Mănăstirea
Coșula datează din anul 1535, când marele vistiernic Mateiaș a construit aici un complex
monahal. Este o mănăstire de călugări amplasată în satul Coșula (din județul Botoșani), la o
distanță de 20 kilometri sud-est de orașul Botoșani.
Monumentul religios Coșula este alcătuit din următoarele 7 obiective:
- Biserica "Sf. Nicolae" - datând din anul 1535, cu transformări din 1858
- Casa egumenească - datând din secolul al XVII-lea
- Arhondaricul - din 1848
- Trapeza - datând din secolul al XVII-lea
- Cuhniile - datând din secolul al XVII-lea,
- Turnul clopotniță - datând de la sfârșitul secolul al XVIII-lea
- Zidul de incintă - datând din secolul al XVII-lea,
Mănăstirea Coșula a
fost construită în anul 1535 de către marele vistiernic Mateiaș, sfetnicul
domnitorului Petru Rareș, pe malul stâng al râului Miletin. Ea
a fost realizată în stilul arhitecturii feudale moldovenești. Biserica a fost
pictată în frescă în perioada 1537-1538.
Deasupra
ușii pronaosului se află o pisanie cu următoarea inscripție în limba slavonă: "Cu vrerea Tatălui și cu
ajutorul Fiului și cu săvârșirea Sfântului Duh a binevoit dumnealui Matiaș
Marele Vistiernic și a zidit hramul Sf. Nicolae la mănăstirea sa, pe Miletin;
s-a început la 23 aprilie și s-a săvârșit în același an, anul 7043 septemvrie 8
zile" (=1535).
Ctitorul
bisericii mănăstirii Coșula este vistiernicul și apoi logofătul Mateiaș, fiul
pârcălabului
Grumaz. Acesta provenea dintr-o veche familie de boieri din Moldova El
a ocupat dregătoria de mare vistiernic în timpul primei domnii a lui Petru
Rareș (1527-1538), prima sa menționare printre dregătorii sfatului domnesc
având loc într-un document din 3 martie 1535. In
calitate de vistiernic, Mateiaș avea responsabilitatea administrării
veniturilor țării dar și ale curții domnești. El a fost un boier de încredere
al domnitorului, fiindu-i încredințate și misiuni diplomatice. El a fost trimis
cu diferite misiuni în Transilvania, pentru a trata cu Ioan I Zápolya sau cu reprezentanții regelui
Ferdinand. Unul dintre emisarii imperiali, episcopul de Lund , îi făcea în 1536 un portret destul de
elogios: „In adevăr e un om
foarte modest, foarte bun și, pe lângă aceasta, foarte prudent și destul de
cumpănit în afacerile sale, așa cum n-aș putea găsi altul în acest regat.”
La
sfatul voievodului, el și-a trimis familia și bunurile în Transilvania, din
cauza pericolului turcesc ce amenința Moldova , dar nu l-a urmat pe domnitor
în exil. Noul domnitor,Ștefan Lăcustă (1538-1540), l-a făcut pe Mateiaș
pârcălab de Roman (între 7 martie și 13 iunie 1540), iar la 30 noiembrie 1540
este menționat ca al cincilea boier din Sfatul domnesc, dar fără dregătorie.
După reîntoarcerea lui Petru Rareș pe tron în 1541, Mateiaș este numit în
dregătoria de mare logofăt în locul lui Gavril
Trotușan, care a fost ucis ca
trădător În
perioada iulie 1541 - martie 1545, marele logofăt Mateiaș s-a aflat ca ostatec
la Făgăraș, fiind lăsat ca zălog acolo de Petru Rareș în locul lui Ștefan Mailat. În perioada captivității
sale, domnitorul nu a numit niciun alt mare logofăt. Marele boier a fugit de la
Făgăraș în perioada martie - aprilie 1545 și s-a înapoiat în Moldova prin
Țara Românească. El apare într-un document al sfatului domnesc din 4 aprilie
1545.
Mateiaș
și-a păstrat dregătoria și în timpul domniei lui Iliaș al II-lea
Rareș (1546-1551). El
a ctitorit Biserica "Sf. Nicolae" de la Mănăstirea Coșula (1535) și Biserica "Pogorârea Sfântului Duh" din
Horodniceni (1539).
Vistiernicul Mateiaș a fost înmormântat în biserica ctitorită de el la
Horodniceni, aici aflându-se și mormintele altor membri ai familiei sale.
În secolele 17-18, mănăstirea a fost un important centru cultural, aici realizându-se
prima traducere în limba română a unui text din Herodot de
către un monah de la Coșula în secolul al XVIII-lea. Traducerea s-a realizat
după un manuscris vechi din limba neogreacă,
adus în Moldova din insula Creta, unde fusese tradus din limba greacă veche de un călugăr elen. Textul tradus a
fost depus de către istoricul Nicolae Iorga la Academia Română.
De asemenea, un număr de 372 de documente s-au luat din mănăstire și s-au depus la Arhivele Naționale. Intr-un articol din 1925, Tiberiu Crudu enumera 5 volume mari de manuscrise pe care Nicolae Iorga le-a luat pentru a le duce Academiei Române, plus o serie de 17 cărți „ce au o valoare incontestabilă” și care aveau o vechime de 200-300 de ani. Autorul nota în articol că „mulțimea atâtor cărți cu conținut atât de variat denotă că odinioară, în jurul mânăstirii Coșula, era un cler cu o cultură înaltă și aleasă”. Tot atunci, în veșmântăria bisericii au fost descoperite obiecte de cult vechi, dintre care unele datau din perioada domniei lui Petru Rareș.
In decursul timpului s-au efectuat mai multe reparații și renovări ale complexului monahal (în anii 1848, 1856-1858 și 1978). Cu prilejul reparațiilor din 1858, pictura inițială în tehnica frescă din interior, datând din 1538, a fost acoperită sub un strat nou de pictură în ulei. Atunci s-a construit șui un pridvor la intrarea în biserică.
In anul 1908, mănăstirea a fost părăsită de călugări; biserica a devenit biserică parohială a satului, iar clădirile monahale au fost cedate Ministerului Sănătății pentru a adăposti un spital.
De asemenea, un număr de 372 de documente s-au luat din mănăstire și s-au depus la Arhivele Naționale. Intr-un articol din 1925, Tiberiu Crudu enumera 5 volume mari de manuscrise pe care Nicolae Iorga le-a luat pentru a le duce Academiei Române, plus o serie de 17 cărți „ce au o valoare incontestabilă” și care aveau o vechime de 200-300 de ani. Autorul nota în articol că „mulțimea atâtor cărți cu conținut atât de variat denotă că odinioară, în jurul mânăstirii Coșula, era un cler cu o cultură înaltă și aleasă”. Tot atunci, în veșmântăria bisericii au fost descoperite obiecte de cult vechi, dintre care unele datau din perioada domniei lui Petru Rareș.
In decursul timpului s-au efectuat mai multe reparații și renovări ale complexului monahal (în anii 1848, 1856-1858 și 1978). Cu prilejul reparațiilor din 1858, pictura inițială în tehnica frescă din interior, datând din 1538, a fost acoperită sub un strat nou de pictură în ulei. Atunci s-a construit șui un pridvor la intrarea în biserică.
In anul 1908, mănăstirea a fost părăsită de călugări; biserica a devenit biserică parohială a satului, iar clădirile monahale au fost cedate Ministerului Sănătății pentru a adăposti un spital.
Istoricul Nicolae Iorga a atras atenția asupra Mănăstirii
Coșula, el subliniind că acest ansamblu mănăstiresc este unul dintre foarte
puținele monumente vechi din ținutul Botoșanilor. El a făcut în 1904 o
călătorie prin Moldova, ajungând și la „
...pădurea Coșulei, – dincolo de care așteaptă vechea mănăstire a lui Mătieș
vistierul lui Petru Rareș, cu zidul de împrejmuire suind în zimți dealul și cu
măiastra pisanie, – pădure lungă și deasă...”. Istoricul a descoperit în timpul
vizitei din octombrie 1908 prima traducere în limba română a unui text din Herodot realizată
de către un monah de la Coșula în secolul al XVIII-lea. Invitat mai târziu de
profesorul de limba franceză de la Liceul Laurian din Botoșani de a participa
împreună la o excursie colectivă a Asociației foștilor elevi al Liceului
Laurian la Mănăstirea Putna,
Iorga îi scria într-o scrisoare din 1923 că Mănăstirea Putna este departe și nu
sunt legături directe de tren, spunându-i "aveți
aproape atât de frumoasa Coșulă și Vorona, într-un cadru de natură așa de
bogat.” Excursia a avut loc la 28 decembrie
1924, iar Iorga a găsit cu acel prilej în biblioteca bisericii 5 volume mari de
manuscrise pe care le-a luat pentru a le duce Academiei Române. In
1968 au fost realizate unele lucrări de consolidare a beciurilor. In
anul 1978, a fost demolat pridvorul bisericii și veșmântăria.
In
anul 1991, mitropolitul Daniel Ciobotea al Moldovei și Bucovinei a reînființat
Mănăstirea Coșula, aducând aici călugări care să se ocupe de refacerea vieței
monahale din acest complex monahal medieval. În 1996, a fost finalizată
construcția a două construcții de zid cu rol de chilii, cu cerdacuri largi. La
100 metri nord-vest au fost construite anexele gospodărești. Au fost renovate
clădirea arhondaricului și cea a stăreției.
Arhitectura
Arhitectura
Biserica a fost
construită după planul simplu, treflat, caracteristic multora dintre
monumentele bisericești înălțate în vremea lui Ștefan cel Mare și Petru Rareș. Materialul de
construcție folosit a fost piatra
brută la zidurile
drepte și la soclu și cărămida la
conturarea ferestrelor și a ocnițelor. Absidele
laterale și absida altarului au câte cinci firide mari, desupra cărora se află
un șir de ocnițe care înconjoară biserica ca un brâu. Firidele și ocnițele se
regăsesc și la turla aflată deasupra naosului.
In interior, se constată eliminarea zidului despărțitor dintre pronaos și naos, care a fost înlocuit cu o arcadă puternică care susține bolta și care se reazemă pe ziduri prin console. Deasupra naosului se află o turlă deschisă cu baza poligonală îngropată parțial în acoperișul bisericii. Ferestrele și ușile au tocuri de piatră cu elemente gotice. In anul 1958, ferestrele au fost lărgite. Acoperișul bisericii este din tablă cu aliaj de cupru, iar pardoseala este din beton. Zidul de incintă al mănăstirii are pe partea de vest trepte care, după cum afirma Dumitru Agachi, "ritmează costișa amplasamentului mănăstirii, lăsând privitorului o deosebită și puternică impresie de scară a urcușului monastic și isihie, deopotrivă".
Iconografie
In interior, se constată eliminarea zidului despărțitor dintre pronaos și naos, care a fost înlocuit cu o arcadă puternică care susține bolta și care se reazemă pe ziduri prin console. Deasupra naosului se află o turlă deschisă cu baza poligonală îngropată parțial în acoperișul bisericii. Ferestrele și ușile au tocuri de piatră cu elemente gotice. In anul 1958, ferestrele au fost lărgite. Acoperișul bisericii este din tablă cu aliaj de cupru, iar pardoseala este din beton. Zidul de incintă al mănăstirii are pe partea de vest trepte care, după cum afirma Dumitru Agachi, "ritmează costișa amplasamentului mănăstirii, lăsând privitorului o deosebită și puternică impresie de scară a urcușului monastic și isihie, deopotrivă".
Iconografie
Biserica Mănăstirii
Coșula a fost pictată atât în interior, cât și în exterior. Urmele picturii
inițiale în tehnica frescă din interior, datând din 1538, se mai pot vedea sub
straturile de pictură în ulei ce datează din sec.al 19-lea (mai precis din
1858). Specialiștii în artă Sorin Ulea și
Vasile Drăguț datează pictura interioară în perioada 1537-1538. După curățarea
integrală a unor scene de pictură interioară s-au scos la iveală o pictură de
un mare rafinament estetic. Sfinții militari sunt reprezentați în posturi
marțiale. Sorin Ulea a remarcat o scenã interioară, din primul registru al
picturii murale, plasată la vest de absida sudică, în care Maica Domnului cu
pruncul Iisus în brațe este înconjurată de arhanghelii Gavril și Mihail într-o
poziție de adorare. Arhanghelul Mihail are ochii ridicați
spre cer și colțurile gurii coborâte, transmițând o stare de ușoară tristețe,
cu rolul de a spori seriozitatea contemplării.
Pictura exterioară a fost realizată în timpul primei domnii lui Petru Rareș (1527-1538). Ea a fost îndepărtată de meșterii care au făcut lucrări de reparații ale edificiului, fiind păstrat întâmplător doar un fragment al unor fresce vechi reprezentând Judecata de Apoi, deasupra ușii de intrare în biserică de pe fațada vestică. Acest fragment se afla pe peretele ascuns de podul pridvorului bisericii și astfel a scăpat.
Nicolae Iorga a descoperit în 1924 urmele picturii vechi sub stratul de pictură în ulei adăugat la mijlocul seec.al 19–lea. Astfel, pictura nouă se coșcovise scoțând la iveală pictura veche în frescă. În plus, istoricul a descoperit o frescă veche în podul pridvorului bisericii, care reprezenta o urmă a picturii exterioare. El a dispus copierea întregii picturi.
Printre odoarele Bisericii Coșula care se mai păstrează și astăzi menționăm o Cruce de metal, în stil apusean, trei broderii cu caracter religios în fir de mătase cu perle, cel mai mare având și două rubine (Acoperământul pentru Sf. Disc, Acoperământul pentru Sf. Potir, Aerul sau văzduh pentru Sf. Vase) și un Epitrahil, lucrate de mână și atribuite cneaghinei Anghelina, soția vistiernicului Matiaș, ctitorul bisericii.
Casa egumenească din curtea Mănăstirii Coșula datează din secolul al XVII-lea și este catalogată ea-însăși ca monument istoric. Ea se află la 50 m nord-vest de biserică și este compusă din două nivele, cu cerdac la etaj, coloane la parter și beci la subsol. Ca urmare a lipsei de interes din parte autorităților locale din perioada regimului comunist, ea a început să se ruineze.
Deși reprezentanții Ministerului Culturii au introdus casa pe lista prioritară a monumentelor care au nevoie de reparații capitale și au fost descoperite în arhive proiectele originale și schițele care indică cum arăta odinioară, Casa egumenească a fost scoasă de pe lista de priorități a guvernului României. Primarul comunei Coșula a reușit să obțină promisiunea Companiei Naționale de Investiții că va finanța lucrarea cu suma de 100.000 lei noi cu condiția ca Ministerul Culturii să garanteze preluarea lucrărilor și continuarea investiției, care va ajunge la 500.000 lei noi, până la finalizarea acesteia.
Pictura exterioară a fost realizată în timpul primei domnii lui Petru Rareș (1527-1538). Ea a fost îndepărtată de meșterii care au făcut lucrări de reparații ale edificiului, fiind păstrat întâmplător doar un fragment al unor fresce vechi reprezentând Judecata de Apoi, deasupra ușii de intrare în biserică de pe fațada vestică. Acest fragment se afla pe peretele ascuns de podul pridvorului bisericii și astfel a scăpat.
Nicolae Iorga a descoperit în 1924 urmele picturii vechi sub stratul de pictură în ulei adăugat la mijlocul seec.al 19–lea. Astfel, pictura nouă se coșcovise scoțând la iveală pictura veche în frescă. În plus, istoricul a descoperit o frescă veche în podul pridvorului bisericii, care reprezenta o urmă a picturii exterioare. El a dispus copierea întregii picturi.
Printre odoarele Bisericii Coșula care se mai păstrează și astăzi menționăm o Cruce de metal, în stil apusean, trei broderii cu caracter religios în fir de mătase cu perle, cel mai mare având și două rubine (Acoperământul pentru Sf. Disc, Acoperământul pentru Sf. Potir, Aerul sau văzduh pentru Sf. Vase) și un Epitrahil, lucrate de mână și atribuite cneaghinei Anghelina, soția vistiernicului Matiaș, ctitorul bisericii.
Casa egumenească din curtea Mănăstirii Coșula datează din secolul al XVII-lea și este catalogată ea-însăși ca monument istoric. Ea se află la 50 m nord-vest de biserică și este compusă din două nivele, cu cerdac la etaj, coloane la parter și beci la subsol. Ca urmare a lipsei de interes din parte autorităților locale din perioada regimului comunist, ea a început să se ruineze.
Deși reprezentanții Ministerului Culturii au introdus casa pe lista prioritară a monumentelor care au nevoie de reparații capitale și au fost descoperite în arhive proiectele originale și schițele care indică cum arăta odinioară, Casa egumenească a fost scoasă de pe lista de priorități a guvernului României. Primarul comunei Coșula a reușit să obțină promisiunea Companiei Naționale de Investiții că va finanța lucrarea cu suma de 100.000 lei noi cu condiția ca Ministerul Culturii să garanteze preluarea lucrărilor și continuarea investiției, care va ajunge la 500.000 lei noi, până la finalizarea acesteia.
Turnul
clopotniță - datează de la sfârșitul sec.al 18-lea. Este o construcție
din zid, cu parter și etaj și o cupolă puțin pronunțată, acoperită cu tablă. El
se află mai la deal de biserică.
Arhondaricul
- datează din 1848 și este alcătuit din cinci camere și o sală. Este aflat la
vest de biserică. A fost ctitorit de arhimandritul Ignatie, care a finalizat
construcția la 3 decembrie 1848, după cum arată inscripția.
Picturi
datând din Secolul XVI-lea, din timpul domniei lui Petru Rareș, au fost
descoperite, recent, la Mănăstirea Coșula din județul Botoșani cu prilejul unor
lucrări de restaurare a bisericii.
Zidul
de incintă - datează din secolul al XVII-lea. Complexul mănăstiresc este
înconjurat cu zid de cărămidă în părțile de est și vest și cu gard de scândură
în partea de sud-vest. În partea de vest, zidul are o poartă mare de intrare cu
gang, iar zidul urcă pe deal în trepte.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu