Situată într-un cadru natural deosebit de pitoresc,
înconjurată de culmi montane îmbrăcate cu păduri seculare și pe valea pârâului
Agapia-Topolită, Mănăstirea Agapia Nouă se sprijină pe poalele culmii Măgura,
la numai 9 Km de Târgul Neamț.
In pereții laterali
ai bisericii, din pridvorul inițial (astăzi aflat în pronaos) se află o nișă cu
ancadramente din piatră sculptată, unde au fost descoperite mormintele
ctitorilor: hatmanul Gavriil Coci, soția sa Liliana și fiica lor Safta.
Ulterior, în acest mormânt au fost depuse osemintele arhiepiscopului Ghedeon și
ale schimonahiei Elisabeta Costachi (stareța mănăstirii și sora mitropolitului
Veniamin Costachi).
Deasupra
nișei se află o inscripție în limba română cu caractere chirilice cu următorul
text:
„Pentru
păstrarea și pomenirea rămășiților a fundatorilor sf lacașului acesta: hatmanu
Gavriil frate lui Vasile Vodă și a soții sale cneghina Liana și Safta fiica lor
cum și a fericiților ctitori arhiepiscop Gedeoan, Iștian și soția sa Mariia și
a stariților sf lacaș: Elisaveta shimonahiia Kostake, sora mitropolitului V.K.
și Sevastia shimonahia sau făcut acest mormănt cu ocazia reparații bisericii.
Tot aici se odihnești și roaba lui Dmn: shim Epraxia: star. împreună cu a ei
soră shim. Fevronia Buzni. Anul 1859.”
Mănăstirea Agapia, cu
cele două așezări istorice ale sale, este singurul lăcaș monahal din țară care
poartă numele de "dragoste creștină" – pornind de la grecescul
"agapis". Fără a avea legătură
cu termenul grecesc, mănăstirea și-a preluat numele de la Sihastrul Agapie care,
conform tradiției ar fi ridicat în sec.al 14-lea, în acest ținut de basm al
Neamțului o bisericuță din lemn. Numele acestui călugăr a fost preluat apoi și
de munții care înconjoară mănăstirea, de pârâu și de așezarea din vale.
Mănăstirea Agapia"din vale" este strâns legată de istoria schitului Agapia Veche "din deal". Primul sihastru cunoscut care s-a retras în poiana unde se află astăzi Mănăstirea Agapia Veche, a fost Cuviosul Agapie din Mănăstirea Neamț. Aici a întemeiat o biserică de lemn cu hramul Schimbarea la Față. Ața a luat ființă prima sihăstrie din Munții Neamț, cunoscuta sub numele de "Sihăstria lui Agapie". Distrusă de o avalanșă de zăpadă într-o zi de Paște, biserica lui Agapie a fost refăcută pe o alta temelie în "Poiana lui Eufrosin" aflată în apropiere, primind hramul "Minunea din Colose a Sfântului Arhanghel Mihail". Abia la sfârșitul sec.al 15-lea s-a construit o biserică pe actualul amplasament al sihăstriei de la Agapia Veche, atunci când și biserica din "Poiana lui Eufrosin" s-a ruinat și nu a mai putut fi folosită.
Abia la sfârșitul sec.al 15-lea s-a construit o biserică pe actualul amplasament al sihăstriei de la Agapia Veche, atunci când și biserica din "Poiana lui Eufrosin" s-a ruinat și nu a mai putut fi folosită.
Mănăstirea Agapia"din vale" este strâns legată de istoria schitului Agapia Veche "din deal". Primul sihastru cunoscut care s-a retras în poiana unde se află astăzi Mănăstirea Agapia Veche, a fost Cuviosul Agapie din Mănăstirea Neamț. Aici a întemeiat o biserică de lemn cu hramul Schimbarea la Față. Ața a luat ființă prima sihăstrie din Munții Neamț, cunoscuta sub numele de "Sihăstria lui Agapie". Distrusă de o avalanșă de zăpadă într-o zi de Paște, biserica lui Agapie a fost refăcută pe o alta temelie în "Poiana lui Eufrosin" aflată în apropiere, primind hramul "Minunea din Colose a Sfântului Arhanghel Mihail". Abia la sfârșitul sec.al 15-lea s-a construit o biserică pe actualul amplasament al sihăstriei de la Agapia Veche, atunci când și biserica din "Poiana lui Eufrosin" s-a ruinat și nu a mai putut fi folosită.
Abia la sfârșitul sec.al 15-lea s-a construit o biserică pe actualul amplasament al sihăstriei de la Agapia Veche, atunci când și biserica din "Poiana lui Eufrosin" s-a ruinat și nu a mai putut fi folosită.
Prima mențiune documentara s-a făcut prin Hotarnica
lui Ilieș Vodă din 1437, care delimitează moșia Mănăstirii Agapia de cea a Mănăstirii Neamț.
Deoarece mănăstirea din deal era greu accesibilă, după anul 1600 unii călugări s-au stabilit în vale și au construit o biserică de lemn. Ctitorul Mănăstirii Agapia din Vale sau Agapia Nouă este hatmanul Gavriil Coci, fratele domnitorului Vasile Lupu (1634-1653). El a construit Biserica cu hramul „Sf. Voievozi Mihail și Gavriil” în scurta perioadă de doi ani, 1641-1643, după planurile arhitectului Enache Ctisi de la Constantinopol Lăcașul de cult a fost sfințit la 12 septembrie 1646 de mitropolitul Varlaam Moțoc al Moldovei, înconjurat de un mare sobor de preoți și călugări, în prezența domnitorului Vasile Lupu.
Această ctitorie este consemnată mult mai târziu decât cea a lui Petru Rareș și a Elenei doamna, așa că poate fi vorba numai de o refacere capitală. Intre ctitoria lui Petru Rareș și cea a hatmanului Gavriil Coci s-au mai interpus drept ctitori Petru Șchiopul și Ruxandra. Conform unui obicei vechi toți cei ce întreprindeau lucrări ample de refacere la lăcașuri erau trecuți în istoricul lăcașului drept ctitori. Acesta trebuie să fie și cazul celor trei ctitori succesivi consemnați la Agapia.
Dar datele cele sigure atestă Noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.
Noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.Deasupra ușii de intrare în biserică, de pe latura sudică, se află o pisanie cu următorul text în limba slavonă:
„In numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, iată eu robul lui Dumnezeu, Gavriil hatmanul și Doamna Liliana, am făcut și am înzestrat această mănăstirea Agapia din nou, în zilele binecredinciosului și de Hristos iubitorului Domn Vasile Lupu Voievod. Și s-a început zidirea în anul 7150 octombrie 16 zile și s-a săvârșit în 7152 septembrie 3 zile și s-a sfințit în 7155 septembrie 12.”
In cei trei ani scurși de la zidire până la sfințirea bisericii, ctitorii au construit careul de chilii care însoțesc zidul de incintă, împreună cu turnul-clopotniță din piatră și granit de pe latura de răsărit. Atât ctitorii, cât și domnitorul au înzestrat mănăstirea cu mai multe moșii, mari sume de bani, cărți de cult, broderii și numeroase odoare sfinte. Hrisoavele și uricele din secolele următoare consemnează noi danii de moșii, sate, vii, iazuri, mori, prăvălii și sălașe de țigani robi făcute către mănăstire.Invaziile cotropitorilor au avut urmări dezastruoase pentru mănăstire. De mai multe ori călugării au fost siliți să se refugieze în munți sau să treacă munții în Transilvania, lăsând mănăstirea pustie. Se menționează doar atacurile turcilor și tătarilor din 1671-1672, când mănăstirea a fost avariată; jefuirea Agapiei de către tătari în iarna anului 1674-1675; prădarea mănăstirii de către poloni în 1680, care au transformat biserica mare în grajduri de cai sau avarierea mănăstirii de către oștenii regelui Sobieski în perioada 1689-1693.
Vechiul Pomelnic de la Mănăstirea Agapia amintește de Petru Rareș și Elena Doamna ca primi ctitori voievodali prin grija cărora s-a zidit prima biserică de piatră de aici. In schimb, o inscripție aflată în pronaosul bisericii mari de la Agapia din Vale menționează pe Petru Șchiopul și Ruxandra Doamna ca fiind întâii ctitori domnești. Este posibil ca Petru Rareș și Elena Doamna sa fi ridicat aici prima biserica de zid, reînnoită apoi de Petru Șchiopul în a treia domnie a sa (1582-1591), dar data cea ceartă și mai bine documentată atribuie ctitoria lui Gavriil Coci.
Deci, noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.
Deoarece mănăstirea din deal era greu accesibilă, după anul 1600 unii călugări s-au stabilit în vale și au construit o biserică de lemn. Ctitorul Mănăstirii Agapia din Vale sau Agapia Nouă este hatmanul Gavriil Coci, fratele domnitorului Vasile Lupu (1634-1653). El a construit Biserica cu hramul „Sf. Voievozi Mihail și Gavriil” în scurta perioadă de doi ani, 1641-1643, după planurile arhitectului Enache Ctisi de la Constantinopol Lăcașul de cult a fost sfințit la 12 septembrie 1646 de mitropolitul Varlaam Moțoc al Moldovei, înconjurat de un mare sobor de preoți și călugări, în prezența domnitorului Vasile Lupu.
Această ctitorie este consemnată mult mai târziu decât cea a lui Petru Rareș și a Elenei doamna, așa că poate fi vorba numai de o refacere capitală. Intre ctitoria lui Petru Rareș și cea a hatmanului Gavriil Coci s-au mai interpus drept ctitori Petru Șchiopul și Ruxandra. Conform unui obicei vechi toți cei ce întreprindeau lucrări ample de refacere la lăcașuri erau trecuți în istoricul lăcașului drept ctitori. Acesta trebuie să fie și cazul celor trei ctitori succesivi consemnați la Agapia.
Dar datele cele sigure atestă Noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.
Noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.Deasupra ușii de intrare în biserică, de pe latura sudică, se află o pisanie cu următorul text în limba slavonă:
„In numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, iată eu robul lui Dumnezeu, Gavriil hatmanul și Doamna Liliana, am făcut și am înzestrat această mănăstirea Agapia din nou, în zilele binecredinciosului și de Hristos iubitorului Domn Vasile Lupu Voievod. Și s-a început zidirea în anul 7150 octombrie 16 zile și s-a săvârșit în 7152 septembrie 3 zile și s-a sfințit în 7155 septembrie 12.”
In cei trei ani scurși de la zidire până la sfințirea bisericii, ctitorii au construit careul de chilii care însoțesc zidul de incintă, împreună cu turnul-clopotniță din piatră și granit de pe latura de răsărit. Atât ctitorii, cât și domnitorul au înzestrat mănăstirea cu mai multe moșii, mari sume de bani, cărți de cult, broderii și numeroase odoare sfinte. Hrisoavele și uricele din secolele următoare consemnează noi danii de moșii, sate, vii, iazuri, mori, prăvălii și sălașe de țigani robi făcute către mănăstire.Invaziile cotropitorilor au avut urmări dezastruoase pentru mănăstire. De mai multe ori călugării au fost siliți să se refugieze în munți sau să treacă munții în Transilvania, lăsând mănăstirea pustie. Se menționează doar atacurile turcilor și tătarilor din 1671-1672, când mănăstirea a fost avariată; jefuirea Agapiei de către tătari în iarna anului 1674-1675; prădarea mănăstirii de către poloni în 1680, care au transformat biserica mare în grajduri de cai sau avarierea mănăstirii de către oștenii regelui Sobieski în perioada 1689-1693.
Vechiul Pomelnic de la Mănăstirea Agapia amintește de Petru Rareș și Elena Doamna ca primi ctitori voievodali prin grija cărora s-a zidit prima biserică de piatră de aici. In schimb, o inscripție aflată în pronaosul bisericii mari de la Agapia din Vale menționează pe Petru Șchiopul și Ruxandra Doamna ca fiind întâii ctitori domnești. Este posibil ca Petru Rareș și Elena Doamna sa fi ridicat aici prima biserica de zid, reînnoită apoi de Petru Șchiopul în a treia domnie a sa (1582-1591), dar data cea ceartă și mai bine documentată atribuie ctitoria lui Gavriil Coci.
Deci, noua mănăstire a fost construită între 16 octombrie 1642 și 3 septembrie 1644 de hatmanul Gavriil Coci - fratele domnitorului Vasile Lupu și a soției sale, cneaghina Liliana. S-a sfințit la 12 septembrie 1647, în acest răstimp construindu-se chiliile ce formează incinta mănăstirii, iar la răsărit clopotnița, construcție masivă din piatră de granit.
Pisania mentioneazaă: "In numele Tatălui și al
Fiului și al Sfântului Duh. Iată eu robul lui Dumnezeu, Gavriil Hatman cu
Cneaghina Liliana, făcut-am și am zidit această Mănăstire Agapia din nou
zidită, în zilele blagocestivului și de Hristos iubitorului Domnului
nostru Ioan Vasile
Lupu Voievod. Și s-a început zidirea în anul 7150 (1642) octombrie 16 zile și
s-au săvârșit la anul 7152 (1644) septembrie în 3 zile și s-au sfințit în anul
7155 (1647) septembrie 12".
Biserica din incinta a fost construita din piatra si caramida dupa un plan arhitectural treflat, asemanator Bisericii Trei Ierarhi din Iasi, cu turla pe naos, de catre arhitectul Ionasc Enache Ctisi, Constantinopolitanul - arhitect de curte al lui Vasile Lupu. Biserica a primit hramul Agapiei Vechi - Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, sfințirea fiind facută de Mitropolitul Varlaam Motoc.
Sfințirea a avut loc pe 12 septembrie 1647, fiind oficiată de mitropolitul Varlaam al Moldovei, înconjurat de un mare sobor de preoți și călugări, la care a participat și domnitorul Vasile Lupu, cu toată boierimea Moldovei. Vasile Lupu, domnitorul Moldovei și membrii familiei sale, au făcut numeroase donații.
Pentru ziua sfințirii, hatmanul Gavriil împreună cu Cneaghina Liliana a comandat și a donat bisericii o evanghelie scrisă pe pergament și împodobită cu frumoase miniaturi cu portretele evangheliștilor, de catre vestitul copist Ivanco, de la Episcopia Rădăuților, monah provenit de la Mănăstirea Putna.
Ctitorii au mai dăruit noului lor așezământ și o frumoasă cruce cu opt brațe, sculptată în miniatură, cu cele douasprezece praznice mari de peste an, îmbrăcată în argint aurit, filigranat. Evanghelia îmbracată în ferecături de aur și crucea ctitorească, împreună cu alte obiecte vechi și de valoare provenite de la Mănăstirea Agapia, se păstrează la Muzeul de Artă, secția Artă Medievală, din București. In timp, mănăstirea a suferit numeroase jafuri, distrugeri și incendii, dar totdeauna a fost refăcută și consolidată.
Mănăstirea Agapia a fost locuită de călugări până în anul 1803, cînd, la inițiativa mitropolitului Veniamin Costache, domnitorul Alexandru Moruzzi a hotărât printr-un hrisov domnesc, ca Mănăstirea Agapia să devină obște de maici. Stareță a fost numită maica Elisabeta Costache, sora Mitropolitului Veniamin Costache, ea conducând mănăstirea până în 1834. Dorind să înființeze un Seminar de preoți la Mănăstirea Socola din Iași, mitropolitul Veniamin Costache al Moldovei a dispus ca cele vreo 50 de maici de la Socola să se mute la Mănăstirea Agapia, după o aprobare a domnitorului.Cu acest prilej, a fost înființată o școală pentru călugărițe, unde să învețe psaltichie, limba greacă, precum și meșteșugul broderiei și țesătoriei.
Biserica din incinta a fost construita din piatra si caramida dupa un plan arhitectural treflat, asemanator Bisericii Trei Ierarhi din Iasi, cu turla pe naos, de catre arhitectul Ionasc Enache Ctisi, Constantinopolitanul - arhitect de curte al lui Vasile Lupu. Biserica a primit hramul Agapiei Vechi - Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, sfințirea fiind facută de Mitropolitul Varlaam Motoc.
Sfințirea a avut loc pe 12 septembrie 1647, fiind oficiată de mitropolitul Varlaam al Moldovei, înconjurat de un mare sobor de preoți și călugări, la care a participat și domnitorul Vasile Lupu, cu toată boierimea Moldovei. Vasile Lupu, domnitorul Moldovei și membrii familiei sale, au făcut numeroase donații.
Pentru ziua sfințirii, hatmanul Gavriil împreună cu Cneaghina Liliana a comandat și a donat bisericii o evanghelie scrisă pe pergament și împodobită cu frumoase miniaturi cu portretele evangheliștilor, de catre vestitul copist Ivanco, de la Episcopia Rădăuților, monah provenit de la Mănăstirea Putna.
Ctitorii au mai dăruit noului lor așezământ și o frumoasă cruce cu opt brațe, sculptată în miniatură, cu cele douasprezece praznice mari de peste an, îmbrăcată în argint aurit, filigranat. Evanghelia îmbracată în ferecături de aur și crucea ctitorească, împreună cu alte obiecte vechi și de valoare provenite de la Mănăstirea Agapia, se păstrează la Muzeul de Artă, secția Artă Medievală, din București. In timp, mănăstirea a suferit numeroase jafuri, distrugeri și incendii, dar totdeauna a fost refăcută și consolidată.
Mănăstirea Agapia a fost locuită de călugări până în anul 1803, cînd, la inițiativa mitropolitului Veniamin Costache, domnitorul Alexandru Moruzzi a hotărât printr-un hrisov domnesc, ca Mănăstirea Agapia să devină obște de maici. Stareță a fost numită maica Elisabeta Costache, sora Mitropolitului Veniamin Costache, ea conducând mănăstirea până în 1834. Dorind să înființeze un Seminar de preoți la Mănăstirea Socola din Iași, mitropolitul Veniamin Costache al Moldovei a dispus ca cele vreo 50 de maici de la Socola să se mute la Mănăstirea Agapia, după o aprobare a domnitorului.Cu acest prilej, a fost înființată o școală pentru călugărițe, unde să învețe psaltichie, limba greacă, precum și meșteșugul broderiei și țesătoriei.
La 16 septembrie
1821, în timpul domniei lui Mihail Suțu al II-lea (1819-1821), complexul monahal a fost
devastat și incendiat de turci. Pe latura nordică a bisericii se află o pisanie
în limba română cu caractere chirilice cu următorul text:
„Această
sfântă mănăstire au pătimit primejdii cu arderea focului, atât înlăuntrul cât
și afară, despre turci, la tulburarea ce s-a urmat în anul 1821, la septembrie
16 zile, atât chiliile înăuntru, cât și pe afară dimprejur. Iară în anul 1823,
în zilele prea înălțatului domn Ioan Sandu Sturza Voievod, prin blagoslovenia
Prea Sfințitului Mitropolit al Moldovei, Chirio Chir Veniamin Costache, și prin
osârdia și sârguința surorii Preasfinției Sale maica Elisabeta schimonahia,
stareța acestei sfinte mănăstiri, s-au meremetisit și s-au tencuit, atât
înăuntru cât și înafară și s-au și acoperit din veniturile mănăstirii și
ajutorul creștinilor. Drept aceasta, spre veșnica pomenire a acelor ce s-au
ostenit și au ajutat și spre aducerea aminte de primejdia ce s-au întâmplat,
s-au însemnat pe această piatră, anul 1823, iunie 30.”
Lucrările din anii
următori au refăcut complexul monahal și a fost supraînălțat turnul clopotniță.
O nouă pisanie menționează: "Aceasta sfântă mănăstire au pătimit primejdii cu arderea
focului, atât înlăuntrul cât și afară, despre turci, la tulburarea ce s-a urmat
în anul 1821, la septembrie 16 zile, atât chiliile înauntru, cât și pe afară
dimprejur. Iar în anul 1823, in zilele prea înaltului domn Ioan Sandu Sturza
Voievod, prin blagoslovenia Prea Sfințitului Mitropolit
al Moldovei, Chirio Chir Veniamin Costache, si prin osârdia
și sârguința surorii Preasfinției Sale maica Elisabeta schimonahia, stareța
acestei sfinte mănăstiri, s-au meremetisit și s-au tencuit, atât înauntru
cât și înafară și s-au și acoperit din veniturile mănăstirii și ajutorul
creștinilor. Drept aceasta, spre veșnica pomenire a acelor ce s-au ostenit și
au ajutat și spre aducerea aminte de primejdia ce s-au întâmplat, s-au însemnat pe
aceasta piatră, anul 1823, iunie 30".
Pe latura de sud a clădirii incintei, la etaj, în corpul de chilii al stăreției, a fost construit cu banii lăsați de Mitropolitul Veniamin Costache și de sora sa, schimonahia Elisabeta Costache, prima stareță a Mănăstirii în sudul altarului un diaconicon și la nordul altarului un proscomidiar.și un paraclis care are ca hram principal Nașterea Maicii Domnului și Duminica Tuturor Sfinților, sfințit la 31 august 1847. Catapeteasma a fost adusă de domnitorul Mihail Sturdza de la mănăstirea Bisericani. Biserica a fost reparată după 1821, apoi între 1858 și 1862, când i s-au adăugat un nou pridvor, cel vechi închizându-se în sânul bisericii, și două turle mai mici, una pe pridvor, alta pe altar, și s-au lărgit ferestrele. Tot atunci au fost desființate zidurile despărțitoare dintre pridvor și pronaos și dintre pronaos și naos. S-au mărit golurile ferestrelor, In partea de vest a fost prelungit pridvorul încoronat de un fronton în stil clasic. Biserica a avut de atunci trei turle: s-au adăugat câte o turlă deasupra pridvorului închis și a altarului, alături de cea a Pantocratorului
Cele doua turle adăugate au fost mistuite de incendiul din 1903, rămânând numai turla veche a Pantocratorului, cu forma octogonală și cu calota sferică. Ea se sprijină pe arcele naosului boltit. Zidul despărțitor dintre vestibul, pridvor si pronaos a fost înlocuit cu trei arce. Intrarea se face prin partea sudică, pe oușă masivă din lemn, iar in pronaos printr-o ușa metalică. Tâmpla, din lemn
sculptat, a fost pictată in 1858. Odată cu refacerile din anii 1858-1862 s-a amenajat
din nou mormântul ctitorilor. Policandrele au fost comandate la Viena și
executate între 1858-1862, iar candelabrele, îmbrăcămintea icoanelor împărătești
și alte obiecte ce împodobesc biserica au fost lucrate la Paris.
Deasupra ușii de intrare în biserică se află pisania, încrustată în marmură cu litere slavone și icoana hramului "Sfinții Arhangheli Mihail si Gavriil" în mozaic de Murano. Pictura bisericii este opera marelui pictor român Nicolae Grigorescu. A fost executată între anii 1858-1862, pe când artistul avea 20 de ani.
Clădirile din incintă, cu chiliile etajate și clopotnița, datează din vremea ctitorilor, hatmanul Gavriil si cneaghina Liliana. După incendiul din 1821, au fost refăcute în 1823. In timpul stareței Tavita Ursache s-a supraetajat turnul clopotniței, construindu-se o nouă cameră a clopotelor.
La 23 iulie 1903, un nou incendiu a produs pagube mănăstirii: au ars chiliile din incintă, clopotnița, acoperișul bisericii mari și 16 case din afara incintei. Biserica a fost reparată la începutul sec.al 20-lea, dar i s-a păstrat numai turla de pe Pantocrator, celelalte două turle nemaifiind reconstruite. Pictura valoroasă a lui Nicolae Grigorescu a fost curățată de funinginea incendiului în anul 1928. Paraclisul a fost refăcut pe cheltuiala prințesei Raluca Sturza. In jurul incintei există 140 de case vechi, de 100 sau chiar 200 de ani, care au fost trecute pe lista monumentelor istorice.
Mănăstirea Agapia, cu un număr de aproximativ 340 de maici, se situează pe locul al doilea între cele mai mari mănăstiri de maici din țară, după Mănăstirea Văratec, aflată în apropiere, care găzduiește un număr de aproape 420 de maici. In Agapia, aproape 100 de maici viețuiesc în obștea mănăstirii, iar celelate în satul monahal. Maicile care au viața de sine fac ascultare de maica stareță.
Cu prilejul renovării din anul 1858, interiorul bisericii a fost pictat de Nicolae Grigorescu. Cu toate ca avea doar putini ani - intre 18 si 23 - tânărul Grigorescu a realizat o remarcabilasuita de compoziții murale si de icoane pline
de lumina, mișcare si realism. El a lucrat la pictura intre anii 1858 si 1861.
Maica Tavefta l-a adus pe pictorul Nicolae Grigorescu, pe atunci în vârstă de numai 20 ani, pentru a picta pereții interiori ai bisericii (1858-1861). Cu ocazia acestor reparații, biserica a fost înzestrată cu mobilier înnoit, lucrat la Viena șiParis . Biserica
a fost resfințită la 25 ianuarie 1862 de către arhiereul Calinic Miclescu de
Hariopoleos.
Cu acel prilej, pe peretele vestic al pronaosului a fost pictată o lungă inscripție:
Pe latura de sud a clădirii incintei, la etaj, în corpul de chilii al stăreției, a fost construit cu banii lăsați de Mitropolitul Veniamin Costache și de sora sa, schimonahia Elisabeta Costache, prima stareță a Mănăstirii în sudul altarului un diaconicon și la nordul altarului un proscomidiar.și un paraclis care are ca hram principal Nașterea Maicii Domnului și Duminica Tuturor Sfinților, sfințit la 31 august 1847. Catapeteasma a fost adusă de domnitorul Mihail Sturdza de la mănăstirea Bisericani. Biserica a fost reparată după 1821, apoi între 1858 și 1862, când i s-au adăugat un nou pridvor, cel vechi închizându-se în sânul bisericii, și două turle mai mici, una pe pridvor, alta pe altar, și s-au lărgit ferestrele. Tot atunci au fost desființate zidurile despărțitoare dintre pridvor și pronaos și dintre pronaos și naos. S-au mărit golurile ferestrelor, In partea de vest a fost prelungit pridvorul încoronat de un fronton în stil clasic. Biserica a avut de atunci trei turle: s-au adăugat câte o turlă deasupra pridvorului închis și a altarului, alături de cea a Pantocratorului
Cele doua turle adăugate au fost mistuite de incendiul din 1903, rămânând numai turla veche a Pantocratorului, cu forma octogonală și cu calota sferică. Ea se sprijină pe arcele naosului boltit. Zidul despărțitor dintre vestibul, pridvor si pronaos a fost înlocuit cu trei arce. Intrarea se face prin partea sudică, pe o
Deasupra ușii de intrare în biserică se află pisania, încrustată în marmură cu litere slavone și icoana hramului "Sfinții Arhangheli Mihail si Gavriil" în mozaic de Murano. Pictura bisericii este opera marelui pictor român Nicolae Grigorescu. A fost executată între anii 1858-1862, pe când artistul avea 20 de ani.
Clădirile din incintă, cu chiliile etajate și clopotnița, datează din vremea ctitorilor, hatmanul Gavriil si cneaghina Liliana. După incendiul din 1821, au fost refăcute în 1823. In timpul stareței Tavita Ursache s-a supraetajat turnul clopotniței, construindu-se o nouă cameră a clopotelor.
La 23 iulie 1903, un nou incendiu a produs pagube mănăstirii: au ars chiliile din incintă, clopotnița, acoperișul bisericii mari și 16 case din afara incintei. Biserica a fost reparată la începutul sec.al 20-lea, dar i s-a păstrat numai turla de pe Pantocrator, celelalte două turle nemaifiind reconstruite. Pictura valoroasă a lui Nicolae Grigorescu a fost curățată de funinginea incendiului în anul 1928. Paraclisul a fost refăcut pe cheltuiala prințesei Raluca Sturza. In jurul incintei există 140 de case vechi, de 100 sau chiar 200 de ani, care au fost trecute pe lista monumentelor istorice.
Mănăstirea Agapia, cu un număr de aproximativ 340 de maici, se situează pe locul al doilea între cele mai mari mănăstiri de maici din țară, după Mănăstirea Văratec, aflată în apropiere, care găzduiește un număr de aproape 420 de maici. In Agapia, aproape 100 de maici viețuiesc în obștea mănăstirii, iar celelate în satul monahal. Maicile care au viața de sine fac ascultare de maica stareță.
Cu prilejul renovării din anul 1858, interiorul bisericii a fost pictat de Nicolae Grigorescu. Cu toate ca avea doar putini ani - intre 18 si 23 - tânărul Grigorescu a realizat o remarcabila
Maica Tavefta l-a adus pe pictorul Nicolae Grigorescu, pe atunci în vârstă de numai 20 ani, pentru a picta pereții interiori ai bisericii (1858-1861). Cu ocazia acestor reparații, biserica a fost înzestrată cu mobilier înnoit, lucrat la Viena și
Cu acel prilej, pe peretele vestic al pronaosului a fost pictată o lungă inscripție:
"Așa
cum istoria acestei S:Monastiri Agapia încredințeazâ: Câ biserica dela Agapia
Vechie, este ziditâ pe la Anul 7095 [1583] de Domnul PETRU IV. V:V:D. celu zisu
schiopul. Cu tote aceste din Documente puține însâ ce sar mai pute afla în
archiva Monastirei, din cauza a mai multe triste evenemente ce sau petrecutu,
precum: resbelu, revoluții și mai cu osebire la Anul 1821, când a arsu
Monastirea, sa întâmplatu însemnatâ pierdere din Documente și odorâle
Monastirei; Totuși se știe fârâ îndoialâ câ Monastirea Agapia este fondatâ în
timpurile cele mai antice a înființârei Tagmei monahicesci.
57
de Ani dupâ ce a fostu ziditâ Biserica din dealu Agapia vechie, sau începutu
zidirea Bisericei acesteia Cathedrala care sâ vede și astâdi în Monastirea
Agapia din vale de Hatmanul GAVRIIL fratele lui VASILIE LUPU V:V:D. și Domna
LILIANA cu hramul S:Voevozi Mihail și Gavriil. Sâvîrșindu zidirei acestei
Biserici au sfințito la Anul 7151 [1644] Septemvrie în 3 zile, precum
încredințedâ Inscripția aflătore pe fațada despre Miaza zi [în litere
Sârbesci], zidindu chilii de lâcuințâ în jurul Bisericei, încunjurînd
Monastirea cu zidu, au înzestrato și cu moșii spre înlesnirea viețuirei
monahiloru. Au petrecutu monahi în acestâ monastire pânâ la Anul 1805, când au
eșitu Monachi [câlugâri] și sau înlocuitu cu Monahii [Câlugârițe], făcânduse
acestă schimbare prin hrisovul Domnului ALESSANDRU MORUZ V:V:D. La Anul 1821
Septemvrie acestă Bisericâ și Monastirea au suferitu gre întâmplare cu arderea
focului despre Turci, reparanduse dupa aceia Biserica și chiliile la Anul 1825,
precum se aratâ prin Inscripția fațadei despre Miaza nopte.
Despre
ce mai din urmâ reparație a acestei Biserici.
La
Anul 1858 sa fâcutu o reparație radicalâ în lâuntrul Bisericei și anume: Sau
mâritu ferestrele în proporția ce se vedu, sa fâcutu de iznovâ din temelie
Proscomedia, sa înâlțatu vesmînteria vechia în proporția Bisericei, sa deschis
colona ca sâ vede formânduse pe 4 stîlpi de piatrâ cu legâturi de fieru,
luânduse pridvorul vechiu înlâuntrul Bisericei, sa fâcutu mormîntul Ctitoriloru
- de piatrâ sculpatâ, sa fâcut din nou pridvorul [antretul Bisericei] desupra
câruia veșmîntăria noâ, sau tencuitu din nou pâreții înlâîntru și pe din afarâ
imitânduse în formâ de piatrâ sculpatâ, iară înlâîntru sa zugrăvitu peste totu
[colore lucrate în oleiu] cu ornamente și tablouri religiose din Istoria,
sfînta de câtra Pictorul N:GRIGORESCU. Asemene Catapetesma din nou sau fâcutu
poleitâ și zugrâvitâ, Stranele și parchetul din nou, Strana pentru S:Icona de
fieru și poleitâ, precum și Anvonul de fieru poleitu pârți și alte amenunțimi
de înbunâtâțire în lâuntrul Bisericei, care tote sau fâcutu cu cheltuialâ din
venitul Monastirei. Osebire: Sculpatul Catapetesmei. Strana Sfintei Icone,
Anvonul, Policandrul cel mare comisionatu la Viena calitate de fieru lucratu cu
auru în focu și înbrâcatu cu cristalu, Candelabrele dela Icoanele împerâtesci
de bronzu lucrate în focu comisionate la Paris, Argintârii și alte obiecte
objecte de înbunâtâțire și înfrumsețare au contribuitu mai multe Persone ce se
vedu în condica fâcâtorelor de bine. Fâcânduse acestâ radicalâ reparație și
objectele prescrise mai susu, prin rîvna și osîrdia SFINȚIEI SALE SHIMONAHIA,
TAVIFTA URSACHE, ARHIMANDRITA și STARIȚA Sfintei Monastiri Agapia. Incepânduse
zisa reparație la Annul 1858, în vremea câimâcâmiei Prințului Vogoridi, și
Innaltu Pre Sfințitului Mitropolitu al Moldaviei D:D: Sofronie Miclesco.
Terminânduse reparația la Anul 1862, în zilele Innâlțimei Sale Domnitorului,
ALESSANDRU IOAN I, CUZA V:V:D. Fiind vacantu Scaunul Sfintei Mitropolii a
Moldaviei, iarâ Loco-țiitoriu Archiereul Chesarie Sinadon. Fâcânduse înnoirea
Bisericei de PREA SFINȚITUL ARCHIEREU CALINIC MICLESCO HARIOPOLEOS, La Anul
1862 Januariu în 25 zile."
De asemenea, au fost
renovate chiliile din incintă și biserica Mănăstirii Agapia Veche. În mănăstire
au fost organizate o școală de patru clase pentru surorile tinere, ateliere de
covoare și broderii, precum și o școală de pictură bisericească unde a predat
Nicolae Grigorescu. În anul 1873, stareța Tavefta a îmbrăcat icoanele din
catapeteasmă în argint, precum și icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni.
Biserica Sf. Ioan Bogoslov
Pictorul a folosit modele vii, alese cu multă grijă, pentru a realiza portretele sale și s-a inspirat pentru compoziții din marii meșteri ai Renașterii. Pentru Icoana Sfântului Gheorghe în picioare, de pe ușa stângă a altarului, s-a inspirat din sculptura lui Donatello din Florența, iar pentru a realiza pe prorocul Daniel, din stânga registrului de sus al tâmplei, și-a făcut autoportretul.
"Sfinții lui Grigorescu sunt vii, omenește vii și destul de sfinți prin expresia de bunătate, de îndurare și de evlavie, pe care pictorul a știut să le-o dea fără să-i desfigureze, fără să-i bizantizeze prea mult, înțelegând distinctiv că un sentiment ceresc nu poate decât înfrumuseța o figură omenească. Din câte biserici avem în țară, nici una nu închide o așa de aleasă comoară artistică, atâta bogăție de viață cerească, exprimată așa de frumos, așa de curat și cu atâta putere." (Al. Vlahuță, 1910). Grigorescu a îmbinat tradiția bizantină cu
stilul neoclasic și cu arta românească, creata de geniul său artistic. Pictura
Mănăstirii Agapia este dominată de un puternic suflu realist, de viață, de
autenticitate, ceea ce a făcut să dobândească o deosebită valoare artistică.
Biserica Sf. Ioan Bogoslov
Pictorul a folosit modele vii, alese cu multă grijă, pentru a realiza portretele sale și s-a inspirat pentru compoziții din marii meșteri ai Renașterii. Pentru Icoana Sfântului Gheorghe în picioare, de pe ușa stângă a altarului, s-a inspirat din sculptura lui Donatello din Florența, iar pentru a realiza pe prorocul Daniel, din stânga registrului de sus al tâmplei, și-a făcut autoportretul.
"Sfinții lui Grigorescu sunt vii, omenește vii și destul de sfinți prin expresia de bunătate, de îndurare și de evlavie, pe care pictorul a știut să le-o dea fără să-i desfigureze, fără să-i bizantizeze prea mult, înțelegând distinctiv că un sentiment ceresc nu poate decât înfrumuseța o figură omenească. Din câte biserici avem în țară, nici una nu închide o așa de aleasă comoară artistică, atâta bogăție de viață cerească, exprimată așa de frumos, așa de curat și cu atâta putere." (Al. Vlahuță, 1910).
Trei tablouri "reprezintă capodopera lui
Grigorescu la Agapia: Intrarea în Ierusalim, portretul Sfântului Gheorghe de pe ușa altarului
și Maica Domnului cu Iisus în brațe, tronând în nori,
înconjurată de îngeri." (C. Matasa, 1929).
Pe zidurile de nord și de sud ale naosului, în apropierea absidelor laterale, Nicolae Grigorescu a zugrăvit două portrete de mari proporții, cele ale Sfinților Teodor și Eustatius, sfinți militari - unul roman și celalalt dac.
In cupola boltei naosului este pictat Iisus Pancocrator, tronând pe un curcubeu, care pune în valoare tricolorul românesc. O manieră picturală, cu pastă uleioasă îngroșată și linii sigure, a fost abordată pentru tablourile Apostolilor Petru, Andrei, Ioan și Pavel, de pe cilindrul bolții, între patru ferestre.
Din cele 29 de lucrări originale ce poartă semnătura lui Grigorescu se detașează icoana Maicii Domnului, inspirată de "Madona Sixtină" a lui Rafael, portretul Mitropolitului Sofronie Miclescu și compoziția "Iisus pe Golgota", dăruita stareței Tavefta Ursache, în semn de omagiu.
Atelierul de pictură de la Agapia a fost înființat de Nicolae Grigorescu. "După ce a terminat de pictat biserica mănăstirii, a fondat și o școală de pictură în care s-au format călugărițele care aveau astfel de inclinații. Astăzi, maicile care pictează au abandonat stilul realist al marelui pictor, îndreptându-se spre pictura bizantină",
Unic inMoldova este si Seminarul Teologic
Monahal "Sfanta Cuvioasa Parascheva",
infiintat in vremea patriarhului Iustinian Marina, de altfel singurul seminar de
fete din zona.
Arhitectura Bisericii Sf. Voevozi
Pe zidurile de nord și de sud ale naosului, în apropierea absidelor laterale, Nicolae Grigorescu a zugrăvit două portrete de mari proporții, cele ale Sfinților Teodor și Eustatius, sfinți militari - unul roman și celalalt dac.
In cupola boltei naosului este pictat Iisus Pancocrator, tronând pe un curcubeu, care pune în valoare tricolorul românesc. O manieră picturală, cu pastă uleioasă îngroșată și linii sigure, a fost abordată pentru tablourile Apostolilor Petru, Andrei, Ioan și Pavel, de pe cilindrul bolții, între patru ferestre.
Din cele 29 de lucrări originale ce poartă semnătura lui Grigorescu se detașează icoana Maicii Domnului, inspirată de "Madona Sixtină" a lui Rafael, portretul Mitropolitului Sofronie Miclescu și compoziția "Iisus pe Golgota", dăruita stareței Tavefta Ursache, în semn de omagiu.
Atelierul de pictură de la Agapia a fost înființat de Nicolae Grigorescu. "După ce a terminat de pictat biserica mănăstirii, a fondat și o școală de pictură în care s-au format călugărițele care aveau astfel de inclinații. Astăzi, maicile care pictează au abandonat stilul realist al marelui pictor, îndreptându-se spre pictura bizantină",
Unic in
Arhitectura Bisericii Sf. Voevozi
Biserica „Sf. Voievozi”, biserica
venerabilă a mănăstirii are plan triconc. Edificiul este construit pe temelie
de piatră brută, cu ziduri din piatră și cărămidă de o grosime impresionantă.
El are abside semicirculare, la care au fost adăugate ulterior un diaconicon la
sud și un proscomidiar la nord. Lăcașul de cult are un acoperiș cu o înclinație
redusă, acesta fiind străpuns de o turlă octogonală aflată deasupra naosului.
Mănăstirea Agapia - Chilii
Mănăstirea Agapia - Chilii
Biserica are fațade în
stil neoclasic și este tencuită în asize mari cu mortar de var alb. Soclul este
rostuit Fundațiile sunt alcătuite din zidărie
de piatră brută (bolovani) cu mortar de argilă. Peretele
vestic este delimitat longitudinal de doi pilaștri corintici,
având la partea superioară un fronton cu arcaturi în plăci de ghips cu motive
florale. Sub arcaturi se află dispuse o fereastră în formă de rozetă și două
ferestre largi cu decorații de factură neoclasică. Zidurile
sunt susținute de trei contraforturi, două în dreptul naosului (unul pe latura
sudică și unul pe latura nordică, a căror bază sprijină în interior arcul
principal al naosului) și un picior de contrafort în axul absidei altarului. In interior a fost
eliminat zidul de mare grosime care separa pridvorul inițial de pronaos, el
fiind înlocuit cu trei arce care se sprijină pe două rânduri de coloane dorice
masive
Iconografie
Mănăstirea Agapia este
renumită pentru pictura interioară a bisericii, operă a celebrului pictor român Nicolae Grigorescu (1838-1907).
Petrecând iarna în Munții Neamțului și nevoit să-și câștige singur traiul, pictorul se va înțelege cu un negustor din Piatra Neamț să-i pună la loterie (o practică frecventă la acea vreme) una dintre cele mai reușite icoane și s-o expună în vitrină, ceea ce avea drept consecință un adevărat succes. O altă icoană o trimite Taveftei Ursache, stareța Mănăstirii Agapia, pe care o cunoscuse cu prilejul bolii lui Iosif Gheorghian (dintr-o altă versiune reiese că stareța ar fi avut ocazia să vadă chiar lucrarea expusă la loterie). Frumusețea icoanei și renumele de care se bucura Grigorescu în calitate de meșter zugrav o determină pe aceasta să-i încredințeze decorarea murală a întregii mănăstiri, care avea o suprafață de aproape 2.000 de metri pătrați, contra sumei de 2.000 de galbeni, și a „trei odăi de șezut”. Contractul a fost semnat la 2 aprilie 1858 și prevedea un termen de cel mult șase luni pentru terminarea lucrărilor.
Tânărul își asuma o serie de îndatoriri speciale cum ar fi aceea de a zugrăvi icoanele de pe catapeteasmă „chiar cu mâna me” sau de a face icoanele împărătești pe o „tablă de aramă ce ni se va da de monastire” și își lua drept ajutoare pe meșterul italian Luis Girardelli, zugrav de ornamente, și pe fratele său Ghiță, cu care mai lucrase, de altfel, și în alte ocazii. Așa cum mărturisește artistul, sarcina pe care și-o asumase era foarte dificilă și de multe ori simțea nevoia unei evadări din presiunea muncii anevoioase și pentru a-și alunga tensiunea și oboseala în mijlocul binecuvântat al copacilor, al florilor și al oamenilor.
Se știe că Grigorescu a fost încă din tinerețe un „vânător” de priveliști, colindând uneori prin sate, văi și dealuri cât era ziua de lungă, în încercarea de a cuprinde cu privirea și apoi cu pensula cât mai mult din frumusețea peisajului românesc și de a cunoaște cât mai adânc sufletul omului simplu, trăind în mijlocul naturii, în acord cu ritmurile secrete ale trecerii anotimpurilor. In realizarea figurilor de sfinți, artistul s-a inspirat din chipurile țăranilor și țărăncilor din satele vecine, din cele ale călugărițelor de la mănăstire sau ale vizitatorilor Istoricii de artă presupun că pictura murală „Proorocul Daniil” ar fi de fapt un autoportret al artistului.
In ceea ce privește pictura murală, s-a spus că vastele compoziții ce acoperă partea de deasupra pereților, bolțile, cupolele, pandantivii și arcurile ce separă diversele părți ale bisericii reprezintă o formă de artă nemaiîntâlnită la noi până atunci. Departe de a avea statutul unor reluări la dimensiuni mai mari ale scenelor ori ale icoanelor catapetesmei, ele tind să devină tablouri de importanța celor pe care artistul le studiase prin intermediul gravurilor. Tendința realistă în zugrăvirea chipurilor de sfinți este din ce în ce mai evidentă și Grigorescu lucrează în continuare după modele vii, ce-i oferă, după cum el însuși spune, „figura și atitudinea cerută”. In acest sens, i se recunoaște meritul de a fi adaptat stilul neoclasic la propria-i viziune, de a-i fi conferit o notă personală, de a-l fi „umanizat”, de unde și marea deosebire față de pictura bisericească lipsită de viață a unui Constantin Lecca, Mișu Popp sau Gheorghe Tăttărescu. Pe de altă parte, Nicolae Grigorescu a organizat, la rugămintea maicilor, o mică școală de desen, potrivit relatării stareței dintr-o scrisoare oficială.
Munca de pe schele a fost o vreme întreruptă, deoarece meșterul alerga zilnic în oraș pentru a se ține la curent cu mersul evenimentelor, iar când se întorcea, în loc de sfinți, realiza desene patriotice. După terminarea lucrărilor de la Agapia, dorința de a pleca la studii în străinătate a pus definitiv stăpânire pe sufletul artistului.
Necropola
Petrecând iarna în Munții Neamțului și nevoit să-și câștige singur traiul, pictorul se va înțelege cu un negustor din Piatra Neamț să-i pună la loterie (o practică frecventă la acea vreme) una dintre cele mai reușite icoane și s-o expună în vitrină, ceea ce avea drept consecință un adevărat succes. O altă icoană o trimite Taveftei Ursache, stareța Mănăstirii Agapia, pe care o cunoscuse cu prilejul bolii lui Iosif Gheorghian (dintr-o altă versiune reiese că stareța ar fi avut ocazia să vadă chiar lucrarea expusă la loterie). Frumusețea icoanei și renumele de care se bucura Grigorescu în calitate de meșter zugrav o determină pe aceasta să-i încredințeze decorarea murală a întregii mănăstiri, care avea o suprafață de aproape 2.000 de metri pătrați, contra sumei de 2.000 de galbeni, și a „trei odăi de șezut”. Contractul a fost semnat la 2 aprilie 1858 și prevedea un termen de cel mult șase luni pentru terminarea lucrărilor.
Tânărul își asuma o serie de îndatoriri speciale cum ar fi aceea de a zugrăvi icoanele de pe catapeteasmă „chiar cu mâna me” sau de a face icoanele împărătești pe o „tablă de aramă ce ni se va da de monastire” și își lua drept ajutoare pe meșterul italian Luis Girardelli, zugrav de ornamente, și pe fratele său Ghiță, cu care mai lucrase, de altfel, și în alte ocazii. Așa cum mărturisește artistul, sarcina pe care și-o asumase era foarte dificilă și de multe ori simțea nevoia unei evadări din presiunea muncii anevoioase și pentru a-și alunga tensiunea și oboseala în mijlocul binecuvântat al copacilor, al florilor și al oamenilor.
Se știe că Grigorescu a fost încă din tinerețe un „vânător” de priveliști, colindând uneori prin sate, văi și dealuri cât era ziua de lungă, în încercarea de a cuprinde cu privirea și apoi cu pensula cât mai mult din frumusețea peisajului românesc și de a cunoaște cât mai adânc sufletul omului simplu, trăind în mijlocul naturii, în acord cu ritmurile secrete ale trecerii anotimpurilor. In realizarea figurilor de sfinți, artistul s-a inspirat din chipurile țăranilor și țărăncilor din satele vecine, din cele ale călugărițelor de la mănăstire sau ale vizitatorilor Istoricii de artă presupun că pictura murală „Proorocul Daniil” ar fi de fapt un autoportret al artistului.
In ceea ce privește pictura murală, s-a spus că vastele compoziții ce acoperă partea de deasupra pereților, bolțile, cupolele, pandantivii și arcurile ce separă diversele părți ale bisericii reprezintă o formă de artă nemaiîntâlnită la noi până atunci. Departe de a avea statutul unor reluări la dimensiuni mai mari ale scenelor ori ale icoanelor catapetesmei, ele tind să devină tablouri de importanța celor pe care artistul le studiase prin intermediul gravurilor. Tendința realistă în zugrăvirea chipurilor de sfinți este din ce în ce mai evidentă și Grigorescu lucrează în continuare după modele vii, ce-i oferă, după cum el însuși spune, „figura și atitudinea cerută”. In acest sens, i se recunoaște meritul de a fi adaptat stilul neoclasic la propria-i viziune, de a-i fi conferit o notă personală, de a-l fi „umanizat”, de unde și marea deosebire față de pictura bisericească lipsită de viață a unui Constantin Lecca, Mișu Popp sau Gheorghe Tăttărescu. Pe de altă parte, Nicolae Grigorescu a organizat, la rugămintea maicilor, o mică școală de desen, potrivit relatării stareței dintr-o scrisoare oficială.
Munca de pe schele a fost o vreme întreruptă, deoarece meșterul alerga zilnic în oraș pentru a se ține la curent cu mersul evenimentelor, iar când se întorcea, în loc de sfinți, realiza desene patriotice. După terminarea lucrărilor de la Agapia, dorința de a pleca la studii în străinătate a pus definitiv stăpânire pe sufletul artistului.
Necropola
In pereții laterali
ai bisericii, din pridvorul inițial (astăzi aflat în pronaos) se află o nișă cu
ancadramente din piatră sculptată, unde au fost descoperite mormintele
ctitorilor: hatmanul Gavriil Coci, soția sa Liliana și fiica lor Safta.
Ulterior, în acest mormânt au fost depuse osemintele arhiepiscopului Ghedeon și
ale schimonahiei Elisabeta Costachi (stareța mănăstirii și sora mitropolitului
Veniamin Costachi).
Deasupra
nișei se află o inscripție în limba română cu caractere chirilice cu următorul
text:
„Pentru
păstrarea și pomenirea rămășiților a fundatorilor sf lacașului acesta: hatmanu
Gavriil frate lui Vasile Vodă și a soții sale cneghina Liana și Safta fiica lor
cum și a fericiților ctitori arhiepiscop Gedeoan, Iștian și soția sa Mariia și
a stariților sf lacaș: Elisaveta shimonahiia Kostake, sora mitropolitului V.K.
și Sevastia shimonahia sau făcut acest mormănt cu ocazia reparații bisericii.
Tot aici se odihnești și roaba lui Dmn: shim Epraxia: star. împreună cu a ei
soră shim. Fevronia Buzni. Anul 1859.”
Diverse
Din complexul monahal Agapia mai fac parte :Biserica Sf. Ioan Bogoslov, din cimitirul mănăstirii și Biserica Adorolnițămirea Maicii Domnului cu rol de bolniță. Ambele sunt construite din lemn și sunt monumente istorice.Ansamblul
Mănăstirii Agapia este un monument istoric și de artă din Jud. Neamț, alcătuit din șapte obiective: - Biserica „Sf. Voievozi” ce
datează din sec.al 17-lea, - Paraclisul „Nașterea Maicii Domnului”- ce datează
din 1864, - Biserica de lemn „Sf. Ioan Bogoslov” ce datează din 1821, - Chiliile – ce datează din secolele 19-20, -
Construcțiile din incintă – ce datează din secolele 19-20, - Turnul clopotniță –
ce datează din 1823 , -Bolnița de
lemn „Adormirea Maicii Domnului” –
ce datează din 1780.
La acestea se adaugă și Casa scriitorului Alexandru Vlahuță (o chilie în care locuia scriitorul când venea în vizită la mănăstire), transformată în 1966 în muzeu memorial. Ea datează din 1885.
La acestea se adaugă și Casa scriitorului Alexandru Vlahuță (o chilie în care locuia scriitorul când venea în vizită la mănăstire), transformată în 1966 în muzeu memorial. Ea datează din 1885.
sint caramizile si panzele noastre intru ierodiacon ortodox eu parinti 1900-vesnic.
RăspundețiȘtergere