Pe un platou de pe dealul Miroslava, putând fi observată cu
ușurință din diferite locații ale Iașului, domnitorul Petru Șchiopul a ridicat
cea de a doua Mănăstire Galata, la sfârșitul sec.al 16-lea. Astăzi este mănăstire
de maici și poate fi văzută din diverse puncte ale orașului. Biserica era
înconjurată de ziduri prevăzute cu creneluri și avea un turn clopotniță înalt
la intrare. Ansamblul avea și are aspectul unei fortărețe și a servit adesea ca
loc de apărare, iar uneori ca reședință domnească. In general ea poate fi
considerată un exemplu al influenței muntene asupra arhitecturii moldovenești.
Din apropierea bisericii, de pe Dealul Galata, se deschide o frumoasă
perspectivă asupra orașului.
Mănăstirea Galata, cu hramul Inălțarea Domnului și Sfântul Apostol Iacob, este o mănăstire a
cărei biserică a servit ca model pentru Biserica Aroneanu (1594), Mănăstirea
Dragomirna (1608-1609) și Mănăstirea Trei Ierarhi 1639).
Mănăstirea este situată în
sud-vestul orașului Iași, pe dealul Galata aflat la altitudinea de 100 de
metri. Dealul are forma unui platou care se ridică în pantă lin spre sud-vest,
atingând, în zona numita Miroslava, 186 de metri. Partea dinspre nord a
dealului este abruptă și domină șesul larg al răului Bahlui. Spre est dealul este despărțit de
dealul Cetățuia prin pârâul Nicolina, care-și varsă apele în Bahlui chiar în
dreptul mănăstirii. Din dealul mănăstirii se deschide o largă perspectivă cu
posibilitati de observatie asupra drumului vechi din lungul văii Bahlui-ului,
precum și al orașului Iași . Această poziție l-a determinat pe ctitor să aleagă locul pentru o mănăstire
fortificată.
Inainte
de construirea actualei mănăstiri, voievodul Petru Șchiopul al
Moldovei (1574-1577, 1578-1579 și 1583-1591) a ctitorit o primă mănăstire,
denumită "Galata din vale" sau "Galata de jos". Numele
mănăstirii provine de la cartierul Galata din Constantinopol, unde locuiau domnii moldoveni care mergeau la Inalta
Poartă pentru a primi firmanul de domnie. Galata este un cuvânt de origine
turcească care poate fi tradus în limba română prin cuvântul "poartă".
In
vara anului 1577, în prima sa domnie (1574-1579), domnitorul a trimis o scrisoare către
conducătorii orașului Bistrița în care solicita să i se trimită specialiști în
domeniul construcțiilor, fiind nemulțumit de meșterii moldoveni. De aici se poate trage concluzia că
lucrările de construcție ale mănăstirii au început în toamna anului 1577. Se
presupune că sfințirea bisericii a avut loc înainte de 22 februarie 1578, când
domnitorul, împreună cu mitropolitul și episcopii, i-au constituit patrimoniul
funciar principal, adică i-au dat moșii. Cronicarul Grigore Ureche datează
mănăstirea tot din anul 1578: "Într-acești ani (1578, n.ns.) au zidit Pătru vodă
mănăstirea Galata în vale și nu după multă vréme s-au răsipit, care loc și pănă
astăzi să cunoaște". Nu se știe ce meșteri a primit domnitorul din Transilvania, dar este cert că aceia nu au avut priceperea necesară în ceea ce privește fundația unui lăcaș cu gereutate mare și alegerea unui teren rezistent. Această
biserică construită de transilvăneni (dacă aceia au venit) s-a dovedit o lucrare proastă, care a
căzut foarte repede, chiar la terminarea zugrăvirii, ei din cauza unei alunecări
de teren. Precum spune cronicarul Nicolae Costin: "fără zabavă s-au
risipit".
Lăcașul
a fost construit pe un teren nepotrivit, probabil aluvionar și nestabilizat, undeva "sub deal", în
"capul iazului", adică probabil în apropierea locului unde a fost
construită mai târziu Mănăstirea
Frumoasa. Deoarece temelia a fost
așezată într-un loc nesigur, zidurile bisericii s-au surpat la scurtă vreme.
Cronicarul Nicolae Costin afirmă
în letopisețul său că "mănăstirea
Galata, ce o zidisă în vale (...) să risipisă". La biserica Galata au apărut elemente arhitectonice care nu
s-u mai întâlnit în Moldova
până la ridicarea ei, precum ar fi: înlocuirea peretelui dintre gropniță și
naos cu trei arcade susținute de coloane, apariția turlei secundare peste
pronaos, brâul median care împarte fațada în două părți egale, iluminarea
absidelor cu trei ferestre s.a. Faptul denotă contribuția unor meșteri
din Țara Românească, sau conducerea lucrărilor de un astfel de meșter architect.
De la biserica fantomă "din vale" a rămas
clopotul care poartă inscripția 7087 (1579) luna lui martie 25. Acesta are o
formă frumoasă și este decorat în trei registre, al treilea având un desen cu
capete de bour. Clopotul se păstrează și azi în curtea actualei mănăstiri"Galata din deal".
Supărat de dărâmarea primei sale ctitorii și de sumele pierdute, Vodă Pătrașcu a
solicitat meșteri din Muntenia, care împreună cu cei moldoveni au gândit
stabilitatea viitorului lăcaș și au ales noul amplasament sus pe deal, punct ce domină valea pârâului Nicolina. Acest eveniment a fost relatat
astfel de cronicarul Grigore
Ureche: "Într-acestaș an (1583, n.ns.) , daca s-au așezat Pătru
vodă la domnie, nu vru să lase în deșert pomana sa, carea o zidisă întăi,
mănăstirea Galata din vale, care apoi să răsipisă, ci cu toată nevoința au
silit și cu toată osârdiia au zidit Galata în deal, carea trăiește și pănă astăzi".
In 1582, au început lucrările înălțând
biserica de pe deal. Eșecul ctitoriei din vale i-a determinat pe meșteri să
consolideze temeinic zidirea prin construirea unui zid masiv, puternic înfipt în
pământ în fața altarului și încă două consolidări în dreptul absidelor naosului. Aceste întărituri,
cât și faptul că biserica a fost construită din cărămidă și piatră cioplită, și
sprijinită de contraforturi, au făcut ca zidirea sa răzbească prin veacuri,
deși zguduită de cutremure și arsă de incendii.
“Galata din
deal" a fost construită de Petru Șchiopul, în a doua sa domnie, în anul
1582, după lupta de la Bogdănești. Biserica s-a terminat și s-a sfințit în anul
1584. Ctitoria a fost construită ca o cetate, fiind înconjurată de un zid
puternic din piatră, care împreună cu turnul clopotință, prin poziția sa
strategică a asigurat un loc de refugiu pentru domn și familia sa. Pentru
aceasta a construit si o Casă Domnească în incintă.
Odată cu biserica a fost construit și corpul de chilii
pentru adăpostirea călugărilor, stareția ca locuință pentru stareț, trapeza,
bucătăria și arhondaricul pentru cazarea oaspeților. Incă de la început, Petru
Șchiopul a dăruit mănăstirii valoroase odoare, obiecte de cult, veștminte și a
înzestrat-o cu sate și domenii. Lipsind pisania, nu se
cunoaște perioada în care s-a construit biserica. Din cronici reiese că zidirea
noii biserici (care a primit hramul "Inălțarea Domnului" și a fost
cunoscută sub numele de "Galata din deal") a început în 1583.
In seara zilei de 17/29
ianuarie 1591, în Biserica Galata, domnitorul Petru Șchiopul s-a căsătorit în
secret cu Irina Botezat, care era mama fiului său Ștefan (născut în 1584).
Aceasta era o roabă, despre care se presupune că ar fi fost doica celorlați copii ai
domnitorului. La această cununie au participat
mitropolitul Gheorghe Movilă al Moldovei, episcopul Ghedeon al Rădăuților,
marele logofăt Stroici, vornicul Ieremia
Movilă (viitorul
domnitor) și egumenul Anastasie
Crimca (viitorul
mitropolit al Moldovei).
Domnitorul Petru Șchiopul nu
a reușit finalizarea construcției până la scoaterea sa din scaunul domnilor
Moldovei, rămânând neterminată pictura bisericii și construcția zidului
înconjurător.
In următorii 30 ani, lipsa de
râvnă a călugărilor ce "n'au avut păsare, și n'au avut frica lui Dumnezeu întru
inima lor, ce au fost niște oameni fără de frică, și n'au căutat ce să cădea să
rîdice din venitul Mînăstirei, ce tot au cheltuit, și au prăpădit și au răsipit
fără de nici o măsură" a dus la decăderea mănăstirii.
Chiliile și trapeza s-au ruinat, iar veșmintele și odoarele de preț s-au
risipit, din ele rămânând doar o tipsie de argint.
Doamna Maria, fiica lui Petru
Șchiopul, s-a întors în Moldova
în august 1616, în timpul domniei vărului său, Radu Mihnea (1616-1619).
Pentru ca ctitoriile familiei lui Petru Șchiopul să fie mai bine întreținute,
cu acordul Doamnei Maria, domnitorul a închinat Mănăstirea Galata la 25 martie
1617 (7125) Patriarhiei Ierusalimului, iar Mănăstirea Hlincea făcut-o
metoc al Mănăstirii Galata. Domnitorul Radu Mihnea a înzestrat biserica cu noi
obiecte de cult. In a doua jumătate a sec.al
17-lea, la mănăstire a locuit un călugăr pe nume Gherasim, care a lucrat
diferite veșminte bisericești și poale de icoane, pentru unele mănăstiri din
Țara Românească. Printre călugării renumiți ai Galatei
a fost si Gherasim, croitor de veșminte preoțești, odăjdii și pictor de icoane.
Mai apare în documentele vremii egumenul Paisie, care după
moartea lui Teofan, patriarhul Ierusalimului, a fost ales ca patriarh în locul
acestuia. Ceremonia sfințirii lui s-a făcut la 23 martie 1645 la Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi.
In
sec.al 17-lea, Mănăstirea Galata a fost vizitată de mai mulți pelerini străini.
Călugărul rus Vasile Iacovlev Gagara descria astfel mănăstirea în 1637: "La
vreo verstă de oraș este mănăstirea patriarhului Ierusalimului, clădire foarte
frumoasă, iar lăcașul milosârdiei dumnezeiești e clădit minunat; când
patriarhul sosește în Țara Volohă, se așază în acea mănăstire". Câțiva ani mai târziu, patriarhul Antiohiei, Macarios al III-lea Zaim, a asistat la liturghia din biserica mănăstirii
în calitate de oaspete al domnitorului Vasile Lupu (1634-1653).
Această vizită a fost prezentată de arhidiaconul Paul de Alep în
însemnările sale, acesta lăudând slujba religioasă.
In
anul 1735, a fost construit zidul de incintă care înconjoară actualmente
Mănăstirea Galata prin efortul egumenului Nectarie, cu banii obținuți din vânzarea
unei jumătăți din satul Turbătești (din Ținutul Cârligătura) și cu
ajutorul material al domnitorului Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 și 1747-1748). Refacerea a eliminat turnurile de apărare.
Locuința domnească unde domnul își
petrecea timpul liber, sau în care se adăpostea familia domnească în timpul
epidemiilor, al războaielor și răscoalelor, a fost mărită probabil în anii 1728
și 1733 de către domnitorul Grigore al II-lea Matei Ghica.
In
toamna anului 1762 a izbucnit un puternic incendiu în care a ars catapeteasma
și toate obiectele din biserică. Domnitorul Grigore Callimachi (1761-1764
și 1767-1769) a înzestrat-o din nou cu odoare, dar nici acestea nu s-au
păstrat, neexistând informații care să arate unde au fost duse sau când au fost
distruse.
La 23 iulie 1765, domnitorul Grigore Alexandru Ghica a poruncit egumenului Galatei să dărâme din temelie vechile case domnești aflate în stadiu avansat de degradare. In anul 1799, domnitorul Constantin Ipsilanti a construit la Galata curți cu două rânduri de case și palatul care servea ca loc de petrecere a verii pentru domnitor și boierii săi. Si ca să scurteze drumul spre palat a construit un pod de lemn peste Bahlui. In anul 1811, s-a refăcut pictura interioară a bisericii.
Incendiul din anul 1814 a distrus iarași casele domnești, până în anul 1874 rămânând numai bucăți de zidarie. Palatul a fost refăcut de Ruxandra, sora lui Mihail Sturdza, adăugând și mai multe case mici, dar frumoase, în care a locuit până la sfârșitul vieții.
La 23 iulie 1765, domnitorul Grigore Alexandru Ghica a poruncit egumenului Galatei să dărâme din temelie vechile case domnești aflate în stadiu avansat de degradare. In anul 1799, domnitorul Constantin Ipsilanti a construit la Galata curți cu două rânduri de case și palatul care servea ca loc de petrecere a verii pentru domnitor și boierii săi. Si ca să scurteze drumul spre palat a construit un pod de lemn peste Bahlui. In anul 1811, s-a refăcut pictura interioară a bisericii.
Incendiul din anul 1814 a distrus iarași casele domnești, până în anul 1874 rămânând numai bucăți de zidarie. Palatul a fost refăcut de Ruxandra, sora lui Mihail Sturdza, adăugând și mai multe case mici, dar frumoase, în care a locuit până la sfârșitul vieții.
In
timpul Revoluției de la
1821, Alexandru Ipsilanti, conducătorul Eteriei, și-a stabilit pentru un timp cartierul general la
Mănăstirea Galata.
In timpul Revoluției de la 1821, generalul grec Alexandru Ipsilanti, conducătorul Eteriei, și-a stabilit pentru un timp cartierul general la Mănăstirea Galata.
In timpul Revoluției de la 1821, generalul grec Alexandru Ipsilanti, conducătorul Eteriei, și-a stabilit pentru un timp cartierul general la Mănăstirea Galata.
In
decembrie 1863, prin Legea secularizării averilor mănăstirești a
domnitorului Alexandru Ioan Cuza (1859-1866),
Mănăstirea Galata a fost scoasă de sub tutela Patriarhiei Ierusalimului, iar
călugării greci au plecat. Mult timp, Biserica Mănăstirii Galata a fost biserică
parohială, aici slujind un preot o dată pe lună.
In
anul 1865, în incinta mănăstirii a funcționat o școală de sericicultură,iar.în apropierea mănăstirii a funcționat un ospiciu de
infirmi, administrat de către Epitropia Sf. Spiridon. Printr-o
decizie ministerială, casele egumenești de la Mănăstirea Galata au îndeplinit
începând din 1 septembrie 1923 funcția de închisoare, aici fiind transferați
deținuții care fuseseră închiși anterior în clădirea unde s-a aflat de curând Policlinica pentru elevi și studenți, care a devenit
cămin studențesc. Prin 1924 aci a fost deținut și Corneliu Zelea Codreanu, împreună cu un număr de atașați ai ideilor sale extremiste.
Inchisoarea de la Galata a primit denumirea de Penitenciarul Central Iași, aici fiind înființate ateliere de cizmărie, fierărie, lingurărie, tâmplărie și olărie, unde lucrau deținuți. Închisoarea s-a aflat în aceste clădiri până în anul 1950, când Penitenciarul Central Iași s-a contopit cu închisoarea militară a Corpului IV Armată și s-a mutat din Mănăstirea Galata în clădirile închisorii militare din Dealul Copoului. In perioada comunistă, biserica mănăstirii a fost o simplă biserică de mir, aici făcându-se slujbe doar duminica.
Decăderea, atât materială cât și a vieții călugărești, a început după anul 1618, când domnitorul Radu Mihnea a închinat-o Sfântului Mormânt de la Ierusalim, egumenii si călugării fiind după această dată grecii,care la plecare au luat cu ei manuscrise și odoare aducând-o in stare de sărăcie.
Intre anii 1914 și 1957, lăcașul a trăit timpurile grele ale primului război mondial, ale cutremurului din 1940 si ale celui de al II-lea Război Mondial când biserica suferea mult, aflându-se în zona operațiilor militare. Până în anul 1944 au avut loc prefaceri cu multe degradări ale fondului construit. După anul 1944, clădirile ce-au mai rămas în incinta mănăstirii au fost destinate ca locuințe.
Intre anii 1961 și 1971 s-au întreprins mari lucrări de renovare a construcției și de restaurarea picturii. Cu acest prilej, au fost consolidate: zidul de incintă, turnul clopotniță și cele două turle ale bisericii, a fost curățat paramentul bisericii de tencuielile adăugate în decursul timpului și a fost reconstituit acoperișul.
Cercetările arheologice desfășurate în gropniță au dus la descoperirea a șase morminte, dintre care numai trei aparținând familiei ctitorului, printre care și cel al Mariei Amirali din Rodos, soția lui Petru Șchiopul. De asemenea, a fost reconstruită din imaginație o parte din Palatul domnesc de odinioară, păstrându-se unele ruine conservate la nivelul parterului și pivnița.
Marele cutremur de la 4 martie 1977 a pricinuit alte stricăciuni mănăstirii, fiind necesare noi lucrări de reparații. După anul 1990 a devenit mănăstire de călugărițe, după ce în perioada comunistă a fost o simplă biserică de mir.
Inchisoarea de la Galata a primit denumirea de Penitenciarul Central Iași, aici fiind înființate ateliere de cizmărie, fierărie, lingurărie, tâmplărie și olărie, unde lucrau deținuți. Închisoarea s-a aflat în aceste clădiri până în anul 1950, când Penitenciarul Central Iași s-a contopit cu închisoarea militară a Corpului IV Armată și s-a mutat din Mănăstirea Galata în clădirile închisorii militare din Dealul Copoului. In perioada comunistă, biserica mănăstirii a fost o simplă biserică de mir, aici făcându-se slujbe doar duminica.
Decăderea, atât materială cât și a vieții călugărești, a început după anul 1618, când domnitorul Radu Mihnea a închinat-o Sfântului Mormânt de la Ierusalim, egumenii si călugării fiind după această dată grecii,care la plecare au luat cu ei manuscrise și odoare aducând-o in stare de sărăcie.
Intre anii 1914 și 1957, lăcașul a trăit timpurile grele ale primului război mondial, ale cutremurului din 1940 si ale celui de al II-lea Război Mondial când biserica suferea mult, aflându-se în zona operațiilor militare. Până în anul 1944 au avut loc prefaceri cu multe degradări ale fondului construit. După anul 1944, clădirile ce-au mai rămas în incinta mănăstirii au fost destinate ca locuințe.
Intre anii 1961 și 1971 s-au întreprins mari lucrări de renovare a construcției și de restaurarea picturii. Cu acest prilej, au fost consolidate: zidul de incintă, turnul clopotniță și cele două turle ale bisericii, a fost curățat paramentul bisericii de tencuielile adăugate în decursul timpului și a fost reconstituit acoperișul.
Cercetările arheologice desfășurate în gropniță au dus la descoperirea a șase morminte, dintre care numai trei aparținând familiei ctitorului, printre care și cel al Mariei Amirali din Rodos, soția lui Petru Șchiopul. De asemenea, a fost reconstruită din imaginație o parte din Palatul domnesc de odinioară, păstrându-se unele ruine conservate la nivelul parterului și pivnița.
Marele cutremur de la 4 martie 1977 a pricinuit alte stricăciuni mănăstirii, fiind necesare noi lucrări de reparații. După anul 1990 a devenit mănăstire de călugărițe, după ce în perioada comunistă a fost o simplă biserică de mir.
După anul 1990, cu binecuvântarea
I.P.S. Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Galata a devenit mănăstire
de călugărițe. Maicile și surorile de aici se ocupă cu confecționarea veșmintelor liturgice și cu arta broderiei. Atelierul de croitorie
bisericească de la Galata este apreciat nu numai în Iași, ci în toată Moldova .
Arhitectura bisericii "Inălțarea Domnului"
Arhitectura bisericii "Inălțarea Domnului"
Construită
din blocuri de piatră cioplită și rânduri de câte trei cărămizi, care conferă
monumentului o policromie, biserica este amplasată în mijlocul incintei.
Pereții bisericii sunt susținuți de nouă contraforturi de piatră, în trepte și
anume: doi în diagonală la exonartex, doi în dreptul zidului dintre pridvor și
pronaos, câte doi pe absidele laterale și unul sub ferestra din mijloc al
absidei altarului. Este un monument reprezentativ al
arhitecturii moldovenești de la sfârșitul secal 16-lea, fiind zidită de domnitorul
Petru Șchiopul în a cea de a doua domnie (1583-1591).
Zidurile ei se înalță pe un fundament solid de piatră.cu un soclu înalt, în special în zona altarului și a naosului, datorită diferenței de nivel a terenului în pantă.
Odoare de preț
Casa domnească
Domnitorul Petru Șchiopul a construit în incinta mănăstirii o casă domnească, unde a locuit o perioadă. In vara anului 1591 el a emis acte de aici.
Zidurile ei se înalță pe un fundament solid de piatră.cu un soclu înalt, în special în zona altarului și a naosului, datorită diferenței de nivel a terenului în pantă.
Urmând
modelul creat în a doua jumătate a sec.al 16-lea în Țara Românească (la Mănăstirea Dealu, Mănăstirea Snagov, Biserica domnească din Târgoviște etc.),
fațada bisericii a fost împărțită în două registre separate de un brâu median
continuu încadrat între două rânduri de cărămizi. In registrul superior, pereții
bisericii sunt decorați cu două rânduri de arcade asemănătoare cu ocnițele
tradiționale. In registrul inferior, există doar un singur rând de arcade care
înconjoară biserica până la pridvor.
Planul bisericii
este trilobat, având interiorul împărțit în altar, naos, gropniță și pridvor.
Altarul are absida boltită semisferic. Deasupra mesei altarului se găsește un
baldachin de lemn sprijinit pe mici coloane împodobite cu ornamente
asemănătoare florilor de crin. Tronul Domnesc era aurit si avea deasupra o
cupola cu cruce si vulturul bicefal. Ctapeteasma este din zid, și este pictată.Pridvorul are o boltă semisferică și trei ferestre
terminate în arc frânt. Intrarea în pridvor se făcea prin părțile de sud și
nord, prin uși cu chenare semisferice. Astăzi este funcțională doar intrarea
dinspre sud.deoarece, în prezent, ușa din nord este
zidită cu cărămidă. Din pridvor se trece în pronaos printr-o ușă încadrată de patru
muluri, cu bazele decorate și terminate în arc frânt.
Această intrare
din pridvor în pronaos se face printr-un portal înalt în arc frânt și are
chenar de piatră cioplită cu patru profile gotice. Latura de vest a pridvorului
a avut inițial trei deschideri terminate în arc frânt, reduse, în timp, la
proporțiile unor ferestre obișnuite prin construirea de parapeți.
Din
pronaos se trece în gropniță printr-o ușă mică care străpunge zidul. Pronaosul este separat de
gropniță printr-un zid străpuns de o ușă. Deasupra lui se află a doua turlă a
bisericii, având aceeași formă cu cea de pe naos, dar ceva mai îngustă. Intre
încăperea mormintelor și naos nu se află un zid despărțitor, ci ele sunt
separate prin trei arcade puternice susținute de două coloane libere și de alte
două coloane angajate în zidurile laterale, ca la ctitoria lui Neagoe Basarab de
la Mănăstirea Curtea de Argeș. In zidul nordic al gropniței se află o ușă
săpată în zid, prin care se poate urca pe un șir de trepte din piatră într-o
încăpere secretă, aflată deasupra bolții sepulcrale. Zidul dintre naos și gropniță a
fost înlocuit prin trei arcade sprijinite pe două coloane - astfel s-a mărit
spațiul interior. Cu prilejul săpăturilor arheologice din anul 1963, în
gropniță au fost descoperite șase morminte dintre care numai trei din familia ctitorului: al Mariei Amirali, din insula Rodos, prima soție a domnitorului, care se presupune că a murit în anul 1588, când la Iași fost o epidemie de ciumă, al fiicei sale, Despina, și al fiului său, Vlad, mort la o vârstă fragedă. Lespedea funerară de pe mormântul
Despinei, care a decedat anii 1587-1588 are următoarea inscripție în limba slavonă: "Aceasta groapă a făcut-o și înfrumusețat-o Io Petru Voievod fiicei sale
Despina care s-a strămutat de veșnicile lăcașuri în luna mai 15 zile și s-a
născut în anul 7096 (1588)". Deoarece mormântul Mariei Amirali a fost acoperit de o lespede funerară el nu a fost profanat. In mormânt, printre obiectele de
podoabă, au fost găsite două bruiățări, doi cercei, șase nasturi și un
inel-sigilar care are gravat, în limba slavonă, textul: "Maria Doamna lui Io Petru Voievod".
O
inovație în arhitectura religioasă din Moldova o reprezintă prezența a
trei ferestre în fiecare absidă, ceea ce face ca această biserică să fie mai
luminoasă decât cele de dinainte.
Deasupra
pronaosului și naosului se află câte o turlă octogonală zveltă, care se
sprijină în exterior pe o bază pătrată și pe două stelate. Biserica Mănăstirii
Galata este prima biserică din Moldova
construită cu două turle, până atunci bisericile moldovenești având fie o
singură turlă, fie niciuna.
Naosul, cu absidele rotunjite și
discret conturate, are deasupra o turlă zveltă înălțată pe două baze: una
patrată, alta stelată și cu corpul poligonal. In ocnițele de pe cele douăsprezece
laturi ale bazei stelate, sunt montate discuri ceramice smălțuite de culoare verde.
Naosul este luminat de două grupuri a câte trei ferestre.
Biserica este
luminată de 22 de ferestre mici cu chenare dreptunghiulare. Pereții exteriori
sunt netencuiți, cu piatră cioplită alternată cu câte trei rânduri de cărămizi,
procedeu de tradiție bizantină. Fațada este împărțită
în două registre de brâul torsadat median, format din elemente decorative
inelare dispuse între doua rânduri de cărămizi profilate în dinți de fierestrău.
Registrul din partea superioară (deasupra brâului) este împârțit inegal,
formând sub streașină un rând de ocnițe mai mici. In registrul inferior este un
singur rând de firide, de la soclu până la brâu. Se observă asimetria firidelor
din cele două registre.
In dreptul
altarului și al zidurilor transversale sunt amplasate nouă contraforturi din
piatră, alcătuite în trepte ce se înalță până la jumătatea zidului. Fațada lor
este din piatră alternată cu șiruri de cărămizi.
Acoperișul, inițial cu panta redusă generalizată, a fost înlocuit la restaurarea construcției cu un acoperiș cu panta mai înaltă și o structură distinctă în zona pridvorului și absidelor laterale; s-a reconstruit totodată cornișa din cărămizi zimțate.
Turnul clopotniță a fost construit de domnitorul Petru Șchiopul în perioada anilor 1582-1591, când au fost construite și chiliile, trapeze și casa egumenului. Zidul de incintă, a fost refăcut de la brâu în sus în timpul domniei lui Mihail Sturdza (1834-1849 și 1849-1853), când s-a executat decorul cu chenar și stema țării amplasată deaupra intrării.
Acoperișul, inițial cu panta redusă generalizată, a fost înlocuit la restaurarea construcției cu un acoperiș cu panta mai înaltă și o structură distinctă în zona pridvorului și absidelor laterale; s-a reconstruit totodată cornișa din cărămizi zimțate.
Turnul clopotniță a fost construit de domnitorul Petru Șchiopul în perioada anilor 1582-1591, când au fost construite și chiliile, trapeze și casa egumenului. Zidul de incintă, a fost refăcut de la brâu în sus în timpul domniei lui Mihail Sturdza (1834-1849 și 1849-1853), când s-a executat decorul cu chenar și stema țării amplasată deaupra intrării.
Cu prilejul
lucrărilor de restaurare din anii 1961-1971 s-a făcut consolidarea turnului,
s-a refăcut acoperișul și s-a curățat paramentul. După cutremurul din data de 4
martie 1977 mănăstirii i s-au aplicat noi lucrări de consolidare.
Pictura bisericii
Biserica Mănăstirii Galata a fost pictată în interior, în frescă, la începutul sec.al 17-lea, în mod sigur în altar și naos,
după cum remarca secretarul patriarhului Macarie al Antiohiei, arhidiaconul Paul de Alep. Există și opinia că s-ar fi fost pictat pe alocuri și
pridvorul..
Pictura
originală a fost distrusă însă într-un incendiu din anul 1762, odată cu
catapeteasma și alte obiecte bisericești. Unele fragmente din pictura originală
s-au păstrat acoperite de tencuieli ulterioare. Se mai observă pe peretele
nordic al naosului un fragment din tabloul votiv, în care apar portretele
ctitorilor: domnitorul Petru Șchiopul, soția sa Maria și fiica sa Maria (cea
care s-a căsătorit cu Zottu Tzigara, fost spătar și mare vistiernic). Toate
personajele au aceeași înălțime, cu costume de aceeași culoare și coroane
identice. In
afară de tabloul votiv, se mai păstrează frescele reprezentând Sfânta Treime,
un sobor de îngeri, liturghia îngerească în două tablouri pe cele patru timpane
mari, heruvimi, medalioane de sfinți pe arce și motive decorative florale.
In
anul 1811, s-a repictat interiorul bisericii. Noii zugravii au încercat să imite pictura
originală, fără a reuși să o egaleze calitativ. Cu ocazia lucrărilor de restaurare
începute în 1961, a fost înlăturată pictura în ulei din interior.
Inițial, biserica a fost pictată și în exterior, de asemenea
în frescă. Aceste picturi s-au șters în decursul celor 400 de ani de existență
ai bisericii.
Odoare de preț
Mănăstirea sa de
inimă și mândri a fost dotată de Petru Șchiopul încă de la început cu toate
cele de trebuință unui lăcaș de vază. Insă, destinul a voit ca dintre bunurile
și odoarele înscrise în inventarul din 15 noiembrie 1588, toate să fie pierdute
sau trimise la alte biserici. Sunt de menționat următoarele cărți: un Tetraevanghel
ferecat, două Tetraevanghele neferecate, un Triod, un Penticostar, trei
Psaltiri, 12 Mineie, un Tipic, un Ceaslov, un Molitvelnic, șapte Liturghiere
etc. De asemenea, mai existau odoare bisericești ca de exemplu: două Chivote de
argint, două Potire, două cădelnițe,
două sfeșnice, câte un panaghiar, tipsie și taler, două cupe, 12 linguri, tate
de argint, două sfeșnice de aramă, numeroase veșminte etc.
Din tot tezaurul
Mănăstirii Galata a rămas în anul 1618 doar o tipsie de argint. Noile odoare,
cărți și veșminte cu care a fost înzestrată de domnitorul Radu Mihnea (1616-1619 și 1623-1626) și urmașii
săi s-au topit în incendiul din 1762. Domnitorul Grigore Callimachi (1761-1764 și 1767-1769) a înzestrat-o
din nou cu odoare, dar nici acestea nu s-au păstrat, neexistând informații care
să arate unde au fost duse sau când au fost distruse. Paul de Alep a
observat că în anul 1653 se afla în biserică, lângă tronul arhieresc, un tron
domnesc aurit, având deasupra sa o cupolă cu o cruce și doi vulturi. Înaintea
altarului ardeau lumânări în patru sfeșnice din lemn aurit, cu sculpturi pe
ele, de o mare valoare artistică. Pe Sfânta Masă a altarului se aflau colonete
de lemn decorate cu flori de crin, frunze
și alte sculpturi aurite, care susțineau un baldachin din lemn, O dveră cu dimensiuni de 117x77 cm, care a
fost donată de Petru Șchiopul Galatei din Vale, a fost găsită în Episcopia
Buzăului.
Inițial, Mănăstirea
Galata a fost înconjurată de un gard din lemn de stejar. Aflat în vizită în
Iași în anul 1653, Paul de Alep a descris Mănăstirea Galata,
menționând că aceasta era înconjurată cu un gard de lemn. Un alt călător, Erasm
Henric Schneider de Weismantel care a trecut prin Iași în anul 1713 amintește
de palisadele din lemn de stejar ale Galatei.
Zidul
de incintă care înconjoară actualmente incinta Mănăstirii Galata a fost
construit în anul 1735 de egumenul Nectarie, cu banii obținuți din vânzarea
unei jumătăți din satul Turbătești (din Ținutul Cârligătura) și cu ajutorul material al
domnitorului Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 și
1747-1748), Alți istorici
susțin însă că Mănăstirea Galata ar fi fost înconjurată încă de la început de
un zid de incintă, deoarece domnitorul Petru
Șchiopul construise
mai multe clădiri anexe. S-a vehiculat ideea că spusele lui
Petru de Alep ar fi fost greșit traduse, mai ales că "Galata din
vale" ar fi avut un zid de incintă.Mănăstirea Galata este înconjurată în prezent de
ziduri de piatră prevăzute cu metereze pentru
puști (sânețe), sprijinite în interior de contraforturi de formă poligonală,
adaptate terenului. De-a lungul zidurilor, înspre turnul clopotniță, se observă
existența unui "drum de strajă" din scânduri, pentru a permite
apărarea la nivelul meterezelor.
Casa domnească
Domnitorul Petru Șchiopul a construit în incinta mănăstirii o casă domnească, unde a locuit o perioadă. In vara anului 1591 el a emis acte de aici.
Ulterior și alți
domnitori au locuit în casa domnească de la Galata sau și-au adăpostit familia
în timpul epidemiilor, al războaielor și răscoalelor. Printre cei care au
locuit în casa domnească de la Galata sunt menționați următorii:
Timuș Hmelnițki,
hatman căzăcesc - venit la Iași în mai 1653 cu oaste de cazaci în sprijinul
socrului său, Vasile Lupu. După cum a scris Miron Costin, "Vasilie-vodă dacă au sosit la
Iași, după sfat ce au făcut cu ginere-său, cu Timus, s-au mutat Timus cu tabăra
la Gălata, iară Vasilie-vodă au rămas în curte, gătindu-să asupra lui
Matei-vodă, cu mare gătire, dândŭ știre țărîi să încalece tot omul, iertând pre
toți de toate vinile, de ari hi și greșit cineva, împrotiva domniei".[35] Într-una din zile, Timuș ("den
hirea lui acea de tiran ce era și de om sălbatecă și fără nice o frică de
Dumnedzău") l-a chemat la Galata pe pisarul polonez Cotnarschi, care a
fost lovit de cazaci cu săbiile, din porunca sa.
·
Gheorghe
Ghica, domnitor al Moldovei (1658-1659) - și-a stabilit reședința
domnească la Galata în 1658
·
Constantin Șerban Basarab, domnitor al
Moldovei (1659, 1661) - și-a stabilit tabăra aici în noiembrie 1659, după ce
oastea sa fusese înfrântă de cea a lui Gheorghe Ghica. El i-a pus pe darabani
și pe seimeni să sape un șanț mare înaintea taberei, deasupra pârâului Nicolina.La apariția oștilor tătărești, oștenii
lui Constantin Vodă au ieșit din mănăstire și au înaintat în câmp deschis, la
Broșteni, unde au fost învinși de tătari. Domnitorul a luat drumul spre Vaslui,
lăsându-și toate carele "la
mănăstirea lui Pătru-vodă, la Galata de Sus" La 13 decembrie 1659, Mănăstirea
Galata a fost ocupată de tătari, care i-au aruncat din clopotniță pe ultimii
apărători.
·
Dumitrașcu Cantacuzino, domnitor al
Moldovei (1674-1675, 1684-1685) - s-a mutat la Galata împreună cu boierii în
iunie 1675, în timpul unei epidemii de ciumă care a ținut până în ianuarie 1676.
Acest eveniment este consemnat de Ion Neculce astfel: "S-au scornit o ciumă mare în
toată țara în dzilele acestui domnu la vleato 7183, de la luna lui iuni, ș-au
ținut pân’ la ghenar. Ș-au murit mulți oameni, cât nu-i putè îngropa și-i
arunca prin gropi, de-i năruia. Iară Dumitrașco-vodă, vădzindu atâta omor, au
ieșit în diial la Gălata cu boiarii, și acolo ședè."
Domnitorul Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 și
1747-1748) a construit case noi în incinta mănăstirii în 1729, locuind și el
acolo în anumite perioade.În
1738 o oaste nemțească din Transilvania a traversat munții, în Moldova .
Domnitorul și-a stabilit întâi tabăra la Frumoasa, apoi la Țuțora, unde a strâns o oaste compusă din
moldoveni, turci și lipcani, după care s-a stabilit la Galata. El a făcut un
șanț întărit în jurul mănăstirii, unde a așezat străjeri. Iată cum relatează
cronicarul Ion Neculce: "Și
de frica viziriului și de rușine s-au întorsu iarăș înapoi la Gălata. Ș-au
făcut hendichiu în giuru împregiurul taberii ș-au pusu
străji buni. Ș-au șădzut toată vara acolo, pân-în toamnă la Simedriu." Domnitorul l-a primit aici pe fratele
său, terzimanul Alexandru, care se ducea la Istanbul.
Deoarece
casele domnești erau în pericol de prăbușire, domnitorul Grigore al III-lea Ghica (1764-1767 și 1774-1777) a poruncit la 23 iulie 1765
egumenului Mănăstirii Galata să dărâme vechile locuințe, păstrând doar palatul
construit de Grigore al II-lea Ghica. Această clădire a ars în 1783. Ulterior, în
palat a locuit mitropolitul Leon Gheucă (în
decembrie 1788) și apoi și alți mitropoliți ai Moldovei. În casele egumenești a
fost amenajat în secolul al XVIII-lea un paraclis cu hramul "Sf. Apostol
Iacov".
De
teama epidemiei de ciumă din
anul 1799, domnitorul Alexandru Callimachi s-a
mutat la Galata împreună cu curtenii săi. Intre anii 1799-1801, domnitorul Constantin Ipsilanti a
construit o nouă locuință domnească, lângă zidul sudic al incintei, precum și
noi chilii. Pentru a ușura accesul la mănăstire, a fost construit un pod de
lemn (care ar fi rămas în picioare până la începutul secolului 20), precum și o
uliță, care se numește astăzi Strada Ipsilanti.
In
anul 1814, un incendiu a mistuit toate construcțiile din incinta mănăstirii,
mai puțin biserica, rămânând doar niște bucăți de ziduri afumate. Palatul a ars
în noaptea de 11/12 septembrie 1822; în ziua anterioară se stabilise ca aici să
se alcătuiască alaiul cu care noul domnitor, Ioniță Sandu Sturdza, urma să
intre în Iași. Aflat
la Iași în 1840, scriitorul Alecu Russo vedea
aici ruinele palatului Ipsilanti, "căzut în zorii lui ca și stăpânii". Abia
în anul 1847, Ruxanda, sora domnitorului Mihail Sturdza, a dispus construirea câtorva case mici, în care
a locuit până la sfârșitul vieții.
Restaurările
efectuate între anii 1961-1971 au avut ca rezultat reconstruirea din imaginație
a unei părți din Palatul domnesc de odinioară, păstrându-se unele ruine
conservate la nivelul parterului și pivnița.
In
prezent, Casa domnească adăpostește paraclisul "Sf. Apostol Iacov" și
un muzeu al mănăstirii. În muzeu pot fi admirate exponate de o deosebită
frumusețe și valoare artistică, cum ar fi obiecte vechi de cult, copii
fotografice ale documentelor referitoare la trecutul mănăstirii, stampe vechi,
portrete ale familiei ctitorului și ale domnilor Moldovei care au avut legături
cu mănăstirea, fotografii ale mitropoliților Anastasie Crimca, Dosoftei Barilă, Veniamin Costachi, Leon Gheucă sau Iosif Naniescu, pecețile Mitropoliei Moldovei, Episcopiilor
Romanului și Hușilor din 1650, a Rădăuților, precum și hărți ale Iașului din
secolul al XVIII-lea sau pecetea orașului Iași din 1652, precum și un fragment
din vechea frescă a mănăstirii, pictată cu așa-numitul "roșu de Galata"
Turnul de clopotniță
Deși
nu există surse cu privire la anul înălțării turnului clopotniță, se presupune
de către istorici că ar fi fost construit tot de Patru Șchiopul, având și rolul
de loc de intrare în mănăstire. Construcția inițială avea la parter o intrare
boltită, pe unde se intra în incinta mănăstirii, o cămăruța la primul etaj
(unde se ajungea printr-o scară în spirală) și o cameră a clopotelor la al
doilea etaj.
Domnitorul Mihail Sturdza (1834-1849)
a adăugat încă un etaj la clădirea turnului clopotniță, care este delimitat
clar de celelalte două etaje printr-un brâu de piatră. Deasupra intrării, el a
dispus montarea unei steme în relief a Moldovei, care s-a deteriorat în mare
măsură în decursul anilor
Turnul
clopotniță a fost consolidat ca urmare a avariilor suferite la cutremurul din 4 martie 1977, când au apărut fisuri pe zidul său.Clopotele vechi au
fost topite și returnate în mai multe rânduri, ele aflându-se actualmente în
incinta mănăstirii.
Un comentariu: