Zidită pe o culme muntoasă, la foarte mica distanță
de Mănăstirea Bistrița, biserica numită "Schitul Papușa" este astăzi
o biserică de parohie, pentru locuitorii din satul Pietreni, comuna Costești,
lângă aceasta aflându-se cimitirul satului. Biserica care a străbătut timpurile
este una dintre minunatele biserici păstrate până astăzi în comuna Costești,
din nordul Olteniei. Comuna, alcatuită din patru sate: Costești, aflat în
centru, Văratici, Bistrița și Pietreni, este asezată într-o zonă muntoasă și
prima ei atestare documentară s-a înscris într-un hrisov emis de marele
domnitor Neagoe Basarab, la 18 octombrie 1512.
Biserica de la Păpuşa este amplasată la ieşirea din
Cheile Bistriţei oltenești, pe malul stâng al râului, pe o stâncă numită în
trecut Muntele Eleon. Toponimul „Păpuşa” datează încă de la
1537, aşa cum reiese dintr-un hrisov din acele timpuri.
Schitul Papușa se află in vecinatatea Mănăstirii
Bistrița, ajungându-se la el în numai 15 minute, pe o poteca ce urcă peste râul
Bistrița înspre nord-est. Urmând o potecă abruptă din drumul local spre Mănăstirea
Arnota, se intră pe micul platou cu largi deschideri spre Mănăstirea Bistriţa
şi Peştera Sfântului Grigorie.
Aflându-se în
vecinătatea Mănăstirii Bistrița, el este unit istoric de frumoasa ctitorie a boierilor
Craiovești. Lăcașul fiind situat peste râu, poate fi văzut foarte bine din
poteca ce duce la Peștera Sfântului Grigorie Decapolitul.
Schitul a fost zidit pe creasta de munte Eleon, în
1712, de către călugării bistrițeni avându-l în frunte pe egumenul Ștefan și a
primit hramul Sfântul Grigorie Decapolitul. De fapt egumenul a rezidit lăcașul
din temelie pe o veche ctitorie, de la sfârșitul sec.al 15-lea, a boierilor
Craiovești.
Deși nu a fost ctitorie Brâncovenească, zugraveala
din aceeasi epoca, a fost facută cu cheltuiala unor membri ai familiei
Brâncoveanu, printre care și vornicul Iordache Crețulescu, ginerele
domnitorului, căsătorit cu domnița Safta.
Iniţial biserica era înconjurată pe laturile de est
şi sud de chilii amenajate pentru călugării cărturari din obştea Mănăstirii
Bistriţa, care se retrăgeau aici pentru a traduce din literatura patristică
manuscrise cu caracter bisericesc şi laic.
Dintre aceştia, cel mai cunoscut şi apreciat rămâne
Dionisie, Eclesiarhul Mânăstirii Bistriţa, autorul gravurii reprezentând
Peştera Sfântului Grigorie Decapolitul (1796), al Pomelnicului Schitului Păpuşa
(1800), lucrare decorată cu frumoase miniaturi, în care se atestă pentru prima
dată toponimul Pietreni al fostului sat Târșa din Costeşti, menţionând că
schitul era loc de pelerinaj al boierilor Jieni.
Sprijinit de către stareţii Mânăstirii Bistriţa până
în 1807, atât din punct de vedere material, cât şi din cel al preocupărilor
spirituale şi al călăuzirii duhovniceşti, în 1858 Schitul A devrvrnit biserică
parohială, fiind menţionat în 1876, de arhimandritul Ghenadie Enăceanu. ca
având „Biserica şi câteva chilii, astăzi în stare de ruină”.. După
instalarea Şcolii de Subofiţeri, în 1883, schitul a fost deteriorate grav și
fără respesct,, distrugându-se chiliile şi risipindu-se obiectele şi materialul
din inventarul bisericii, pentru a deveni „circ de cai pentru petreceri”, după
consemnează un autor. Biserica a continuat să se afle. în 1915. în
administrarea mânăstirii, revenind în 1916 la parohia Pietreni, al cărei
cimitir se află în curtea Schitului, după cim s-a amintit.
Deşi preluată, în 1927, din nou de către mânăstire,
la 28 februarie 1928, a devenit,
printr-o hotărâre chiriarhală, biserică filială a Parohiei Pietreni – Bistriţa,
aşa cum a rămas până astăzi, cu toate demersurile întreprinse de conducerea
mânăstirii Bistriţa până în present de a o prelua ca metoh, cum a fost la
începuturi.
Mic şi gingaş monument agăţat pe o stâncă la gura
defileului apei Bistriţa” biserica fostului schit Păpuşa are o planimetrie
dreptunghiulară, la exterior 4,5 m × 9,5 m, cu pridvorul restrâns cu cca 70 cm
faţă de peretele naosului, având altar, naos cu turlă şi pridvor închis.
Accesul se face pe latura sudică.
Absidele laterale sunt de tip poligonal, având câte
trei laturi. Deasupra naosului se ridică pe o bază pătrată, înaltă, turla,
construită în plan octogonal, fiind considerată un exemplar rar al tipului de
turlă, apărută la monumentele veacului al 17-lea şi care aminteşte de turla
bisericii Arnotei din apropiere.
Arcele în boltă se descarcă pe coloana pridvorului
prin capiteluri pătrate pe un soclu înălţat, iar într-o imagine din 1908,
coloanele erau zugrăvite cu spirale. Acoperişul este confecţionat din şindrilă
în patru ape.
Pridvorul, având laturile de nord şi de sud retrase
faţă de naos, este prevăzut cu şase coloane şi două semicoloane cilindrice, pe
care se descarcă arcade în semicerc, asemenea pridvoarelor de la biserica
Bolniţei şi de la biserica din Pietreni, construite în acelaşi interval de
timp. Pridvorul a fost închis încă dinainte de 1908 probabil, datorită
amplasamentului general, spre a fi ferit de intemperii.
Având o tratare simplă a faţadelor, tratare care pune
minunat în evidenţă proporţiile echilibrate ale volumelor de arhitectură,
biserica Shitului Păpuşa se încadrează minunat în fundalul Cheilor Bistriţei.
Decoraţia în lemn a catapetesmei de la Schitul Păpușa
se înscrie între sulpturile brâncoveneşti.
Intr-un delicat univers vegetal, imaginea lui Hristos
binecuvântând încununează panourile uşilor împărăteşti, deasupra Buneivestiri
şi medalioanele Soerele și lina. Panouri-podea cu inscripții completează
compoziţia ce are ca piese centrale icoanele Maicii Domnului şi a lui Hristos,
de o frumoasă execuţie miniaturistică pe fond de aur, alături de a Sfântului
Grigorie Decapolitul, ocrotitorul schitului.
Pictura murală este facere a
zografilor Iosif ierodiaconul şi a ieromonahului Teodosie, în 1712
încheiindu-se lucrările de pictare a bisericii. Inscripţionată în limba slavonă,
limbă des folosită în sec.15-16 faţă de sec.al 18– lea, când se întrebuinţa
limba română, pictura bisericii de la Păpuşa poate sprijini afirmaţia că la
zidirea schitului, din 1712, s-a restaurat, de fapt, un schit mult mai
vechi, presupunând că absida altarului şi o parte din temelia bisericii sunt
constituite din fragmente salvate şi conservate ale unei biserici din vremea
boierilor Craioveşti.
Cu o ţinută stilistică aparte, pictura murală a
schitului se încadrează între realizările curente ale epocii. In Altar se
păstrează iconografia clasică.
In bolta turlei, reprezentarea lui Hristos înconjurat
de cetele îngereşti domină registrele de prooroci şi apostoli corespunzând
lungimii tamburului. La baza turlei se găsește liturghia îngerească, iar în
pandantivi, simbolurile evangheliştilor. Pe arcele care descarcă turla sunt
zugrăviţi mucenici şi în intradosul arcelor – apostoli. I
In timpanul către sud, scena privind Schimbării la
Faţă domină naşterea lui Hristos şi Botezul Său prin dimensiune şi repartiţia
dinstinctă a personajelor. Fereastra, cu Mântuitorul în mandorlă binecuvântând
sfinţii mucenici Serghie şi Vah , este străjuită
de reprezentarea sfinţilor militari Gheorghe şi Dimitrie. Analog, Programul
iconografic al peretelui nordic păstrează scena Învierii în registrul superior
al timpanului, alături de Aducerea la Templu şi Intrarea în Ierusalim a
Mântuitorului, Sfinții .Militari Teodor Tiron şi Teodor Stratilat, iar în
fereastră se găsește reprezentarea Îngerului de mare sfat şi a Sfinților
Mucenici Iacov Persul şi Gudelie.
Peretele vestic este dominat însă de reprezentarea
supradimensionată a ctitorilor în tabloul votiv: Constantin Brâncoveanu, Doamna
Maria, copiii Constantin şi Safta, încadraţi de registrul inferior al sfinţilor
cuvioşi: Gherasim, Eftimie cel Mare, un alt sfânt cuvios şi Ştefan Savaitul.
Central, deasupra intrării, se vede tema vieţii şi a morţii, transfigurate în
Hristos: Sufletele drepţilor sunt în mâna lui Dumnezeu şi nu se va atinge de
ele chinul, proorocul Iona şi parabola vieţii
omului.
In pridvor, deasupra ancadramentului de intrare se
găsește pisania sculptată în piatră. In registrul superior se păstrează
imaginea Sf.Grigorie într-o nişă, încadrat de Sf.Arh.Gavriil şi Maica Domnului,
mărturie a faptului că, iniţial, pridvorul fusese conceput ca pridvor deschis,
dar a fost completat cu zidărie împotriva curenţilor reci de aer dinspre cheile
Bistriţei, aflate în imediata vecinătate.
In boltă, se păstrează imaginea lui Hristos
Emanuel, încadrată de cete îngereşti, descărcând pe pandantivi cu cei patru
arhangheli : Mihail, Gavriil, Uriil şi Rafail. Arcele sunt zugrăvite cu
mucenici şi apostoli, ca și în naos. Registrul median cuprinde scene
referitoare la viaţa Maicii Domnului, ocrotitoare a călugărilor şi a tot poporul
: Bunavestire, Vizitaţia şi Îndoiala lui Iosif, Inchinarea magilor, Maica
Domnului preamărită pe tron şi Fuga în Egipt.
In registrul inferior, străjuiesc sfinţii cuvioşi:
Antonie şi Teodosie, de o parte, iar de cealaltă parte a intrării, Sfinții
cuvioși Sava şi Onufrie, iar în panoul vestic se găsește imaginea ctitorilor :
Iordache Creţulescu vel postelnic căsătorit cu Safta Brâncoveanu, fiica
voievodului şi jupan Andronache.
La 4 noiembrie 1835, Gheorghe Zugravul ot
Bistriţa a adăugat icoanele în frescă ale sfinţilor Nicolae şi Ioan Botezătorul,
„pe cheltuiala lui”, lângă tâmpla bisericii.
Tratarea plată a figurilor, decorativismul
detaliilor, exemplificat prin drapajelor minuţios executate, hieratismul
convenţional al mişcărilor, al atitudinilor şi frontalitatea uşor dezamorsată,
de răsucirea laterală, discretă, a capetelor sugerează o sfântă vorbire cu
Dumnezeu, trimiţând la arta iconarilor şi miniaturiştilor tradiţionali. Din cele relatate, cu destul de multe amănunte, reiese că lăcașul este dens pictat, iar pictura veche de trei secole a rezistat bine.
Cheile Bistriței oltene
Cheile Bistriței oltene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu