istrate lemnarul și Vucașin Caragea pietrarul.
Biserica adăpostește un deosebit de valoros ansamblu de pictură
murală, executat între anii 1692 și 1694 de
meșterii greci Constantinos și Ioan, precum și de meșterii zugravi români
Andrei, Stan, Neagoe și Ioachim. Pe lângă scenele religioase se
află, în pronaos se găsește galeria amintită de portrete ale Brâncovenilor, Basarabilor și ale Cantacuzinilor.
Ciclul începe cu portretul lui Datco din Brâncoveni, boier care a trăit la
începutul secolului al XVI-lea, cu Basarab al
III-lea cel Bătrân și
postelnicul Constantin Cantacuzino, culminând cu tabloul votiv care-i
reprezintă pe membrii contemporani ai familiei Brâncoveanu.
Biserica bolniței Mănăstirii Hurezi
Biserica bolniței Mănăstirii Hurezi
Catapeteasma monumentală, din lemn de tei sculptat
și poleit, precum și candelele de argint sunt donate de Doamna Maria
Brâncoveanu. In interiorul bisericii, pe langă inestimabilul iconostas
sculptat in lemn se află scaunul domnesc frumos sculptat, de asemenea în lemn,
purtând stema Cantacuzinilor, stranile și un bogat policandru, toate din vremea
ctitorului.
In posesia mănăstirii se află și alte valoroase obiecte de cult,
în mare parte danii din timpul întemeierii bisericii: picturi, sculpturi în
piatră și în lemn. Primul stareț al mănăstirii, Ioan Arhimandritul, este
înmormântat în biserica principală.
Domnitorul Constantin
Brâncoveanu ctitorise
așezământul dorind să-și afle un loc de veci în incinta acestuia. Conform
acestei destinații biserica adăpostește și mormântul domnitorului, nefolosit
deoarece Brâncoveanu a fost înmormântat la biserica Sfântul Gheorghe din București.
Biserica a fost reparată și restaurată în 1827, 1872, 1907-1912 și 1954-1964
.
Biserica a fost reparată și restaurată în 1827, 1872, 1907-1912 și 1954-1964
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu