Mănăstirea Tutana, așezată la
marginea satului cu același nume, poartă hramul Cuviosul Atanasie Athos.
Perioada dintre sfârșitul sec.al 14-lea și începutul celui de al 15-lea,
reprezintă monumentul zidirii primei Biserici Tutana, cu arhitectura asemănătoare
celei de la Vodița, Tismana și de la bserica Stelea din Târgoviște. Pe locul mănăstirii de astăzi, în
sec.al 14-lea exista o sihăstrie de călugări.
Cei dintâi sihaștri de aici erau
de la Cotmeana care, la rândul ei era închinată unor mănăstiri de la Muntele
Athos, poate chiar către Marea Lavra. Acest lucru este sugerat, printre altele,
și de faptul că Vlaicu Vodă avea legături cu Marea Lavra careia i-a donat o
icoană care s-a păstrat până în zilele noastre, reprezentându-l pe Sfântul
Atanasie al Athonului.
Inainte de 1377, sfârșitul domniei lui Vlaicu Vodă,
Sihăstria Tutana a fost transformată în mănăstire cu viață de obște, dar a fost
atestată documentar abia în anul 1497, peste mai mult de un veac. Probabil că ea nu a fost de interes prea mare pentru cancelariile domnești succesive.
Intre anii 1456 și 1474, mănăstirea
Tutana a obținut de la Mogoșel, fiul lui Jupan Mogoș, ocina de la Micești pe
carea schimbat-o împreună cu ocina proprie, tot din Micești. în timpul lui
Basarab cel Tânăr, cu părți din Alboteni și Hururez. In timpul domniei lui
Basarab cel Tânăr (1477-1482) s-a făcut un schimb de proprietăți între
Mănăstirea Tutana și Lumota și Cernat. In continuare, sub domnia lui Vlad
Călugarul (1481-1482) ginerele domnitorului cotropește satul Mogoșești din
Argeș și l-a dăruit Mănăstirilor Cotmena și Tutana în schimbul a trei părți din
Rușii de Vede.
La data de 1 aprilie 1497 a
apărut prima atestare documentară a Mănăstirii Tutana într-un act de întărire
de stăpânire dat de Radu cel Mare (12495-1508). Același act a fost întărit
odată în plus și printr-un hrisov dat în București, la 7 decembrie 1543, de
Radu Paisie, Mănăstirii Tutana și fiilor lui Lumotă și Cernat, Vlaicu și Retea.
Mihnea cel Rău este cel despre care strănepotul său, Radu Mihnea, a pomenit, în
1621, că ar fi ctitor la Tutana. Există înscris că Mihnea cel Rău a reclădit
incinta ridicând probabil și o casă domnească, în anul 1508.
Mănăstirea Tutana poartă hramul Cuviosul Atanasie Athos., iar biserica este o construcție în formă de cruce, masivă, din cărămidă. Intrarea se face prin partea de vest, printr-o ușă grea de stejar, îmbrăcată în exterior cu tablă de aramă. Spațiul este compartimentat clasic: pronaos, naos și altar.
Mănăstirea Tutana poartă hramul Cuviosul Atanasie Athos., iar biserica este o construcție în formă de cruce, masivă, din cărămidă. Intrarea se face prin partea de vest, printr-o ușă grea de stejar, îmbrăcată în exterior cu tablă de aramă. Spațiul este compartimentat clasic: pronaos, naos și altar.
Există informații că în timpul
celei de-a doua domnii a lui Mihnea Turcitul (1585-1591) biserica mânăstirii a
fost refăcută, ispravnic al lucrărilor fiind banul Mihai, viitorul voievod
MihaiViteazul. Construit din cărămidă alternată cu tencuială sfântul locas are
evidente asemănări cu Mânăstirea Dealu, decorația exterioară fiind frumos
executată cu arcaturi dispuse pe două registre. Mihnea Turcitul nu a mai apucat să vadă terminarea lucrărilor, ele fiind terminate de Mihai Viteazul.
In secolele 17-18 lăcașul a ajuns
metoc al mănăstirilor Radu Voda și Ivir. Mihnea Turcitul, a scris în pisania
pusă cu ocazia lucrărilor sale: "Cu voia Tatălui și cu ajutorul Fiului și
cu săvârșirea Sfântului Duh, Amin. Iata dar eu robul stăpânului meu Iisus
Hristos, io Mihnea Voievod, din mila lui Dumnezeu domn a toată Țara Românească,
fiul marelui și prea bunului Alexandru Voievod am bineovit domnia mea la
această faptă să fac bine acestei cinstite mănăstiri numită Tutana, unde este
Hramul preacuviosului si purtatorului de Dumnezeu părintele nostru Atanasie de
la Atos. Și s-a început din luna iulie 9 zile, luni și s-a sfârșit în luna
septembrie 10 zile luni, în anul 7091 -1582 și temelia 17, epacta 7 crugul
soarelui 7, lunii 4, numărul de aur 6, indiction 11. Și eu robul și ispravnicul
jupânul Mihai Ban." Se pare ca în cele 62 zile cât a durat șantierul nu au
fost refăcute decât Biserica și turnul de acces din colțul sud-vestic al
incintei.
In anul 1613, Radu Vodă Mihnea,
nepotul lui Alexandru Mircea, ctitorul de la 1568, și fiul lui Mihnea Turcitul
începe lucrarile de refacere a mănăstirii aruncată în aer de Sinan Pasa în
1595. Biserica cu planul celei al Mănăstirii Argeșului este dată în funcție în
1614 și sfințită de Chiril Lucaris patriarhul Constantinopolului. Ea a fost închinată
Mănăstirii Ioan de la Sfântul Munte. La data de 2 iunie 1621, Radu Mihnea a închinat
Mănăstirea Tutana Mănăstirii Radu Vodă din București. El va rectitori și clădirile
incintei Mănăstirii Tutana între anii 1620-1621. Tot în acest an, Radu Mihnea
va da un hrisov de întărire a moșiilor Mănăstirii Tutana.
Intre anii 1774 și 1777 s-a
realizat construcția turnului clopotniță de pe latura de est a incintei,
folosit și azi ca turn de intrare. Tot atuinci s-a înconjurta biserica cu 16
contraforți. La 1838 acești contraforți s-au înlocuit cu alții aproape identici,
dar legați sub nivelul terenului de o centură ce încinge biserica pe contur și
care constituie soclul contraforților. La cutremurul mare din 1838 s-au
prăbușit turlele și bolțile originare și s-au reconstruit din lemn. S-a adăugat
bisericii și un pridvor.
In anul 1860 pictorul H.Trenk a executat trei picturi ale
mănăstirii. In cea reprezentând imaginea interioară a mănăstirii se văd
chiliile sudice cu sala, grajdul din capul lor, pe latura estică a incintei,
turnul de intrare si chiliile de pe latura nordică a incintei. Noi reparații au
avut loc in anul 1883, căci "devenind în ruină, locuitorii din satul
Tutana au început în anul 1883 la executarea reparațiilor următoare: acoperișul,
turlele și pictura bisericii, nefiind niciodată pictată. Toate reparatiile s-au
terminat la 30 octombrie 1885.
După secularizarea averilor mănăstirilor, în 1864, a fost
părăsită și ruina s-a instalat repede. Fără acoperiș, cu zidurile măcinate de
vânturi și ploi, cu pictura complet degradată, ea a reintrat în atenția
credincioșilor în 1987 când Episcopia Râmnicului și Argeșului a sprijinit
lucrările de restaurare și consolidare a frumoasei biserici care nu trebuia să
se piardă.
In anul 1942, ajungând iarăși în
ruină, s-a refăcut pictura în general. Biserica este o construcție în formă de
cruce, masivă, din cărămidă. Intrarea se face prin partea de vest, printr-o ușă
grea de stejar, îmbracată în exterior cu tablă de aramă. Spațiul este
compartimentat clasic: pronaos, naos, altar.
Acesta prezintă o fereastră la răsărit,
fiind despărțit de naos prin catapeteasma de zid. Absidele naosului sunt
luminate fiecare de catre trei ferestre, iar deasupra se înalță o turlă mare,
dechisă, octogonală, având și ea ferestre înalte. Câte două ferestre prelungi
se află de asemenea într-o parte și alta a pronaosului, deasupra căruia se
înalță alte două turle, asemănătoare celei amintite.
Exteriorul este înconjurat de un brâu median ce are deasupra și dedesubt câte un rând de cărămizi așezate
în formă de dinți de fierăstrău. Ambele registre sunt decorate cu firide, iar
în exteriorul zidului există o cărămidă misterioasă care are pe ea o schiță reprezentând
un personaj ciudat îmbrăcat, semănând cu un extraterestru.
Lăcaşul poate fi considerat un obiectiv misterios, datorită carămizii pe care se află incizat ceva ce seamănă cu un cosmonaut cu o caschetă mare cu vizor, cu mâini scurte, costum cu fermoar circular, cu cizme în picioare, care pare a avea un aparat de zbor ţinut intre picioare. Se observă că desenul a fost incizat înainte de arderea cărămizii, ceea ce exclude ipoteza ca aceasta să fi fost scrijelită ulterior. Cărămida aparţine pridvorului, deci e probabil să fi fost pusă în sec 19. Enoriaşii care vin la slujbele de la Tutana privesc misteriosul desen ca fiind întruchiparea unei fiinţe nepământeneşti şi-şi fac cruce când trec pe lângă cărămida din pridvor. Nu prea ştiu cum a ajuns “extraterestrul” în zidul mănăstirii şi nici dacă desenul e semn divin ori necurat, dar nici înfricoşaţi nu par de creatură din perete.
Lăcaşul poate fi considerat un obiectiv misterios, datorită carămizii pe care se află incizat ceva ce seamănă cu un cosmonaut cu o caschetă mare cu vizor, cu mâini scurte, costum cu fermoar circular, cu cizme în picioare, care pare a avea un aparat de zbor ţinut intre picioare. Se observă că desenul a fost incizat înainte de arderea cărămizii, ceea ce exclude ipoteza ca aceasta să fi fost scrijelită ulterior. Cărămida aparţine pridvorului, deci e probabil să fi fost pusă în sec 19. Enoriaşii care vin la slujbele de la Tutana privesc misteriosul desen ca fiind întruchiparea unei fiinţe nepământeneşti şi-şi fac cruce când trec pe lângă cărămida din pridvor. Nu prea ştiu cum a ajuns “extraterestrul” în zidul mănăstirii şi nici dacă desenul e semn divin ori necurat, dar nici înfricoşaţi nu par de creatură din perete.
Pictura interioară, în frescă, a fost realizată între
1991-1996. Deasupra pisaniei este pictată biserica șinută în mâini de doi
îngeri. Tablourile votive îi prezintă pe Ghenadie, episcopul Argeșului, pe P.S.
Calinic al Argeșului și pe Mihnea Turcitul, în 1589.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu