Mănăstirea Glavacioc, din timpul lui Mircea cel
Bătrân, se ridică în zona de întâlnire a trei judeţe, Argeş, Dâmboviţa şi
Teleorman, în locul unde altădată îşi dădeau întâlnire dumbrăvile Vlăsiei şi
codrii Teleormanului. Pe șoseaua Pitești –Videle, în comuna Ștefan cel Mare, la
care se ajunge ieșind la dreapta din șosea se găsește satul Glavacioc.
Ceea ce uimeşte în satul Glavacioc este faptul că toate uliţele satului au nume de domnitori sau de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe din Ţara Românească sauMoldova . Mircea
cel Bătrân, Neagoe Basarab, Matei Basarab, Mihai Viteazul sau Mitropolitul
Varlaam, Mitropolitul Dionisie al II-lea, Grigorie Dascălul şi alte nume
politice şi eclesiastice medievale importante sunt amintite de o simplă
plimbare prin sat. Mănăstirea
este situată la circa 64 km sud-est de orașul Pitești și 35 km sud de orașul Găești, fiind așezată pe o colină din marginea satului Glavacioc, în
apropiere de râul Glavacioc.
Ceea ce uimeşte în satul Glavacioc este faptul că toate uliţele satului au nume de domnitori sau de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe din Ţara Românească sau
O
legendă locală pune originea denumirii pe seama găsirii craniului (gleava) unui
străin în albia râului, craniul unui luptător împotriva turcilor.
Scurt istoric
Nu există date certe cu privire
la înființarea mănăstirii, dar numeroase mărturii scrise și fapte conduc cu
siguranță că s-a înfiripat în timpul domniei lui Mircea cel Bătrân.
Din anul 1441 datează prima
atestare documentară a Mănăstirii Glavacioc, când domnitorul Vlad Dracul a întărit proprietatea
mănăstirii asupra unui sat dăruit de banul Radu. Acel boier Radu este primul dregător cu această calitate
care a apărut în sfatul domnesc al lui Mircea cel Bătrân înainte de anul 1400.
Faptul indică că mănăstirea exista la începutul sec.al 15-lea.
Dintr-un hrisov domnesc al domnitorului Radu cel Mare, datat la 20 iulie 1507,
s-a confirmat că Mircea cel Bătrân ar fi dăruit în vremea sa Mănăstirii
Glavacioc satul Călugăreni de
pe Neajlov și un alt sat cu același nume,
aflat pe râul Teleorman.
Domnitorul Vlad al IV-lea
Călugărul (1481-1495), nepot al lui Mircea cel Bătrân, a
rectitorit mănăstirea distrusă, probabil, odată cu invazia otomană din anul 1462.
El a ridicat din temelie o biserică din zid în locul celei din lemn, a înzestrat
mănăstirea cu multe venituri și moșii și a folosit așezământyul de la Glavacioc
ca reședință domnească. Acest al doilea ctitor a fost înmormântat aici în septembrie 1495.
Fiul său, Radu cel Mare,
a isprăvit biserica și a întărit proprietățile. Hamza, banul Craiovei, și Marga cea tânără (fiica lui
Matei - banul din Caracal) sunt alți
binefăcători ai mănăstirii. Domnitorul Alexandru al
II-lea Mircea a întărit o parte din satul Obislav,
dăruit de fiica lui Hamza pentru sufletele celor patru fii ai săi uciși în septembrie 1568 și
înmormântați în această mănăstire. Mai multe hrisoave de la curtea Ţării
Româneşti, din vremea lui Neagoe Basarab (1512), Mihnea al II-lea Turcitul
(1580) sau Matei Basarab (1643 şi 1645), dovedesc că mănăstirea a fost constant
în atenţia domnitorilor munteni.
Mărturii privind vechimea
mănăstirii se află și în hrisoavele și actele domnești ale domnitorului Neagoe Basarab - 30 iulie 1512, Mihnea al
II-lea Turcitul - 8 ianuarie 1580,
ale lui Matei Basarab- 14 aprilie 1643 și 27 octombrie 1645.
Cea dintâi refacere a realizat-o Mihnea al
II-lea Turcitul, (1577-1583 și
1585-1591)care a construit și chiliile precum și clopotnița din piatră.
Diaconul Paul de Alep, care a
însoțit pe patriarhul Macarie al III-lea de Antiohia în țările române, a scris
în notele lui în anul 1657: "Biserica este
mare și cu o arhitectură frumoasă, având două turle, una deasupra navei,
cealaltă deasupra corului. Pe cele patru coloane sunt patru arcuri pe care este
rezemată turla. (...) Chiliile mănăstirii toate sunt din piatră". Asemănând-o
cu "biserica Adda din ținutul Tripoli", Paul de Alep a menționat că
nu a mai "văzut în această țară nici o altă biserică care să poată fi
asemănată acesteia".
Intre 1701-1704,
când domnitor era Constantin
Brâncoveanu, s-a făcut a doua renovare. Constantin
Brâncoveanu a refăcut casa domnească și pivnița mănăstirii.
In anul 1802,
în urma unui cutremur, biserica s-a distrus. A fost refăcută din temelii de
Eforia Școalelor prin grija boierului paharnic Costache Faca, revoluționar
pașoptist, între anii 1840-1843.
Acestuia i s-au dat în grijă toate domeniile mănăstirii, cu obligaţia de
a aduna veniturile necesare restaurării mănăstirii. Nu s-au folosit cele mai
bune materiale de construcţie, mănăstirea intrând din nou în ruină. Reforma lui
Cuza a găsit-o deja închisă, In 1858
biserica a fost închisă din cauza degradării.
In 1858, egumenul mănăstirii,
arhimandritul Misail, scria ministrului Instrucțiunii: "Sosind timpul în
care nu mai poate fi locuit într-o casă căreia îi lipsește uși, ferestre,
dușumele și parte din învelitoare, iar mai cu seamă bisericii după ce că-i
lipsește ferestrele fiind căzute, apoi amenință și pericol, precum din ordinul
sfintei Mitropolii, s-a dat voie a se închide. E trist, Domnule Ministru, a ne
uita la zidurile bisericii și să nu putem merge într-însa spre slujbă. Suntem
aici ca să suferim lipsa ei, căci glasul ce am ridicat strigând să ni se repare
mânăstirea ni s-a răgușit; nu mai avem nici unde trăi, căci au căzut uși,
ferestre, tavanul, pericol ce ar face să se pună la cale reparația mănăstirii".
Incă
din trecutul îndepărtat, în mănăstire s-a dus o viață duhovnicească superioară.
Dintre egumenii mănăstirii, doi au ajuns mitropoliți ai Ungrovlahiei: Varlaam al II-lea(egumen între 1660-1670), Grigorie al II-lea de la Colțea (fost
egumen între 1758-1761), făcut mitropolit la 26 iulie 1760, iar alți 3 au ajuns arhierei. Vlădica de Cerveno (fost
egumen 1770-1783) episcop în orașul Cerveno la sud de Rusciuc, Venedict episcopul (egumen 5 iulie 1642-14 aprilie 1643) și Calistrat Sevastios (23 iunie 1861-1 octombrie1862). Biserica a fost considerată închisă din 15 februarie 1858, dar ultimul egumen, Calinic Protosinghelul, a activat între 1 octombrie 1862-13 decembrie 1863, iar anterior acestuia, tot după 1858, a fost egumenul Calistrat (1861-1862).
In secolul trecut, mai exact prin
1940, a existat un slujitor al bisericii, preotul Ilie Diaconescu, care, prin
demersurile sale la autorităţile în drept, a reuşit demararea lucrărilor de
restaurare şi refuncţionalizare a vechii ctitorii domneşti.
Mănăstirea a avut un rol de prim
ordin în ansamblul așezămintelor sfinte din Vlașca,
devenind, la un moment dat, chiar reședință a județului.
Ruinele celei de-a doua biserici,
după prima, de lemn, au fost descoperite în urma săpăturilor efectuate de
Muzeul Judeţean Argeş în anul 2005.
In 1991,
prin purtarea de grijă a PS Episcop Calinic al Argeșului și Muscelului,
mănăstirea a fost redeschisă. Procesul de restaurare a mănăstirii continuă și
astăzi.
Descriere construcție
In perioada comunistă, mănăstirea a fost transformată în biserică de mir. O nouă reparație a ansamblului s-a realizat în anii 1974-1976, când s-a refăcut și clădirea chiliilor, care a fost acoperită cu tablă. Biserica este în formă de cruce, cu ziduri groase din cărămidă. Catapeteasma este din lemn nesculptat. Naosul este delimitat de pronaos prin 2 stâlpi (dreapta-stânga) marginali. Altarul este luminat de o singură fereastră pe peretele din răsărit, iar naosul și pronaosul primesc lumină fiecare de la câte două ferestre. Pardoseala este din lespezi de piatră. Are o singură turlă pe naos. Pridvorul este închis, cu pereții din interior văruiți în alb. Acoperișul bisericii este din tablă. Pereții exteriori sunt simpli, văruiți în alb.
Descriere construcție
In perioada comunistă, mănăstirea a fost transformată în biserică de mir. O nouă reparație a ansamblului s-a realizat în anii 1974-1976, când s-a refăcut și clădirea chiliilor, care a fost acoperită cu tablă. Biserica este în formă de cruce, cu ziduri groase din cărămidă. Catapeteasma este din lemn nesculptat. Naosul este delimitat de pronaos prin 2 stâlpi (dreapta-stânga) marginali. Altarul este luminat de o singură fereastră pe peretele din răsărit, iar naosul și pronaosul primesc lumină fiecare de la câte două ferestre. Pardoseala este din lespezi de piatră. Are o singură turlă pe naos. Pridvorul este închis, cu pereții din interior văruiți în alb. Acoperișul bisericii este din tablă. Pereții exteriori sunt simpli, văruiți în alb.
Clopotnița, construcție refăcută după 1991, se află la 15 m în fața bisericii. Clădirile chiliilor înconjoară biserica, ele ținând loc și de ziduri împrejmuitoare.
Legende
Legende
In legendă, povestea mănăstirii
începe cu drumul unui cioban prin Gleava
Ciocoiului, loc rămas în legendă prin povestirile bătrânilor din sat.
Pe dealul din apropiere, ridicat
ca o cetate desupra așezării, ciobanul se urca de multe ori cu oile sale și
privea de sus satele și pământurile care îl înconjurau. Aici se apucă într-o zi
să taie un lemn de corn și mare îi fu mirarea când în trunchi descoperi o
icoană a Maicii Domnului. O luă și o duse cu sine acasă punând-o pe peretele de
răsărit, însă a doua zi dimineață icoana a dispărut.
Mare îi fu supărarea ciobanului
nostru, fiind sigur că cineva îl văzuse și îi furase icoana frumoasă găsită sus
în deal. Însă și mai mare îi fu uimirea când după câteva zile a descoperit
icoana rezemată de trunchiul unui corn, în același loc unde o găsise.
De data asta îi dădu de veste
părintelui din sat, povestindu-i toată întâmplarea. Părintele luă icoana și o
puse în biserică, însă după două zile icoana iarăși dispăru. De data asta tot
satul fugi pe dealul unde auziseră că ciobanul nostru descoperise prima dată
icoana. Căzură cu toții în genunchi în fața icoanei care stătea în același loc,
parcă mustrându-i și dorind parcă să le vorbească.
De minunea din Glavacioc auziră
apoi țăranii din satele din jur și în fiecare zi popor mult venea să se închine
icoanei Maicii Domnului. Vestea ajunse până la scaunul domnesc, astfel că
într-una din zile sătenii se pomeniră că trimișii domnului sosesc să ia icoana
și să o ducă în cetatea de scaun, la Mănăstirea Curtea de Argeș. Numai că voia
Maicii Domnului era cu totul alta și într-o dimineață icoana a apărut în chip
minunat în același loc, unde fusese găsită întâia dată.
Domnul porunci atunci ca pe locul
unde fusese descoperită icoana să se ridice o biserică și de atunci, vreme de
630 de ani, pe dealul Glavaciocului o mănăstirea priveghe mereu la viața
românilor din zonă.
Această icoană este mici
dimensiuni (45 x 34 cm), iar data și numele zugravului sunt necunoscute.
Pe timpul domnitorului Constantin
Brâncoveanu, icoana a fost îmbrăcată în argint de arhimandritul Damian de Glavacioc,
după cum reiese din inscripția pe ferecătură, datată 30 aprilie 1700. Iar în
anul 1847, aceasta fu așezată într-un cadru de lemn, poleit de către
protosinghelul Ierotei Glavacioțeanul.
Astăzi, icoana făcătoare de
minuni a Maicii Domnului se află așezată la loc de cinste în biserica nouă a
mănăstirii, străjuind liniștea locurilor.
De asemenea, lângă mănăstire se află un izvor, despre
apa căruia se spune că este făcătoare de minuni. Acesta izvorăște de sub
altarul bisericii și iese la suprafață la poalele colinei pe care este așezată
mănăstirea. Apa lui formează un mic lac. La izvor se află un monument refăcut
în anul 1945 și un altul construit în 2007.
Legenda spune că Vlad al IV-lea Călugărul s-a
tămăduit de o boală de stomac de care suferea bând din apa izvorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu