La poalele Munților Bucegi, spre terminația de apus a unui pinten
de munte cu tereminația netedă dintre Valea Peleșului și Valea Rea, spătarul Mihail
Cantacuzino a construit Mănăstirea numită Sinaia, între anii 1690-1695.
Inainte ca la poalele Muntelui Furnica, din masivul abrupt al
Bucegilor, să se ridice acest edificiu, vechi de peste 300 de ani, pe aceste
locuri se intindeau păduri de brazi seculari care acopereau și întunecau locul.
Putini călători se încumetau să treacă prin acele locuri, dar cu toată
pustietatea naturii vegetale și greutatea drumului, aici trăiau în liniște călugări
solitari, care-ți înalțau privirile spre vârf de munte și valuri de brazi.
Mănăstirea Sinaia, supranumită „Catedrala Carpaților”,
situată într-un cadru natural feeric, datează din sec.al 17-lea și reprezintă
identitatea istorică a orașului, fiind prima construcție pe acest sălbatic teritoriu.
Fondatorul Mănăstirii Sinaia, spătarul Mihai Cantacuzino care împreună cu mama
sa, Elena și cu sora sa Stanca, a făcut un pelerinaj la Locurile Sfinte
(Ierusalim, Nazaret etc.), ajungând cu această ocazie la Muntele Sinai unde s-a
rugat în Mănăstirea Sfânta Ecaterina a rămas impresionat de cea ce a văzutț Așa
că s-a hotărât ca la întoarcerea în Țara Românească, să construiască în munții
românești și să închine Sfintei Fecioare Maria, o mănănăstire care să poarte
numele Muntelui Sinai. Importanța Muntelui Sinai ține de istoria și tradiția
biblică, aici Moise primind tablele legii cu cele zece porunci.
Incă din sec.al 15-lea acești călugări s-au adăpostit în
crăpăturile stâncilor și în peșterile acestor munți, iar mai târziu în bordeie
de piatră și schituri de lemn. Călugării pustnici de aici au apărut în aceste
păduri de la poalele muntilor, după caderea Constantinopolului (1453), atunci
când trebuiau să aleagă între lepădarea de credința lor străbună sau păstrarea
ei cu evlavie, părăsind curajul luptei armate pentru ea. Schimnicia era o veche
atitudine de protejare bizantină față de greutățile vieții cotidiene, atitudine
care a fost combătută cu tenacitate de împărații luptători împotriva
necredincioșilor.
Așa au fost construite și cele două schituri mai vechi decât
mândra mănăstire: Schitul Sfânta Ana, la cinci kilometri de mănăstire și Schitul
Sfântul Nicolae, la o distanță de un kilometru de mănăstire. Schitul Sfanta
Ana, ridicat în 1453, a fost mai degrabă o mică capelă pentru pustnicii de prin
împrejurimi, care se adunau o dată pe săptămână la rugăciunea comună și
împartășirea cu Sfintele Taine. Cel de-al doilea schit, Schitul Sfântul
Nicolae, a fost construit în anul 1580. Deși numărul acestor pustnici a fost
mare, alte sălașe în afara celor două schituri menționate nu se cunosc.
Legenda spune că în acest loc, într-o poiană singuratică,
langă un izvor de apă, care a ramas până azi să confirme cu prezența sa o
tradiție venerabilă, un călugăr a auzit într-o noapte de august a anului 1683,
glasuri îngerești care preamăreau pe Maica Domnului. Călugărul păzitor al
Schitului Sfântul Nicolae de pe muntele Molomat, la 15 august, după rugaciune,
a avut vedenia care va determina ca frumusețea locurilor și mareția munților să
fie întregită prin construirea unei mănăstiri "din dumnezeiască
râvnă" a spătarului Mihail Cantacuzino.
Pe căi norocoase monahul a ajuns la spătarul Mihai
Cantacuzino și i-a povestit despre vedenia sa. Luând astfel, cunoștință de vedenia călugărului, marele
spătar, însoțit de vătaful plaiului și de călugăr, a urcat în sus pe apa
Prahovei, străbătând strâmtorile, până sus în plai, în locul unde călugărul
primise minunatul semn divin. Aici, spătarul s-a bucurat mult de frumusețea
locului, de mareția munților și de susurul apelor limpezi. Gândindu-se însă la
pustietatea locului unde se aflau și la greutatea drumului pe care l-au străbătut,
spătarul Mihail Cantacuzino a considerat că nu-și va putea materializa gândul de
demult și că nu-și va putea îndeplini făgăduiala tainică către Dumnezeu.
Vataful plaiului, care il însoțise (de la Campina), l-a încurajat, angajându-se
să aducă muncitori cu brațele și căruțele din munți, iar lemn și piatră se
găseau la fața locului.
Spătarul încurajat, a început astfel, în anul 1690,
construcția mănăstirii, pe care o dorea o ctitorie "in amintirea Sinaei
celei mari", aducând la îndeplinire gândul său de mulțumire și recunoștință
adresat lui Dumnezeu. El va terminat de zidit mănăstirea abia în anul 1695, din
cauza greutăților drumului pentru transportul materialelor și al oamenilor,
care "numai vara puteau lucra în acea pustietate".
La data de 15 august 1695 a avut loc tarnosirea ctitoriei
cantacuzine, la sfintire luând parte însuși voievodul Constantin Brâncoveanu și
mitropolitul Țării Românești, Teodosie. Noua ctitorie din munții Bucegi avea,
potrivit dorinței ctitorului, înfățișarea unei adevarate fortărețe, de forma
unui patrulater, cu ziduri puternice, groase și înalte. Pe fiecare latură a
incintei au fost ridicate chiliile, iar la mijloc biserica.
La început mănăstirea a fost
construită să adăpostească doisprezece călugări (după modelul Mântuitorului
Iisus Hristos care și-a ales doisprezece apostoli), dar cu timpul numărul a
crescut fiind necesară construirea unei alte biserici mai mari și a unor chilii
suplimentare. Noile construcții (ceea ce se numește astăzi curtea nouă), au
fost realizate între anii 1842-1846, prin grija starețului Ioasaf și Paisie.
Datorită poziției sale strategice, Mănăstirea Sinaia va cunoaște numeroase
invazii turcești și austriece, care vor distruge parțial mănăstirea.
La început mănăstirea a fost construită să adăpostească
doisprezece călugări (după modelul Mântuitorului Iisus Hristos care și-a ales
doisprezece apostoli), dar cu timpul numărul a crescut fiind necesară
construirea unei alte biserici mai mare și a unor chilii suplimentare. Noile
construcții (ceea ce se numește astăzi curtea nouă), au fost realizate între
anii 1842-1846, prin grija starețului Ioasaf și Paisie. Datorită poziției sale
strategice, Mănăstirea Sinaia va cunoaște numeroase invazii turcești și austriece,
care vor distruge parțial mănăstirea.
Biserica veche - Sinaia
Biserica veche - Sinaia
Pelerinul care ajunge la Mănăstirea Sinaia, nu găsește aici
doar trei sute de ani de istorie, ci un adevărat muzeu de artă și de
spiritualitate românească. Vechea biserică este construită în stilul brâncovenesc,
arhitectură caracteristică Țării Românești, stil ce poartă numele Domnitorului
Constantin Brâncoveanu (martirizat, la Constantinopol, de turci în 1714). Acest
stil, de influență barocă, are drept caracteristici coloanele sculptate în
piatră și ornate cu motive florale și vegetale (floare de crin, frunză de
stejar, etc.). În general bisericile ortodoxe sunt formate din: pronaos, naos
și altar, iar stilul brâncovenesc adaugă acestora trei pe cea de a patra sub
forma unei camere deschise susținută de coloane, pridvorul.
Deosebit de important este portalul bisericii care este
sculptat, reprezentând la dreapta pe Moise cu Tablele Legii, și în partea
stângă pe fratele lui, Aaron, cu toiagul înfrunzit. La mijlocul portalului se
găsește stema familiei fondatoare - familia Cantacuzino - vulturul bicefal ce
ține în gheare semnele imperiale ale puterii: sceptrul și crucea. Pictura din
pridvor și naos este cea originală, realizată de Pârvu Mutu Zugravul, pictorul
preferat al Cantacuzinilor.
Cupola pridvorului este pictată cu scene din viața Sfintei
Ecaterina (ocrotitoarea mănăstirii de la Muntele Sinai), din viața Sfântului
Gheorghe (protectorul Moldovei și al militarilor) și a Sfântului Dumitru
(ocrotitorul Țării Românești). Pronaosul este dominat de tablou votiv care îl
reprezintă pe fondatorul Mănăstirii, Mihai Cantacuzino, înconjurat de cei
optsprezece copii (mulți dintre ei fiind adoptați), de prima și a doua soție,
precum și de alți membri ai familiei Cantacuzino, începând cu Neagoe Basarab
(1512-1521), apoi Radu Șerban, Constantin Șerban, Constantin Cantacuzino,
domnitorul Șerban Cantacuzino (pictat cu o coroană pe cap și cu crucea în mână
ca cel carte a trecut deja la cele sfinte), și alții.
De remarcat că pictorul
Pârvu Mutu Zugravul, în măiestria lui, a reușit să transmită cu multă
fidelitate mesajul fondatorului, acela al milei creștine (în aproape toate
scenele iconografice personajele sunt pictate cu mâna întinsă). Într-un
document al epocii, Mihai Cantacuzino consemna: Iubește și miluiește pe
aproapele tău, cercetează pe cel bolnav și sărac și adăpostește în casa ta pe
cel oropsit. De remarcat și faptul că el este cel care a construit primul
spital în Țara Românească - Spitalul Colțea, în București, și că toată viața sa
a încurajat operele caritabile. Dintre ctitoriile lui Mihai Cantacuzino se mai pot aminti:
Biserica și spitalul Colțea, Biserica Fundenii Doamnei din București, Schitul
Titireciu din Oltenia, o biserică la Râmnicu Sărat etc.
Mănăstirea Sinaia are de asemenea un frumos paraclis, care
datează din aceeași perioadă - 1695. Paraclisul este o mică biserică, o capelă,
specifică mănăstirilor și reședințelor episcopale sau mitropolitane unde se
desfășoară slujbe zilnice. Arhitectura sa joasă, precum și pictura sa originală
înnegrită de trecerea timpului, creează fiorul religios al catacombelor
primelor secole ale creștinismului.
In cea ce privește mesajul dogmatic și
istoric al picturii se cuvine menționată originalitatea sa, mai ales în pronaos
unde, asemenea unor clișee de film, sunt prezentate ultimele momente din viața
pământească a Mântuitorului Iisus Hristos: Trădarea lui Iuda; Prinderea lui
Isus în Grădina Ghetsimani; Judecata lui Isus de către cei doi judecători ai
Sinedriului evreiesc, Ana și Caiafa; Judecarea și condamnarea la moarte de către
guvernatorul roman Pontiu Pilat; Biciuirea;
Drumul Crucii către Golgota Răstignirii; Răstignirea între
cei doi tâlhari.
Tot în curtea vechii mănăstiri, lângă paraclis, se găsește
cavoul lui Tache Ionescu, prim-ministru în perioada Primului Război Mondial,
care a avut un rol foarte important în unirea țărilor române după război. Fiind
bolnav, s-a vindecat la Mănăstirea Sinaia, lăsând prin testament dorința de a
fi îngropat la mănăstirea unde s-a însănătoșit. Alături de sarcofagul său se
găsește bustul celei de-a doua soții, Adina, bust sculptat în marmură albă de
sculptorul italian Roscitano, la Roma, în septembrie 1926.
Așezată într-o incintă nouă și închinată Sfintei Treimi,
Biserica mare a fost construită din piatră și cărămidă între anii 1842-1846
prin străduința călugărilor care locuiau aici.
Deteriorată de mai multe ori, ea a fost parțial reconstruită
între anii 1893-1903 și renovată complet după planul arhitectului George
Mandrea. Pictura în ulei a fost executată pe fond de aur mozaicat, în stil
neobizantin, de pictorul danez Aage Exner. Acesta a realizat o sinteză a
culturii arhitecturale religioase românești, o biserică cu ziduri groase și
contraforți puternici, caracteristice mănăstirilor din Moldova pe care
a grefat elementele specifice ale stilului brâncovenesc din Țara Românească. Un
brâu de ceramică smălțuită de culoare verde, format din trei linii răsucite din
loc în loc, înconjoară exteriorul bisericii; este simbolul unității Sfintei
Treimi într-un singur Dumnezeu, precum și a celor trei principate românești,
Transilvania, Moldova și Țara Românească, unite într-o singură țară: România.
Tabloul votiv din biserica mare ne prezintă cinci personaje:
Mitropolitul Primat Iosif Gheorghian care a resfințit biserica în 1903, Regele
Carol I reprezentat în costum de ofițer, mâna stângă sprijinind-o pe o coloana
de piatră căreia îi lipsește un colț (aluzie la regatul României de unde
lipseau Bucovina, Basarabia și Transilvania), Regina Elisabeta (cu pseudonimul
de poet Carmen Sylva), ținând de mână pe Principesa Maria (singurul lor copil
mort la o vârstă fragedă), ultimul din tablou fiind spătarul Mihai Cantacuzino.
Biserica nouă
In biserică există una din cele mai remarcabile piese din
Mănăstirea Sinaia: epitaful executat de Ana Roth. Este lucrat cu acul și cu fir
de aur și mătase colorată pe pânza de bumbac. Confecționarea acestuia a durat
trei ani (1897-1900), iar epitaful respectiv este înregistrat în catalogul
U.N.E.S.C.O..
In naos se găsesc scaunele rezervate familiei regale unul cu
blazonul regal și emblema Nihil sine Deo (Nimic fără Dumnezeu), și cel al
reginei Elisabeta având încrustate inițialele E.D. (Elisabeta Doamna).
Prin grija Regelui Carol I, biserica mare a Mănăstirii
Sinaia a fost înzestrată cu energie electrică, fiind prima biserică și
mănăstire ortodoxă din România care a fost electrificată. Familia regală a
locuit în timpul vacanțelor la Sinaia, la mănăstire o perioadă de 11 ani,
începând cu 1871. După mutarea lor la castel, când s-au sărbătorit 200 de ani
de la fondarea mănăstirii s-au amenajat în aceste spații (vechi reședințe
regale) un muzeu religios care funcționează și astăzi și care a fost primul
muzeu religios românesc. Muzeul mănăstirii conține obiecte de cult, prima Biblie
tradusă și tipărită în romănă la București (prin grija domnitorului Șerban
Cantacuzino, în 1688) și o superbă colecție de icoane.
Pentru cei pasionați de arta religioasă se poate menționa că
la Mănăstirea Sinaia se găsesc cinci tipuri de cruci: crucea lui Ștefan cel
Mare (care se găsește pe cupola vechii biserici), crucea grecească (cu brațe
egale și care se găsește deasupra intrării în biserica mare), crucea latină (cu
brațe inegale pe turnurile pronaosului marii biserici), crucea slavă (de
inspirație barocă, cu mai multe brațe orizontale, pe cupola centrală a marii
biserici) și soarele înscris într-o cruce latină (pe turnul clopotniței).
In ciuda faptului că Mănăstirea Sinaia este rezultatul unei
evoluții de trei secole, ea păstrează totuși o unitate remarcabilă.
Fiind prima construcție în această zonă, ea reprezintă și
certificatul de naștere al orașului Sinaia, oraș care se va dezvolta mai
târziu, după anii 1900. Cei ce au vizitat recent mănăstirea au fost
martorii marilor lucrări de restaurare ce se desfășoară la Sinaia (restaurarea
picturii, repararea acoperișului). Toate aceste lucrări de conservare a
patrimoniului istoric au fost posibile datorită contribuției miilor de
credincioși, donatori anonimi, prezenți permanent la slujbă, precum și miilor
de turiști pelerini.
Biserica veche
Biserica veche
La construcția zidurilor de incintă, a chiliilor, cât și a
bisericii, zidarii, aduși de spătar de la Colțea, au folosit piatra de râu și
de stâncă, iar lemnul era adus din pădurile apropiate, de locuitorii satelor Teșila,
Trestieni și Comarnic, care i-au ajutat pe meșterii zidari din București, fie
cu brațele sau cu carele, acolo unde puteau fi folosite. Desigur, la construcția
mănăstirii au contribuit și pustnicii care se aflau prin pădurile acestor
locuri, pustnici care au rămas apoi în mănăstire, în viața de obște, conduși de
Nicodim, primul stareț al mănăstirii.
Dar, dacă unele materiale se găseau la fața locului și anume piatra, lemnul de brad și varul, care era făcut din calcarul extras din muntele Piatra Arsă și Furnica, ceea ce constituia cu adevarat o problemă în desfășurarea lucrărilor de construcție, era drumul, care îngreuna foarte mult transportul materialelor. Erau necesare și alte materiale, în afară de cele ce erau la îndemână, la fața locului. Astfel, cărămida, care era făcută la Breaza, era transportată cu carele până la Posada, iar de acolo era pusă în coșuri pe cai și transportată până la locul zidirii mănăstirii. De asemeni, erau necesare grinzi de stejar pentru clopotniță, care erau fălțuite în pădurile de la Filipești, aduse până la Posada și de aici legate și trase de mai multe perechi de boi. La fel s-a procedat și cu celelalte lucruri necesare: ușile și ferestrele de fier, crucile pentru turlele bisericii, clopotul, etc. In ce privește starea drumului ea a rămas aceeași, o simplă potecă, până în anul 1739, când, înainte de războiul cu rușii și turcii, austriecii au trimis salahori pentru a face drumul. Abia de atunci se poate vorbi despre accesul cu carul pe vechea potecuță spre Sinaia, dar de cele mai multe ori și acesta era foarte periculos.
Dar, dacă unele materiale se găseau la fața locului și anume piatra, lemnul de brad și varul, care era făcut din calcarul extras din muntele Piatra Arsă și Furnica, ceea ce constituia cu adevarat o problemă în desfășurarea lucrărilor de construcție, era drumul, care îngreuna foarte mult transportul materialelor. Erau necesare și alte materiale, în afară de cele ce erau la îndemână, la fața locului. Astfel, cărămida, care era făcută la Breaza, era transportată cu carele până la Posada, iar de acolo era pusă în coșuri pe cai și transportată până la locul zidirii mănăstirii. De asemeni, erau necesare grinzi de stejar pentru clopotniță, care erau fălțuite în pădurile de la Filipești, aduse până la Posada și de aici legate și trase de mai multe perechi de boi. La fel s-a procedat și cu celelalte lucruri necesare: ușile și ferestrele de fier, crucile pentru turlele bisericii, clopotul, etc. In ce privește starea drumului ea a rămas aceeași, o simplă potecă, până în anul 1739, când, înainte de războiul cu rușii și turcii, austriecii au trimis salahori pentru a face drumul. Abia de atunci se poate vorbi despre accesul cu carul pe vechea potecuță spre Sinaia, dar de cele mai multe ori și acesta era foarte periculos.
Istoricul Dionisie Fotino a descris fuga locuitorilor din
București, din fața lui Pasvan Oglu și greutatea drumului pe valea Prahovei
până la Sinaia. Dacă așa se prezenta drumul până la Sinaia în anul 1802, se
poate înțelege mai ușor câte greutăți au întâmpinat în transportul materialelor
cu un secol în urmă, în 1690, când nu era decât o potecă.
Arhitectura bisericii vechi
Arhitectura bisericii vechi
Intrarea in curtea vechii mănăstiri se face printr-un gang
boltit în semicilindru, lung de circa 6 metri și înalt de 2 metri, deschis la
jumătatea laturii de răsărit a patrulaterului incintei. Deasupra acestui gang
era construit un turn de pază, servind și de clopotniță în același timp, și
care a ars in războiul din 1788, când mănăstirea a fost distrusă și arsă de
către austrieci și apoi de turci. In acest turn făceau cu rândul de pază pușcașii rânduiți de spătar și domnitor.
Mănăstirea se afla în calea oștilor, dar și în calea hoților
de codru, fapt care il va determina pe spătar să construiască mănăstirea cu zid
de cetate, reușind să obțină un număr de 40 de pușcași pentru paza mănăstirii.
Aflată sub acest turn-clopotniță, intrarea nu permitea decât un spațiu cât ar
încăpea și ar trece omul cu un cal împovărat, de car nu putea fi vorba, așa cum
s-a amintit.
Impresionează de la prima vedere dispunerea armonioasă a
clădirilor pe cele patru laturi ale incintei (cu o suprafața de 30 x 40 metri),
la egală distanță de punctul central pe care se ridica biserica. Aceste clădiri
fac, spre exterior, corp comun cu zidurile înalte. Prin masivitatea lor (o înălțime de 5-7 metri și o grosime de aproximativ 1 metru) și păstrarea a încă 10 metereze și a turnului-clopotniță pe latura de nord, zidurile de incintă dovedesc pe deplin faptul că, de la început, ctitoria lui Mihail Cantacuzino
avusese și rosturi de apărare, scurgerea timpului nereușind să schimbe cât de
puțin aceasta înfățișare.
Biserica voievodală cea veche , o construcție modestă, cu o
lungime de 15 metri și o lățime de 6 metri, cu pridvor deschis pe arcade
susținute de coloane, prevăzută cu un turn-clopotniță, este una din primele
construcții din țară la care apar elemente noi, ce se vor integra stilului
muntenesc din sec.al 18-lea. Este adevărat că activitatea edilitară desfășurată
de familia Cantacuzino și de Constantin Brâncoveanu a adus o deosebită
înflorire arhitecturii și sculpturii în care formele tradiționale se împletesc
cu modele străine, dar selecționate și prelucrate în spiritul artei românești,
înnoirile aduse în arhitectură constau în acea căutare a formelor elegante, cu
pridvoare aerate și coloane de piatră și care au găsit corespondent în pictura
murală și de icoane.
Se știe ca atât Cantacuzino, cât și Constantin Brâncoveanu
erau nu numai mari iubitori de artă, ci și ziditori de biserici și palate.
Mihail Cantacuzino, întors de la studii din Italia, va sprijini înnoirea artei
arhitectonice românești, iar Constantin Brâncoveanu, ctitorul importantelor
biserici și manastiri: "Sfantul Gheorghe", "Hurezi" (Horezu),
"Brancoveni", va fi creatorul unui nou stil arhitectural: stilul brâncovenesc.
Cei ce au studiat arhitectura clădirilor din epoca lui Brâncoveanu, au găsit,
cu toată varietatea acestor clădiri, "un armonios stil original", pe
care l-au numit stilul brâncovenesc și în care au surprins, pe vechiul fond
bizantin, o influență italiană, în special a stilului baroc, caracterizat prin
mulțimea ornamentelor.
Revenind la biserica voievodală Sinaia, trebuie menționat de
la început că ea reflectă acest stil brâncovenesc. Biserica este construită din
piatră și cărămidă și este situată în incinta vechii cetăți. Planul bisericii,
având forma dreptunghiulară, urmărește în exterior conturul unei cruci latine,
neobișnuit la noi, rămânând singura biserică de acest fel. Biserica voievodală
din Sinaia, devine prin aceasta dispoziție o biserică singulară în epocă, în
Muntenia. Dacă la exterior biserica prezenta cele trei abside în formă
dreptunghiulară, dând aspectul de cruce latină, rămânând prin aceasta, un
unicat, în interior absidele laterale au o formă extrem de turtită, asemănătoare
cu cele de la Schitul Turbați (1698), o altă ctitorie cantacuzină.
Toate cornișele exterioare, atât la corpul bisericii, cât și
la turle și la bazele lor, precum și în interiorul bisericii la arcuri și bolți,
au forma profilelor trase la șablon, înlocuind tradiționala cornișă cu zimți de
cărămidă, de origine bizantină. O altă particularitate a bisericii voievodale
sunt chenarele profilate, dreptunghiulare de pe fațade, cu flori zugrăvite al
fresco de-a lungul lor (în forma originală mai târziu nu s-au mai păstrat) și
lipsa tradiționalului brâu orizontal, care apare la celelalte ctitorii cantacuzine,
Sinaia fiind singura excepție. Cornișa, supraînălțată ulterior, probabil la
reparațiile făcute de starețul Isidor, dă o notă de disproporționalitate între
profile și dimensiunile reduse ale monumentului. La această disproporție în
formele exterioare ale bisericii contribuie și soclul care are un profil
complicat și greoi.
De precizat că prin efortul fostului stareț al mănăstirii, arhimandritul
Clement Popescu, cât și prin străduința ucenicului său, actualul stareț,
arhimandritul Macarie Boguș, s-au început și continuat lucrările de restaurare
a ctitoriei cantacuzine, aceste lucrări extinzându-se și la partea exterioară a
bisericii, având în plan readucerea lăcașului la forma sa inițială, prin
coborârea cornișei și eliminarea elementelor adăugate, care au dat ctitoriei
cantacuzine disproporția formelor profilate. Revenind la arhitectura bisericii,
se observă acoperișul în pantă lin, străjuit
de două turle. Turla de pe naos, înălțată pe o bază prismatică, cu cornișa
profilată, este de secțiune octogonală. Tamburul este străbătut de opt ferestre
înguste și decorat cu zimți de cărămidă, care subliniază muchiile și baza
cornișei, asemănătoare cu cele care decorează fațadele Paraclisului patriarhal
din București. Turla-clopotniță este mai joasă și de formă cubică. Fiecare
dintre laturile clopotniței este mărginită de un chenar dreptunghiular, iar în
partea superioară sunt așezați aceiași zimți de cărămidă ca și la turla
naosului. în centrul fiecărui chenar se află o arcadă dublă ce încadrează, la
rândul ei, o fereastră largă.
Planul bisericii, atât de original ca formă exterioară, este
tot atât de original și ca dispoziție interioară. In interior biserica are
obișnuitele încăperi: pridvorul, pronaosul, naosul și altarul. Pridvorul,
element nou în arhitectura bisericească, ocupă un spațiu larg în cadrul întregului
edificiu, având aceeași lărgime spre exterior ca și pronaosul și altarul. Bolta
pridvorului, originală, se sprijină pe șapte arcade semicirculare, sprijinite
la rândul lor pe opt coloane de piatră de proporții relativ scunde, frumos decorate
cu vrejuri și foi de viță, frunze
de stejar, spice de grâu, dispuse în mlădițe ce se unduie în spirală.
Capitelele au volute în foi de acant, așezate în colturi. Bolta pridvorului
este elipsoidală și se reazemă, la colțuri, pe mici trompe. Trei din laturile
clopotniței stau direct pe această boltă,
iar a patra pe zidul pronaosului, care are o grosime de un metru, păstrând în
interior scara care urcă în clopotniță (forma aproape identică cu cea de la
Biserica Fundenii Doamnei).
Ușa de la intrare în pronaos este încadrată de o ramă de
piatră, bogat sculptată cu elemente inspirate din repertoriul arhitecturii
Renașterii, caracteristice ctitoriilor lui Mihail Cantacuzino (indeosebi cele
de la Colțea și Râmnicul-Sărat prezintă asemănări în acest sens). Pisania, așezată
deasupra ușii, care poartă inscripția cu data "1795" (anul reparației
efectuate după razboiul din 1788), este încadrată de reprezentarea sculptată a
profetului Aaron cu toiagul înfrunzit, și a lui Moise, cu Tablele Legii.
Prin imaginea sculptată în piatră a celor două mari
personalități ale poporului biblic, se concretizează de fapt legatura mănăstirii
Sinaia cu Muntele Sinai. Sub panou este sculptat vulturul bicefal încoronat,
purtând crucea și sceptrul, stema familiei Cantacuzinilor. Ușorii, în formă de
coloane angajate, sunt și ei decorați cu motive vegetale sculptate, iar
deasupra capitelelor se văd chipurile a doi îngeri cu ramuri de finic în mână.
Pronaosul dreptunghiular, de mici proporții, este boltit în
semicilindru. Pe latura zidului de nord, cu o grosime de peste un metru, se
află scara ce urcă în turla-clopotniță. Arcurile trilobate, care separă
pronaosul de naos, se sprijină pe patru coloane de piatră, solide, așezate pe
socluri înalte, de formă cubică, roase de vreme.
Capitelurile celor patru coloane ce susțin zidul dintre
pronaos și naos sunt bogat împodobite cu sculpturi, stilizand frunze și chipuri de animale (grifon și taur înaripat). Canelurile fusurilor coloanelor se răsucesc în spirală, iar frumusețea
lor constă în aceea că nici unul din stâlpi nu seamănă în ornamentație unul cu
altul.
Naosul bisericii este de forma aproape circulară, absidele
laterale fiind puțin adânci, de forma turtită, ceea ce constituie una din
particularitățile acestui monument. Patru arce, sprijinite pe console, susțin
la rândul lor alte arce, pe care se ridică turla "Pantocratorului".
Altarul este despărțit de naos printr-o catapeteasmă de zid, cu trei uși, cum
se obisnuiește. Legatura dintre altar și bolta lui cu arcul mare dinspre răsărit
al naosului este executată cu oarecare stăngăcie. In pereții altarului sunt
sapate trei nișe.
Ca și stâlpii pridvorului și chenarul ușii, chenarele
ferestrelor au primit o bogată decorație sculptată în piatră, caracteristică
tuturor monumentelor vremii și totodată element comun genului de artă din Țara
Românească, de la sfârșitul sec.al 17-lea. Asemănătoare cu cele de la biserica
din Râmnicul-Sărat, de la Colțea și Bordești, chenarele ferestrelor prezintă la
partea superioară arc trilob și cornișa profilată. Biserica voievodală are
patru ferestre înalte și înguste, care lasă să pătrundă în interior o lumină
difuză. Una este așezată în peretele de miazăzi al pronaosului, câte una pe fiecare
din pereții naosului, iar cea de a patra în axul absidei altarului.
In pridvor, deasupra intrării în biserică, se găsește, așa
cum s-a amintit, pisania. In fapt în ea este vorba despre reparațiile care s-au făcut
bisericii mici, ca și întregului așezământ, după luptele dintre Mavrogheni și
austrieci (1788), când mănăstirea a fost arsă și distrusă.
Biserica voievodală,
construită în stil brâncovenesc, stil de influență barocă, are drept
caracteristici, după cum reiese din prezentarea făcută, coloanele
sculptate în piatră și ornate cu motive florale și vegetale, adăugând pronaosului,
naosului și altarului o a patra încăpere sub forma unei camere deschise
susținută de coloane: pridvorul.
Pictura și fresca bisericii vechi - Adormirea Maicii Domnului
Ca și celelalte ctitorii ale spătarului Mihail Cantacuzino,
biserica mănăstirii Sinaia, inclusiv paraclisul, au fost zugravite de la început
de cunoscutul zugrav Parvu Mutu. Pictorul favorit al familiei Cantacuzinilor, artistul
a cărui operă a exprimat în cel mai înalt grad spiritul înnoitor al epocii
sale, are drept merit, în zugrăvirea mănăstirii Sinaia, asocierea cu dibăcie a
picturii laice la manierismul tradiției bizantine. Cu un spirit narativ
dezvoltat, el a practicat o artă plină de conținut omenesc în vederea ilustrării
textelor biblice până la cele mai mici detalii.
De remarcat încă un fapt: pictorul Pârvu Mutu în măiestria
lui a reușit să transmită cu multă fidelitate mesajul fondatorului, acela al
"milei creștine", căci așa cum reiese din aproape toate scenele
iconografice, personajele sunt pictate cu mână întinsă. In pictura bisericii
cantacuzine predomină trei culori: rosu, galben și fond albastru. Din pictura
ce acoperă zidurile interioare ale bisericii se consideră ca fiind originale și
aparținând lui Pârvu Mutu scenele ce decorează pridvorul bisericii, pictura din
pronaos și din naos, "Pantocratorul". In pridvorul deschis, Pârvu
Mutu a pictat pe fronton fresca Judecații de Apoi, tablou caracteristic prin
originalitatea ilustrării capitolului XXV din Evanghelia dupa Matei, în care iși
fac loc nenumarate elemente locale, costume de epocă.
Pe boltă, în medalion, pe fondul albastru este reprezentat
Emanuel binecuvântând cu amandouă mâinile. Medalionul este înscris într-o stea
cu opt colțuri, în jurul căreia, pe două registre sunt zugrăvite scene din
martiriul Sfântului Mare Mucenic Dimitrie (patronul Țării Românești) și al Sfântului
Mare Mucenic Gheorghe (patronul Moldovei și al militarilor), inovație datorată
zugravului, care a vrut sa sublinieze ideea de unitate a poporului român.
Desigur, nu lipsește de aici nici Sfânta Mare Muceniță Ecaterina, ocrotitoarea
așezământului monahal de la poalele Muntelui Sinai, si care este reprezentată
în câteva tablouri ce evidențiază martiriul său. Sub aceste două registre sunt
reprezentate scene din Noul Testament (cap-XXV, Matei): Mântuitorul Judecător, însoțit
de ierarhia îngerească și de sfinții apostoli, iar în continuare, în șapte
tablouri sunt înfățișate faptele milei trupești, posibil salvatoare la înfricoșata
Judecată a Mântuitorului Iisus Hristos. De observat un aspect: dacă în șase
tablouri zugravul Pârvu Mutu a ilustrat cuvintele Mântuitorului (Matei XXV, 35,
36), în al șaptelea tablou este o adăugire a pictorului și anume: "pe morți
să-i îngropăm", reliefând și aici mesajul picturii sale și îndemnul
ctitorului, acela de "milă creștină", de care a fost preocupat în
viața sa, dar și după moarte, prin testament.
In continuare, pe peretele pridvorului, este zugrăvită
"Judecata de Apoi", unde sunt prezenți strămoșii Adam și Eva, iar la
judecată sunt înfățișați creștinii, dar și evreii și musulmanii, toți oamenii,
potrivit cuvântului Mântuitorului, și pe care Pârvu Mutu i-a surprins în
costume de epocă. Nu lipsește din acest tablou nici raiul, locul celor care au
făptuit binele și nici iadul, reușind, în ciuda spațiului mic, să păstreze
indicațiile iconografiei. Deasupra ușii de la intrare, in pronaos, este
zugrăvită icoana hramului acestei biserici "Adormirea Maicii
Domnului".
Interiorul bisericii, în parte repictat, culoare peste
culoare, păstrează totuși unele trăsături specifice artei lui Pârvu Mutu. Pe
peretele pronaosului sunt zugrăvite portretele familiei ctitorului. Amploarea
neobișnuită a tabloului ctitoricesc, numărul mare al personajelor reprezentate,
accentul pus asupra portretului laic, toate datorate zugravului Pârvu Mutu, vor
constitui de aici înainte una din caracteristicile picturii muntenești până la
sfârșitul epocii feudale.
Se remarcă pe peretele de apus spătarul Mihail Cantacuzino,
ctitorul așezământului, Maria și Teodora, soțiile sale, 18 copii (9 baieți și 9
fete), deși se știe că spătarul a avut numai 6 copii, ceilalti fiind infiați.
Pe peretele de nord sunt reprezentați Constantin Cantacuzino stolnicul și soția
sa Maria (fratele și cumnata ctitorului), Șerban Canatacuzino voievodul, cu
coroană și cruce în mână (simbolizând martiriul său), care este și fratele spătarului;
Mihail comisul, fiul ctitorului mănăstirii Sinaia și Ștefan Cantacuzino
voievodul (fiul lui Constantin stolnicul), care a domnit în Țara Românească între
anii 1714-1716.
Continuând tradiția inaugurată de Neagoe Basarab la ctitoria
sa din Mănăstirea Curtea de Argeș (1512-1521), de a figura în biserică și pe
cei mai de seama voievozi care ii precedaseră în scaunul Țării Românești, pe
peretele dinspre sud sunt zugrăviți: Neagoe Basarab (1512-1521), Radu Șerban
(1602-1610) și Constantin Șerban (1654-1658). Tot în pronaos se mai păstrează
din pictura lui Pârvu Mutu, pe boltă, Maica Domnului înconjurată de profeții:
David, Solomon, Ieremia și Iezechiel (cei care au Profețit despre Fecioara
Maria). De asemeni, două registre reprezentând praznice împărătești, pe
profeții Moise și Aaron, precum și chipuri de cuvioși.
In naos (pe boltă), se păstrează Iisus Hristos
"Pantocratorul", datorat tot zugravului Pârvu Mutu. Mai departe, în
naos și altar, se observă un alt gen de pictură, executată de zugravi
necunoscuți - probabil sunt aceiași zugravi care au zugrăvit paraclisul
mănăstirii în 1792 - dar care au respectat indicațiile manualelor de pictură
bisericească și ale iconografiei răsăritene.
In prezent, pictura bisericii se află în restaurare, lucrare
începută în1993. Frescele lui Pârvu Mutu, pe langă valoarea lor artistică au și
valoare documentar-istorică. Mâna sigură a zugravului trece dincolo de limitele
convenționalului indicat de manualele de pictură bisericească, punând în
redarea personajelor o anumită căldură și un sentiment, manifestate mai ales în
coloritul totdeauna armonios al scenelor. Compozițiile cu personaje numeroase
uimesc prin amploare. Figurativul este completat cu o bogată decorație pictată
în spiritul acelor vremuri. Nu lipsesc elementele vegetale stilizate măiestrit:
florile de trandafir, vița ce unduiește, apoi panglicile șerpuitoare sau
motivele geometrice, care nu o dată se întâlnesc pe frontispiciile și pe
vignetele manuscriselor vechi.
Se poate remarca astfel echilibrul artei brâncovenesti în
pictura, păstrată de la Pârvu Mutu, echilibru caracteristic între universul
spiritual-simbolic, specific Evului Mediu și caracterul decorativ,
renascentist, anunțând timpurile moderne. Analiza iconografică și stilistică
aplicată picturilor din altar, naos, pronaos și pridvor, vădește un întreg și permanent
proces de interferență între tradiție și inovație, proces ce constituie în
realitate, în epoca lui Pârvu Mutu, ca și ân arta contemporanilor săi, trăsătura
de bază a unei noi orientări.
Biserica mare - Adormirea maicii Domnului
Biserica mare - Adormirea maicii Domnului
Așezată în incinta nouă și închinată Sfintei Treimi, pe
latura de răsărit a vechii incinte, biserica mare domină maiestuos prin
dimensiuni și înfățișare, lăsându-se admirată mai bine de un secol. Biserica
mare a fost construită din piatră și cărămidă între anii 1842-1846, prin stăruința
călugărilor care trăiau aici.
In 1842, starețul Ioasaf a pus
temelia acestei biserici, dar, murind în anul următor, a lasat construcția
"ridicată din roșu și învelită". Biserica a fost terminata apoi, prin
strădania urmașului său în stăreție, Paisie arhimandritul, care în anul 1846 a
tencuit, a zugrăvit și a făcut catapeteasma. Deteriorată de mai multe ori,
biserica a fost minuțios restaurată intre 1898-1903, cu cheltuiala Eforiei
Spitalelor Civile din București, în timpul starețului Nifon Popescu. Acest
lucru este confirmat și de pisania veche (prima) a bisericii.
Inainte de a trece la noua formă
arhitecturală a bisericii mari, se cuvine a spune câteva cuvinte despre
arhitectul acestei opere mărețe. Mai întâi trebuie spus faptul că arhitectul
care s-a ocupat direct de planul arhitectural al bisericii și de executarea lucrărilor
de refacere a acestui lăcaș, a fost Gh. Pompilian și nu George Mandrea, cum s-a
crezut până acum. Arhitectul George Mandrea a fost arhitectul Eforiei
Spitalelor Civile, dar care s-a ocupat direct de alte lăcașuri de cult
administrate de Eforie, precum și de alte lucrări de arhitectură, restaurare,
etc.
Nu este îndoială că a contribuit la planul arhitectural
realizat de Gh. Pompilian, în calitate de arhitect al Eforiei, dar, așa cum a
consemnat și starețul de atunci, Nifon Popescu, în "Condica
Mănăstirii", în anul 1900, arhitectul George Mandrea venea la Sinaia
împreună cu membri ai Eforiei. Reiese că arhitectul George Mandrea a vizitat
Sinaia și Mănăstirea, la finalizarea lucrărilor de arhitectură ale bisericii
mari și înainte de începerea picturii. Cum era și firesc (ca arhitect al
Eforiei), George Mandrea a fost prezent la Sinaia la ceremonia resfințirii
(1903), când, printre altele, în cuvântul său Eforul Cantacuzino a adus mulțumiri celor doi arhitecți: George
Mandrea și I. Gh. Pompilian, care au început și desăvârșit opera (arhitectura
bisericii mari).
P ictura inițiala a bisericii mari a fost executata de D.
Cătulescu. Daca pictorul D. Cătulescu, prin combinație de stiluri, reușește un
nou stil in pictura bisericii mari: "stilul romanesc", după lucrările
de refacere efectuate bisericii mari (1898-1903), când i s-a modificat planul
arhitectonic este schimbat și stilul picturii.
In consecință,
George Mandrea va fi fost inițiatorul lucrărilor de la biserica mare, dar cel
care le-a continuat și terminat a fost
I. Gh. Pompilian. Este explicabil
faptul, dacă se are în vedere că perioada marilor refaceri ale așezământului
monahal de la Sinaia (1893-1903), a fost și perioada de mari realizări în
dezvoltarea orașului Sinaia (lucrări de construcție) și a altor lucrări de restaurare
ale altor lacașurilor de cult aflate sub administrarea Eforiei și al căror
arhitect îl arata pe George Mandrea. Proporțiile generale
ale bisericii au tendința de a se înălța, în special la turle, în comparație cu
arhitectura veche a bisericii mari, unde erau mai scunde și mai masive. Cele
două turle de pe naos, se înalță, se subțiază în planul arhitectonic actual
apropiindu-se de dimensiunile turlei "Pantocratorului", de pe naos.
Arhitectul Gh. Pompilian, reconstruind biserica, a realizat o interesantă
sinteză de elemente stilistice moldovenești si muntenești, ușor de remarcat în
exterior. Astfel, o biserică cu ziduri groase (93 -1,65 metri) și contraforți
puternici, sunt caracteristici ale mănăstirilor din Moldova , și pe acestea, arhitectul
Gh. Pompilian a grefat elemente specifice stilului brâncovenesc din Țara
Românească.
Biserica cea mare are un plan treflat (38,30 m lungime și 12,80 m lățime, având o suprafață de 491 metri patrați), iar interiorul ei este divizat în trei părți specifice locașurilor de cult ortodoxe: pronaos, naos și altar. Pe naos deasupra, pe cele patru arce ale sale, prin intermediul unui sistem de trompe de colț, se înalță o turlă centrală, de secțiune octogonală, care este străpunsă de opt ferestre.
Patru coloane rotunde din piatră frumos decorate cu motive vegetale (pictură în ulei), susțin bolta semicilindrică a pronaosului, iar pe pridvorul închis, se înalță doua turle-clopotniță, frumos decorate și care sunt legate în interior de cafas (locul destinat corului). Cornișa decorată încoronează și ea monumentul. Fațadele exterioare din cărămidă aparentă, cât și chenarele ferestrelor și ușilor împodobesc lăcașul sfânt prin compoziția lor, prin sculptura fină în piatră, prin chenarele înflorate împodobite cu motive vegetale și geometrice. Acestea se îmbină armonios în noul plan arhitectonic al bisericii, conferind măreție, eleganță și armonie arhitecturală. Tot în partea exterioară a bisericii mari se află în zona superioară un șir de nișe, adăpostind chipuri de sfinți pictați pe un fond albastru. Zona inferioară cuprinde un șir de firide înalte ale căror arhivolte sunt realizate din ceramică smălțuită, roșie, galbenă și albastră (tricolorul), care conferea bisericii o anumită notă de rafinament constructiv.
Un brâu de ceramică smălțuită de culoare verde, format din trei linii răsucite din loc în loc, înconjoară biserica și poate fi interpretat ca simbolul unității Sfintei Treimi într-un singur Dumnezeu, dar și ca simbol al celor trei principate românești:Transilvania , Moldova
și Țara Românească, unite într-o singură țară, Romania . Ceramica policromă smălțuită,
cu ajutorul căreia s-a executat brâul verde ce înconjoară biserica și chipurile
sfinților, montate în șirul de firide de sub cornișă, a fost adusă de la Viena. Pardoseala bisericii mari este din marmura (mozaic),
realizata de cunoscutul sculptor bucureștean Oscar Spaethe. Vitraliile
ferestrelor cu motive geometrice, frumos colorate, lasă sa pătrundă în locașul
sfânt o lumină caldă și liniștitoare. Biserica mare a mănăstirii Sinaia a fost
acoperita cu tabla de arama in anul 1908, cu frumoase motivele geometrice, asa
cum se poate vedea si pe clopotnita-turn, acoperita in același an.
Noua biserică, construită într-un stil armonios, un stil arhitectural ce îmbina armonios, atât în interior ca și în exterior, vechiul stil moldovenesc cu elemente arhitecturale ale renașterii brâncovene, devine astfel o construcție-sinteză unică arhitecturală. In ansamblul său arhitectural, biserica mare se impune prin dimensiunile sale, prin armonia planului arhitectonic, ca o adevarată "Catedrala a Carpaților”.
Biserica cea mare are un plan treflat (38,30 m lungime și 12,80 m lățime, având o suprafață de 491 metri patrați), iar interiorul ei este divizat în trei părți specifice locașurilor de cult ortodoxe: pronaos, naos și altar. Pe naos deasupra, pe cele patru arce ale sale, prin intermediul unui sistem de trompe de colț, se înalță o turlă centrală, de secțiune octogonală, care este străpunsă de opt ferestre.
Patru coloane rotunde din piatră frumos decorate cu motive vegetale (pictură în ulei), susțin bolta semicilindrică a pronaosului, iar pe pridvorul închis, se înalță doua turle-clopotniță, frumos decorate și care sunt legate în interior de cafas (locul destinat corului). Cornișa decorată încoronează și ea monumentul. Fațadele exterioare din cărămidă aparentă, cât și chenarele ferestrelor și ușilor împodobesc lăcașul sfânt prin compoziția lor, prin sculptura fină în piatră, prin chenarele înflorate împodobite cu motive vegetale și geometrice. Acestea se îmbină armonios în noul plan arhitectonic al bisericii, conferind măreție, eleganță și armonie arhitecturală. Tot în partea exterioară a bisericii mari se află în zona superioară un șir de nișe, adăpostind chipuri de sfinți pictați pe un fond albastru. Zona inferioară cuprinde un șir de firide înalte ale căror arhivolte sunt realizate din ceramică smălțuită, roșie, galbenă și albastră (tricolorul), care conferea bisericii o anumită notă de rafinament constructiv.
Un brâu de ceramică smălțuită de culoare verde, format din trei linii răsucite din loc în loc, înconjoară biserica și poate fi interpretat ca simbolul unității Sfintei Treimi într-un singur Dumnezeu, dar și ca simbol al celor trei principate românești:
Noua biserică, construită într-un stil armonios, un stil arhitectural ce îmbina armonios, atât în interior ca și în exterior, vechiul stil moldovenesc cu elemente arhitecturale ale renașterii brâncovene, devine astfel o construcție-sinteză unică arhitecturală. In ansamblul său arhitectural, biserica mare se impune prin dimensiunile sale, prin armonia planului arhitectonic, ca o adevarată "Catedrala a Carpaților”.
Biserica cea mare - Pictura
In 1903, anul resfințirii bisericii, pictorul danez Aage
Exner încheia lucrările de pictură în ulei, în stil neobizantin. Exner era unul
dintre membrii echipei de restauratori veniți în țară în timpul regelui Carol
I și lucra sub conducerea lui Lecompt de Nouy. Cu studii speciale de
ornamentare și pictură bizantină facute in Orient, Lecompt de Nouy a ținut cont
în lucrările conduse de el și de modelele întâlnite la noi, din care s-a
inspirat atât el, cât și numeroși zugravi angajați.
Ucenicul de frunte al lui Lecompt, pictorul Aage Exner, cu
studii la Academia de Arte din Copenhaga, va înfrumuseța cu picturile sale si
alte biserici, cum ar fi : Biserica de la Busteni (ctitoria regala), biserica
din Mănăstirea Curtea de Arges si Biserica Sfinții Trei Ierarhi, din Iași.
Biserica mare a manastirii Sinaia a fost terminata de pictat in anul 1903 (o
suprafață de aprox. 2000 metri patrati), iar in acelasi an, cu ocazia
resfintirii bisericii, Exner a fost decorat cu "Medalia Refacerii".
Pictura bisericii mari, bine executată ca tehnică, stil,
decorații interioare, reliefează studiul facut de Exner la bisericile vechi,
câștigând experiența în pictura bizantină. El nu a reușit însă să înțeleagă
mesajul profund al picturii bizantine, acela de a scoate în evidență mai mult
"omul transfigurat", "duhovnicesc" (vezi chipurile
asceților) și mai puțin chipul "omului trupesc" (ca în picturile
renascentiste). Culorile care predomină în pictura bisericii sunt: roșu,
auriu mozaicat, albastru și verde. Pictura lui Aage Exner se remarcă prin
armonia compoziției, combinația artistică a culorilor, prin decorația, precizia
și finețea desenului, precum și prin prospețimea coloritului. Impresia generală
este mai puternică. Impresionează bogăția veșmintelor în culori armonioase și
sobre, precum și ornarea.
Pictorul s-a dovedit a fi un bun cunoscător al iconografiei, respectând locul fiecărui registru, înscrisul numelui pe verticală. Părțile interiorului care nu admit registre cu sfinți, cum ar fi: in jurul ușilor și ferestrelor, coloanele, arhivoltele, sunt frumos decorate de pictor cu motive geometrice și vegetale. Pe bolta sfântului altar se distinge icoana Maicii Domnului cu Pruncul pe brațe, fiind străjuită de îngeri. Maica Domnului domină întreg spațiul bisericii și le apare credincioșilor drept călăuză, nădejde și sprijin. Este o pictură impresionantă ca dimensiuni pentru sufletul evlavios care vine să participe la slujbele religioase.
Pictorul s-a dovedit a fi un bun cunoscător al iconografiei, respectând locul fiecărui registru, înscrisul numelui pe verticală. Părțile interiorului care nu admit registre cu sfinți, cum ar fi: in jurul ușilor și ferestrelor, coloanele, arhivoltele, sunt frumos decorate de pictor cu motive geometrice și vegetale. Pe bolta sfântului altar se distinge icoana Maicii Domnului cu Pruncul pe brațe, fiind străjuită de îngeri. Maica Domnului domină întreg spațiul bisericii și le apare credincioșilor drept călăuză, nădejde și sprijin. Este o pictură impresionantă ca dimensiuni pentru sufletul evlavios care vine să participe la slujbele religioase.
In naos, în turla principală, construită printr-un sistem de
trompe de colț și arce suprapuse, care micșorează diametrul și dau un anumit
dinamism înălțării, pe boltă se află Iisus "Pantocratorul". Tot în
turla mare sunt pictați cei patru evangheliști (Matei, Marcu, Luca și Ioan),
iar în absidele naosului, de mari dimensiuni, sunt zugrăvite "Nasterea lui
Iisus" (absida din dreapta) și "Invierea lui Iisus" (absida din
stânga). Tot în naos sunt pictați sfinți militari, sfinții care au acordat
libertate creștinismului în anul 313 e.N , împărații Constantin și Elena, mama
sa; părinții Sfintei Fecioare Maria, Sfinții Ioachim și Ana, precum și alte registre
cuotezului prințului Nicolae, fiul lui Ferdinand scene din activitatea și minunile săvârșite de Mântuitor.
In pronaosul bisericii sunt pictați cuvioși și mari asceți.
Atrag atenția în mod deosebit tablourile votive din pronaos, care reprezintă
următoarele personalități: Mitropolitul Primat Iosif Gheorghian, care a
resfințit biserica în 1903; regele Carol I, reprezentat în costum de ofițer,
mâna stangă sprijinind-o pe o coloană de piatră, căreia îi lipsește un colț
(aluzie la regatul României, de unde lipseau Bucovina, Basarabia și
Transilvania). In partea opusă este pictată regina Elisabeta, ținând de mână pe
principesa Maria, singurul copil al familiei regale, mort timpuriu, la 9
aprilie 1874, iar în mâna stângă ținând o carte (aluzie, poate, la "Evanghelia"
cu miniaturi, scrisă de regină și dăruită Mănăstirii Curtea de Argeș). Ultimul
personaj pictat în acest registru este spătarul Mihail Cantacuzino, ctitorul
mănăstirii Sinaia. Cu ocazia botezului prințului Nicolae, fiul lui Ferdinand I-ul, țarul rus Nicolae al II-lea a dăruit mănăstirii Sinaia cele două icoane din pronaos.
In pridvorul bisericii, pe boltă și lateral, sunt zugrăvite
icoanele celor trei hramuri ale Mănăstirii Sinaia: "Sfânta Treime"
(biserica mare), icoana Maicii Domnului (hramul bisericii mici) si icoana Mântuitorului
Iisus Hristos (hramul paraclisului). Deși ultimile două icoane nu respectă întru
totul iconografia celor două hramuri, Exner a vrut să respecte vechiul
registru din pictura anterioară a lui D.Cătulescu. De remarcat faptul că în pridvor D. Cătulescu a surprins în
vechea pictură a bisericii mari icoanele a patru hramuri de biserici. Icoanele
celor trei hramuri amintite mai sus și o alta icoană, a Sfântului Ierarh
Nicolae, patronul bisericuței Schitului de pe Molomat, cartierul Furnica de
astăzi, de unde pustnicul rugător a văzut minunea, care a stat la baza
construirii acestui așezământ monahal.
In exteriorul bisericii mari, la partea superioară a
zidului, cât și la turla mare sunt nișe încadrate în ceramică policoloră, iar
în nișe, pe un fond albastru, sunt zugrăvite chipuri de martiri, drepți,
cuvioși, pustnici, prooroci și patriarhi. Ușa exterioară a altarului este
vegheată de icoana Maicii Domnului, însoțită de Arhanghelii Mihail și Gavriil.
Iar la intrare în pridvor "Emanuel" binecuvantează de pe bolta sufletul
evlavios. Tot aici este reprezentată în mozaic icoana hramului bisericii mari
("Sfanta Treime").
Incinta și clopotnița turn
Incinta și clopotnița turn
Corpul de clădire din partea de
nord, dinspre pârâul Peleș a fost construit din piatră și lemn, între anii
1840-1842, de către starețul Ioasaf și serveste ca spațiu pentru chilii și
cancelaria mănăstirii. Corpul de clădire din partea de sud a incintei noi a
fost construit în anul 1847, prin osteneala starețului Paisie. Este o
construcție solidă și impunătoare, zidită din piatră și lemn, cu terasă pe
latura sudică. La început această clădire a servit ca loc de odihnă pentru pelerini
(arhondaric), apoi ca adăpost pentru familia regală: aici au fost gazduiți
regele Carol I și regina
Elisabeta până la finalizarea lucrărilor de la Castelul Peleș (1883).
Ceea ce va încununa eforturile
Eforiei în întâmpinarea marii sărbători (1895) este construirea unei clopotnițe-turn,
a cărei lipsă se simțea de mult. Zidită din piatră din temelie, în anul 1892, în
partea de miazăzi a noii incinte, clopotnița este o construcție monumentală, în
formă de turn cu secțiune patrată. Turnul clopotniței, sprijinit pe coloane de
piatră, impresionează prin pietrăria îngrijită, realizată prin turnare de către
sculptorul I. Georgescu. Invelitoarea clopotniței este din aramă, datând din
1908 și este frumos ornamentată cu motive geometrice. Sub cornișa clopotniței
sunt fixate în nișe 16 icoane, realizate, în mozaic aurit, de meșterul
venețian N. Candini și care reprezintă chipul Mântuitorului Iisus Hristos, al
Sfintei Fecioare Maria, al celor 12 Sfinți Apostoli și al Sfinților Arhangheli
Mihail și Gavriil. Stilul și culorile vii alese pentru executarea acestor
icoane oglindesc influenta picturilor renascentiste în opera meșterului venețian.
Turnul acestei
clopotnițe adăpostește clopotul Mănăstirii Colțea, din București, returnat de
Eforie și adus la Sinaia, în 1893, cântărind 1700 kg. Este vorba de clopotul pe
care spătarul Minai Cantacuzino l-a daruit Mănăstirii Colțea, o altă ctitorie
a sa. Spătarul Mihail înzestrase și ctitoria de la Sinaia cu un clopot, dar in
timpul razboiului din 1787-1788, mănăstirea a suferit grele pierderi, printre
care și clopotul donat de ctitor.Mănăstirea reușise să-și cumpere
alt clopot, de dimensiuni mai mici, dar care astazi nu se mai pastrează. Este
vorba de clopotul "Schivnicul", turnat în anul 1796, la cererea
starețului Isidor. Un alt clopot care a servit în timp la serviciul divin, a
fost "Arhimandritul", turnat în 1870 și care astăzi nu se mai află în
custodia mănăstirii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu