vineri, 17 noiembrie 2017

MĂNĂSTIREA DERVENT - Dobrogea


Este o mănăstire nouă, ce aparține secolului al 20-lea, dar care este înconjurată de legende creștine cu un aport imaginativ cu mult mai larg decât ale altor locuri sfinte ale țării, sau ale lumii creștin-ortodoxe. 
Aflată în apropierea satului Galița al comunei Ostrov, Mănăstirea Dervent, cu obște de călugări, are hramurile: „Cuvioasa Parascheva”, „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”, „Izvorul Tămăduirii” și „Ziua Crucii”. Este o mănăstire reînființată după schimbarea regimului communist de la sfârșitul anului 1989, când în toată țara s-a eliberat spiritual religios și s-a produs un amplu process de construire și reconstruire de lăcașuri. Mănăstirea a fost amplasată aidoma unei al fortarete de credință străbună la doar 4 km de hotarele cu Bulgaria, în imediata apropiere a Dunării, pe terasele viticole renumite ale comunei Ostrov,
Așezământul este un adevărat simbol al credinței, în general, și al Dobrogei în mod deosebit, cu toate că a fost un teritoriu oarecum depopulat, cu excepția litoralului grecesc, sub toate stăpânirile  
Dobrogea, pe care romanii o numeau Scythia Minor (Sciția Mică) a fost prima provincie de pe teritoriul țării noastre în care a fost propovăduit creștinismul prin harul duhovnicesc al Sfântului Apostol Andrei. De fapt nu departe se afla izvorul în care i-a botezat pe cei care doreau să îmbrățișeze credința în Christos și despre care izvor se spune că a apărut atunci când Sfântul a lovit cu toiagul în pământ și aceasta fiind una din legendele fără support real.
Nu departe de Dervent, se afla cetatea Durostorum (azi în apropiere de orașul bulgar Silistra). Dervent este un nume care înseamnă lagăr, sau garnizoană romană, dar și vad de trecere, sau trecătoare în limba turcă, ceea ce este mai apropiat de adevăr.
Tradiția spune că pe locul actualei biserici a mănăstirii, în timpul prigoanei împotriva credinței, pe timpul împăratului Diocletianus, au fost martirizați patru credinciosi, un preot și trei fecioare, ale căror nume nu au fost transmise. După martiriul lor au apărut din pământ patru cruci de piatră, care s-au dovedit a avea puteri vindecătoare. Legenda aceasta exagerată depășește cu mult  și imaginația celor din alte întinse zone ale începuturilor creștinismului.
In sec.al 10-lea, după ridicarea cetății bizantine, numită astăzi „Păcuiul lui Soare” (cca 971), în jurul crucilor s-a înființat o mică mănăstire, care a fost distrusă, ca și cetatea, în jurul anilor 1033-1036, de barbarii pecenegi. Fragmente ale zidurilor de incintă ale cetății de atunci, inalte azi pe alocuri de 4 m, o poartă de intrare, debarcaderul și rămășițele unei cladiri cu absidă au ramas marturie prin vremuri si pot fi zărite si cercetate, fiind degajate de arheologii din a doua jumătate a sec.al 20-lea.
Cetatea bizantină Păcuiul lui Soare (sec.al 10-lea) este considerată de către mulți cercetători ca fiind vechea cetate Vicina, din care a fost adus în 1359 la Curtea de Argeș primul Mitropolit al Țării Românești, Iachint. 
După cucerirea Dobrogei de către turci, un pașă de Silistra, numit Ahmet Bei de o altă legendă, a devenit proprietarul locurilor și auzind de crucile miraculoase a dat ordin ca acestea să fie ocrotite. Legenda spune că și acest turc ar fi trecut la creștinism. Unul dintre ultimii bei ai locului a distrus două dintre cruci rupându-le brațele, în preajma Războiului de Independență al României.
Zona în care s-au găsit crucile a început să se pustiască dar acestea și-au păstrat puterile, după cele afirmate de preoții de mai târziu. Se zice, iarăși fără temei, că în 1885 ciobanul satului Coslugea, surdo-mut din naștere, a adormit langă ele și când s-a trezit și-a dat seama că aude perfect și că poate vorbi.
In 1923 P.S. Ilarie al Tomisului a înființat aici o mănăstire, ridicând un paraclis pe terenul donat de Parascheva Gheorghici din Ostrov și Olimpia Andreievici din Coslugea. In 1934 paraclisul a luat foc dar, ca prin minune, icoanele au ramas neatinse de flăcări și se păstrează în muzeul mănăstirii.
La 5 iulie 1936 I.P.S.  Gheronție al Tomisului a ctitorit actuala biserică, ridicată după proiectul arhitectului N. Săndulescu. Biserica a fost proiectată cu trei altare și a fost sfințită la 13 septembrie 1942.
In 1959, mănăstirea a fost închisă în urma Decretului 410 și, din 1970, a functionat ca biserică de mir. A fost pictată în mod clandestin între anii 1987-1989 de pictorul Marcel Codrescu din Campulung Muscel. Până în 1990 clădirile mănăstirii au fost folosite de I.A.S. Ostrov.
La 2 februarie 1990 fostul staret, Eleftere Mihail, s-a intors de unde fusese alungat și a redeschis mănăstirea, dar s-a stins din viață la 12 mai acelasi an, fiind înmormantat lângă biserică.
In 1991, noul stareț al mănăstirii, Gheorghe Avram, a ridicat un corp de chilii și stăreția, iar în 2001 au început lucrările la un nou ansamblu mănăstiresc cu un turn clopotniță, chilii, muzeu, bibliotecă, arhondaric și lumânerar, totul realizat după planurile arhitecților Todor Ion, Dan Corneliu și ing. George Oprea din Constanta.
In anul 2002, lângă izvorul Sfantului Andrei s-a construit un paraclis și un bazin pentru colectarea apei atât de solicitată de credincioși, în special în zilele de Izvorul Tămăduirii și praznicul Sfântului Andrei.
Mănăstirea a fost învăluită de o prea densă și puțin credibilă poveste de sfințenie a locului, legată strâns de trecerea pe aici a Sfântului Apostol Andrei. Aceasta pentru a-i acorda lăcașului o justificare de întemeiere.
In schimb, este de admirat efortul, din ultimile decenii, de a se crea un lăcaș  creștin atrăgător și spiritualizant pentru credincioșii ce vizitează din ce în ce mai mult zona, cu speranța producerii unor minuni legate de sănătate..

Mănăstirea Dervent oferă călătorilor prin Dobrogea masă și găzduire pentru o noapte în arhondaric, fără taxă, cu condiția respectării unor reguli de bună-cuviință într-un lăcaș sfânt.


Este o mănăstire nouă, ce aparține secolului al 20-lea, dar care este înconjurată de legende creștine cu un aport imaginativ cu mult mai larg decât ale altor locuri sfinte ale țării, sau ale lumii creștin-ortodoxe. 
Aflată în apropierea satului Galița al comunei Ostrov, Mănăstirea Dervent, cu obște de călugări, are hramurile: „Cuvioasa Parascheva”, „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”, „Izvorul Tămăduirii” și „Ziua Crucii”. Este o mănăstire reînființată după schimbarea regimului communist de la sfârșitul anului 1989, când în toată țara s-a eliberat spiritual religios și s-a produs un amplu process de construire și reconstruire de lăcașuri. Mănăstirea a fost amplasată aidoma unei al fortarete de credință străbună la doar 4 km de hotarele cu Bulgaria, în imediata apropiere a Dunării, pe terasele viticole renumite ale comunei Ostrov,
Așezământul este un adevărat simbol al credinței, în general, și al Dobrogei în mod deosebit, cu toate că a fost un teritoriu oarecum depopulat, cu excepția litoralului grecesc, sub toate stăpânirile  
Dobrogea, pe care romanii o numeau Scythia Minor (Sciția Mică) a fost prima provincie de pe teritoriul țării noastre în care a fost propovăduit creștinismul prin harul duhovnicesc al Sfântului Apostol Andrei. De fapt nu departe se afla izvorul în care i-a botezat pe cei care doreau să îmbrățișeze credința în Christos și despre care izvor se spune că a apărut atunci când Sfântul a lovit cu toiagul în pământ și aceasta fiind una din legendele fără support real.
Nu departe de Dervent, se afla cetatea Durostorum (azi în apropiere de orașul bulgar Silistra). Dervent este un nume care înseamnă lagăr, sau garnizoană romană, dar și vad de trecere, sau trecătoare în limba turcă, ceea ce este mai apropiat de adevăr.
Tradiția spune că pe locul actualei biserici a mănăstirii, în timpul prigoanei împotriva credinței, pe timpul împăratului Diocletianus, au fost martirizați patru credinciosi, un preot și trei fecioare, ale căror nume nu au fost transmise. După martiriul lor au apărut din pământ patru cruci de piatră, care s-au dovedit a avea puteri vindecătoare. Legenda aceasta exagerată depășește cu mult  și imaginația celor din alte întinse zone ale începuturilor creștinismului.
In sec.al 10-lea, după ridicarea cetății bizantine, numită astăzi „Păcuiul lui Soare” (cca 971), în jurul crucilor s-a înființat o mică mănăstire, care a fost distrusă, ca și cetatea, în jurul anilor 1033-1036, de barbarii pecenegi. Fragmente ale zidurilor de incintă ale cetății de atunci, inalte azi pe alocuri de 4 m, o poartă de intrare, debarcaderul și rămășițele unei cladiri cu absidă au ramas marturie prin vremuri si pot fi zărite si cercetate, fiind degajate de arheologii din a doua jumătate a sec.al 20-lea.
Cetatea bizantină Păcuiul lui Soare (sec.al 10-lea) este considerată de către mulți cercetători ca fiind vechea cetate Vicina, din care a fost adus în 1359 la Curtea de Argeș primul Mitropolit al Țării Românești, Iachint. 
După cucerirea Dobrogei de către turci, un pașă de Silistra, numit Ahmet Bei de o altă legendă, a devenit proprietarul locurilor și auzind de crucile miraculoase a dat ordin ca acestea să fie ocrotite. Legenda spune că și acest turc ar fi trecut la creștinism. Unul dintre ultimii bei ai locului a distrus două dintre cruci rupându-le brațele, în preajma Războiului de Independență al României.
Zona în care s-au găsit crucile a început să se pustiască dar acestea și-au păstrat puterile, după cele afirmate de preoții de mai târziu. Se zice, iarăși fără temei, că în 1885 ciobanul satului Coslugea, surdo-mut din naștere, a adormit langă ele și când s-a trezit și-a dat seama că aude perfect și că poate vorbi.
In 1923 P.S. Ilarie al Tomisului a înființat aici o mănăstire, ridicând un paraclis pe terenul donat de Parascheva Gheorghici din Ostrov și Olimpia Andreievici din Coslugea. In 1934 paraclisul a luat foc dar, ca prin minune, icoanele au ramas neatinse de flăcări și se păstrează în muzeul mănăstirii.
La 5 iulie 1936 I.P.S.  Gheronție al Tomisului a ctitorit actuala biserică, ridicată după proiectul arhitectului N. Săndulescu. Biserica a fost proiectată cu trei altare și a fost sfințită la 13 septembrie 1942.
In 1959, mănăstirea a fost închisă în urma Decretului 410 și, din 1970, a functionat ca biserică de mir. A fost pictată în mod clandestin între anii 1987-1989 de pictorul Marcel Codrescu din Campulung Muscel. Până în 1990 clădirile mănăstirii au fost folosite de I.A.S. Ostrov.
La 2 februarie 1990 fostul staret, Eleftere Mihail, s-a intors de unde fusese alungat și a redeschis mănăstirea, dar s-a stins din viață la 12 mai acelasi an, fiind înmormantat lângă biserică.
In 1991, noul stareț al mănăstirii, Gheorghe Avram, a ridicat un corp de chilii și stăreția, iar în 2001 au început lucrările la un nou ansamblu mănăstiresc cu un turn clopotniță, chilii, muzeu, bibliotecă, arhondaric și lumânerar, totul realizat după planurile arhitecților Todor Ion, Dan Corneliu și ing. George Oprea din Constanta.
In anul 2002, lângă izvorul Sfantului Andrei s-a construit un paraclis și un bazin pentru colectarea apei atât de solicitată de credincioși, în special în zilele de Izvorul Tămăduirii și praznicul Sfântului Andrei.
Mănăstirea a fost învăluită de o prea densă și puțin credibilă poveste de sfințenie a locului, legată strâns de trecerea pe aici a Sfântului Apostol Andrei. Aceasta pentru a-i acorda lăcașului o justificare de întemeiere.
In schimb, este de admirat efortul, din ultimile decenii, de a se crea un lăcaș  creștin atrăgător și spiritualizant pentru credincioșii ce vizitează din ce în ce mai mult zona, cu speranța producerii unor minuni legate de sănătate..

Mănăstirea Dervent oferă călătorilor prin Dobrogea masă și găzduire pentru o noapte în arhondaric, fără taxă, cu condiția respectării unor reguli de bună-cuviință într-un lăcaș sfânt.Este o mănăstire nouă, ce aparține secolului al 20-lea, dar care este înconjurată de legende creștine cu un aport imaginativ cu mult mai larg decât ale altor locuri sfinte ale țării, sau ale lumii creștin-ortodoxe. 
Aflată în apropierea satului Galița al comunei Ostrov, Mănăstirea Dervent, cu obște de călugări, are hramurile: „Cuvioasa Parascheva”, „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”, „Izvorul Tămăduirii” și „Ziua Crucii”. Este o mănăstire reînființată după schimbarea regimului communist de la sfârșitul anului 1989, când în toată țara s-a eliberat spiritual religios și s-a produs un amplu process de construire și reconstruire de lăcașuri. Mănăstirea a fost amplasată aidoma unei al fortarete de credință străbună la doar 4 km de hotarele cu Bulgaria, în imediata apropiere a Dunării, pe terasele viticole renumite ale comunei Ostrov,
Așezământul este un adevărat simbol al credinței, în general, și al Dobrogei în mod deosebit, cu toate că a fost un teritoriu oarecum depopulat, cu excepția litoralului grecesc, sub toate stăpânirile  
Dobrogea, pe care romanii o numeau Scythia Minor (Sciția Mică) a fost prima provincie de pe teritoriul țării noastre în care a fost propovăduit creștinismul prin harul duhovnicesc al Sfântului Apostol Andrei. De fapt nu departe se afla izvorul în care i-a botezat pe cei care doreau să îmbrățișeze credința în Christos și despre care izvor se spune că a apărut atunci când Sfântul a lovit cu toiagul în pământ și aceasta fiind una din legendele fără support real.
Nu departe de Dervent, se afla cetatea Durostorum (azi în apropiere de orașul bulgar Silistra). Dervent este un nume care înseamnă lagăr, sau garnizoană romană, dar și vad de trecere, sau trecătoare în limba turcă, ceea ce este mai apropiat de adevăr.
Tradiția spune că pe locul actualei biserici a mănăstirii, în timpul prigoanei împotriva credinței, pe timpul împăratului Diocletianus, au fost martirizați patru credinciosi, un preot și trei fecioare, ale căror nume nu au fost transmise. După martiriul lor au apărut din pământ patru cruci de piatră, care s-au dovedit a avea puteri vindecătoare. Legenda aceasta exagerată depășește cu mult  și imaginația celor din alte întinse zone ale începuturilor creștinismului.
In sec.al 10-lea, după ridicarea cetății bizantine, numită astăzi „Păcuiul lui Soare” (cca 971), în jurul crucilor s-a înființat o mică mănăstire, care a fost distrusă, ca și cetatea, în jurul anilor 1033-1036, de barbarii pecenegi. Fragmente ale zidurilor de incintă ale cetății de atunci, inalte azi pe alocuri de 4 m, o poartă de intrare, debarcaderul și rămășițele unei cladiri cu absidă au ramas marturie prin vremuri si pot fi zărite si cercetate, fiind degajate de arheologii din a doua jumătate a sec.al 20-lea.
Cetatea bizantină Păcuiul lui Soare (sec.al 10-lea) este considerată de către mulți cercetători ca fiind vechea cetate Vicina, din care a fost adus în 1359 la Curtea de Argeș primul Mitropolit al Țării Românești, Iachint. 
După cucerirea Dobrogei de către turci, un pașă de Silistra, numit Ahmet Bei de o altă legendă, a devenit proprietarul locurilor și auzind de crucile miraculoase a dat ordin ca acestea să fie ocrotite. Legenda spune că și acest turc ar fi trecut la creștinism. Unul dintre ultimii bei ai locului a distrus două dintre cruci rupându-le brațele, în preajma Războiului de Independență al României.
Zona în care s-au găsit crucile a început să se pustiască dar acestea și-au păstrat puterile, după cele afirmate de preoții de mai târziu. Se zice, iarăși fără temei, că în 1885 ciobanul satului Coslugea, surdo-mut din naștere, a adormit langă ele și când s-a trezit și-a dat seama că aude perfect și că poate vorbi.
In 1923 P.S. Ilarie al Tomisului a înființat aici o mănăstire, ridicând un paraclis pe terenul donat de Parascheva Gheorghici din Ostrov și Olimpia Andreievici din Coslugea. In 1934 paraclisul a luat foc dar, ca prin minune, icoanele au ramas neatinse de flăcări și se păstrează în muzeul mănăstirii.
La 5 iulie 1936 I.P.S.  Gheronție al Tomisului a ctitorit actuala biserică, ridicată după proiectul arhitectului N. Săndulescu. Biserica a fost proiectată cu trei altare și a fost sfințită la 13 septembrie 1942.
In 1959, mănăstirea a fost închisă în urma Decretului 410 și, din 1970, a functionat ca biserică de mir. A fost pictată în mod clandestin între anii 1987-1989 de pictorul Marcel Codrescu din Campulung Muscel. Până în 1990 clădirile mănăstirii au fost folosite de I.A.S. Ostrov.
La 2 februarie 1990 fostul staret, Eleftere Mihail, s-a intors de unde fusese alungat și a redeschis mănăstirea, dar s-a stins din viață la 12 mai acelasi an, fiind înmormantat lângă biserică.
In 1991, noul stareț al mănăstirii, Gheorghe Avram, a ridicat un corp de chilii și stăreția, iar în 2001 au început lucrările la un nou ansamblu mănăstiresc cu un turn clopotniță, chilii, muzeu, bibliotecă, arhondaric și lumânerar, totul realizat după planurile arhitecților Todor Ion, Dan Corneliu și ing. George Oprea din Constanta.
In anul 2002, lângă izvorul Sfantului Andrei s-a construit un paraclis și un bazin pentru colectarea apei atât de solicitată de credincioși, în special în zilele de Izvorul Tămăduirii și praznicul Sfântului Andrei.
Mănăstirea a fost învăluită de o prea densă și puțin credibilă poveste de sfințenie a locului, legată strâns de trecerea pe aici a Sfântului Apostol Andrei. Aceasta pentru a-i acorda lăcașului o justificare de întemeiere.
In schimb, este de admirat efortul, din ultimile decenii, de a se crea un lăcaș  creștin atrăgător și spiritualizant pentru credincioșii ce vizitează din ce în ce mai mult zona, cu speranța producerii unor minuni legate de sănătate..
Mănăstirea Dervent oferă călătorilor prin Dobrogea masă și găzduire pentru o noapte în arhondaric, fără taxă, cu condiția respectării unor reguli de bună-cuviință într-un lăcaș sfânt.

Imagine similară

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagine similară

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent
Mănăstirea Dervent - Isvorul Tămăduirii
Imagini pentru Mănăstirea Dervent
Mănăstirea Dervent - Isvorul Tămăduirii
Imagini pentru Mănăstirea Dervent

Imagini pentru Mănăstirea Dervent
Mănăstirea Dervent - Crucea mică din exterior
Imagine similară


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu