Ridicată înainte
de sec.al 16-lea, la numai 6 Km de Craiova, pe malul Jiului, în comuna de azi Bucovăț,
pe locul fostului castru roman Pelendava, mănăstirea Coșuna, sau Bucovățul Vechi nu
a avut doar rol liturgic, ci și rol de fortăreață,
întrucât, prin turnul de observație de care dispunea, se semnalau populației
Craiovei și din împrejurimi eventualele pătrunderi ale trupelor turco-tătare
dinspre Dunăre. Mănăstirea s-a înscris în categoria construcțiilor
religioase monumentale din Țara Românească, iar prin moșiile sale întinse a
fost una dintre cele mai bogate mănăstiri din țară.
Așezământ de credință, istorie și legendă, Mănăstirea Coșuna-Bucovățul Vechi este unul dintre valoroasele monumente de cultură și istorie din România datorită păstrării "Cronicii murale de la Bucovăț", care a contribuit la stabilirea unor date istorice necunoscute în alte izvoare, dar și a unor pisanii, inscripții și grafite. Stabilitatea așezării strămoșilor noștri pe acest loc strategic, dar și bogat este si
tezaurul de la Mofleni, descoperit in 1936, la locul numit Moara lui Boboc,
format din monede romane emise intre anii 109-58 e.A
Alcătuită din piatră și cărămida vechiului castru roman Pelendava, data construirii Mănăstirii Coșuna — Bucovățul Vechi este indicată diferit în mai multe izvoare moderne, cea mai veche mărturie atestând zidirea ei în anul 1483, informație întărită de marii istorici Bogdan Petriceicu Hașdeu și Nicolae Iorga, care nu au indicat sursa informației.
Mănăstirea Bucovăț este considerată, pe bună dreptate, cea
mai veche biserică din întreaga Craiovă
și printre cele mai vechi din Oltenia. Ea a fost ridicată, după părerea
specialiștilor, cu mult înainte de sec.al 16-lea, fiind construită din
cărămidă romană, în bună parte provenită de la vechiul castru roman de la
Pelendava. Cărămida romană s-a găsit de-a lungul timpului în numeroase fundații de clădiri ale Craiovei.
Actul emis de domnitorul Alexandru al II-lea Mircea, în anul
1571, referitor la o donație făcută de “una Dobra, mare băneasă” este primul
document care menționează mănăstirea. Tot în acel an este atestat documentar și
primul egumen cu numele de Eftimie (1571 — 1575), în timpul căruia biserica
mănăstirii cunoaște prima restaurare radicală efectuată de către marele ban
Stepan și de fiul său, Pârvu, în anul 1572.
Locul ruinelor antice ale fostului castru roman Pelendava, nu a transmis mănăstirii această denumire, ea apărând cu numele de
Coșuna pentru prima dată în 1574 într-un act al Mitropolitului Eftimie al Tării
Românești, apoi într-un act al lui Mihai Viteazul, din 1594, istoricii deducând
că toponimul era foarte cunoscut localnicilor. Cuvântul "coșuna" este
de origine slavonă și a fost tradus prin cuvinte ca "pășune",
"fâneață", "cosit", îndeletniciri des întâlnite la oamenii
de la câmpie. Alți cercetători au asociat cuvântului "coșuna"
înțelesul de "kosciuna", cu semnificația de legendă, asociind această
denumire cu locul legendar al ruinelor vechiului castru roman Pelendava, sens
potrivit căruia "coșuna" ar indica un loc legendar, un monument
funerar sau o necropolă.
"Denumirea de Coșuna îndreaptă atenția și spre alte înțelesuri, care denotă un "sacrilegiu" sau o "profanare".
Susținătorii acestei ipoteze fac asocierea cu uciderea, în aceste locuri, a domnitorului
Vlad Vintilă de la Slatina (1532-1535), fiul lui Radu cel Mare (1495-1508),
venit în pădurile Bucovățului la vânătoare de cerbi. Despre el, în Cronica țării se spune că, ”după ce a ajuns domn, a tăiat mulți boieri și voind să mai taie
încă, s-au gândit ei de l-au tăiat pe el pe malul Jiului",
Conform unei alte vechi tradiții, denumirea de coșuna ar fi legată de
faptul că, în trecut, până în preajma Primului Război Mondial, coborau din șinuturile Gorjului și ale Vâlcii coșunarii care împleteau toamna coșuri de răchită
recoltată de pe malurile Jiului, pe care le schimbau pe diverse cantități de
grâu și de porumb cu locuitorii de la câmpie.
In anul 1574, mănăstirea a primit printre alte sate și
Bucovățul, adoptându-și acest nume după cum apare într-un document din 1580: “Bucovățul
unde iaste sventii Nicolae”. Incă de la început, acest locaș s-a bucurat de toate
exigențele impuse de strămoșii noștri pentru construirea unei mănăstiri. A fost
amplasată într-o regiune cu populație densă, cu o poziție strategică,
favorizată de apele Jiului, și cu un cadru natural deosebit de atrăgător
datorită codrilor seculari de stejar din împrejurimi.
Mănăstirea Coșuna — Bucovățul Vechi era închinată Mănăstirii
Sf. Varlaam de la Meteora (Grecia), după cum menționează Paul de Alep, unul
dintre călătorii care au străbătut Țările Române la sfârșitul domniei lui Matei
Basarab și apoi în timpul lui Constantin Șerban, care în însemnările sale a
descris cu lux de amănunte și turnul de observație al mănăstirii. In momentul
acela, Paul de Alep era arhidiacon și îl însoțea pe tatăl său, Macarie Zaim —
Patriahul Antiohiei, care a și scris primul letopiseț al Țării Românești în
limba arabă descifrat și prezentat cu multă acuratețe științifică de savantul Virgil Cândea. In
descrierea sa arată că aici era o mănăstire închinată Mănăstirii Sf. Varlaam de
la Meteora de către ctitorii săi, anume Stepan Banu și Pârvu Cluceru, tată și
fiu, cu legături strânse de rudenie cu familia domnitoare. Din descrierea lui
Paul de Alep rezultă clar că nu se putea pătrunde în mănăstire decât cu voia
călugărilor de aici, care aveau un fel de turn de unde îi observau de la distanță
pe cei care veneau și care meritau a li se deschide porțile bine ferecate și
făcute din stejar, într-un fel comparabil pentru zilele noastre, din ce s-a
păstrat, cu cele de la Mănăstirea Brâncoveni. Mănăstirea avea și un dublu rol
important de semnalare a pătrunderii trupelor turco-tătare dinspre Dunăre și de
avertizare a populației orașului Craiova
de a-și lua măsurile necesare de siguranță și rezistență, cel puțin temporar.
Acesta era un sistem al domnitorilor români de a se apăra — prin sistemele de fortificație
ale mănăstirilor — în condițiile în care li se interzicea de către otomani să
aibă cetăți. Asta se întâmplase de la mijlocul sec.al 16-lea și în Moldova, în
timpul lui Alexandru Lăpușneanu, când a fost introdusă obligativitate de dărâmare
a cetăților, iar orașele erau practic neapărate.
Pentru că până azi în afară de biserică nu s-a mai păstrat
nici una din vechile clădiri ale mănăstirii, istoricii susțin că o imagine mai
completă despre ceea ce a fost odinioară aici s-a putut contura numai prin
intermediul documentelor și al descrierilor sporadice transmise de unii
călători sau vizitatori îndrăgostiți de acest impresionant monument al
ortodoxiei. Clădirile mănăstirii nu au reușit să înfrunte vitregiile vremurilor
abătute secole de-a rândul peste ele, precum jafurile și incendiile provocate
de dușmani interni sau externi ori calamitățile naturale, precum revărsarea
apelor Jiului și cutremurele de pământ, însă documentele atestă că mănăstirea
avea clădiri monumentale care înconjurau biserica din trei laturi. Cea mai
veche menționare a clădirilor mănăstirii datează din anul 1640 când se vorbește
despre chilia egumenului. Peste câțiva ani, Paul de Alep admira incinta de
aici, fiind profund impresionat de o cupolă înaltă cu galerie și de fântâna
monumentală din fața bisericii, despre care spune că era “un izvor asemenea
unui puț adânc din care izvorăște apă”.
Cezar Bolliac afirma despre “această biserică din timpul
banilor, înainte de Negru-vodă, zidită pe ruine romane din cele mai tari și
impozante”, că este “cel mai vechi monument românesc care a atestat o
civilizațiune pronunțată, în arhitectură și pictură”.
Deși astăzi funcționează ca biserică de parohie, denumirea
bisericii închinate Sfântului Ierarh Nicolae a rămas Mănăstirea
Coșuna—Bucovățul Vechi. Biserica este ctitoria banului Stepan și a fiului său,
Pârvu, fiind construită într-un timp record: 75 de zile (20 iulie-3 octombrie
1572).
Ca toate mănăstirile închinate, Mănăstirea Coșuna-Bucovățul
Vechi nu s-a impus în viața bisericii și a țării printr-o activitate culturală
deosebită, mai ales că unii egumeni nici nu știau românește, după cum
consemnează cronicarul Dionisie Eclesiarhul, și chiar dacă dintr-un zapis s-a
dedus că au fost create unele opere de cultură, probabil că acestea au fost
luate de către egumeni când se întorceau la Mănăstirea Varlaam.
Cu toate acestea, despre biserica mănăstirii unde se află o
cronică murală unicat în Țara Românească, cunoscută sub numele de “Cronica
murală de la Bucovăț”, se afirmă că aceasta este foarte importantă pentru
întreaga istorie a poporului român, fiind pictată într-o manieră specifică
epocii bizantine cretane.
Biserica se înscrie în stilul muntenesc, iar ca element nou
decorativ apare brâul median. Soclul impresionează prin decorația data de șirul
cărămizilor concave așezate pe muchie. Brâul median împarte fațadele în două
registre de firide, terminate sus în arcade. Decorul întregului exterior a fost
obținut din straturile paralele de cărămizi aparente cu rosturi largi,
alternate cu spații tencuite, intretăiate de cărămizi așezate vertical. Sub
streașine se află o bogată cornișă alcătuită din dantelăria zimților de cărămizi
în șiruri paralele. Turla acoperită cu tablă este în forma de decagon, cu
ferestre înguste. Interiorul are cele trei încăperi clasice: altar, naos și pronaos.
Pe bolta pronaosului se văd cele două cupole înfundate ale fostelor turle.
Intrarea din pronaos în naos se face printr-o ușa a zidului masiv, gros de
circa 1 m. Catapeteasma este din zid de cărămidă. Lumina intră în interiorul
bisericii prin ferestre înguste de 20 cm și înalte de 1,20 metri.
Se înscrie între piesele de rară valoare ale vechii picturi
bisericești din țara noastră. Inițial,
zidurile bisericii în înterior au fost zugrăvite monocrom, cu ocru rosu, în
1572. Fresca policromă din altar și naos a fost realizată în 1574 de un grup de
pictori rămas necunoscut, după cum s-a amintit. Pronaosul s-a pictat mai târziu, in perioada
1579-1589, cu întreruperi între 1583-1585, când Pârvu l-a însoțit pe Mihnea Vodă în
exil. Este opera unui pictor mai putin talentat. Din zodiacul pictat in pronaos
se cunosc astăzi semnele: Berbecul, Racul, Leul și Fecioara. Catapeteasma s-a
pictat în 1873, actuala pictură aflându-se, probabil, peste cea veche. A fost
avariată de cutremurul din 1977. Prezintă interes numai prin tematica ei
neobișnuită, redând ciclul patimilor. Pe latura din altar a catapetesmei este
zugravită scena jertfei lui Avraam. Toate inscripțiile de pe tablouri sunt
românești cu litere chirilice. Valoarea bisericii mănăstirii constă și în
faptul că adăpostește portretele membrilor familiei domnitoare cum este cel al
voievodului Alexandru al III-lea Mircea, Petru Șchiopul (din scaunul Moldovei) în
dreapta lui Miloș Voievod, iar intre Milos și Petru este zugrăvit voievodul
Vlad Petru, fiul lui Milos. In pronaos, în stânga, pe peretele dinspre apus, se
află portretele ctitorilor Stepan (oltean din Grădiștea de pe Olt, născut în
primul deceniu al sec.al 16-lea, decedat la 11 dec. 1574) și Pârvu
(născut la jumătatea sec.al 16-lea, decedat 1591 sau 1592), descoperite în
1939, sub alte chipuri pictate în 1813. In 1970, pictura bisericii a fost
recondiționată, scoțându-se la iveala valoroasa
frescă
din sec.al 16-lea.
din sec.al 16-lea.
Deși necunoscuți, pictorii de aici au fost
remarcabili, iar studiile făcute de eminenți cercetători în istoria artei
vorbesc de cea mai curată exprimare a artei bizantine de la sfârșitul sec.al 16-lea
și printre cele mai importante pentru întreaga istorie și arhitectură.
Arhitectura este de tip bizantin cu cruce triflată cu cărămidă aparentă în
combinație cu piatră, cu toate elementele definitorii bisericilor de factură
bizantină. Ea păstrează, ceea ce este foarte important pentru istoria neamului
românesc, prima cronică pictată din Țara Românească, aceasta referindu-se la
evenimente din 1574 legate de luptele dintre turci și Ioan Vodă cel Cumplit din
Moldova și prezintă elemente genealogice foarte importante asupra unor urmași
ai familiei Basarabilor cum au fost Alexandru Mircea și fiul său Mihnea,
devenit ulterior Turcitul, dar și despre fratele său din Moldova, Petru
Șchiopu, care a ajuns domn după 1574 cu ajutorul Țării Românești.
Această Cronică, din categoria cronicilor domnești, se poate
vedea și astăzi pe peretele vestic al pronaosului bisericii. Deși redactată în
limba slavonă, ea a fost scrisă de un român pentru români. Din cuprinsul ei s-a
aflat anul nașterii lui Alexandru II Mircea (martie 1529) și al ocupării
tronului Țării Românești (7 iunie 1568). (...) Despre pictura bisericii —
frescă din sec.al 16-lea, Cezar Bolliac spunea că “nu avem nimic în țară mai frumos
și mai vrednic de păstrat”. “Intr-adevăr, ea se înscrie între piesele de rară
valoare ale vechii picturi bisericești din țara noastră”, scrie ArhimadritulnVeniamin
Micle.
O cronică asemănătoare cronicii de la Bucovăț, care este
unică, este cea a lui Petru Șchiopu de la Suceava, după modelul și influența
săsească, pentru că la sași se făceau cronici scurte ale unor evenimente
importante din istoria comunității, ceea ce arată și unitatea spirituală a unei
zone destul de largi pentru timpul respectiv. Fresca din pronaos redă toate
sărbătorile principale ale anului aranjate cronologic după modelul bizantin,
încât călugării care oficiau acolo slujbe să cunoască aceste sărbători. Ar mai
fi numeroase însemnări care nu au fost în totalitate descifrate, scrise în
limba greacă, slavonă cu caractere chirilice pe diverse părți ale zidurilor
care se mai păstrează. În apropiere este Pelendava Romană, deci este o
continuitate spirituală și militară a unor momente din istoria neamului din
istoria dacică, romană și postromană și în același timp și o conștiință de neam
pentru cei care lucraseră sau trăiseră în această zonă.
Din cauza incendiilor provocate de cârjalii, a luptelor cu
turcii purtate în aceste locuri (1812), a luptelor de la Mofleni (1828) dintre
panduri și ruși, pe de o parte, și turci, pe de alta, precum și a unei
revărsări a Jiului care a rupt terenul din fața bisericii, iar clopotnița și
turnul s-au prăbușit, după 1834 egumenul hotărăște strămutarea obștei
călugărilor pe malul opus al Jiului, unde au zidit Mănăstirea Bucovățul Nou,
sfințită în anul 1843 de Timotei Eudoxiados, primul episcop vicar al Craiovei.
Odată cu secularizarea averilor mănăstirilor închinate
(1864), proprietățile Mănăstirii Coșuna-Bucovățul Vechi devin bunuri ale
statului, iar aceasta rămâne în părăsire. După 10 ani, credincioșii localnici
s-au gândit să o restaureze și să o transforme în biserică parohială, prilej cu
care a fost refăcută și pictura în detrimentul celei vechi, unul dintre
localnici — Sandu Preda, pictându-se în biserică.
Începând cu 1896, biserica intră din nou într-o perioadă de
ruină, iar după Primul Război Mondial, este protejată de fosta Comisiune a
Monumentelor Istorice, care o restaurează în forma actuală (1926-1929). In 1948
s-a restaurat învățământul teologic în clădirile anexe ale lăcașului,
Mănăstirii Coșuna — Bucovățul Vechi i se încredințează misiunea de a adăposti
Seminarul teologic mitropolitan “Sfântul Grigore Teologul” care își are
originea în Școala de cântăreți bisericești a Arhiepiscopiei Craiovei, formată
din contopirea celor trei școli de cântăreți care funcționau în Craiova, Turnu
Severin și Târgu Jiu.
Valoarea cultural-istorică a mănăstirii este dată de cronica
murală aflată pe peretele vestic al pronaosului, scrisă în slavonă și
descoperită în 1939, sub un strat de culoare, aplicat cu prilejul restaurării
din 1873. Ea se referă la voievodul Alexandru al III-lea Mircea, Milos Vodă, Petru
Voievod și Ioan Voievod al Moldovei. A fost scrisă în 1574 și este cunoscută sub numele de Cronica murală de la Bucovăț. După reforma învățământului din
1948, la mănăstirea Coșuna-Bucovățul Vechi a luat ființă Seminarul Teologic, deschiderea
cursurilor având loc la 15 ianuarie 1949. Atunci exista o singura casa cu etaj
(care avea șase camere mari și doua mici), construită de călugări înaintea
ultimului război mondial. La parterul acestei case au funcționat cele două clase de elevi, cancelaria, magazia, bucătăria, călugării locuind în chiliile
de la etaj. Intre 1950-1959 au fost construite noi clădiri necesare
funcționarii seminarului. In continuare, s-au făcut lucrări de renovare și la
biserică, aceasta fiind redeschisă pe 17 ianuarie 1971. Alte lucrări de
consolidare la biserică au fost făcute în 1978, după cutremurul din 1977.
Acum, se săvârșește zilnic Utrenia și Vecernia, iar de trei ori pe săptămână Liturghie, atât pentru practica liturgică, cât și pentru educația duhovnicească a elevilor. Crescând numărul elevilor, au fost necesare noi construcții. In timpul păstoririi IPS Mitropolit Teoctist (1973-1977) s-a întocmit documentația, iar la 12 aprilie 1976 s-a pus piatra de temelie a noii clădiri, care continua vechile ziduri din jurul mănăstirii Coșuna-Bucovăț. IPS Mitropolit Nestor (Vornicescu) preluând conducerea Mitropoliei Olteniei, a depus eforturi pentru terminarea construcțiilor și astfel seminarul și-a început cursurile anului școlar 1977/1978 în noua clădire.
Acum, se săvârșește zilnic Utrenia și Vecernia, iar de trei ori pe săptămână Liturghie, atât pentru practica liturgică, cât și pentru educația duhovnicească a elevilor. Crescând numărul elevilor, au fost necesare noi construcții. In timpul păstoririi IPS Mitropolit Teoctist (1973-1977) s-a întocmit documentația, iar la 12 aprilie 1976 s-a pus piatra de temelie a noii clădiri, care continua vechile ziduri din jurul mănăstirii Coșuna-Bucovăț. IPS Mitropolit Nestor (Vornicescu) preluând conducerea Mitropoliei Olteniei, a depus eforturi pentru terminarea construcțiilor și astfel seminarul și-a început cursurile anului școlar 1977/1978 în noua clădire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu