Comuna
Biertan este situată la 80 de kilometri de Sibiu, între oraşele Sighişoara şi
Mediaş. Numele așezării provine din limba maghiară limba maghiară,
Berethalom însemnând "Dealul lui Berth", preluat în dialectul
săsesc sub forma Bierthalmen, Bierthalm. Inocențiu Micu
a evidențiat localitatea în anul 1733
sub numele de Bertán,
iar Ștefan Moldovan în anul 1852 sub numele de Berthan[6].
Localitatea este recunoscută pentru peisajele sale,
ce se potrivesc perfect cu arhitectura clădirilor, care pastrează aerul
medieval
Localitatea a fost atestată
documentar pentru prima dată în anul 1224.
Biertanul face parte dintre
primele așezări germane de sași
din Ardeal fiind cuprins în cele „Două Scaune” (Mediaș și Șeica) în Diploma
Andreeană (Andreaneum)]
din 1224.
Localitatea Biertan este atestată documentar in 1283, într-un document
alături de Mediaș și Moșna, toate trei localitățile aflate într-o competiție
acerbă pentru obținerea centrului administrativ al celor „Două Scaune”. Astfel, fiecare din cele trei
localități încerca să-și măreasca renumele printr-o construcție sacră mai
impunătoare și ornamentală.
In 1397 Biertanul este
atestat ca cetate. Ca orice așezare săsească, avea organizare urbanistică,
remarcându-se stilul francon
al șirurilor de case dispuse în jurul unei piețe centrale, deasupra careia se
înalță impunătoarea biserică-cetate. Impresionantul monument de cult îmbină
armonios stilul gotic
cu cel al Renașterii,
apărat fiind de trei ziduri de incintă cu turnuri și bastioane
medievale. Prima incintă a cetății este atribuită secolului al XII-lea, când probabil a fost
ridicată și prima biserică (Sf. Maria). Biserica actuală a fost ridicată
în 1486-1524, în stil
gotic-târziu.
Timp de 300 de ani, între 1572 și 1867, Biertanul a fost
sediul episcopatului săsesc, aceasta favorizând construirea uneia dintre cele
mai puternice cetăți țărănești din Transilvania,
în jurul bisericii fortificate. In 1572,
preotul Lucas Unglerus (din Biertan) este ales intendent suprem al comunității
evanghelice din Transilvania, localitatea câștigând în importanță spiritual -
religioasă ceea ce pierduse în plan administrativ în defavoarea Mediașului.
In 1704,
cetatea, deși foarte puternică, a fost luată prin surprindere de curuți,
și devastată de aceștia; în timpul ocupației curuților, aceștia au furat vasele
prețioase de cult, documente inestimabile și au violat criptele episcopilor în
căutare de tezaure.
In anul 1733, când episcopul român unit cu Roma Inocențiu Micu-Klein a organizat o conscripțiune
în Ardeal, în
localitatea Bertán erau recenzate 35 de familii românești. Cu alte
cuvinte, în Biertanul anului 1733
trăiau circa 165 de români. Aceștia, însă, nu aveau nici preot și nici
biserică.
Protopopul Ștefan Moldovan
a menționat în anul 1852
faptul că în perioada 1833-1844 biserica românească
a fost folosită alternativ de ortodocși și de greco-catolici. În anul 1844 „neuniții
[ortodocșii] au lăpădat pe uniți [greco-catolici] din biserica comună,
și așia [sic] uniții au fost fără de oratoriu până în an[ul] 1850
(...) și acum se gătesc a redica biserica demnă de acest nume.”
Odată cu prăbușirea comunismului, crește numărul sașilor care
părăsesc Biertanul cu destinația Germania. Dacă în anul
1977
locuiau în Biertan 1613 sași, în anul 1992
Biertanul număra doar 280 locuitori sași.
In 1775, în apropierea Biertanului, în pădurea
Chimdru a fost descoperit Donariul de la
Biertan, obiect ritual des invocat pentru a argumenta prezența unei
populații creștine vorbitoare de limba latină în regiunea Daciei în secolul al IV-lea.
Donariul de la Biertan este un obiect votiv creștin datând din epoca lui Constantin cel Mare
(din secolul al IV-lea).
Realizat din bronz, obiectul conține textul latin EGO ZENOVIVS VOTVM POSVI (Ego
Zenovius votum posui), (în română Eu, Zenovius am oferit (am depus)
acest dar), sub care se află monograma lui
Isus Hristos. A fost descoperit în 1775
în pădurea Chimdru, la circa 5 km lângă Biertan, și a fost parte a colecțiilor
baronului Samuel von
Brukenthal. A fost descoperit a doua oară într-un depozit al
Muzeului Brukenthal din Sibiu de istoricul sas Kurt Horedt (care a tratat subiectul și în
cărți publicate după emigrarea sa în Germania). In prezent, obiectul votiv face
parte din colecțiile Muzeului Brukenthal
din Sibiu. Acest donariu este uneori prezentat
ca reprezentând una dintre dovezile existenței unei populații creștine
vorbitoare de limba latină în Dacia de după retragerea
hotărâtă în anul 271 de împăratul Lucius Domitius Aurelianus (270-275)
și implicit a originii autohtone a românilor în Transilvania.
Complexul
arhitectural medieval este alcătuit din biserica și centura de fortificații,
fiind amplasat în centrul așezării, pe un deal. Biserica de tip hală, ocupa
partea centrală a complexului, fiind construită între anii 1490
și 1520 în stilul gotic târziu, fiind ultima
din Transilvania înălțată în acest stil.
Construcție monumentală, de mari dimensiuni, are trei hale de înălțimi egale.
Intrarea se face prin trei porți: de vest, de nord și de sud. Meșterii din Viena
și Nürnberg sunt părinții spirituali ai celor
care au realizat între 1483 și 1513
splendidul altar poliptic al bisericii de aici, cel mai mare din țară, cu cele
28 de panouri pictate ale sale. Amvonul, sculptat în piatra, din 1500, deși
opera meșterului Ulrich din Brașov, trădează
puternica influență sud-germană.
Iar
stranele din cor sunt caracterizate de George Oprescu astfel: „Mobilierul este
de speță rară și foarte valoros. Stalurile, adică stranele din cor, de la
începutul secolului al XIV-lea, sunt decorate cu benzi de ornamente gotice...
Este decorația ce o întâlnim pe mobilele de acest fel din Germania și Elveția, cu nimic inferioare acestora, așa
încât putem zice că la Biertan se găsesc strane, lucrate la noi, de tâmplari
ardeleni, care ar putea figura în orice mare muzeu de artă aplicată”.
De
faimă internațională se bucură ușa sacristiei, cu un sistem foarte complicat de
19 încuietori, realizată de meșterii locali în anul 1515
și care a stârnit un interes deosebit, fiind premiată la Expoziția
Mondială din 1900 de la Paris și care constituie un exemplu
reprezentativ de manufactură săsească medievală, datorită excepționalelor
intarsii și a sistemului original de închidere, care funcționeaza și astăzi.
Fortificațiile din jur sunt considerate drept cele mai puternice din
Transilvania, de la o cetate țărănească. Are trei rânduri de ziduri, 6 turnuri
și 3 bastioane construite în etape diferite începând cu secolul al XIV-lea.
La partea superioară are un coridor de apărare, ceasul și clopotele. Turnul
„mausoleu” este amplasat la nord-est și are la parter un mausoleu care
adăpostește, din 1913, mormintele prelaților acestei
biserici.
Lespezile
au fost realizate de Nikolaus Elias
din Sibiu. Turnul catolicilor,
situat pe latura sudică, a a adăpostit capela rezervată catolicilor netrecuți
la reformă.
Pe
vremuri, în bastionul estic se afla „carcera”, unde erau închiși, timp de două
săptămâni, cuplurile (soț și soție) care se certau și intenționau să divorțeze.
În camera de mici dimensiuni, având o masă mică și un singur pat, comunitatea
sașilor le punea la dispoziție o singură farfurie, un singur tacâm și o singură
cană pentru apă. Se spune că, în acele circumstanțe, doar o singură pereche a
rămas neclintită în hotărârea inițială de a divorța, toate celelalte cupluri
ieșind de acolo împăcate, fără a se mai apela la justiție. În partea de
sud-vest se afla Turnul Slăninilor. În secolul al XVI-lea
s-a construit cea de-a treia centură de ziduri pe laturile de est, vest și sud
ale cetății. Turnul Închisorii era situat în partea de nord-vest, dar în 1840
a fost demolat pentru a se construi o școală. Pe centura a treia au fost
ridicate Turnul de Poartă, pe latura sudică, Turnul Țesătorilor în partea de
vest. Accesul în interior spre biserică se face printr-o scară acoperită, lungă
de 100 m, care pornește din piața centrală a satului, de lângă turnul
paznicului.
La
capătul de sus al scării, lângă biserică se poate vedea un bolovan mare, pe
care, duminica erau așezați cei care făceau rele în cursul săptămânii, spre a
fi văzuți de întreaga comunitate. Era un mijloc eficient de a-i educa și
integra în colectivitatea așezării. Astăzi, această veche așezare săsească este
cunoscută în lume datorită bisericii-cetate, inclusă în 1993
pe lista monumentelor patrimoniului mondial a UNESCO. Biserica-cetate de aici, cu hramul Sfânta Maria,
a fost restaurată prin donații făcute de originari din Biertan răspândiți în Europa, Statele Unite
ale Americii și Australia. Șeful
proiectului de restaurare, arhitectul Hermann Armeniu
Fabini, a fost distins în 1991 cu medalia „Europa
Nostra”.
In Biertan este ridicat Monumentul Eroilor
Români din Primul Război
Mondial.
Monumentul este amplasat în strada Avram Iancu nr. 2, în fata școlii generale.
Acesta a fost dezvelit în anul 1939, în memoria eroilor
români din Primul Război Mondial. Monumentul, înalt de 3,5 m, este compus din
beton mozaicat, împrejmuirea fiind realizată cu un gard din beton. Pe monument
sunt inscripționate numele a 38 de eroi români și cuvintele: „Ridicat acest semn de cinstire și de recunoștință a trecutului de
către românii din comuna Biertan, în anul domnului 1935,
Ziua Eroilor, din inițiativa membrilor Societății foștilor luptători din
Biertan“.
Complexul
arhitectural medieval este alcătuit din biserica și centura de fortificații,
fiind amplasat în centrul așezării, pe un deal. Biserica de tip hală, ocupa
partea centrală a complexului, fiind construită între anii 1490
și 1520 în stilul gotic târziu, fiind ultima
din Transilvania înălțată în acest stil.
Construcție monumentală, de mari dimensiuni, are trei hale de înălțimi egale.
Intrarea se face prin trei porți: de vest, de nord și de sud. Meșterii din Viena
și Nürnberg sunt părinții spirituali ai celor
care au realizat între 1483 și 1513
splendidul altar poliptic al bisericii de aici, cel
mai mare din țară, cu cele 28 de panouri pictate ale sale. Amvonul,
sculptat în piatra, din 1500, deși opera meșterului Ulrich din Brașov, trădează puternica influență
sud-germană.
Iar
stranele din cor sunt caracterizate de George Oprescu astfel: „Mobilierul este
de speță rară și foarte valoros. Stalurile, adică stranele din cor, de la
începutul secolului al XIV-lea, sunt decorate cu benzi de ornamente gotice...
Este decorația ce o întâlnim pe mobilele de acest fel din Germania și Elveția, cu nimic inferioare acestora, așa
încât putem zice că la Biertan se găsesc strane, lucrate la noi, de tâmplari
ardeleni, care ar putea figura în orice mare muzeu de artă aplicată”.
De
faimă internațională se bucură ușa sacristiei, cu un sistem foarte complicat
de 19 încuietori, realizată de meșterii locali în anul 1515
și care a stârnit un interes deosebit, fiind premiată la Expoziția
Mondială din 1900 de la Paris și care constituie un exemplu
reprezentativ de manufactură săsească medievală, datorită excepționalelor
intarsii și a sistemului original de închidere, care funcționeaza și astăzi.
Fortificațiile din jur sunt considerate drept cele mai puternice din
Transilvania, de la o cetate țărănească. Are trei rânduri de ziduri, 6 turnuri
și 3 bastioane construite în etape diferite
începând cu secolul al XIV-lea.
La partea superioară are un coridor de apărare, ceasul și clopotele. Turnul
„mausoleu” este amplasat la nord-est și are la parter un mausoleu care
adăpostește, din 1913, mormintele prelaților acestei
biserici.
Lespezile
au fost realizate de Nikolaus Elias
din Sibiu. Turnul catolicilor,
situat pe latura sudică, a a adăpostit capela rezervată catolicilor netrecuți
la reformă.
Pe
vremuri, în bastionul estic se afla „carcera”, unde erau închiși, timp de două
săptămâni, cuplurile (soț și soție) care se certau și intenționau să divorțeze.
În camera de mici dimensiuni, având o masă mică și un singur pat, comunitatea
sașilor le punea la dispoziție o singură farfurie, un singur tacâm și o singură
cană pentru apă. Se spune că, în acele circumstanțe, doar o singură pereche a
rămas neclintită în hotărârea inițială de a divorța, toate celelalte cupluri
ieșind de acolo împăcate, fără a se mai apela la justiție. În partea de
sud-vest se afla Turnul Slăninilor. În secolul al XVI-lea
s-a construit cea de-a treia centură de ziduri pe laturile de est, vest și sud
ale cetății. Turnul Închisorii era situat în partea de nord-vest, dar în 1840
a fost demolat pentru a se construi o școală. Pe centura a treia au fost
ridicate Turnul de Poartă, pe latura sudică, Turnul Țesătorilor în partea de
vest. Accesul în interior spre biserică se face printr-o scară acoperită, lungă
de 100 m, care pornește din piața centrală a satului, de lângă turnul
paznicului.
La
capătul de sus al scării, lângă biserică se poate vedea un bolovan mare, pe
care, duminica erau așezați cei care făceau rele în cursul săptămânii, spre a
fi văzuți de întreaga comunitate. Era un mijloc eficient de a-i educa și
integra în colectivitatea așezării. Astăzi, această veche așezare săsească este
cunoscută în lume datorită bisericii-cetate, inclusă în 1993
pe lista monumentelor patrimoniului mondial a UNESCO. Biserica-cetate de aici, cu hramul Sfânta Maria,
a fost restaurată prin donații făcute de originari din Biertan răspândiți în Europa, Statele Unite
ale Americii și Australia. Șeful
proiectului de restaurare, arhitectul Hermann Armeniu
Fabini, a fost distins în 1991 cu medalia „Europa
Nostra”.
Chiar dacă Biertanul şi-a pierdut aspectul urban de altadată,
acesta a câştigat farmecul unei comune pitoreşti cu case tradiţionale săseşti,
cu ziduri groase, decoraţii cu motive viticole şi fundaţii de piatră.
Una dintre atracţiile Biertanului este impunătoarea Biserică fortificată, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO.
"Biserica de la Biertan de astăzi a fost construită în locul alteia mai mici în 1490-1524 şi reprezintă stilul gotic tarziu. Este cea mai mare biserica de tip hală, înseamnă că are 3 hale de tip egal”.
Odată ce ai intrat în Biserica-cetate de la Biertan e imposibil să nu remarci altarul, unul dintre cele mai mari din Transilvania.
“Sunt 28 de icoane care reprezintă scene din viaţa Mariei şi a copilăriei lui Iisus. În centru, unde se afla acum crucifixul cu Iisus am avut mai întâi o sculptura cu Sfanta Maria, de aici vine numele bisericii, Biserica Sf. Maria”.
Dar biserica Biertan are şi alte surprize pentru turiştii care îi calcă pragul. Este vorba despre bijuteria acestei biserici, practic, uşa de la camera tezaurului. Aceasta a fost construită în 1515 şi are 19 puncte de închidere. Patru se închideau cu cheia, iar celelalte 15 cu ajutorul manivelei.
Biserica fortificată adăposteşte şi un locaş special şi neobişnuit în acelaşi timp - bastionul închisorii, unde erau ţinute cuplurile care doreau să divorţeze.. Mai exact acestora li se dădea o singură furculiţă, o lingură, o cană şi un singur pat în tot timpul şederii. Practica aceasta a avut un efect benefic, în zonă nu s-au înregistrat divorţuri.
"Fortificaţiile din jur sunt considerate drept cele mai puternice din Transilvania de la o cetate ţărănească. Sunt trei rânduri de ziduri, şase turnuri si trei bastioane, construite toate în etape diferite, începând cu secolul al XIV-lea",
Una dintre atracţiile Biertanului este impunătoarea Biserică fortificată, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO.
"Biserica de la Biertan de astăzi a fost construită în locul alteia mai mici în 1490-1524 şi reprezintă stilul gotic tarziu. Este cea mai mare biserica de tip hală, înseamnă că are 3 hale de tip egal”.
Odată ce ai intrat în Biserica-cetate de la Biertan e imposibil să nu remarci altarul, unul dintre cele mai mari din Transilvania.
“Sunt 28 de icoane care reprezintă scene din viaţa Mariei şi a copilăriei lui Iisus. În centru, unde se afla acum crucifixul cu Iisus am avut mai întâi o sculptura cu Sfanta Maria, de aici vine numele bisericii, Biserica Sf. Maria”.
Dar biserica Biertan are şi alte surprize pentru turiştii care îi calcă pragul. Este vorba despre bijuteria acestei biserici, practic, uşa de la camera tezaurului. Aceasta a fost construită în 1515 şi are 19 puncte de închidere. Patru se închideau cu cheia, iar celelalte 15 cu ajutorul manivelei.
Biserica fortificată adăposteşte şi un locaş special şi neobişnuit în acelaşi timp - bastionul închisorii, unde erau ţinute cuplurile care doreau să divorţeze.. Mai exact acestora li se dădea o singură furculiţă, o lingură, o cană şi un singur pat în tot timpul şederii. Practica aceasta a avut un efect benefic, în zonă nu s-au înregistrat divorţuri.
"Fortificaţiile din jur sunt considerate drept cele mai puternice din Transilvania de la o cetate ţărănească. Sunt trei rânduri de ziduri, şase turnuri si trei bastioane, construite toate în etape diferite, începând cu secolul al XIV-lea",
Cetatea și biserica din Biertan reprezintă un tezaur istoric și de
cultură pentru România și pentru Europa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu