Două dintre cele mai importante
personalități ale secolului al 17-lea în Ţările Române au fost domnitorii Matei
Basarab (1632-1654) al Ţării Româneşti şi Vasile Lupu (1634-1653) al Moldovei.
Doi vrednici conducători, ale căror portrete vor fi păstrate veşnic în istorie
pentru buna ocârmuire a ţării. Ambiții și intrigi de natură feudală au dus
chiar la lupte repetate între armatele voievodului muşatin şi ale celui
basarab.
In anul 1644, o solie a domnitorului Vasile Lupu al Moldovei poposea la Curtea Domnească a lui Matei Basarab, înŢara Românească. in frunte se afla
însuşi mitropolitul Moldovei, Varlaam. Sfetnic de seamă al voievodului, acesta
l-a convins că neînţelegerile dintre provinciile surori nu puteau aduce nimic
bun Și l-a îndemnat ca, în semn de pace, Vasile Lupu să ridice un sfânt lăcaş
în Muntenia. Matei Basarab a primit cu bucurie semnul de pace moldav și s-a
angajat să ridice, la rândul lui, o biserică în ţara
vecină. Astfel, prin inţelepciune şi cuvânt bun, s-a pus capăt neînţelegerilor
dintre domnii de un neam, o limbă şi o credinţă, iar ca rod al acestei
împăciuiri au răsărit două altare: al Sfintei Mănăstiri Stelea de la Târgovişte
şi al Sfintei Mănăstiri Soveja, din Vrancea.
In anul 1644, o solie a domnitorului Vasile Lupu al Moldovei poposea la Curtea Domnească a lui Matei Basarab, în
Lucrările au început în primăvara anului 1645,
iar în decembrie acelaşi an biserica mănăstirii ctitorului muntean era gata, în
timp ce domnul Moldovei, Vasile Lupu, ridica Biserica Stelea din Târgovişte.
Şi, astfel, "cu ajutorul lui Dumnezeu şi cu porunca şi cheltuiala
preapăcătosului rob al lui Dumnezeu Ioan Matei Basarab şi Voievod a toată ţara
Ungrovlahiei şi a soţiei noastre kneaghina Elena, s-a ridicat acest dumnezeiesc
templu al Naşterii Domnului Dumnezeu şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, afară
din hotarele ţărei noastre, în locul moldovenesc al Vrancei. Ziditu-s-a cu
bunăvoinţa şi cu pogorământul Domnitorului moldovenesc Ioan Vasile Voievod, în
anul facerii lumii 6153 (1645)", după cum glăsuieşte o variantă a
traducerii pisaniei bisericii din Soveja în limba slavonă.
Prima menţiune scrisă a noii
mănăstiri, după cum arată Petre Abeaboeru în lucrarea sa "Schitul Babele
şi M-rea Soveja", apare în actul din 11 ianuarie 1646, prin care Popa
Murgu şi Popa Dima, feciorii popii Petrii din Vrancea, dăruiesc Mănăstirii Dobromira
(Bună Pace) de la Soveja, cum era cunoscută pe vremea aceea, "4 fălci de
fân şi îi vând o nouă parte dintr-un bătrân cu 60 ughi". La 17 noiembrie
acelaşi an, apare şi actul prin care "Vasilie Vel Voievod al Moldovei cu
mitropolitul Varlaam, episcopii Anastasie, Teofon şi Ghedeon şi cu tot sfatul
boierilor dăruiesc uric lui Matei Basarab, Vel Voievod al Ţării Româneşti,
pentru frăţia noastră şi mare prieteşug... locul Dobromira din ţinutul Putna,
pentru ca să facă mănăstire şi planinele Răchitaş şi Zboina". "Prin daniile importante
primite la acea vreme se asigurau atât bunăstarea mănăstirii, cât şi
necesităţile nevoiaşilor". Mănăstirea a fost înzestrată, de
domnitorul ctitor, cu toate cele necesare (moșii, averi și obiecte
bisericești), pentru a se putea întreține singură. In jurul acestei mănăstiri,
viata de sihastrie a continuat prin venirea călugărilor care se rugau, citeau
Psaltirea și studiau. Călugării care viețuiau în obștea acesteia, pe lângă
nevoințele lor monahale, se ocupau și cu copierea cărților bisericești.
Dar, pe parcursul existenţei
sale, mănăstirea a avut parte şi de numeroase necazuri, fie cu mănăstirile din
jur pentru pământuri şi alte proprietăţi, fie din cauza prădărilor de către
cete de tâlhari "din ţarea leşească şi ungurească", fie din cauza
incendiilor, războaielor sau a cutremurelor. Ruine ale zidurilor si ale
vechilor chilii se pot vedea si astăzi.
In anul 1685, biserica mănăstirii a fost prădată de catre talhari. Decăderea vechii mănăstiri a fost practic desăvârşită odată cu "închinarea ei Sfântului Mormânt, de catre domnitorul fanariot Constantin Mavrocordat. Atunci egumenii greci au venit şi au luat în stăpânire lăcaşul.
Pacea întărită prin cele două mănăstiri nu a ţinut
decât abia până în 1650, când Vasile Lupu l-a ameninţat din nou pe Matei
Basarab că îi va invada ţara. În aprilie 1653, voievodul muntean s-a aliat cu
principele Transilvaniei, Gheorhe Rakoczi al II-lea, reuşind să-l detroneze pe
Vasile Lupu şi să-l instaleze pe Gheorghe Ştefan pe tronul Moldovei. . Vasile Lupu nu a putut accepta înlăturarea sa
de la cârma ţării, astfel că a cerut ajutorul ginerelui său cazacul Timuş
Hmelniţki, reuşind să-şi recapete tronul şi să-l alunge pe Gheorghe Ştefan în
Ţara Românească. Lupu nu se opreşte aici, aşa că în luna mai 1653 îl atacă din
nou pe Matei Basarab, de această dată la Finta, în judeţul Dâmboviţa, unde este
din nou înfrânt de voievodul muntean şi o dată cu această bătălie pierdută este
înlăturat pentru totdeauna de la tronul Moldovei.
In anul 1685, biserica mănăstirii a fost prădată de catre talhari. Decăderea vechii mănăstiri a fost practic desăvârşită odată cu "închinarea ei Sfântului Mormânt, de catre domnitorul fanariot Constantin Mavrocordat. Atunci egumenii greci au venit şi au luat în stăpânire lăcaşul.
Cutremurul din 1802 a dărâmat
aproape în întregime lăcaşul care "în vremuri de restrişte fusese leagănul
acestei aşezări, unde Matei Basarab adusese şi localnici din aşezările argeşene
Rucăr şi Dragoslavele. Dar oamenii din zonă au scris în istorie şi fapte
grozave. În Primul Război Mondial, cu banii văduvelor, la Soveja a fost ridicat
mausoleul închinat soldaţilor căzuţi pe aceste meleaguri, iar în 1943, în urma
unui devastator incendiu în care au ars 340 de case, Mareşalul Ion Antonescu se
spune că a vizitat comuna şi că a dat dezlegare să se taie pădurea şi să se ridice
case noi pentru cei afectaţi de incendiu, cu sprijinul prizonierilor ruşi. De
atunci, există vorba prin Soveja "cutare are casă rusească".
In 1928, biserica a suportat o
restaurare reuşită a ceea ce se mai putuse salva. După cel de-al Doilea Război
Mondial se poate vorbi doar de încercări de reparaţii şi întreţinere şi abia
după cutremurul din 1977 se poate discuta de o nouă etapă de punere în valoare. Amprenta aparte a pus-o Inalt Preasfințitul Epifanie, Arhiepiscopul Buzăului
şi Vrancei, Prin eforturile sale s-a refăcut clopotniţa, s-a înlocuit
învelitoarea de şindrilă a bisericii cu tablă de cupru, a fost efectuată
pictura, astfel încât, în 2008, a doua zi de Crăciun, Inalt Preasfinţitul
Epifanie a resfinţit biserica.
Pisania veche a bisericii, din Mănăstirea Soveja, marturisește: "Cu ajutorul lui Dumnezeu și cu porunca și cheltuiala preapăcătosului rob al lui Dumnezeu Ioan Matei Basarab și Voievod a toată țara Ungrovlahiei și a soției noastre kneaghina Elena, s-a ridicat acest dumnezeiesc templu al Nasterii Domnului Dumnezeu si Mântuitorul nostru Iisus Hristos, afara din hotarele țării noastre, în locul moldovenesc al Vrancei. Ziditu-s-a cu bunavoința și cu pogoramântul Domnitorului moldovenesc Ioan Vasile Voievod, în anul facerii lumii 6153 (1645)".
In anul 1846, în incinta acestei
mănăstiri, a fost surghiunit revoluționarul pașoptist Alecu Russo, pentru unele
aluzii nepotrivite, făcute în piesa "Jignicerul Vadră, sau
Provincialul", prezentată la Teatrul bucureștean. Cu această ocazie, în
timpul surghiunului, el a descoperit și a cules cunoscuta baladă populară
"Miorița". La sfârsitul sec.al 19-lea, mănăstirea a fost transformată în biserică parohială.
Pisania veche a bisericii, din Mănăstirea Soveja, marturisește: "Cu ajutorul lui Dumnezeu și cu porunca și cheltuiala preapăcătosului rob al lui Dumnezeu Ioan Matei Basarab și Voievod a toată țara Ungrovlahiei și a soției noastre kneaghina Elena, s-a ridicat acest dumnezeiesc templu al Nasterii Domnului Dumnezeu si Mântuitorul nostru Iisus Hristos, afara din hotarele țării noastre, în locul moldovenesc al Vrancei. Ziditu-s-a cu bunavoința și cu pogoramântul Domnitorului moldovenesc Ioan Vasile Voievod, în anul facerii lumii 6153 (1645)".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu