La numai 4 Km nord de Târgoviște, Cetatea de Scaun a Țării românești se
răsfață printre dealuri cu vii și pomi fructiferi o comoară de istorie,
arhitectură și artă religioasă, Mănăstirea Viforâta.
Tradiţia orală şi unele documente mai vechi sau mai noi aduc
informaţii că pe locul sfintei mănăstiri a existat o ctitorie şi mai veche, de
pe la jumătatea sec.al 15-lea (1447-1456), aparţinând domnitorului Vladislav
Voievod Basarab.
Din cronici,
reiese că prima atestare documentară a Mănăstirii Viforâta este anul 1530, iar
primul ctitor a fost voievodul Vlad Vodă al V-lea (Vlad Inecatul), coborâtor
din neamul voievodului Vlad Călugărul.
Domnitorul
Vlad Vodă al V-lea a construit o biserică obişnuită, apărată de un zid înalt.
Scurta lui domnie, dintre anii 1530-1532, sfârşită prin înecarea în apele
Dâmboviţei, la Plopeştii de Ilfov, nu i-a dat răgaz să termine Mănăstirea
Viforâta, unde avea intenţia să facă o gropniţă domnească şi, de aceea, a fost
înmormântat la Mănăstirea Dealu.
Voievodul
Matei Basarab (1632-1654), considerat al doilea ctitor al Mănăstirii Viforâta,
împreună cu soţia sa, Elena Doamna, a refăcut mânăstirea, iar în locul
călugărilor greci care au ocupat-o la început, au fost aduse călugăriţe.
Această mărturie cu privire la schimbarea personalului monahal o găsim în
memorialul misionarului slav Bacsici, aflat în 1640 la curtea lui Matei
Basarab, în care se vorbeşte de Mănăstirea Viforâta ca fiind "foarte
frumoasă şi de maici".
Un alt moment
important din istoria Mănăstirii Viforâta îl constituie domnia celui de-al
treilea ctitor, a voievodului martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714) şi a
soţiei sale, Maria Doamna. Faţă de starea precară în care se afla Mănăstirea
Viforâta, Doamna Maria a iniţiat un amplu program de renovare a bisericii,
pardosind-o cu lespezi de piatră, lărgindu-i ferestrele, ridicând noi chilii,
înălţând zidul împrejmuitor şi reconstituind vechea pictură.
In chiliile
mănăstirii, funcţiona în acea vreme o şcoală unde învăţau carte fii
locuitorilor dornici de instruire. Aflăm aceasta dintr-o însemnare din anul
1756, în care un anume Toma Logofătul, fiul lui Vasile bărbierul, declara că a
învăţat carte "numai la biserică întru sfânta mănăstire la Viforâta."
In urma
cutremurului din anul 1802, la Mănăstirea Viforâta au fost executate lucrări de
reparaţii cu cheltuiala banului Grigorie Brâncoveanu şi prin grija stareţei
Justina Periţeanca şi a lui Nicolae, logofătul mitropoliei.
In anul 1830,
marele ban Grigorie Brâncoveanu şi soţia sa, Safta, călugărită mai apoi la
Mănăstirea Văratec sub numele de Elisabeta schimonahia, au restaurat pictura
bisericii Mănăstirii Viforâta, au construit biserica cu hramul Sfinţilor
Apostoli Petru şi Pavel din cimitirul mănăstirii şi un renumit arhondaric.
Alte renovări
şi reparaţii au fost efectuate la Mănăstirea Viforâta între anii 1913-1914 prin
grija Mitropolitului Primat al României, Konon Arămescu Donici.
Reparaţiile şi
reconstrucţia turnului clopotniţă şi a chiliilor, de o parte şi de alta a
acestuia, şi odată cu ele, electrificarea întregului ansamblu, alimentarea cu
apă potabilă şi gaze naturale, s-au încheiat între anii 1960-1962, prin grija directă
a Patriarhului Justinian Marina (1948-1977). Cheltuielile lucrărilor au fost
acoperite de Patriarhia Română, prin Casa de Pensii a Bisericii Ortodoxe Române
şi a Arhiepiscopiei Bucureştilor, ţinându-se cont şi de destinaţia acordată
mănăstirii, de "Casă Sanatorială", ca instituţie de asistenţă socială
pentru maicile şi preotesele pensionare rămase fără sprijin.
Până în anul
1959, la Mănăstirea Viforâta a funcţionat un atelier de covoare olteneşti
pentru export, "bine organizat, unde lucrează pe lângă maici şi fete din
satele înconjurătoare".
Cutremurul din
4 martie 1977 a afectat biserica, clopotniţa şi chiliile din incinta mănăstrii
.
Sub directa
îndrumare a Patriarhului Justin Moisescu (1977-1986) şi a Patriarhului Teoctist
(1986-2007), au fost zidite din temelie părţile de est, vest şi nord ale
chiliilor avariate de cutremur. Odată cu acestea s-a terminat şi Paraclisul cu
hramul Sfântului Prooroc Ilie, în anul 1994, aflat pe latura de nord a
chiliilor.
. Din vara
anului 1993, Casa de Pensii a Patriarhiei Române desfiinţându-se, Mănăstirea
Viforâta a rămas cu viaţă de obşte, aparţinând de Patriarhia Română până la data
de 11 iunie 2000, când, prin voința Patriarhului Teoctist, a trecut sub jurisdicţia
Arhiepiscopiei Târgoviştei.
Biserica
Biserica din cimitir
In decursul
vremii, datorită cutremurului din 1940, care a zdruncinat temeliile de piatră
ale bisericii din incinta mânăstirii, slujbele religioase se făceau la biserica
din cimitir.
Biserica
Din Pisanie se află că Mânăstirea Viforâta,
ctitorie a voievodului Vladislav Basarab are două hramuri, unul închinat
Naşterii Maicii Domnului şi al doilea închinat Sfântului Mare Mucenic Gheorghe.
Biserica
păstrează planul triconc cu o navă principală, segmentată în două încăperi şi
în două abside colaterale cu turle pe naos şi pronaos.
Altarul este
semicircular, cu două nişe laterale şi cu o boltă în calotă sferică, pe când în
naos şi pronaos, tavanele se încadrează într-o dispoziţie dreptunghiulară,
modelând colţurile şi rezemându-se pe un sistem de arce.
Catapeteasma
actuală este din lemn de tei aurit sculptată de renumitul artist Karl Stork,
într-o îmbinare de stil gotic şi bizantin, în anul 1864.
Naosul are
abside semicirculare care sunt decorate cu Sfinţi Militari, Sfântul Gheorghe,
Sfântul Trifon, Sfântul Mercurie, Sfântul Nestor, Sfântul Dimitrie.
Din vechea
pictură a bisericii realizată în timpul marelui ban Grigorie Brâncoveanu la
începutul sec.al 19-lea afectată de cutremurul din anul 1977, a mai rămas, după
restaurare doar primul registru de pictură în ulei care are o expresie
realistă. Cel de-al doilea registru şi turlele din naos şi pronaos s-au refăcut
în frescă având o pictură neobizantină.
Pe suprafaţa
centrală a turlei naosului, este înfăţişat Iisus Pantocrator, înconjurat de
cetele îngereşti. Medalionul circular este dublat de o banisuldă pe care se
desfăşoară următoarea inscripţie: "Vedeţi, vedeţi că Eu sunt Dumnezeu,
Care am plouat mană în pustie şi am izvorât apă din piatră"
Despărţirea
dintre naos şi pronaos se face prin patru pilaştri prevăzuţi la partea
superioară cu trei arcade.
In pronaosul
spaţios, de formă dreptunghiulară, sunt pictate portretele votive ale marelui
ban Grigorie Brâncoveanu şi al jupânesei Safta, alături de ei, răsar ca prin
ceaţă capetele primilor ctitori.
Pe suprafaţa
centrală a turlei pronaosului, este înfăţişată Maica Domnului Oranta, purtând
la piept pe Iisus Emanuil, care binecuvintează cu amândouă mâinile. Medalionul
circular este dublat de o bandă pe care se desfăşoară următoarea inscripţie:
"De mult proorocii te-au proorocit pe tine, Curată Fecioară Născătoare de
Dumnezeu".
Deasupra uşii de la intrare se observă
pictat în medalion chipul Mitropolitului Primat Konon Donici Arămescu.
Pridvorul
deschis este adăugat de voievodul martir Constantin Brâncoveanu în 1713, fiind
încadrat de arcade largi, susţinute de stâlpi, înfăţişând scene din Apocalipsă:
bucuria raiului împărtăşită de toţi sfinţii, iar "chinurile iadului"
constituie cea mai reprezentativă pictură impresionând puternic pe oricine
trece pragul bisericii.
Paraclisul
Paraclisul
Mănăstirii Viforâta se află în partea de nord a incintei, în rândul chiliilor.
A fost ridicat în urma stricăciunilor provocate de cutremurul din 1977 şi
sfinţit în anul 1994.
Hramul
paraclisului Mănăstirii Viforâta se sărbătoreşte la 20 iulie, când este pomenit
Sfântul Prooroc Ilie.
Planul
paraclisului este triconc, cu abside laterale semicirculare, din zid, în
interior. Intrarea în paraclis este laterală de pe holul chiliilor se merge
direct în pronaos.
Paraclisul nu
prezintă turle, acoperişul său fiind din tablă, în rând cu chiliile. Înainte de
a ajunge în paraclis, s-a construit o scară exterioară acoperită de zid, care
lasă impresia unui turn cu ferestre la etaj, iar pe faţada exterioră a
parterului este pictat Sfântul Prooroc Ilie.
Altarul,
naosul şi pronaosul sunt prevăzute cu câte o boltă sferică. Naosul se desparte
de pronaos prin doi stâlpi zidiţi lateral şi o arcadă.
Pictura a fost
realizată de Toma Lăscoiu din Bucureşti în frescă între anii 1992-1994.
Catapeteasma
paraclisului este din lemn de stejar, ca şi stranile, realizate la atelierele
Patriarhiei Române de la Mănăstirea Plumbuita.
Biserica din cimitir, cu hramul Sfinţilor Apostoli Petru şi
Pavel , a fost ridicată de banul Grigorie Brâncoveanu, în anul 1830.
Planul
bisericii este triconc, în formă de navă, cu abside semicirculare.
La nivelul
solului, se află intrarea în gropniţă, unde sunt mai multe nişe pentru
oseminte. Deasupra gropniţei, la aproximativ doi metri faţă de sol, se află
biserica.
Accesul în
biserică se face prin două scări aşezate în oglindă, care se întâlnesc în faţa
uşii de la intrare, unde sunt doi stâlpi care susţin acoperişul dând impresia
unui mic pridvor.
Acoperişul
este din tablă, singura turlă fiind înălţată deasupra naosului.
Pictura
iniţială a bisericii din cimitir a fost realizată de ieromonahul Atanasie, la
1849, nume ce se găseşte scris la proscomidiar, în Sfântul Altar, alături de
numele ctitorilor.
Catapeteasma
bisericii este din zid, icoanele împărăteşti fiind pictate de acelaşi ieromonah
Atanasie.
Pe abside sunt
pictate icoanele Schimbării la faţă a Domnului şi Învierea Domnului.
In pronaos, pe
boltă, este reprezentată Încoronarea Maicii Domnului
Deasupra uşii
de la intrare, este macheta bisericii din cimitir şi Mântuitorul Iisus Prunc
dormind cu mâna dreaptă sub cap însoţită de versetul Vechiul Testament:
"Sculându-se a adormit ca un leu."
După
cutremurul din 1977, fiind afectată acum şi biserica din cimitir, s-au
întreprins unele reparații şi consolidări, iar prin purtarea de grijă a
Înaltpreasfinţitului Dr. Nifon, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Târgoviştei, a
fost restaurată şi pictura în anul 2005.
Intre icoanele Impărăteşti încadrate în Catapeteasma Bisericii Mănăstirii Viforâta, în partea dreaptă, străluceşte darul voievodului Leon Tomşa din anul 1631, o splendidă pictură veneţiană îmbrăcată în argint aurit reprezentând pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe călare pe cal, omorând balaurul. În jurul icoanei se afla o incripţie în slavonă, gravată în chenar, aparţinând voievodului, în care se redă biruinţa sa asupra lui Matei Basarab, fapt care l-a determinat să dăruiască această icoană mănăstirii. Icoana este executată de zugravul grec Mavros.
Muzeu
Intre icoanele Impărăteşti încadrate în Catapeteasma Bisericii Mănăstirii Viforâta, în partea dreaptă, străluceşte darul voievodului Leon Tomşa din anul 1631, o splendidă pictură veneţiană îmbrăcată în argint aurit reprezentând pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe călare pe cal, omorând balaurul. În jurul icoanei se afla o incripţie în slavonă, gravată în chenar, aparţinând voievodului, în care se redă biruinţa sa asupra lui Matei Basarab, fapt care l-a determinat să dăruiască această icoană mănăstirii. Icoana este executată de zugravul grec Mavros.
In faţa
icoanei se află racla unde se păstrează părticele de sfinte moaşte ale
Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, ale Sfântului Vlasie şi ale Sfântului
Haralambie.
Pisania care
se află deasupra uşii de la intrarea în Biserică este singurul document care
menţionează:
- “Aicea se
află o icoană mare făcătoare de minuni, lucrată în argint curat şi aurită,
având hramul sfântului mare mucenic Gheorghie (călăreţ), dăruită monastirei de
către Leon Tomşa, cu doamna sa Victoria
la anul 1631”.
Muzeu
Mânăstirea Viforâta a adăpostit între
zidurile sale de-a lungul istoriei, adevărate comori de artă şi cultură.
Întregul
ansamblu de obiecte vechi bisericeşti este cea mai grăitoare expresia a
frumuseţii şi bogăţiei spirituale.
Fiecare piesă
este purtătoarea unui mesaj menit să ne aducă aminte, să actualizeze o
realitate, să ne transpună într-o altă lume.
Mânăstirea
Viforâta se remarcă prin adăpostirea unei frumoase şi bogate colecţii de
icoane, cărţi de cult şi alte obiecte bisericeşti.
Organizarea
Muzeului Mânăstirii Viforâta s-a întreprins în anul 1971, amenajat într-o
încăpere ce se află pe latura de sud a mânăstirii. Unele obiecte bisericeşti au
fost păstrate în timp, iar altele au fost donate.
La loc de
cinste se află Catapeteasma brâncovenească 1690-1713 împodobită cu o fină
broderie, în lemn de tei.
De asemenea în
Muzeul Mânăstirii Viforâta se află câteva tipărituri de Carte veche, un Epitaf
broderie de mătase cu fir de aur, cusut pe pluş roşu, sec.al 20-lea, donat
mânăstirii de o evreică convertită la creştinism Ana Rotth, folosind culori
naturale, Veşminte preoţeşti datate din sec.al 19-lea şi din sec.al 20-lea,
Candele, sec.al 20-lea; Cruce de sidef adusă din Ţara Sfântă, Paftale din
sidef, etc, Această
colecţie de obiecte bisericeşti este o mărturie că personalul monahal care o
supraveghează este conştient de valoarea operelor de artă, însuflețite de
dorinţa de a le păstra cu credinţă şi de a prezenta cu dragoste tot ce este
sfânt şi nobil în trecutul cultural al poporului nostru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu