Aflată pe Calea Victoriei, din București, Biserica
Kretzulescu este una dintre emblemele Capitalei. Ea este considerată unul
din cele mai valoroase monumente de arhitectură ale orașului de la sfârșitul
perioadei brâncovenești A fost ridicată în anii 1720 -1722 prin
grija marelui logofăt Iordache Crețulescu și a soției sale Safta, una din
fiicele domnitorului Constantin
Brâncoveanu.
Marele logofăt a construit în vecinătatea bisericii
și un han, nu numai pentru că așa se obișnuia în aceea vreme, dar și pentru
faptul că aici se afla, pe atunci, bariera de nord a orașului, pe "ulița
cea mare" sau "Podul Mogoșoaiei", în locul numit pe atunci
"Puțul cu zale". Biserica avea aspectul unei mănăstiri, datorita
cladirilor Hanului Kretzulescu din preajmă.
Ca mai toate bisericile românești ea
era o biserică în proprietate particulară și urma să fie folosită de familiile ctitorilor,
fiind situată in mijlocul complexului de proprietăți ale boierului.
Lăcașul a fost ridicat între anii 1720-1722, pe locul
unei mai vechi biserici de lemn si a primit hramurile Adormirea Maicii Domnului
si Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Ridicarea locașului reprezinta un semn
de mulțumire adusă lui Dumnezeu de către boierul scăpat ca prin minune de o
moarte cumplită. Cu doi ani înainte, el si familia sa se întorseseră în țară
din exilul la Constantinopol, unde fusese martorul martiriului domnitorului
Constantin Brancoveanu si a fiilor săi, în chiar ziua praznicului Adormirii
Maicii Domnului, la 15 august 1714.
Construcția are un plan trilobat, purtând deaspra
naosului o turlă sveltă, iar deasupra pronaosului, clopotnița. Ambele sunt
înzestrate cu ferestre înguste și lungi accentuând tendința de verticalitate a
monumentului, ceea ce se realizează prin plastica decorativă a fațadelor. Acestea
sunt împărțite în două registre, cel inferior fiind ornat cu panouri
dreptunghiulare, iar cel superior cu arcaturi duble, prelungi.
Intrarea în biserică se face printr-un pritvor
deschis, sprijinit pe coloane înalte de piatră între care se deschid arcade
simple în plin cintru.
Intre anii 1859-1860 familia a hotărât restaurarea
sfântului lăcaș, apeland în acest scop la arhitectul austriac Lipizer.
Lucrarile au modificat radical monumental, răpidu-I din autencitate. A fost
desființată turla de pe pronaos, s-a inchis pridvorul si exteriorul a fost
zugravit în alb. In interior s-a realizat o nouă catapeteasma și Gheorghe
Tăttărescu a pictat in ulei o amplă lucrare peste vechea frescă, probabil prea
deteriorată. Din această pictură se pastreazâ în zilele noastre (2017)
tablourile ctitorilor de pe peretele din vest, icoanele de pe catapeteasmă și o
parte dintre cele reprezentand praznicele de peste an.
Exteriorul bisericii a fost tencuit la origine, dar
cu ocazia restaurării efectuate, în anii 1935-1936,
sub îngrijirea arhitectului Ștefan Balș, el a rămas în cărămidă aparentă.
Atunci Comisia Monumentelor istorice a decis aducerea bisericii la forma
originală. Tot atunci prin faptul că lăcașul a rămas cu pereții nrtencuiți s-a
subliniat frumusețea frescei bizantine din pridvorul dechis. Fresca lui
Tăttărescu a fost curățată pe mare porțiune, deși era valoroasă pentru istoria
artei noastre.
Eleganta
și supla biserică a fost reparată și
restaurant din nou intre 1942-1943, după efectele nefaste ale cutremurului din
1940 și după cutremurul din 1977. Alte reparații au fost realizate între
1996-2003. Trebuie repetat că în perioada comunistă s-a dorit mult
demolarea bisericii, cu atît mai mult cu căt era considerată un loc de
întalnire la slujba duminicală a foștilor detinuți politici. De altfel, în
dreptul Altarului, la răsărit,pe Calea Victoriei, a fost înalțat bustul lui
Corneliu Coposu, ca un simbol al luptei pentru libertate și conservarea credinței
străbune. Ar fi fost de dorit ca acolo să se fi ridicat un monument rgandios al
martirilor Brâncoveanu nu al unui activist politic de care nu a știut nimeni
până la așa-zisa revoluție din 1989. Toate aceste lucrări au fost realizate cu
sprijinul preotului Paroh Vasile Răducă.
Restaurarea
a început în 1996 și a durat până în anul 2003,
atunci când pictura veche a fost parțial spălată. Azi se bucură de animația din
Calea Victoriei și de vecinătatea, la sud, a fostului Palat Regal, Sala
Palatului, Atenel Român și Biblioteca Centrală unoversitară, incendiată cu
inconștiență la acea așa zisă revoluție.
In război
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu