Tezaurul de la Peretu este un tezaur arheologic descoperit în
1970 în localitatea Peretu, județul Teleorman, format din peste 50 piese, cca.
750 de grame. O mare parte din piesele componente sunt expuse în prezent la
Muzeul Național de Istorie. În comparaţie cu alte descoperiri arheologice de
acest gen, în care fie că descoperitorii au încercat să valorifice pe cont
propriu piesele găsite, fie că cercetarea competentă la faţa locului a
întârziat sau pur şi simplu nu s‑a făcut, tezaurul princiar de la Peretu
reprezintă un caz fericit. obiectele găsite în toamna anului 1970, cu prilejul
lucrărilor agricole, au putut fi recuperate în întregime şi, ceea ce e la fel
de important, foarte puţin deteriorate.
Apoi, pentru că săpăturile ştiinţifice
efectuate de către arheologul Emil Moscalu, de la Muzeul de Istorie al R.S.
România, au îngăduit cercetarea amănunţită a tumulului princiar, ceea ce a adus
precizări importante cu privire la ritualul funerar al strămoşilor noştri. Este
un mormânt de înhumaţie - unul din destul de rarele locaşuri de acest fel; din
reconstituirea lui, pe care o putem revedea la Muzeul de Istorie al R.S
România, ne dăm seama cum arătau asemenea construcţii, precum şi ofrandele care‑l
însoţeau pe cel decedat: un car cu patru roţi şi obişnuitele victime rituale -
un cal, un bovideu, câţiva câini: deci, carul de transport şi animalele din
gospodăria omului.
De o importanţă excepţională sunt piesele de armură, vasele şi podoabele
vestimentare sau de harnaşament - făurite din argint parţial aurit, cu
deosebită migală şi cu desăvârşită măiestrie artistică: în primul rând un coif
getic, un vas‑ryton în formă de cap feminin, purtând la gât un colier de perle,
sugerând amfore; un alt ryton asemănător unei căni înalte cu gât îngust şi gura
lărgită; mai multe fiale (cupe) de tip greco‑persan, una din ele cu o decoraţie
radială în „limbi de pisică", sita unei strecurători de argint, diferite
aplice de harnaşament etc.
Nu vom insista asupra coifului, asemănător în mare măsură celor de la Băiceni şi Agighiol, şi reflectând deci unitatea de cultură materială şi spirituală a geto‑dacilor. Cele mai importante Cele mai importante piese, sub raportul semnificaţiei lor artistice, sunt cele două rytonuri. Amândouă vasele prezintă o particularitate specifică: umplute, ele nu pot fi aşezate în nici o poziţie, pentru că nu au o suprafaţă de sprijin! Îndeosebi rytonul în formă de cană, o cană curioasă cu fundul bombat, este imposibil de aşezat în poziţie verticală, fiind un exemplar singular în arta antichităţii. (Uşoare similitudini pot fi constatate doar cu un ryton în formă de con de pin, identificat în tezaurul de la Vraţa, R.P. Bulgaria.)
Dar dincolo de remarcabila sa valoare artistică, tezaurul descoperit acum mai bine de un deceniu aduce informaţii importante despre societatea geto‑dacă din Câmpia Dunării în sec. IV î.e.n. Căci, aşa cum o arată unele aplice de argint şi mai ales rytonul în formă de cap feminin, el datează din prima jumătate a sec. IV î.e.n., ceva mai târziu decât cel de la Agighiol (care era din primul sfert al aceluiaşi secol), dar anterior tezaurului de la Vraţa, de asemenea de factură getică, deoarece geţii - cum se ştie - se întindeau pe ambele maluri ale fluviului Dunărea. Pentru această datare pledează existenţa, în complexul funerar de la Vraţa, a unui vas‑ryton de lut, în formă de cap feminin, foarte asemănător cu piesa de la Peretu.
Aşadar, tezaurul de la Peretu a aparţinut unui principe care
a trăit până către anul 350 î.e.n. Nu i se cunosc, din păcate, nici numele, nici
faptele. Totuşi despre existenţa ulterioară a poporului peste care stăpânea ne‑au
parvenit unele ştiri, prin intermediul unui istoric al antichităţii, Flavius
Arrianus(sec. II e.n.). Povestind viaţa lui Alexandru cel Mare, Arrianus arată că în
anul 335 e.A, deci la două‑trei decenii de la moartea principelui îngropat la
Peretu, înainte de a porni în marea sa
expediţie asiatică, Alexandru a iniţiat o campanie împotriva tribalilor (trib
traco‑ilir de lângă Dunăre) şi a aliaţilor acestora, geţii din Câmpia Dunării.
Ajuns la Dunăre, în urmărirea regelui tribalilor Syrmos, care se retrăsese pe o
insulă a fluviului, „Alexandru, scrie Arrianus, s-a hotărât să treacă Istrul
împotriva geţilor, care locuiau dincolo de Istru, deoarece îi vedea că sunt
adunaţi acolo în număr mare... (Erau acolo
vreo patru mii de călăreţi, iar pedestraşi peste zece mii) [s.n.]”.
In cursul nopţii, armata lui Alexandru cel Mare a trecut fluviul, iar în zori
ostaşii săi au pornit prin lanuri înalte de grâu, pe care, pentru a putea
înainta, trebuiau să le culce la pământ cu suliţele, îndreptându‑se spre un
oraş (identificat de arheologi cu Zimnicea) ce se afla la o distanţă de o
„parasangă" (aproximativ 5 km) de fluviu. Văzându‑i, locuitorii au părăsit
în grabă oraşul.
După studii asupra coifului (dar și asupra altor obiecte,
cum ar fi coiful de la Porțile de Fier) s-a ajuns la ideea că înaintea acestei
expediții macedonene dacii din zonă au reușit să găsească o formă de afișare
emblematică a reprezentării, proprie dinastiei lor: o sinteză, în general, din 3
elemente ale zonei ce țin de peisajul vegetal sau faunistic. Reprezentarea
emblematică este formată dintr-un vultur cu un penaj bogat și cu creastă, care
ține în gheare un iepure, iar în cioc are un pește. Aceasta se găsește pe
obrăzarul drept al coifului. Pe obrăzarul stâng se află reprezentat un cerb.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu