In valorosul tezaur
cultural-istoric și artistic al orașului Târgoviște, ansamblul arhitectural al
Mănăstirii Stelea se înscrie ca o prezență semnificativă. Este o mănăstire de călugări a cărei construcție datează din secolele al 15-lea și al 16-lea și care este monument istoric. Mănăstirea a fost ridicată în a
doua jumătate a veacului al 16-lea de negustorul Stelea, fiind menționată în
1582 de un hrisov prin care domnitorul Mihnea Turcitul întărea o danie făcută
mănăstirii.
Complexul monastic Stelea este compus din mai multe obiective:
*Biserica „Invierea Domnului”, construită în perioada
1644-1645, pe fundații datând din secolul al XVI-lea. In pisania bisericii se
precizează că biserica a fost ridicată de domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, pe locul unei biserici
mai vechi, al cărei ctitor a fost Stelea negustorul. Stilul arhitectonic al
bisericii are specific moldovenesc, fiind singura biserică construită în Țara
Românească după modelul bisericii moldovenești Trei Ierarhi din Iași.
*Casa egumenească sau Casa Nifon, reconstituită în anul 1975
pe ruine datând din secolele al 15-lea, al 16-lea și al 17-lea;
*Beciul primei case egumenești, ce a fost construit în
sec.al 15-lea;
*Corp de chilii (la vest), ridicat în sec.al 17-lea pe fundații din sec.al 15-lea și refăcut în sec.al 19-lea;
*Ziduri de incintă cu urme de chilii, ce datează din sec.al 17-lea;
*Turnul clopotniță, ridicat în sec.al 16-lea;
Două dintre cele mai importante personalități ale secolului al 17-lea în Ţările Române au fost domnitorii Matei
Basarab (1632-1654) al Ţării Româneşti şi Vasile Lupu (1634-1653) al Moldovei.
Doi vrednici conducători, ale căror portrete vor fi păstrate veşnic în istorie
pentru buna ocârmuire a ţării. Ambiții și intrigi de natură feudală au dus
chiar la lupte repetate între armatele voievodului muşatin şi ale celui
basarab.
In anul 1644, o solie a
domnitorului Vasile Lupu al Moldovei poposea la Curtea Domnească a lui Matei
Basarab, în Ţara Românească. In frunte se afla
însuşi mitropolitul Moldovei, Varlaam. Sfetnic de seamă al voievodului moldovean , Acesta
l-a convins pe domnitorul muntean că neînţelegerile dintre provinciile surori nu puteau aduce nimic
bun şi l-a îndemnat ca, în semn de pace Vasile Lupu, să ridice un sfânt lăcaş în Muntenia.
Matei Basarab a primit cu bucurie semnul de pace moldav şi s-a angajat să
ridice, la rându-i, o biserică în ţara vecină.
Astfel, prin inţelepciune şi cuvânt bun, s-a pus capăt neînţelegerilor dintre
domnii de un neam, o limbă şi o credinţă, iar ca rod al acestei împăciuiri au
răsărit două altare: al Sfintei Mănăstiri Stelea de la Târgovişte şi al Sfintei
Mănăstiri Soveja, din Vrancea.
Pacea întărită prin cele două mănăstiri nu a ţinut
decât abia până în 1650, când Vasile Lupu l-a ameninţat din nou pe Matei
Basarab că îi va invada ţara. In aprilie 1653, voievodul muntean s-a aliat cu
principele Transilvaniei, Gheorhe Rakoczi al II-lea, reuşind să-l detroneze pe
Vasile Lupu și să-l instaleze pe Gheorghe Ștefan pe tronul Moldovei.
Vasile Lupu nu a putut accepta înlăturarea sa de la cârma ţării, astfel că a cerut ajutorul ginerelui său cazacul Timuş Hmelniţki, reuşind să-şi recapete tronul şi să-l alunge pe Gheorghe Ştefan în Ţara Românească. Lupu nu s-a oprit aici, așa că în luna mai 1653 îl atacă din nou pe Matei Basarab, de această dată la Finta, în judeţul Dâmboviţa, unde este din nou înfrânt de voievodul muntean şi o dată cu această bătălie pierdută este înlăturat pentru totdeauna de la tronul Moldovei.
Vasile Lupu nu a putut accepta înlăturarea sa de la cârma ţării, astfel că a cerut ajutorul ginerelui său cazacul Timuş Hmelniţki, reuşind să-şi recapete tronul şi să-l alunge pe Gheorghe Ştefan în Ţara Românească. Lupu nu s-a oprit aici, așa că în luna mai 1653 îl atacă din nou pe Matei Basarab, de această dată la Finta, în judeţul Dâmboviţa, unde este din nou înfrânt de voievodul muntean şi o dată cu această bătălie pierdută este înlăturat pentru totdeauna de la tronul Moldovei.
Vasile Lupu a ales să rezidească
din temelie biserica Mănăstirii Stelea din Târgovişte, vechea capitală a Ţării
Româneşti. Ridicată în a doua jumătate a secolului al XVI-lea de Stelea
Spătarul şi atestată documentar printr-un hrisov al lui Mihnea Turcitul din
1582, mănăstirea adăpostea rămăşiţele trupeşti ale tatălui domnitorului Vasile
Lupu, Nicolae. Între anii 1636-1637 şi 1644-1645, pentru pomenirea părintelui
său, a ridicat o nouă biserică, iar ansamblul mănăstiresc a fost îmbogăţit cu o
casă egumenească, un nou corp de chilii şi ziduri de incintă. Pisania
împodobită cu bourul moldovenesc, zidită în pronaosul bisericii, menţiona: „Cu
voia Tatălui şi cu ajutorul Fiului şi cu săvârşirea Sfântului Duh, iată eu,
robul şi închinătorul Io Vasile Voevod din mila lui Dumnezeu Domn al Ţării
Moldovei. Acest sfânt hram al Învierii lui Dumnezeu şi Mântuitorul nostru Iisus
Hristos l-a făcut mai înainte Stelea negustorul, unde zace şi trupul
răposatului părintelui meu, Nicolae Vel Aga. Iar acum când mi-a dăruit Dumnezeu
domnia Ţării Moldovei, am dărâmat acea dintâi Sfântă Biserică până în temelii
şi cu ajutorul lui Dumnezeu am început s-o zidesc din nou, în zilele fratelui
nostru, Io Matei Basarab Voevod, din mila lui Dumnezeu Domnul Ţării
Ungrovlahiei, şi s-a săvârşit, cu voia lui Dumnezeu, în luna lui septembrie 7
şi anul 7154“ (1645). Biserica a fost construită de meşterii lui Vasile
Lupu ca o replică a vestitei ctitorii voievodale din Iaşi, „Sfinţii Trei
Ierarhi“, devenind un model de strălucită îmbinare a elementelor decorative
moldoveneşti şi munteneşti. Domnul Moldovei a ridicat
biserica păstrată până azi între anii 1636-1637 si 1644-1645, împreună cu o
nouă casă egumenească, chilii și ziduri de incintă.
In noiembrie 1653, patriarhul Macarie al Antiohiei era
oaspete în capitala Ţării Româneşti, găzduit la Mănăstirea Stelea. Insoţitorul
său, diaconul Paul de Alep, avea să noteze în jurnalul de călătorie detalii de
o deosebită importanţă pentru istoria noastră. Din însemnările sale aflăm că
Târgoviştea se compara, ca mărime, cu Alepul sau Damascul, iar mănăstirea lui
Vasile Vodă era printre cele mai frumoase: „Ea poartă numele Invierii Domnului,
dar muntenii o numesc Mănăstirea Stelea. E mare şi îngrădită cu un zid de
piatră… Biserica e măreaţă şi înaltă, având două elegante turle cu mai multe
cruci, pentru a căror poleire s-au cheltuit, se zice, şapte sute taleri
veneţieni. Iconostasul, de artă rusă, este minunat şi are trei uşi“.
O nouă vizită a lui Paul de Alep a avut loc în februarie
1658, la puţin timp după asediul oştilor turceşti, care l-au învins pe
voievodul Constantin Şerban în încercarea de a se împotrivi mazilirii. Despre
Mănăstirea Stelea avea să scrie că „rezistă unui asediu puternic, fiind ocupată
de o ceată de cazaci cu femeile lor, care s-au luptat cu turcii şi tătarii…
Bisericii, ce era plină de lăzi şi provizii ale poporului, i-au dat foc; ea a
ars cu totul pe dinăuntru şi pe dinafară… şi cu ea a pierit, păcat, și acel
iconostas de o atât de rară frumuseţe“.
Casa Nifon
Casa Nifon
După domnia lui Matei Basarab,
mănăstirea şi-a pierdut strălucirea de odinioară, devenind metoc al ctitoriei
brâncoveneşti „Sfântul Gheorghe“ - Nou din Bucureşti, închinată şi ea Bisericii
Sfântului Mormânt de la Ierusalim.
Sub domnia lui Constantin
Brâncoveanu biserica a fost reparată: s-a refăcut pardoseala cu dale de piatră,
s-a refăcut etajul clopotniței, s-a aplicat o nouă zugraveală în biserica ce
avea să fie înzestrată și cu mobilier de cult. Către sfârșitul anului 1715,
Radu Dudescu scria, între altele, Patriarhului Ierusalimului Hrisant Notaras:
"pentru așternerea Bisericii Stelea, să fie în știința ta, cum că s-a
săvârșit și n-a rămas nimic lipsă".
Spre sfârșitul veacului al 18-lea
mănăstirea ajunsese într-o stare precară. Unele reparații strict necesare au
fost susținute de daniile unor boieri. In anul 1780, Cârstică Voiescu, logofat,
a fost rugat de Patriarhul Avramie al Ierusalimului să primească funcția de
epitrop al Bisericii Stelea spre a contribui la refacerea ei. Mici danii s-au mai
primit și din partea unor orășeni în schimbul dreptului de a fi îngropați în
biserică sau de a fi trecuți in pomelnic.
Există mărturii care amintesc de
o școală grecească ce funcționa de la sfârșitul veacului al 18-lea în chiliile
Mănăstirii Stelea și care a dăinuit până către 1840. Acolo au învățat, printre
alții, Grigore Alexandrescu, Ion Heliade. Rădulescu și Vasile Cârlova.
In anul 1832, vizitând Mănăstirea
Stelea, generalul Pavel Kiseleff remarca sărăcia bisericii. In secolul a 19-lea,
Stelea a devenit biserică de mir, clădirile ei anexe - tot mai ruinate -
primind alte destinații. După secularizarea averilor
mănăstirești, în anul 1863, biserica Stelea a rămas biserică parohială, fiind
întreținută de stat. In perioada 1865-1876 s-au făcut reparații la învelitoarea
bisericii, precum și unele lucrări la chilii. In anul 1879 s-a restaurat turla
de pe naos.
In anul 1881, o comisie care a vizitat
mai multe monumente din țară, a constatat starea de degradare a clădirilor mănăstirii
și a inițiat o "restaurare generala". Intre anii 1943-1947 s-au facut
unele reparații la soclu, sub ziduri, iar pictura a fost parțial restaurată.
Dintre obiectele de cult ale
bisericii s-au mai păstrat stranele, două jilțuri brâncovenești, unul purtând stema Țării Românești (ambele aflate astăzi în colecțiile Muzeului Național de
Istorie a României), un disc de argint aurit, dăruit de Doamna Stanca în
1599-1600 și un potir de argint aurit filigranat, dăruit de ctitorul Vasile
Lupu. Tot din vremea lui Vasile Lupu datează o cristelnița din piatră aflată în
pronaosul bisericii. De la Vasile Lupu provine și o
anaforniță din argint aurit, cu stema Moldovei, pastrată astăzi în colecțiile
Muzeului Național de Artă. Din anii 1763-1764 datează un pomelnic-triptic din
lemn, provenit de la Mănăstirea Stelea, aflat în prezent în colecțiile
Patriarhiei.
Relativ numeroase sunt pietrele
de mormânt, cea mai veche datând din anul 1609, urmată de altele din 1647, 1689
și 1820. In perioadele 1971-1975, 1982-1988, 1991-1999 și în 2002 s-au efectuat
lucrări de restaurare la turnul-clopotniță și la stăreție.
Turnul clopotniță
Turnul clopotniță
Datând din sec.al 16-lea, turnul
clopotniță este monumentul cel mai vechi care s-a păstrat din ansamblul
arhitectural de la Mănăstirea Stelea. Fundațiile lui sunt așezate pe pragurile
fundațiilor casei din veacul al 15-lea. De plan aproximativ patrat,
turnul cuprinde trei nivele: parterul, unde se află un gang de acces, etajul
întâi, cu o cameră și etajul al doilea unde se află clopotele. Este structurat
în două registre, cel inferior grupând primele două nivele. Nivelul inferior, parterul,
este cel original, din zidărie mixtă, în casete și porțiuni numai din cărămidă.
Gangul este acoperit cu o boltă semicilindrică, pe console din cărămidă. Scara
de acces la etaje este înglobată în grosimea zidului. Fațadele registrului inferior
sunt tratate în arhitectura specifică celei de-a doua jumătăți a veacului al
16-lea, în panouri dreptunghiulare de tencuială, alternate cu câte trei asize
de cărămidă. Terminația părții superioare a acestui registru este decorată cu
un șir de ocnițe retrase față de verticala zidului.
Arhitectura exterioară
Arhitectura exterioară
Biserica reprezintă un monument
de referință pentru arta Țării Românești din veacul al 17-lea. Construită de
meșterii domnitorului Vasile Lupu ca o replică a cunoscutei ctitorii din Iași
"Trei Ierarhi", Biserica Stelea a întrecut ca mărime monumentele construite
la Târgoviște în acea vreme. Cu o înfățișare simplă, elegantă, bine proporționată,
ea este un model de strălucită îmbinare a unor elemente și forme decorative
moldovenești și muntenești.
De plan triconc, cu turle pe naos
și pronaos, cu pridvor închis, biserica prezintă fațadele din zidărie de cărămidă
tencuită, sprijinite pe șapte contraforturi masive, fiind împărțite în două
registre decorative cu firide arcuite și cu un brâu de piatră tipic
moldovenesc, care încinge întreaga biserică. In partea inferioară, un soclu cu o profilare puternică, protejat de o baghetă de piatră, accentuează impresia de robustețe.
Registrul inferior, decorat cu firide înalte, înconjurate cu câte un ciubuc
arcuit, este străpuns de cele câteva goluri ale ușilor și ferestrelor.Ferestrele, ale căror deschideri
sunt terminate cu un arc în acoladă în partea superioară, au ancadramente de
piatră de factură gotică. Decorația registrului superior constă in firide
formate din arce gemene, dispuse mult deasupra brâului, sub cornișă.
Biserica Sf. Nicolae Giartoglu peste drum de Mănăstirea Stelea
Biserica Sf. Nicolae Giartoglu peste drum de Mănăstirea Stelea
Cele două turle, egale ca
înălțime, sunt ridicate mai întâi pe baze scunde, a căror singură decorație o
constituie un șir de cărămizi dispuse în forma de zimți și care susțin un al
doilea rând de baze, de secțiune stelată, având pe unele fețe câte o firidă
terminată în arc frânt. Circulare în interior, turlele au cele opt fețe
exterioare cu firide lungi, gemene. Bumbii și elementele ornamentale
din ceramică plasate in interiorul ocnițelor și firidelor, dau turlelor o notă
de particularitate, astfel că ele vor servi ca model ctitoriilor viitoare
ridicate în Muntenia.
Interiorul bisericii
Interiorul bisericii
In interiorul bisericii se poate
pătrunde prin trei intrări scunde, dintre care una principală, pe latura
vestică si două laterale. Golurile intrărilor, în arc frânt, sunt decorate cu
nervuri de piatră împletite. Ușile au deasupra cate o nișă, în cea vestică aflându-se
icoana hramului bisericii.
Pridvorul, dreptunghiular, relativ îngust și foarte înalt,
acoperit de două bolți cu muchii ieșite, susținute de console, este separat de
restul interiorului printr-un perete plin, intrarea în pronaos făcându-se pe
sub un impunător portal, care susține pisania slavonă încadrată de doi baluștri.
Pronaosul este spațios și
monumental, de formă patrată, luminat prin patru ferestre deschise în arc frânt.
In peretele sudic, un acrosoliu bogat sculptat în piatră, încadrat de un arc
ogival, ar fi adăpostit - conform tradiției - mormântul tatălui domnitorului
Vasile Lupu. Zidul despărțitor dintre pronaos și naos a fost înlocuit cu trei
arcade rezemate, prin intermediul unor capiteluri, pe stâlpi octogonali, ridicați
pe postamente masive.
Naosul este încăperea cea mai
spațioasă. Pe laturile de nord și de sud se deschid cele două abside luminate
de câte trei ferestre. Sistemul se susținere al turlei Pantocratorului este
identic cu cel din pronaos, prin arce piezișe. Absida altarului, circulară în
interior și mărginită în exterior de șapte laturi, luminate de trei ferestre încadrate
în arce înalte, este acoperită cu o semicalotă. Cele două nișe, proscomidiarul
și diaconiconul, flanchează altarul.
Altarul este despărțit de restul
bisericii printr-o catapeteasmă de lemn policromat, de o remarcabilă valoare
artistică. Colonetele cu capiteluri de factură corintică, fusul central decorat
cu motive vegetale, pentru registrul icoanelor împărătești, arcaturile pentru
icoanele praznicale și acoladele pentru șirul icoanelor cu apostoli, constituie
elementele decorative principale ale părții de susținere a iconostasului. Din seria icoanelor componente ale
iconostasului, repartizate în cinci registre, o importanță aparte o prezinta
trei icoane alcătuind o reprezentare de tip "Deisis": în mijloc,
Iisus Hristos, Mare Arhiereu și Invățător; în lateral, Maica Domnului cu Sfântul
Arhanghel Mihail spre nord și Sfântul Ioan Botezătorul cu Sfântul Arhanghel
Gavriil spre sud, icoane atribuite epocii lui Matei Basarab. Ușile împărătești, cu un remarcabil
decor sculptat, sunt împodobite în partea superioară cu reprezentarea Bunei
Vestiri, încadrată de icoane mai mici cu arcaturi în partea superioară,
reprezentându-i pe David și Solomon.
Chiliile, zidurile de incintă și Casa Domnească "Nifon"
Zidurile de incintă, refăcute
recent, aparțin celei de-a doua jumătăți a veacului al 17-lea, fiind alcătuite,
ca și chiliile, din zidărie mixtă, în casete de bolovani de râu și cărămizi,
ajungând la o grosime de 0.90 - 1 metru. La sud de poartă, zidul a fost refăcut
pe o lungime de 55 de metri, iar la nord-nord-vest, pe o lungime de 34 de
metri.
Poarta de intrare din vestul incintei (sec.al 17-lea) amplasată pe axul turnului-clopotniță din veacul al 16-lea, la limita trotuarului actual al orașului, a fost descoperită în timpul cercetărilor din 1981, când a fost descoperită și o parte a zidului de incintă. Alcatuită din două masive de zidărie, cu un gol al porții acoperit cu o bolta semicilindrică, ea a fost refăcută în veacul al 17-lea.
Chiliile, zidurile de incintă și Casa Domnească "Nifon"
Langă turnul-clopotniță se află
corpul de chilii, a cărui arhitectură a suferit modificări în sec.al 19-lea și,
mai târziu, în sec.al 20-lea, când stâlpii de lemn ai prispei au fost înlocuiți
cu alții din zidărie. In ansamblul ei, construcția repetă succesiv planul
tradițional, dezvoltat, al casei țărănești.
Poarta de intrare din vestul incintei (sec.al 17-lea) amplasată pe axul turnului-clopotniță din veacul al 16-lea, la limita trotuarului actual al orașului, a fost descoperită în timpul cercetărilor din 1981, când a fost descoperită și o parte a zidului de incintă. Alcatuită din două masive de zidărie, cu un gol al porții acoperit cu o bolta semicilindrică, ea a fost refăcută în veacul al 17-lea.
Pe latura nord-estică a incintei
au fost descoperite ruinele Casei egumenești (Casa Nifon), refacută în veacul
al 16-lea și reconstituită recent. De plan dreptunghiular, casa a fost așezată
pe beciuri înalte, boltite în semicilindru, cu arce dublouri. Nivelul superior
cuprindea șapte încaperi, dintre care două de dimensiuni mari. Intr-un desen
realizat de Carol Iser la jumătatea veacului al 19-lea, este redată imaginea
casei, care mai păstra încă acoperișul în 1852.
Din dorința de a reda Sfintei
Mănăstiri Stelea statutul de oază spirituală și vatră de cultură pe care le-a
avut cândva, Inalt Prea Sfințitul Nifon Arhiepiscopul Târgoviștei, a propus o
nouă destinație Casei egumenești, aceea de Muzeu de artă și arhitectură
religioasă.
Diverse
Diverse
In afara zidului de incintă al
mănăstirii, la 50 de metri sud de acesta, au fost descoperite urmele unei alte
biserici - Stelea Veche II - de plan triconc, cu absida altarului poligonală și
cinci contraforturi, elemente caracteristice bisericilor moldovenești din epoca
lui Ștefan cel Mare, ctitorirea ei fiind pusă pe seama negustorilor moldoveni.
Ea suprapune o biserică mai veche, din lemn, de la sfârșitul veacului al 16-lea
și începutul celui următor. Afectată de cutremurul din 1636, biserica a fost
refacută în timpul domniei lui Matei Basarab, cu același plan, excepție făcând
absida altarului care este poligonală și la interior.
Biserica Sf. Nicolae Geatlogu - peste drum de Mănăstirea Stelea
Biserica Sf. Nicolae Geatlogu - peste drum de Mănăstirea Stelea
Ca urmare a năruirii turlei, în
epoca brâncovenească s-au făcut intervenții de întărire a colțurilor naosului
și pronaosului, s-a refăcut turla distrusă și s-a ridicat încă una pe pronaos,
adăugându-se la intrare un pridvor. Cu această înfățișare apare biserica în planul
doi al litografiei lui Carol Iser, în 1870, reprezentând vechea Mitropolie a
Târgoviștei. După acea dată, monumentul a dispărut, iar amplasamentul său și al
turnului-clopotniță, restaurat și el în veacul al 17-lea, a fost invadat de
construcțiile civile ale orașului. Trebuie amintit că complexul monahal s-a aflat totdeauna în interiorul orașului Târgoviște.
Din anul 1990 Stelea a redevenit
mănăstire revendicând calitatea de ctitorie domnească. Se dorește din nou ca Mănăstirea
Stelea, ansamblu impunator, cu turn-clopotniță, case egumenești, chilii și, mai
presus de toate, cu biserica cu hramul "Invierea Domnului" să fie un
focar de credință, cultură și spiritualitate românească, semn de împăcare.
Pictura
De factură brâncovenească, atribuită
începutului veacului al 18-lea, conform inscripției din nișa proscomidiarului,
datată 7124 (1705-1706), pictura murală a Mănăstirii Stelea respectă programul
iconografic consacrat. Pe pandantivii turlei naosului
sunt reprezentați cei patru Evangheliști. Pe conca absidei sudice este înfățișată
Nașterea, iar pe cea nordică Invierea Domnului. Pe peretele vestic al naosului
este reprezentată Rastignirea.
Cupola turlei pronaosului
pastrează imaginea Maicii Domnului în rugăciune, cu Pruncul la piept. Pe
pandantivii mici sunt pictați îngeri, iar pe cei mari, cei patru melozi:
Sfinții Cosma, Damaschin, Iosif și Teofan. Pe pereții pronaosului se află panouri
pictate cu Buna Vestire - în partea de nord, Intrarea în Biserică - în partea
de sud și Adormirea Maicii Domnului - în partea de vest.
Paleta coloristică rafinată, desenul sigur, înfățișarea
expresivă a figurilor, compoziția clară, sunt atribute ce caracterizează
pictura murală a bisericii.
Caracterul unitar și armonia
picturii brâncovenești au fost încălcate parțial prin intervenția unui pictor din București, în 1943, care, fiind delegat de Comisiunea Monumentelor să se ocupe de pictura
bisericii, și-a impus propriul stil - cel de la începutul veacului al 20-lea -
cu personaje voluminoase, tratate realist, plasate în interiorul unor tablouri încadrate în rame baroce.
Muzeu
In muzeul din Casa Nifon se gasesc expuse obiecte
de mare valoare duhovnicească, istorică și artistică, realizate în secolele 17
- 20 , care au servit cultului în mănăstirile și bisericile parohiale din
Arhiepiscopia Târgoviște. Printre odoare se păstrează cruci de binecuvântat din
lemn, biblii și evanghelii cu ferecătură, sfinte potire, sfeșnice, cădelnițe,
candele, pistornice, anafornițe, discuri de argint, veșminte preoțești, precum
și nenumărate icoane de patrimoniu. Legatura intrinsecă dintre
istoria țării și cea a bisericii este profund reliefată și în arta imprimării
sigiliului. Muzeul găzduiește mai multe sigilii care au reprezentată pe una din
fețe puterea lumească, iar pe cealăltă o imagine de natură religioasă.
Muzeul găzduiește vechi cărți de
cult și mai multe hrisoave emise de domnitori ai Țării Românești în diverse
perioade, consemnând și aducând în contemporaneitate fapte istorice: hrisovul
lui Radu Voievod, datat 10 iulie 1614, prin care întărește Mănăstirii Dealu
stăpânirea peste Satu Nou pe care l-a cumpărat și l-a scutit de obligații
fiscale, hrisovul dat de Matei Basarab ctitoriei sale de la Mănăstirea Doicești,
la 9 aprilie 1646, prin care-i dăruiește mai multe proprietăți, hrisovul lui
Constantin Mavrocordat din 3 iunie 1746 referitor la funcționarea unui târg pe
moșia Pătroaia din vama căruia se va intreține școala din sat, hrisovul dat de
Constantin Alexandru Ipsilanti, din iunie 1805 prin care mitropolia,
episcopiile, mănăstirile și metoacele lor erau scutite de plata obligațiilor
fiscale.
Pe terasa Muzeului Arhiepiscopal
de la Mănăstirea Stelea se păstreaza un fragment de cruce de mormânt din sec.al
18-lea reprezentând pe Sfinții Constantin și Elena, o cruce de drum din sec.al
18-lea, o cruce de mormânt din sec.al 19-lea și un sfeșnic de piatră din anul
1708. La Mănăstirea Stelea se păstrează numeroase pietre de mormânt, unele
foarte vechi, datând din 1609, 1647, 1689 și 1820.
Sint sceptrul celor ce conduc sa fie foaia semnata vesnic pe haine si mancare lemne apa si restul 1982-etern, aici si-n doua sate vesnic, piua si nebunii, televizat national vesnic.
RăspundețiȘtergereSa credem tot neamul in justin parvu vesnic.
RăspundețiȘtergereNu cedez drept cimitir lot folosinta casa servici masa acuzatii Auschwitz,si restul tot nu cedez nimic eu cu parintii sotul si bunicii 1900-vesnic,nu cedez sotul,nu dam ceva cuiva vesnic.grad 1 armata caz grav IOVR ,permanent si nerevizuibili sanatosi intregi cu toate drepturile si tot ce am cerut toti vesnic.Imaginea noastra in uniforme bisericesti vesnic si lumesti la fel impartelile notar cartile PALA/STRIGOIUL/PLOAIA premiile distinctiile gazeta chenzina legitimatii...tot nu cedam cuiva ceva etern sa se implineasca tot ce am cerut vesnic toti.
RăspundețiȘtergereNu cedez succesiune sa ramana in urma noastra trei copii doi baieti si-o fata ca ai batrani vesnic la pomeniti sa stie vesnic.
RăspundețiȘtergereSa am credinta vesnic.
RăspundețiȘtergereSa ne aparam tara cu credinta vesnic toti pomenitii,sa se implineasca ce m-am rugat pentru rude cerc oameni cu daruri de la sfantul meu mormant,nu cedez in slujirea cu credinta a tarii la acuze vesnic si eu si pomenitii vesnic.
RăspundețiȘtergere